Gå til innhold

Når ta tidlig UL?


Ninni84

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å ta tidlig UL rundt uke 12 for å sjekke nakkefold etc, men jeg vil da ha uke 12 i romjulen som gjør det litt vanskelig å booke en time. Ville dere anbefalt å ta det uke 11 (kanskje 21-22 desember) eller i uke 13 (rett etter nyttår)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å sjekke nakkefold må det gjøres rundt uke 11 (før uke 12). Og norske leger har ikke lov til å si noe om det, med mindre du har hendvisning mtp historikk o.lign for  nettopp det. (Selv om noen leger gjør det allikevel) 

Anonymkode: 69589...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke nakkefold må det gjøres rundt uke 11 (før uke 12). Og norske leger har ikke lov til å si noe om det, med mindre du har hendvisning mtp historikk o.lign for  nettopp det. (Selv om noen leger gjør det allikevel) 

Anonymkode: 69589...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å sjekke nakkefold må det gjøres rundt uke 11 (før uke 12). Og norske leger har ikke lov til å si noe om det, med mindre du har hendvisning mtp historikk o.lign for  nettopp det. (Selv om noen leger gjør det allikevel) 

Anonymkode: 69589...3c7

Aldri hørt at de ikke har lov til det. Gjorde det ved forrige barn og det gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal 21 des. er da fullgått 11 uker. Fikk beskjed at det var en flott dag å sjekke det på :D

Anonymkode: 80fbe...17a

21 desember er jeg ca 10+4. Er 11 fullgåtte uker på julaften.

Tror jeg venter til 2 januar, da er jeg 12+2

Endret av Ninni84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på Torsdag, er da ca 7+5. Skal til GU, innvendig. Var for 2 uker siden men fikk da bare se en tom fostersekk, så fikk en oppfølgingstime. 

Var hos GU for diverse årsaker, men hun mente jeg var for tidligere på vei enn antatt. Trodde jeg var litt over 6 uker men var i uke 5 ca. 

Er meget spent. Redd det ikke er noe der nå heller. Føler meg ikke gravid bortsett fra ømme bryster.

Anonymkode: b1379...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2017 den 12.43, Pobie skrev:

Nakkefolden må sjekkes mellom uke 11 og 13. Her skal vi sjekke den og fikk beskjed om at den kan sjekkes helt til uke 13.

Er du sikker på det? Eller mener du uke 13 som i 13+0-13+6?

Jeg fikk time når jeg er 13+1, er det da for sent? Det var legekontoret som sa det var en fin dag å sjekke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FruLind skrev:

Er du sikker på det? Eller mener du uke 13 som i 13+0-13+6?

Jeg fikk time når jeg er 13+1, er det da for sent? Det var legekontoret som sa det var en fin dag å sjekke på.

Jeg ble fortalt at den må sjekkes mellom 11+6 og 13+4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.11.2017 den 9.42, Ninni84 skrev:

Aldri hørt at de ikke har lov til det. Gjorde det ved forrige barn og det gikk fint.

De har ikke lov til å si noe (under en vanlig undersøkelse) før abortgrensen...av åpenbare grunner. 

Jeg har selv opplevd min egen gynekolog snakke om det (har i begge sv skap hatt ul uke 5,8,10,13 osv ut svangerskapene pga risikosvangerskap), så som sagt så sier en del noe om det (i allefall når det ikke er tegn til det). Men ifg loven så skal de ikke det.

Nakkefold er bare et av mange tegn, og de ser man ikke før senere (hjertefeil i uke 16-21, vannspeil i tarmer rundt uke 28 osv osv). Og noen kan da bli skremt av dette ene tegnet som er synlig kun i uke 10-11 og ta abort, når det kanskje ikke betyr noe som helst allikevel... 

Anonymkode: 69589...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De har ikke lov til å si noe (under en vanlig undersøkelse) før abortgrensen...av åpenbare grunner. 

Jeg har selv opplevd min egen gynekolog snakke om det (har i begge sv skap hatt ul uke 5,8,10,13 osv ut svangerskapene pga risikosvangerskap), så som sagt så sier en del noe om det (i allefall når det ikke er tegn til det). Men ifg loven så skal de ikke det.

Nakkefold er bare et av mange tegn, og de ser man ikke før senere (hjertefeil i uke 16-21, vannspeil i tarmer rundt uke 28 osv osv). Og noen kan da bli skremt av dette ene tegnet som er synlig kun i uke 10-11 og ta abort, når det kanskje ikke betyr noe som helst allikevel... 

Anonymkode: 69589...3c7

Syns det er veldig rart med tanke på abortgrensen. Det er jo bedre for alle parter å finne ut om det er Downs syndrom i uke 12 enn i uke 18-19. Jeg vil uansett a abort hvis det blir Downs syndrom og er jo mye mer krevende med en senabort. Min "stemor" måtte ta senabort etter ordinær UL og det var forferdelig. Det var ikke Downs, men hjerte og lunger lå på utsiden av brystkassen. Hadde dun tatt UL i uke 12 så hadde hun sluppet en "vanlig" fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ninni84 skrev:

Syns det er veldig rart med tanke på abortgrensen. Det er jo bedre for alle parter å finne ut om det er Downs syndrom i uke 12 enn i uke 18-19. Jeg vil uansett a abort hvis det blir Downs syndrom og er jo mye mer krevende med en senabort. Min "stemor" måtte ta senabort etter ordinær UL og det var forferdelig. Det var ikke Downs, men hjerte og lunger lå på utsiden av brystkassen. Hadde dun tatt UL i uke 12 så hadde hun sluppet en "vanlig" fødsel.

Det er jeg personlig ikke uenig i. Men sånn er loven for å unngå at man velger bort friske fostre.

" Praktisering av nakkefoldscanning av gravide er bare tillatt i virksomheter som har godkjenning for fosterdiagnostikk etter bioteknologiloven.Bare sju sykehus har tillatelse til å foreta disse undersøkelsene i Norge.

I Danmark, Sverige og Storbritannia tilbys nakkefoldscanning og blodprøvetest til alle gravide kvinner som ønsker det. I Norge er det kun kvinner over 38 år, eller gravide kvinner som tilfredsstiller en rekke andre kriterier som får muligheten til å få utført en slik undersøkelse på en lovlig måte."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig UL kan ikke påvise Downs syndrom, det kan kun fortelle om det er høy eller lav risiko. Hvis man får påvist høy risiko skal man foreta videre testing, f eks fostervannsprøve for å påvise sikkert.

Håper virkelig folk ikke tar abort etter de har fått påvist høy risiko, siden dette ikke betyr at babyen har Downs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pobie skrev:

Tidlig UL kan ikke påvise Downs syndrom, det kan kun fortelle om det er høy eller lav risiko. Hvis man får påvist høy risiko skal man foreta videre testing, f eks fostervannsprøve for å påvise sikkert.

Håper virkelig folk ikke tar abort etter de har fått påvist høy risiko, siden dette ikke betyr at babyen har Downs.

Nei nei, selvfølgelig ikke. Men får man påvist tykk nakkefold og manglende nesebein etc så kan de henvise til videre undersøkelser. Greit å få det sjekket I uke 12 fremfor I uke 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på tidlig ultralyd i uke 8 for å sjekke at alt ser bra ut. Men bør jeg da også ta en ultralyd før uke 12 som er abortgrensen i forhold til om noe skulle være gale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2017 den 21.18, Anonym bruker skrev:

Var i dag, 10 fullgåtte uker på torsdag. Lille mums sprellet med små armer og bein❤️

1F25BDE7-1749-48C6-BCBB-096F9C318FDE.jpeg

Anonymkode: 26341...0ce

Så spennende ! Gleder meg masse til min ultralyd i uke 8. Spendt på om de er noe å se på da !😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ninni84 skrev:

Nei nei, selvfølgelig ikke. Men får man påvist tykk nakkefold og manglende nesebein etc så kan de henvise til videre undersøkelser. Greit å få det sjekket I uke 12 fremfor I uke 19.

Ja enig, vil jo heller sjekke tidlig hvis planen er å ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, RebekkaM skrev:

Jeg skal på tidlig ultralyd i uke 8 for å sjekke at alt ser bra ut. Men bør jeg da også ta en ultralyd før uke 12 som er abortgrensen i forhold til om noe skulle være gale ?

Hvis du tar UL I uke 8 så ser du bare om du er gravid eller ikke og om barnet har utviklet seg så mye som forventet I forhold til dine 8 uker. Ikke mye mer enn det. Ved 12 uker så er barnet stort nok til å se etter risikofaktorer for flere genetiske feil. Hvis de finner noe så blir du henvist videre og hvis en feil er bekreftet så får du godkjent abort etter uke 12, men det er jo mye tøffere jo senere det blir funnet ut av. En UL I uke 8 er egentlig bortkasta penger, med mindre du får henvisning til det og det er dekt av det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎11‎.‎2017 den 21.18, Anonym bruker skrev:

Var i dag, 10 fullgåtte uker på torsdag. Lille mums sprellet med små armer og bein❤️

 

Anonymkode: 26341...0ce

Fikk du malt nakkefolden her?? Det er det vi snakker om I denne tråden. Ikke UL bare for å se baby.

Anonymkode: d11fd...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fikk du malt nakkefolden her?? Det er det vi snakker om I denne tråden. Ikke UL bare for å se baby.

Anonymkode: d11fd...282

Åja, beklager det. Det gikk meg hus forbi. Vi sjekket ikke spesifikt etter det, har time hos en fosterspesialist (privat) rundt uke 13, skal sjekke for misdannelser etc da.

I uke 11 er jo de fleste foster veldig runde i hodeformen, først nærmere 12 uke får de hodeformen mer på plass. Mulig de kan sjekke for det tidligere, men jeg ville følt marginene sikrere nærmere uke 12.

Anonymkode: 26341...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...