Gå til innhold

Hvor mye stas er det egentlig i en innpakket truse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen har misforstått truser. Det er noe foreldrene sørger for, det er som mat. Du får ikke en brødskive med gulost i kalenderen ("Se, så heldig du er som får frokost :D "), uansett hvor mye glitter det er på den. Truser er et grunnleggende behov vi har i Norge. Man gir ikke grunnleggende behov i kalendergaver. Hvis en unge blir glad for en truse liksom, så kan man lure litt på hvor nye foreldrene stiller opp ellers. Og btw, tanken bak en truse er ikke akkurat så veldig varm; hjemmestrikka votter - ja! Mye varme og tanke bak. Men ikke truser det tok 10 min å finne i butikken. 

Anonymkode: 66541...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen har misforstått truser. Det er noe foreldrene sørger for, det er som mat. Du får ikke en brødskive med gulost i kalenderen ("Se, så heldig du er som får frokost :D "), uansett hvor mye glitter det er på den. Truser er et grunnleggende behov vi har i Norge. Man gir ikke grunnleggende behov i kalendergaver. Hvis en unge blir glad for en truse liksom, så kan man lure litt på hvor nye foreldrene stiller opp ellers. Og btw, tanken bak en truse er ikke akkurat så veldig varm; hjemmestrikka votter - ja! Mye varme og tanke bak. Men ikke truser det tok 10 min å finne i butikken. 

Anonymkode: 66541...573

Hvem bestemmer at man ikke skal få grunnleggende behov evt med glitter i kalenderen? Min jente på 12 år forteller stadig hva hun ønsker seg av klær, også hvilke truser hun vil ha. Det har hun gjort i flere år. Tenåringsgutten fortalte også før jul i fjord at han ønsket seg hvite sokker. Sendte meg til og med lenke til akkurat de sokkene han ville ha. Jeg bestilte sokkene, og fordelte en 6 pk på 6 luker. Helt ypperlig, og han ble veldig fornøyd. Kan også gi et klippekort til kantina på skolen, det er jo mat, altså grunnleggende behov, men vet at det hadde tenåringen blitt veldig glad for.
Barna har for øvrig nok av både truser og sokker, men har favoritter de bruker mer enn andre.

Anonymkode: 29e5f...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på kanten her, men har dere tenkt på at alle disse pakkene ødelegger moroa på julaften? Hvor gøy er det egentlig å pakke opp gaver den 24., når man allerede har åpnet gaver hver eneste dag de siste tre ukene?

Keep it simple.

Anonymkode: c6d5b...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på kanten her, men har dere tenkt på at alle disse pakkene ødelegger moroa på julaften? Hvor gøy er det egentlig å pakke opp gaver den 24., når man allerede har åpnet gaver hver eneste dag de siste tre ukene?

Keep it simple.

Anonymkode: c6d5b...ded

Det er akkurat like gøy! Hvorfor skulle det ikke være det??

Anonymkode: f2c09...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat like gøy! Hvorfor skulle det ikke være det??

Anonymkode: f2c09...fa8

Nei, det er jo ikke det. Tenk deg selv, hvis du f.eks fikk sjokoladekake hver dag - hvor gøy er det egentlig å feire bursdag da? Da er du jo allerede lei av kake.

Anonymkode: c6d5b...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, du lager jo de ungene du vil. I mitt hus er ungene opptatt av ideen om pakke, de vet at de store tingene ikke kommer i kalenderen, men at både små og store ting kommer på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på kanten her, men har dere tenkt på at alle disse pakkene ødelegger moroa på julaften? Hvor gøy er det egentlig å pakke opp gaver den 24., når man allerede har åpnet gaver hver eneste dag de siste tre ukene?

Keep it simple.

Anonymkode: c6d5b...ded

Men så er det altså ikke sånn det fungerer. Så du kan harpe på det til krampa tar deg, og droppe gavekalender til dine, og så ordner jeg med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring får truser i to av pakkene i kalenderen i år, og det vet jeg hun blir glad for. Det er søte kakiner på trusene, og hun elsker alt med dyr på og har til og med skrevet søte truser på ønskelisten til jul ;-) Hun pleier alltid å få noen praktisk ting i kalenderen, som relex, hansker, lypsyl ol - og har heldigvis aldri vist annet enn takknemlighet. Julekalender handler, i vårt hus, om nedtelling til julaften, ikke om pakke-bonanza.

Anonymkode: a2d88...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er jo ikke det. Tenk deg selv, hvis du f.eks fikk sjokoladekake hver dag - hvor gøy er det egentlig å feire bursdag da? Da er du jo allerede lei av kake.

Anonymkode: c6d5b...ded

Det er jo ikke sammenliknbart. De får jo ikke det samme hver dag. Spenningen og forventningen er jo halve moroa, poenget er at de ikke vet hva som venter. En pakke er jo mer enn bare tingen, det er overaskelsen også. I ditt eksempel er det monotont, det samme hver dag, og man vet det. Men, akkurat jeg hadde kost meg med kake hver dag jeg altså, men hadde jo blitt feit da.

Anonymkode: f2c09...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkekalender er noe mødre styrer med, ungene later som de blir fornøyd med alt de får slik at mor ikke skal bli skuffet.

 

når ungene blir litt store så vet de hvor mye mor har stresset med denne kalenderen, selvsagt takker man fint for både truser og blyanter. Hvor mange fedre stresser og bryr seg om denne pakkekalenderen?

 

jeg har aldri skjønt greia med 24 pakker før jul. Ungene er vil virkelig ikke ha pakkekalender, de blir glade for en liten sjokolade.

 

kanskje mine unger er smartere enn mange andre? Mine skjønner faktisk at lørdagsgodt får de uansett, egentlig rart å pakke dette inn i en pakkekalender? Truser får de viss de trenger og får velge mønster helt selv. De vet at vi baker pepperkaker og går i svømmehallen som vanlig, hvor gøy er det å få en lapp på det?

 

Her har vi innsett at vi alt har for mange ting. Vi rydder huset og kaster og gir bort. Enkelt å greit å kun ha det vi trenger. Vi bruker adventstiden sammen og koser oss. Pepperkaker baker vi den dagen det passer, ikke stresser fordi det står i kalenderen.

 

all den tiden dere bruker på å kjøpe, hente, planlegge og pakke inn 24,48,72 eller 96 gaver FØR jul kunne blitt brukt sammen med barna. Jeg tror de fleste barn mest av alt ønsker mer tid med foreldre enn de ønsker truser og annet ræl innpakket.

Anonymkode: 63c47...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er jo ikke det. Tenk deg selv, hvis du f.eks fikk sjokoladekake hver dag - hvor gøy er det egentlig å feire bursdag da? Da er du jo allerede lei av kake.

Anonymkode: c6d5b...ded

Det kommer jo litt an på hva det er i kalenderen. Hvis det er store ting, bøker, spill øl, som i vanlige julegaver kan det nok bety noe, men så lenge det er småting som en liten sjokolade, oppskriften på karameller vi skal lage, truser, hobbyting som de kan bruke til å lage julegaver osv fingerer drt bare som en nedtelling til jul. Da tror jeg det heller er med på åskape julestemning.

Anonymkode: 00f25...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvem bestemmer at man ikke skal få grunnleggende behov evt med glitter i kalenderen? Min jente på 12 år forteller stadig hva hun ønsker seg av klær, også hvilke truser hun vil ha. Det har hun gjort i flere år. Tenåringsgutten fortalte også før jul i fjord at han ønsket seg hvite sokker. Sendte meg til og med lenke til akkurat de sokkene han ville ha. Jeg bestilte sokkene, og fordelte en 6 pk på 6 luker. Helt ypperlig, og han ble veldig fornøyd. Kan også gi et klippekort til kantina på skolen, det er jo mat, altså grunnleggende behov, men vet at det hadde tenåringen blitt veldig glad for.
Barna har for øvrig nok av både truser og sokker, men har favoritter de bruker mer enn andre.

Anonymkode: 29e5f...393

Du bestemmer hva du gir. Og det å bruke kalendergaver som unnskyldning for å dekke ungenes grunnleggende behov er litt.. dårlig? Truser er en selvfølge.

Anonymkode: 66541...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pakkekalender er noe mødre styrer med, ungene later som de blir fornøyd med alt de får slik at mor ikke skal bli skuffet.

 

når ungene blir litt store så vet de hvor mye mor har stresset med denne kalenderen, selvsagt takker man fint for både truser og blyanter. Hvor mange fedre stresser og bryr seg om denne pakkekalenderen?

 

jeg har aldri skjønt greia med 24 pakker før jul. Ungene er vil virkelig ikke ha pakkekalender, de blir glade for en liten sjokolade.

 

kanskje mine unger er smartere enn mange andre? Mine skjønner faktisk at lørdagsgodt får de uansett, egentlig rart å pakke dette inn i en pakkekalender? Truser får de viss de trenger og får velge mønster helt selv. De vet at vi baker pepperkaker og går i svømmehallen som vanlig, hvor gøy er det å få en lapp på det?

 

Her har vi innsett at vi alt har for mange ting. Vi rydder huset og kaster og gir bort. Enkelt å greit å kun ha det vi trenger. Vi bruker adventstiden sammen og koser oss. Pepperkaker baker vi den dagen det passer, ikke stresser fordi det står i kalenderen.

 

all den tiden dere bruker på å kjøpe, hente, planlegge og pakke inn 24,48,72 eller 96 gaver FØR jul kunne blitt brukt sammen med barna. Jeg tror de fleste barn mest av alt ønsker mer tid med foreldre enn de ønsker truser og annet ræl innpakket.

Anonymkode: 63c47...c8d

Pakkekalendergaver tar 0 tid fra barna, den ordnes etter deres leggetid. Både innkjøp og pakking. Det er MIN kos, min greie. Og ungene elsker det. De har fått valget hvert år. Pakkekalender, eller en annen kalender. Og de vil ha pakkekalender. Vi kjører ikke aktiviteter da, siden vi uansett skal gjøre disse tingene, og heller ikke snop, det får de på lørdager uansett. Utover det får de ting de vil ha og trenger, og ikke ting som kastes eller blir ødelagt samme dag.

Anonymkode: f2c09...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pakkekalender er noe mødre styrer med, ungene later som de blir fornøyd med alt de får slik at mor ikke skal bli skuffet.

 

når ungene blir litt store så vet de hvor mye mor har stresset med denne kalenderen, selvsagt takker man fint for både truser og blyanter. Hvor mange fedre stresser og bryr seg om denne pakkekalenderen?

 

jeg har aldri skjønt greia med 24 pakker før jul. Ungene er vil virkelig ikke ha pakkekalender, de blir glade for en liten sjokolade.

 

kanskje mine unger er smartere enn mange andre? Mine skjønner faktisk at lørdagsgodt får de uansett, egentlig rart å pakke dette inn i en pakkekalender? Truser får de viss de trenger og får velge mønster helt selv. De vet at vi baker pepperkaker og går i svømmehallen som vanlig, hvor gøy er det å få en lapp på det?

 

Her har vi innsett at vi alt har for mange ting. Vi rydder huset og kaster og gir bort. Enkelt å greit å kun ha det vi trenger. Vi bruker adventstiden sammen og koser oss. Pepperkaker baker vi den dagen det passer, ikke stresser fordi det står i kalenderen.

 

all den tiden dere bruker på å kjøpe, hente, planlegge og pakke inn 24,48,72 eller 96 gaver FØR jul kunne blitt brukt sammen med barna. Jeg tror de fleste barn mest av alt ønsker mer tid med foreldre enn de ønsker truser og annet ræl innpakket.

Anonymkode: 63c47...c8d

Noe av forskjellen ligger kanskje  at vi er ganske restriktive på innkjøp hele året. Vi har ikke alt for mange ting. Ungene får ikke mengder av klær som ikke blir brukt eller leker hver gang vi er i byen. Da datteren min rotet vekk passeren sin nylig fikk hun ikke ny, hun må låne min og så blir det en fin ting å ha i kalenderen. 

Anonymkode: 00f25...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at det er en motsetning mellom ting som er nyttige og ting som man kan bli glad for?  

Selvsagt er det stas med spiderman-tannbørste eller en truse med glitter.  Unger som bryter sammen hvis pakkekalenderen inneholder noe de har bruk for, bør få 24 geiter neste jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du bestemmer hva du gir. Og det å bruke kalendergaver som unnskyldning for å dekke ungenes grunnleggende behov er litt.. dårlig? Truser er en selvfølge.

Anonymkode: 66541...573

Mine unger elsker den måten vi gjør det på. Truser, sokker ,Shampo, tannbørste, lypsyl, lim, tannkrem, godteri og lignende. Om du velger å kalle det for å dekke ungenes grunnleggende behov, så kall det gjerne det. Barna har alltid fått mat på bordet, og skapene er full av klær. Likevel setter de pris på en slik pakkekalender. De har fått velge i mange år hvordan type kalender de vil ha, og svarer hvert år at de vil ha likens som de pleier å få. Og som noen over her nevnte; ting man bruker 10 min på å finne. Kan skrive under på at jeg ikke bruker 10 min på å finne 24 ting til hvert barn. Dette begynner jeg med på januarsalget, og fortsetter på alle typer salg gjennom hele året. Det er dyrt å ha barn, og enda dyrere etter hvert som de blir større.

Nå har jeg vel bare igjen 6-8 pakker til eldste, og finner jeg ingenting han har bruk for, så blir det sokker og godteri.

Anonymkode: 29e5f...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har er det til og med tannkrem og plaster i kalenderen 😂 Men det er my little pony tannkrem og plaster. Jeg vet det blir stor lykke, da vi allerede har vært gjennom en runde med gråting i butikken fordi hun ikke fikk det med en gang. Det blir også piperensere og blyantspisser i kalenderen. 

I fjor var det sokker som var den største hiten, de var tross alt rosa med glitter. (Stakkars unge, hun kommer til å være dypt traumatisert i voksen alder 😂)

Tenker at det kommer litt an på hvilke forventninger man lager, det skal jo ikke være 24 julegaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som var 3 år i fjor ble kjempe gla for sokkene og pysjamasen i kalenderen i fjor. Lærer et barn at kun harde pakker betyr noe så får de den holdninger, er mange voksne og som forventer all verden i julegave og blir sure når de får ullsokker.

Anonymkode: 528f3...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen har misforstått truser. Det er noe foreldrene sørger for, det er som mat. Du får ikke en brødskive med gulost i kalenderen ("Se, så heldig du er som får frokost :D "), uansett hvor mye glitter det er på den. Truser er et grunnleggende behov vi har i Norge. Man gir ikke grunnleggende behov i kalendergaver. Hvis en unge blir glad for en truse liksom, så kan man lure litt på hvor nye foreldrene stiller opp ellers. Og btw, tanken bak en truse er ikke akkurat så veldig varm; hjemmestrikka votter - ja! Mye varme og tanke bak. Men ikke truser det tok 10 min å finne i butikken. 

Anonymkode: 66541...573

Du må leve i en annen hverden enn jeg lever i :)

Anonymkode: 528f3...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Hvem har sagt at det er en motsetning mellom ting som er nyttige og ting som man kan bli glad for?  

Selvsagt er det stas med spiderman-tannbørste eller en truse med glitter.  Unger som bryter sammen hvis pakkekalenderen inneholder noe de har bruk for, bør få 24 geiter neste jul. 

Skulle ønske jeg kunne trykket liker mer enn en gang!

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt på kanten her, men har dere tenkt på at alle disse pakkene ødelegger moroa på julaften? Hvor gøy er det egentlig å pakke opp gaver den 24., når man allerede har åpnet gaver hver eneste dag de siste tre ukene?

Keep it simple.

Anonymkode: c6d5b...ded

 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pakkekalender er noe mødre styrer med, ungene later som de blir fornøyd med alt de får slik at mor ikke skal bli skuffet.

 

når ungene blir litt store så vet de hvor mye mor har stresset med denne kalenderen, selvsagt takker man fint for både truser og blyanter. Hvor mange fedre stresser og bryr seg om denne pakkekalenderen?

 

jeg har aldri skjønt greia med 24 pakker før jul. Ungene er vil virkelig ikke ha pakkekalender, de blir glade for en liten sjokolade.

 

kanskje mine unger er smartere enn mange andre? Mine skjønner faktisk at lørdagsgodt får de uansett, egentlig rart å pakke dette inn i en pakkekalender? Truser får de viss de trenger og får velge mønster helt selv. De vet at vi baker pepperkaker og går i svømmehallen som vanlig, hvor gøy er det å få en lapp på det?

 

Her har vi innsett at vi alt har for mange ting. Vi rydder huset og kaster og gir bort. Enkelt å greit å kun ha det vi trenger. Vi bruker adventstiden sammen og koser oss. Pepperkaker baker vi den dagen det passer, ikke stresser fordi det står i kalenderen.

 

all den tiden dere bruker på å kjøpe, hente, planlegge og pakke inn 24,48,72 eller 96 gaver FØR jul kunne blitt brukt sammen med barna. Jeg tror de fleste barn mest av alt ønsker mer tid med foreldre enn de ønsker truser og annet ræl innpakket.

Anonymkode: 63c47...c8d

Jeg er så utrolig enig med dere begge to!! 

Og btw mine barn elsker å kjøpe seg nye truser og blir alltid glad for små ting, men jeg skjønner ikke vitsen med dette pakkehysteriet.

HI

Anonymkode: b09ce...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn er veldig lett å glede, og kalenderen er ikke 24 "bursdagsgaver", det er en nedtelling til jul...

Så noen morsomme sokker, nye søte truser, en leppepomade, en liten sjokoladenisse osv, alt blir like godt mottatt her. Har enda ikke opplevd skuffede barn pga en kalendergave altså, de er lykkelige også om det bare er en pakke tyggis eller et par vanter.

Anonymkode: 65703...32d

Nettopp! Unger (og voksne) som setter krav til hva som skal være i kalenderen, har ikke skjønt hva en adventskalender dreier seg om. Det dreier seg om at det starter med 24 dingser en eller annen plass og så blir det en og en mindre for hver dag og vil man så kan man gå og telle hvor mange dager det er igjen til julaften. Det gjorde vi ofte når ungene var små, like stas hver dag. Det er ikke for å få en haug med gaver før jul, men det ser det ut til at mange har glemt i dag. 

Truser, sokker, blyanter - hva som helst kan pakkes inn og legges i kalenderen. Hadde mine unger klagd over kalenderen, så hadde det blitt slutt på kalender, da hadde mannen og jeg lagd til hverandre i stede for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Nettopp! Unger (og voksne) som setter krav til hva som skal være i kalenderen, har ikke skjønt hva en adventskalender dreier seg om. Det dreier seg om at det starter med 24 dingser en eller annen plass og så blir det en og en mindre for hver dag og vil man så kan man gå og telle hvor mange dager det er igjen til julaften. Det gjorde vi ofte når ungene var små, like stas hver dag. Det er ikke for å få en haug med gaver før jul, men det ser det ut til at mange har glemt i dag. 

Truser, sokker, blyanter - hva som helst kan pakkes inn og legges i kalenderen. Hadde mine unger klagd over kalenderen, så hadde det blitt slutt på kalender, da hadde mannen og jeg lagd til hverandre i stede for.

Hvorfor er det din mening som er fasit? Meningen med pakkekalender er jo også pakkene, selvsagt, ikke bare nedtelling. 

 

Anonymkode: f2c09...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det din mening som er fasit? Meningen med pakkekalender er jo også pakkene, selvsagt, ikke bare nedtelling. 

 

Anonymkode: f2c09...fa8

Fordi det er det som er bakgrunnen med adventskalender - nedtelling eller opptelling, for det har også blitt gjort i "gamle dager". Det kunne være alt fra å lage en strek på dørkarmen hver dag til å henge opp et bilde eller en julkule eller et hjerte, eller motsatt: Man pakket inn 24 (eller 25) pakker eller hang opp 24 bilder eller laget noe med 24 luker og fjernet en for hver dag fram til julaften.  

At noen i dag velger å lage hele desember til et pakkekalas hvor pakkene er viktigst, er et valg man tar, men det er ikke og har aldri vært årsaken til å ha en adventskalender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...