Gå til innhold

Altfor kort lutealfase... progesteron?


Knerten <3

Anbefalte innlegg

Håper noen kan dele sin erfaring . Vi har nå prøvd i 6 pp, og de siste 3 har jeg brukt el tester. Ser at mensen kommer 9-10 dpo og d er jo altfor kort lutealfase! Noen som har brukt progesteron for å forlenge og går det fort å bli gravid etter oppstart... eller må man bruke det en stund først?

Lest mye positivt her inne ang dette, men leste også om ei som tok opp for mye i kroppen og da virket d preventivt! Fordi i angrepiller er d mye progesteron ....

 

Er 37 og prøver på nr to. Har ikke hatt dette problemet med de to andre..

Deppa nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid hatt svært varierende sykluslengde. Da vi prøvde å få barn, tok jeg el-tester, og så at jeg hadde kort lutealfase (ned mot 5 dager). Til tross for dette ble jeg spontant gravid to ganger, og alt gikk greit i begge svangerskapene. Jeg fikk progesterontilskudd (crinone, tror jeg det het) før både første og andre svangerskap, men selv med dette ble ikke lutealfasen lengre enn 10-11 dager. (Så lenge en tar foreskrevet mengde progesterontilskudd, virker det ikke preventivt.) I syklusene da jeg ble gravid, tok jeg ikke progesterontilskudd da jeg begge gangene ventet på mens for å starte med IVF. Tydeligvis var lutealfasen tilstrekkelig lang til at egget festet seg begge gangene...flaks! Ønsker deg lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Amatørmamma skrev:

Jeg har alltid hatt svært varierende sykluslengde. Da vi prøvde å få barn, tok jeg el-tester, og så at jeg hadde kort lutealfase (ned mot 5 dager). Til tross for dette ble jeg spontant gravid to ganger, og alt gikk greit i begge svangerskapene. Jeg fikk progesterontilskudd (crinone, tror jeg det het) før både første og andre svangerskap, men selv med dette ble ikke lutealfasen lengre enn 10-11 dager. (Så lenge en tar foreskrevet mengde progesterontilskudd, virker det ikke preventivt.) I syklusene da jeg ble gravid, tok jeg ikke progesterontilskudd da jeg begge gangene ventet på mens for å starte med IVF. Tydeligvis var lutealfasen tilstrekkelig lang til at egget festet seg begge gangene...flaks! Ønsker deg lykke til! :)

Tusen takk for svar. Blir jo ikke klok når man leser så mye forskjellig.. her inne står d overalt at alt fra 10 dager og nedover skaper problemer. At d da er for kort tid for egget å feste seg. Så ringte jeg gyn idag og hun sier at lutealfasen ikke har noe å si. At d er tiden mellom mens og el som er viktig.  Så istedenfor å skrive ut crinone ville hun at jeg skulle starte m å ta en blodprøve på dag 20 for å se om jeg i d hele tatt har el. Hun mente at el tester ikke var sikre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎11‎.‎2017 den 22.10, Knerten <3 skrev:

Tusen takk for svar. Blir jo ikke klok når man leser så mye forskjellig.. her inne står d overalt at alt fra 10 dager og nedover skaper problemer. At d da er for kort tid for egget å feste seg. Så ringte jeg gyn idag og hun sier at lutealfasen ikke har noe å si. At d er tiden mellom mens og el som er viktig.  Så istedenfor å skrive ut crinone ville hun at jeg skulle starte m å ta en blodprøve på dag 20 for å se om jeg i d hele tatt har el. Hun mente at el tester ikke var sikre... 

Hei igjen! Det er jo greit å ta en blodprøve for å være sikker på at du har el (noe de aller fleste har). Jeg mener uansett hva gynekologen sier at el-tester kan være et ganske greit hjelpemiddel hvis man har uregelmessig syklus. At lutealfasen ikke har noe å si er jo direkte feil. Hvis lutealfasen er for kort, rekker ikke egget å feste seg før neste mens. Det sier også min gynekolog. Hvis ikke gynekologen kommer seg inn på et mer konstruktivt spor, ville jeg funnet meg en annen gynekolog :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også veldig kort lutealfase. Mellom 5-8 dager. Prøvde med WildYam i et par måneder og fikk da lutealfase på 12 dager. Ble da ganske raskt gravid. Må legge til at vi hadde prøvd i fire år, og mange negative IVF-forsøk. Vi kan aldri vite om det var tilfeldig eller om WildYam hadde noe å si...

Mye mulig gynekologen din prøvde å berolige deg mest mulig med at lutealfasens lengde er uvesentlig, men redd den dessverre ikke er av betydning😳

Lykke til i hvert fall!

Anonymkode: a3bd1...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.11.2017 den 8.51, Amatørmamma skrev:

Hei igjen! Det er jo greit å ta en blodprøve for å være sikker på at du har el (noe de aller fleste har). Jeg mener uansett hva gynekologen sier at el-tester kan være et ganske greit hjelpemiddel hvis man har uregelmessig syklus. At lutealfasen ikke har noe å si er jo direkte feil. Hvis lutealfasen er for kort, rekker ikke egget å feste seg før neste mens. Det sier også min gynekolog. Hvis ikke gynekologen kommer seg inn på et mer konstruktivt spor, ville jeg funnet meg en annen gynekolog :/

Ja forsto ikke helt hva hun mente m det. Tror hun ville sjekke først at jeg hadde el. Hvis d da blir  bekreftet at jeg har d, håper jeg at jeg får noe hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde også veldig kort lutealfase. Mellom 5-8 dager. Prøvde med WildYam i et par måneder og fikk da lutealfase på 12 dager. Ble da ganske raskt gravid. Må legge til at vi hadde prøvd i fire år, og mange negative IVF-forsøk. Vi kan aldri vite om det var tilfeldig eller om WildYam hadde noe å si...

Mye mulig gynekologen din prøvde å berolige deg mest mulig med at lutealfasens lengde er uvesentlig, men redd den dessverre ikke er av betydning😳

Lykke til i hvert fall!

Anonymkode: a3bd1...3fa

Ja jeg prøvde d noen pp ved forrige graviditet og jeg ble gravid. Begynte m d nå igjen, men første pp ble ikke lutealfasen lengre. Tenker d er lettere m crinone... 

 

Tusen takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

God erfaring med crinone :) Crinonebaby nr 2 på vei nå. Første prøverunde hadde jeg lutealfase på 7-8 dager, den kom opp i 11-12 med crinone og da ble jeg gravid nesten hver syklus (slet med å få de til å sitte vel og merke, men uansett en bedring!) og nå i andre runde ammet jeg i tillegg og hadde lutelafase på bare 5-6 dager. Igjen kom den opp i 11-12 dager med crinone og vi ble gravid på 3. syklus eller noe, mistet "bare" en på første syklusen denne gangen. Så uten crinone i praksis nesten umulig å bli gravid, men crinone nesten litt for lett ;) Viktig at crinone tas etter påvist eggløsning, hvis ikke kan det ha preventivvirkning ved å utsette eggløsningen. Så jeg tempet for å vite når jeg hadde eggløsning så jeg fikk satt crinone den rette dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 19.12.2017 den 10.08, utålmodig82 skrev:

God erfaring med crinone :) Crinonebaby nr 2 på vei nå. Første prøverunde hadde jeg lutealfase på 7-8 dager, den kom opp i 11-12 med crinone og da ble jeg gravid nesten hver syklus (slet med å få de til å sitte vel og merke, men uansett en bedring!) og nå i andre runde ammet jeg i tillegg og hadde lutelafase på bare 5-6 dager. Igjen kom den opp i 11-12 dager med crinone og vi ble gravid på 3. syklus eller noe, mistet "bare" en på første syklusen denne gangen. Så uten crinone i praksis nesten umulig å bli gravid, men crinone nesten litt for lett ;) Viktig at crinone tas etter påvist eggløsning, hvis ikke kan det ha preventivvirkning ved å utsette eggløsningen. Så jeg tempet for å vite når jeg hadde eggløsning så jeg fikk satt crinone den rette dagen.

Tusen takk for svar.

Har prøvd lutinus for første gang denne pp. Fjernet spottinga som jeg har hatt, men mensen kom som et brak i dag, på dag 10. Så lutealfasen er fortsatt kort.. tar bare en tablett om dagen da.. ser at andre tar flere. Er i pp 8 og mister litt motet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 21.11.2017 den 22.10, Knerten <3 skrev:

Tusen takk for svar. Blir jo ikke klok når man leser så mye forskjellig.. her inne står d overalt at alt fra 10 dager og nedover skaper problemer. At d da er for kort tid for egget å feste seg. Så ringte jeg gyn idag og hun sier at lutealfasen ikke har noe å si. At d er tiden mellom mens og el som er viktig.  Så istedenfor å skrive ut crinone ville hun at jeg skulle starte m å ta en blodprøve på dag 20 for å se om jeg i d hele tatt har el. Hun mente at el tester ikke var sikre... 

Jeg har også lest mye om lutealfase og hadde egentlig mistet håpet om å bli gravid siden jeg har hatt lutealfase på 7-8 dager. Like etter en laparoskopi der jeg fjernet endometriose ble jeg gravid likevel og er så glad for at vi slipper alt styret med ivf! Etter jeg fant ut at jeg var gravid leste jeg også masse om alt som kan gå galt osv. Ikke bra!! Har nå bestemt meg for å ikke lese mer i disse forumene, det er jo rene skremselpropaganda.. Titter nå innom fra tid til annen for å gi tips og råd og håp til de som har blitt håpløse etter måneder i slike forum (som jeg ble). Ha sex og kos deg uten å lese om alle andres skjebner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...