Gå til innhold

Provosert over mannens reaksjon på datters gråt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg, mannen og datter på 3 år kjørte hjem. Da vi hadde kjørt litt mistet hun en av bamsene sine mellom døra og bilstol sånn at den måte ligge der til vi var fremme. Hun hylskrek og så ikke ut til å stoppe med det første. Jeg sa til henne "Jeg skjønner at du vil ha bamsen, men jeg kan ikke ta den fram til deg for når man sitter i bilen må man ha på setebeltet . Jeg når ikke bamsen din nå, men når vi er fremme kan du få den". Ho va heilt utrøstelig. Ingenting hjalp og sei te ho. Mannen sa til slutt noe sånn om at hun måtte slutte å tulle. Da vi kjørte i tunnel skrek hun enda. Han sa en del halvkrasse setninger te henne, men da han sa "Må jeg sette deg av i tunnelen?" sluttet hun å skrike momentant.

Han meinte det va greit siden hun slutta å skrike, men jeg ble provosert over sånne trusler som omhandler at vi skal dra i fra henne. Han mener visst at datteren vår sutrer så mye og at vi må plukke det av henne, men trusler fører ingen vei tenker jeg. 

Hun er bare 3 år og selv om hun er stor er hun også liten. Vi kan ikke forvente at hun er en maskin som aldri skriker. Hun må jo få lov å få utløp for følelsene sine og selv om mannen syntes det var tull at hun ble lei seg dette betyr det ikke at det var en enkel sak for henne.

Jeg ble så provosert over mannens kommentar. Hvordan få han til å innse at han ikke kan snakke sånn til henne?

Han var sliten etter og ha vært tidlig oppe, men det gir han ingen rett til å lire av seg den type kommentar.

Anonymkode: f45ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den reaksjonen var det flere feil med. For det første, skal man ikke spille på barnets frykt for å bli forlatt. Det kan skade tilliten hun har til at dere foreldre vil ta vare på henne.

For det andre skal man ikke true med noe man ikke har planer om å gjennomføre. Når hun gjennomskuer ham på det, vil hun miste respekt for ham.

Alle kan lure en treåring, men når hun blir eldre vil den slags umulige trusler bare bli kjeft og tomgangsprat uten funksjon. 

Da tar jeg utgangspunkt i at han selvsagt ikke for alvor ville kaste henne av i tunnelen. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble sikkert stressa og  sa noe han ikke burde sagt. Du bør ta en prat med han og si at sånt kan man ikke si til et barn, det er aldri greit å true med å dra fra de. Så snakker han med jenta og sier unnskyld, forklarer henne at dere drar selvfølgelig ikke fra henne i en tunnel eller noe annet sted, det var bare noe dumt han sa da han ble litt stressa og sliten. Hadde  noen sånne runder med jenta mi også hvor hun skreik masse fordi hun mista en leke på gulvet. Ikke alltid man kan få stoppet med en gang, det må barna lære. En gang så stoppet vi og fikk tatt opp leken, men så kastet hun den ned flere ganger fordi hun kjedet seg. Da måtte den leken ligge på gulvet til vi kom fram. 

Anonymkode: c0dc2...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge barneloven er det forbudt å true barna på denne måten. Han var sikkert stressa, men må da lære seg å håndtere det på en slik måte at han ikke bryter loven, eller kommer med tomme trusler han ikke akter å gjennomføre. Hvis de rette ørene hører dette, kan han faktisk bli meldt til barnevernet. 

Synes det er rart at dere ikke stoppet. 

Anonymkode: 1a012...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at han ble stressa når det sitter en utrøstelig unge og hyler i baksetet. Da er det faktisk veldig vanskelig å konsentrere seg om å kjøre.

Og som over, hvorfor ikke bare stoppe og gi henne bamsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo selvsagt å gå over streken, men veldig forstyrrende å kjøre bil med slik skriking.

Jeg hadde ikke stoppet for å gi hun bamsen om hun hadde skreket, men sagt at vi kan finne et sted å stoppe hvis du roer deg, så hadde jeg stoppet når hun var rolig. 

Anonymkode: 61992...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LeTwinsA skrev:

Hvorfor i alle dager stoppet dere ikke bilen og ga henne bamsen?

Vi kan ikke stoppe bilen midt i tunnelen! HI

Anonymkode: f45ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I følge barneloven er det forbudt å true barna på denne måten. Han var sikkert stressa, men må da lære seg å håndtere det på en slik måte at han ikke bryter loven, eller kommer med tomme trusler han ikke akter å gjennomføre. Hvis de rette ørene hører dette, kan han faktisk bli meldt til barnevernet. 

Synes det er rart at dere ikke stoppet. 

Anonymkode: 1a012...437

Kan du sende link på det så kan jeg vise han det?

Ja, Han ble stressa av å høre på skriking, men det må han faktisk tåle.

Hun må jo få lov å få utløp for følelsene.

HI

Anonymkode: f45ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi kan ikke stoppe bilen midt i tunnelen! HI

Anonymkode: f45ab...2a5

Men dere var ikke i tunnelen da det skjedde. Dere kjørte først en stund mens hun skrek, deretter kjørte dere inn i tunnelen: "Da vi kjørte i tunnel skrek hun ENDA". 

Jeg ville også stoppet og gitt henne bamsen. Ærlig talt. 

Anonymkode: c2dce...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stoppet å gitt henne bamsen 

Om dere kjørte på motorveien kunne du sagt at pappa ser etter er sted å stoppe nå, vi kan ikke stoppe midt i veien vet du. 

Anonymkode: 4ffdb...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I følge barneloven er det forbudt å true barna på denne måten. Han var sikkert stressa, men må da lære seg å håndtere det på en slik måte at han ikke bryter loven, eller kommer med tomme trusler han ikke akter å gjennomføre. Hvis de rette ørene hører dette, kan han faktisk bli meldt til barnevernet. 

Synes det er rart at dere ikke stoppet. 

Anonymkode: 1a012...437

Så det er greit med trusler bare man gjennomfører de? 

Anonymkode: 0d508...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo selvsagt å gå over streken, men veldig forstyrrende å kjøre bil med slik skriking.

Jeg hadde ikke stoppet for å gi hun bamsen om hun hadde skreket, men sagt at vi kan finne et sted å stoppe hvis du roer deg, så hadde jeg stoppet når hun var rolig. 

Anonymkode: 61992...984

Det er kanskje litt mye å forvente at hun skal klare å roe seg ned selv? Det er for en treåring fysiologisk sett helt umulig. Faren klarte det jo ikke engang. 😉

Anonymkode: 0d508...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke far reaksjon er rett,men hvis en 3 åring sitter å skriker over lengre tid for noe hun har fått beskjed om at løser seg straks.da vill jeg sagt at nå er det nok vi kan bruke ordene våre.skjønner at du ble lei deg,men hjelper ikke å sitte å hyle.hvis hun sutrer mye fra før så er det kansje på tide og lære å settte ord på følelsene å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er en voldsom reaksjon fra 3 åringen. Du bør hjelpe henne håndtere slike følelser. Å la en 3 åring alltid få viljen sin ved hyling er ikke å hjelpe med følelsene sine 

Anonymkode: 55808...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes det er en voldsom reaksjon fra 3 åringen. Du bør hjelpe henne håndtere slike følelser. Å la en 3 åring alltid få viljen sin ved hyling er ikke å hjelpe med følelsene sine 

Anonymkode: 55808...501

Forsåvidt enig, men den opplæringen tar man i andre situasjoner enn i en bil i fart 

Det er fryktelig stressende å kjøre med en vrælende unge i baksetet, så det gjør man det man kan for å unngå (som ved å stoppe og gi henne bamsen), også tar man resten av oppdragelsen hjemme i stua. 

En treåring kan man fint snakke med etterpå også, ta en rolig samtale om skriking i bilen etter at man har kommet hjem 

Anonymkode: 4ffdb...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forsåvidt enig, men den opplæringen tar man i andre situasjoner enn i en bil i fart 

Det er fryktelig stressende å kjøre med en vrælende unge i baksetet, så det gjør man det man kan for å unngå (som ved å stoppe og gi henne bamsen), også tar man resten av oppdragelsen hjemme i stua. 

En treåring kan man fint snakke med etterpå også, ta en rolig samtale om skriking i bilen etter at man har kommet hjem 

Anonymkode: 4ffdb...29d

Helt enig med deg!

Anonymkode: 55808...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg det var mange bedrevitere. Makan, ingen har vel dødd av å få høre at «ti still, ellers setter jeg deg av.» Da jeg var liten, gjorde faktisk pappa det engang, og jeg hold jammen meg kjeft i bilen etter det. Han kjørte bare noen meter, men fikk likevel fram poenget.

Slapp helt av, hi. Datteren deres har ikke fått varige men av å fått høre den setningen. Likevel syns jeg på ingen måte at folk bør snakke slik til barna sine - men det går helt sikkert bra.

Anonymkode: 367f2...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva som er tilfelle for TS sin familie, men vi har vært på mange langturer med våre barn. Og før eller siden må de rett og slett lære seg at vi ikke kan stoppe hver gang de har mistet bamsen dersom de skal ha bamse i bilen i det hele tatt.

Klart de blir lei seg de første gangene og da må man vare stålsette seg og trøste så godt man kan fra forsetet, men så lærer de seg å holde fast på bamsen dersom de vil ha den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dere var ikke i tunnelen da det skjedde. Dere kjørte først en stund mens hun skrek, deretter kjørte dere inn i tunnelen: "Da vi kjørte i tunnel skrek hun ENDA". 

Jeg ville også stoppet og gitt henne bamsen. Ærlig talt. 

Anonymkode: c2dce...3f4

Vi kan ikke stoppe når det er så mye trafikk. HI

Anonymkode: f45ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som om jenta har arvet farens temperament. Ingen av dem klarer å regulere seg. 

Anonymkode: 09e80...c69

Alle har da følelser. Mulig du er en maskin  , men ikke vi. Man kan ikke forvente at en 3-åring oppfører seg som en voksen. De har ikke samme virkelighetsoppfatning. 

Anonymkode: f45ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes det er en voldsom reaksjon fra 3 åringen. Du bør hjelpe henne håndtere slike følelser. Å la en 3 åring alltid få viljen sin ved hyling er ikke å hjelpe med følelsene sine 

Anonymkode: 55808...501

Hvor så du at vi alltid lar henne få viljen sin? Komisk at du trekker slutninger ut fra så lite grunnlag. HI

Anonymkode: f45ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, klg,2 boys now:) skrev:

Synes ikke far reaksjon er rett,men hvis en 3 åring sitter å skriker over lengre tid for noe hun har fått beskjed om at løser seg straks.da vill jeg sagt at nå er det nok vi kan bruke ordene våre.skjønner at du ble lei deg,men hjelper ikke å sitte å hyle.hvis hun sutrer mye fra før så er det kansje på tide og lære å settte ord på følelsene å

Vi snakker med henne så vi lærer henne sette ord på følelsene . Hun hadde nok stoppet skrikingen mye fortere hadde ikke faren kommet med de unødvendige kommentarene . Blir kraftig provosert. HI

Anonymkode: f45ab...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...