Gå til innhold

"Matpakkemamma" på facebook


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er dere medlem der? Lager folk sånne matpakker hver dag?? Høykondensmelk med chiafrø og makadamian nøtter med hjemmelaget surdeigs youghurt og himalayasalt på glutenfritt knekkebrød? Argh... føler meg som mora fra helvete.. Skive med hvitost, youghurt fra Tine, og epler her 🙄

Anonymkode: 86244...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, her går det i skiver med ost, eplebiter/banan/appelsin og en yoghurt innimellom. Det må være godt nok for mødre i full jobb :legrine:

Anonymkode: 72afe...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg lager noe ekstra godt å ha i matpakken om fredagene,de andre dagene er det brødskiver.

Anonymkode: 63b0a...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det der skaper jo bare kresne unger som ikke kan spise vanlige matpakker med brødskiver, oppkuttet frukt/grønnsaker som andre unger. 

Anonymkode: 48ed6...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, og det der skaper jo bare kresne unger som ikke kan spise vanlige matpakker med brødskiver, oppkuttet frukt/grønnsaker som andre unger. 

Anonymkode: 48ed6...971

Jeg kjenner flere som har holdt på med slike matpakker og kosthold. De spiser utrolig variert, og ungene deres er de minst kresne jeg har vært borti. De spiser alt, og ikke klager de over noe heller.

Kjenner noen som også gjør lignende, der er det det samme, bortsett fra at de må unngå visse matvarer pga. allergier. Men bortsett fra de matvarene ungene ikke tåler så er også de ungene ikke kresne, de er nysgjerrige på mat, klager ikke på "kjedelig" mat innimellom, for de spiser jo så variert hele tiden at det "kjedelige" ikke er kjedelig for dem, bare en variasjon.

Jeg har større tro på at de som hver eneste dag har med seg en skive med fårepølse og en med ost blir kresne, enn de barna som stadig introduseres for nye matvarer og smaker.

Men hvor kresent et barn er er også ofte individuelt. Min nærmeste barndomsvenninne var helt ekstremt kresen som lita, veldig få ting hun spiste. Søsteren som var et knapt år eldre spiste alt, var kjempenysgjerrig på nye smaker. De er likedan som voksne, den ene rynker på nesa (når hun tror ingen ser henne) og holder seg til et fåtall matvarer, søsteren eksperimenterer med stadig nye ting, nye smaker, nye matvarer, nye sammensetninger. Den kresne av dem har imidlertid tvunget seg selv til å begynne å spise litt mer variert etter hun fikk barn, for hun ønsket ikke at hennes barn skulle bli så kresen som hun er, for hun opplever det som vanskelig.

Anonymkode: a1d3d...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er dere medlem der? Lager folk sånne matpakker hver dag?? Høykondensmelk med chiafrø og makadamian nøtter med hjemmelaget surdeigs youghurt og himalayasalt på glutenfritt knekkebrød? Argh... føler meg som mora fra helvete.. Skive med hvitost, youghurt fra Tine, og epler her 🙄

Anonymkode: 86244...136

Jeg Var med i gr matpakkemamma,jeg måtte kutte ut.Ble for ekstremt,og jeg ble sjokket over at mange mødre bare måtte lure med kjeks og graps hver dag.Jeg lager sunne varierte matpakker selv.Mine får mye grønnsaker ,frukt og grovt brød.

Anonymkode: 637be...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem enn så lenge. Klarer ikke å hente så mye inspirasjon til mat mellom ytterpunktene hj.lagd yoghurt / raw food og pasta med ketchup / pølser i fin kjøpedeig.

Anonymkode: 0ad93...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vil ha matpakker med makrell i tomat eller leverpostei på grovt brød, med en oppdelt gulrot og litt frukt til. 

Jeg kan ikke komme på noe særlig mye sunnere lunsj. Så ikke søren om jeg skal innføre hjemmelaga yoghurt bare for å vise meg frem som en mor som også presterer perfekt på matpakke-fronten. 

Anonymkode: 91dd3...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Mine barn på seks og ni har akkurat begynt å smøre matpakke selv, og det fungerer veldig fint. Jeg har ikke tenkt å gå i samme felle dom svigermor, som smurte matpakke til sin sønn helt til han var ferdig med vgs. I tillegg til masse annet hun ikke lærte ham (selvsagt) sitter jeg med en mann som ikke evner å se oppgaver i huset, og husarbeid er et stadig konflikttema. Mine sønner skal ikke bli slik. 

Og å lage en skrytekonto med matpakker i er vel ca det sider jeg ville gjort i verden, men hver sin smak. 

Anonymkode: 61b2b...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nope. Mine barn på seks og ni har akkurat begynt å smøre matpakke selv, og det fungerer veldig fint. Jeg har ikke tenkt å gå i samme felle dom svigermor, som smurte matpakke til sin sønn helt til han var ferdig med vgs. I tillegg til masse annet hun ikke lærte ham (selvsagt) sitter jeg med en mann som ikke evner å se oppgaver i huset, og husarbeid er et stadig konflikttema. Mine sønner skal ikke bli slik. 

Og å lage en skrytekonto med matpakker i er vel ca det sider jeg ville gjort i verden, men hver sin smak. 

Anonymkode: 61b2b...0d6

Leste feil, fikk ikke med meg at det var en FB-gruppe, jeg trodde det var en konto på IG. Samme det, kan trygt si at jeg aldri vil melde meg inn der.

Hva de har i matpakken: det ene barnet spiser kun grovbrød med leverpostei, så han lager seg det. Det andre barnet får grovbrød og så velger han pålegg selv og smører på. Jeg fikser noe frukt eller grønnsaker til ham. 

Anonymkode: 61b2b...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lager ungene matpakke selv. De varierer selv hva de har med seg. Som regel er det noen skiver med salami, hvitost, makrell, philadelphia osv. Frukt, gulrot. Men andre ganger har de med havregryn/müsli til skolemelken, eller lager seg kjøleskapsgrøt og tar med. De er 7 og 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det omtrent bare er masse usunn dritt der. Kjeks, yoghurt full av sukker og div ferdigprodukter fulle av usunne ting. Boller, pølser, pasta osv ..:klaske:

Anonymkode: 55b45...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg lager noe ekstra godt å ha i matpakken om fredagene,de andre dagene er det brødskiver.

Anonymkode: 63b0a...fde

Hva lager du til fredager?

Anonymkode: 732ef...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva lager du til fredager?

Anonymkode: 732ef...f79

bananpannekaker,smoothie,pizzasnurr,havregrøt som han elsker å få osv

Anonymkode: 63b0a...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dere medlem der? Lager folk sånne matpakker hver dag?? Høykondensmelk med chiafrø og makadamian nøtter med hjemmelaget surdeigs youghurt og himalayasalt på glutenfritt knekkebrød? Argh... føler meg som mora fra helvete.. Skive med hvitost, youghurt fra Tine, og epler her 🙄

Anonymkode: 86244...136

Bare folk som ikke har en jobb. 

Anonymkode: b79aa...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 23.54, Anonym bruker skrev:

Nei, her går det i skiver med ost, eplebiter/banan/appelsin og en yoghurt innimellom. Det må være godt nok for mødre i full jobb :legrine:

Anonymkode: 72afe...07f

Det er da godt nok for hjemmeværende mødre også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kun matpakke til frokost, resten står barnehagen for. Og måltidet kl 11 er brødmat (varmmat 1 gang i uka). Måltidet kl 14 er alltid frukt. Så jeg trenger egentlig ikke å sende med frukt, de spiser masse frukt hver dag. Omtrent så mye de vil. Hender jeg sender med gulrøtter, og yoghurt. Men stort sett er det grovbrød med leverpostei/kaviar/annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ønsker skolen kjedelig matpakker. De opplever at ungene ikke rekker å spise maten. De ender med bruke mesteparten av mattiden på å dandere maten og når de får beskjed om å pakke sammen kaster de i seg frukt biter og går. 

Anonymkode: b9be3...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mest overrasket over hvor mye usunn mat mange hadde i disse matpakkene. Tror det er mange som virkelig ikke har peil på hva som er sunt og usunt.

Og så var det en og annen matpakke jeg virkelig lurte på om ungen kom til å spise noe som helst i barnehage eller på skole, fordi det var så sært.

Jeg tror ikke jeg kjenner noen som gir så sær mat i matpakken, og har inntrykk av at de fleste rundt mitt barn får kjedelige matpakker.

Hos oss går det i brødmat + oppskåret frukt. Jeg sender oftere grønnsaker enn mannen, men så sender jeg også oftere yoghurt enn mannen. Så litt usunt her og (tenker at yoghurt har mye sukker som barn ikke trenger hver dag, samtidig som at det er bedre i forhold til næring enn mye annet).

Anonymkode: 6fd43...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødmat og oppskjært frukt/grønnsaker. Har vi hatt vafler/pannekake/pizzasnurrer en dag, og det er igjen så får de med seg noe til frokost/lunsj dagen etter😊

Anonymkode: 216f6...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh! Surdeigsyoghurt må testes! 

Men nei. Helt vanlig matpakker. Kan slå på stortromma en fredag i ny og ned med wrap eller noe. Nei egentlig ikke. Har skjedd to ganger og da fikk jeg full matboks i retur. .

Grovt brød med vanlig pålegg, en frukt eller grønnsak og en yoghurt. Tipp topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...