GÃ¥ til innhold

Mobbing 1.klasse😰


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Junior går på 1.trinn og trives med de fleste. Fra september har han fortalt om episoder der en klassekompis er stygg mot medelever. For meg høres det ut som det spesielt går ut over 2-3 andre barn, men at det også er daglige episoder der denne gutten sier og gjør stygge ting med medelever. Ved et par anledninger har jeg overhørt stygge kommentarer, hånlig latter og stoppet et spark mot en annen jente. Har snakket med lærer og hun forteller at ledelsen "er satt på saken" og at det er en kjent problematikk. Gutten har lagt medelever i bakken og sparket de, etter at han har sagt de har et stygt tryne og at det ser ut som de har mensen. Foreldrene er høyt utdannede, jobber selv med barn. De ler episoder vekk, sender han alene på aktiviteter osv. I dag ble faren stoppet av en mor som fortalte om en stygg episode, etter dette ringte faren og avtalte at gutten kunne få ha med noen hjem. For meg er det en belønning.

Huff, beklager rotete innlegg. Jeg er bare så redd for klassemiljøet, har en forsiktig og litt sårbar gutt. Er redd foreldrene ikke kommer til å tak i dette, de har jo gjentatte ganger fått informasjon om ståa (også i barnehagen). De skal gå sammen i 7 år...

Anonymkode: 9e395...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med klassekontakt så ber du de ha et møte med lærer, hjelpelærer eventuelt rektor. Det er viktig å få slutt på dette så raskt som mulig. 

Anonymkode: 78d43...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det likt som hos dere. Foreldrene er blinde og skolen klarer ikke å ordne opp.  Vi har hatt møter med skolen og arrangert vennegrupper. Vi har gjort det vi kan for å ta vare på alle, inkludert mobberen. Skolen innså alvoret når en stor gruppe foreldre kontaktet skolen i tur og orden. Vi var 5 familier som jobbet sammen for å få skolen til å ta grep. Først da gjorde skolen noe. Det var ikke nok, noen måneder senere fortsatte mobbingen. Nå har jeg kontaktet fylkesmannen. Jeg har som mål at hvis det nå ikke tar slutt, skal mobberen bytte skole.

Lykke til. 

Anonymkode: 13b8a...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det likt som hos dere. Foreldrene er blinde og skolen klarer ikke å ordne opp.  Vi har hatt møter med skolen og arrangert vennegrupper. Vi har gjort det vi kan for å ta vare på alle, inkludert mobberen. Skolen innså alvoret når en stor gruppe foreldre kontaktet skolen i tur og orden. Vi var 5 familier som jobbet sammen for å få skolen til å ta grep. Først da gjorde skolen noe. Det var ikke nok, noen måneder senere fortsatte mobbingen. Nå har jeg kontaktet fylkesmannen. Jeg har som mål at hvis det nå ikke tar slutt, skal mobberen bytte skole.

Lykke til. 

Anonymkode: 13b8a...a76

Det er alt dette jeg frykter. At et barn skal ødelegge et helt guttemiljø. Gutten er skoleflink og motorisk. Ser eldre ut og oppfører seg eldre enn alder tilsier. Min sønn har et lite handikapp, noe som virkelig gjør at han må være trygg før han lærer. Lærer er erfaren og opplever henne som dyktig. Har foreløpig stor tillit til skolen, men foreldrene til gutten bekymrer meg. Flott om du kan fortelle litt senere om prosessen dere har vært igjennom i deres klasse. 

Anonymkode: 9e395...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt rektor og be om tiltak. Den nye mobbeparagrafen er til for å brukes! Rektor har en aktivitetsplikt (sette inn tiltak) innen fem virkedager. Hjelper ikke det, må man sette inn nye tiltak- helt til problemet er løst. Blir dere ikke møtt kontakter dere fylkesmannen. Skolen blir på en helt annen måte enn før tvunget til å handle. Hadde også sagt i fra rett til foreldrene. 

Anonymkode: 82586...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringer du rektor på mandag og forklarer situasjonen, slik oppførsel er IKKE akseptabel og skolen SKAL sette i gang tiltak. Jeg ville også pratet med foreldrene til dette barnet, og om hvordan dere eventuelt kan løse dette. 

Jeg har selv et barn i 1. klasse som ble mobbet av en klassekamerat (det gjaldt forøvrig hele klassen. Både muntlig og fysisk) både foreldre og skolen hadde et lengre foredrag om utredning av ADHD og om ei trøblete mor, noe jeg forsåvidt driter i (la meg ha det sagt at mitt eget barn har denne diagnosen) men slik oppførsel er ikke greit uansett, aldri, og det finnes ingen unnskyldninger. Det er nettopp slike holdninger/bortforklaringer som er med på å skape mobbere og eskalerende atferd. 

Her inviterte vi det nevnte barnet hjem, og fulgte nøye med. Leken gikk fint, og ingen nevneverdige stygge kommentarer. Selv om han fortsatt kan være utagerende, er det ikke i nærheten av slik det var tidligere mot mitt barn. :)
 

Anonymkode: 6fe7a...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er voksen og du har mål om å få en 6 åring fjernet fra klassen til ditt barn 😱

Du legger skolens manglende kontroll og evne til godt undervisningsmiljø på en 6 åring 😱 Han er tross alt stor for alderen? 

Det er kjent med situasjonen? Ledelsen er satt på saken? Hva betyr det? 

Og det er 6 åringen som er problemet? 

Anonymkode: ebc02...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er ditt barn som blir ertet/mobbet så kan du ikke be skolen sette inn tiltak. Det må foreldrene til de barna det går utover gjøre. Men du bør ringe/ sende mail til skolen og fortelle hva du har sett.

Vi hadde store problemer med enkelte elever på skolen og da inviterte det ene foreldreparet «bråkmakeren» med foreldre hjem til dem. Og de satt seg ned sammen og snakket om hvordan man skulle oppføre seg, hva de forventet osv og barna lekte sammen. Etter dette stoppet det opp. Med det forutsetter at foreldrene til «bråkmakeren» er oppegående og klarer å innse at deres barn ikke er perfekt.

Anonymkode: c0330...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er voksen og du har mål om å få en 6 åring fjernet fra klassen til ditt barn 😱

Du legger skolens manglende kontroll og evne til godt undervisningsmiljø på en 6 åring 😱 Han er tross alt stor for alderen? 

Det er kjent med situasjonen? Ledelsen er satt på saken? Hva betyr det? 

Og det er 6 åringen som er problemet? 

Anonymkode: ebc02...2a7

Hadde det vært mitt barn som hadde vært utsatt for mobbing og vold, så hadde jeg gjort akkurat det samme. Disse mobberne kan ødelegg liv, og livet til mitt barn skal ikke ødelegges pga en drittunge. 

Anonymkode: face0...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært mitt barn som hadde vært utsatt for mobbing og vold, så hadde jeg gjort akkurat det samme. Disse mobberne kan ødelegg liv, og livet til mitt barn skal ikke ødelegges pga en drittunge. 

Anonymkode: face0...faa

Mitt barn ble mobbet, av et barn som har foreldre som ikke brydde seg om verken mitt barn, eller sitt eget barn i stor grad. Skolen har plikt til å sørge for at mitt barn er trygt i skolen, samme hvilke barn som går i klassen, og hvilke foreldre disse har. En kan ikke legge dette ansvaret over på en 6 åring, samme hvor stygt han oppfører seg. 

Det er ikke en 6 åring, som ødelegger livet til et annet barn, det er den ansvarlige voksne, som ikke gjør tilstrekkelig for å stanse det barnet, som faktisk ødelegger livet til den eleven som blir mobbet. 

Mitt barn skiftet skole, pga at skolen ikke gjorde som de pliktet, som fylkesmannen påla dem, og som barnet trengte. Mitt barn skiftet ikke skole pga gutten som fra 1. klasse tok kontroll over klassen, pga manglende voksen styring. Den gutten er også bare et barn, i starten et lite barn, og på slutten et stort barn. Det er ikke et ansvar som kan legges på et barn, verken stort eller lite. Mobberen er også et offer, så lenge voksne ikke setter grenser. Barn er ikke årsaken. 

Det er jo nettopp derfor at det stilles så store krav til skolen i disse sakene. Leste noe forskning på at det ikke er uvanlig at lærere stiller seg bak barn som mobber, for å lette sin egen arbeidshverdag. Jeg så etter den artikkelen i sist uke, og jeg fant den ikke Mener det var fra Høyskolen i Oslo og Akershus. 

 

Anonymkode: ebc02...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn ble mobbet, av et barn som har foreldre som ikke brydde seg om verken mitt barn, eller sitt eget barn i stor grad. Skolen har plikt til å sørge for at mitt barn er trygt i skolen, samme hvilke barn som går i klassen, og hvilke foreldre disse har. En kan ikke legge dette ansvaret over på en 6 åring, samme hvor stygt han oppfører seg. 

Det er ikke en 6 åring, som ødelegger livet til et annet barn, det er den ansvarlige voksne, som ikke gjør tilstrekkelig for å stanse det barnet, som faktisk ødelegger livet til den eleven som blir mobbet. 

Mitt barn skiftet skole, pga at skolen ikke gjorde som de pliktet, som fylkesmannen påla dem, og som barnet trengte. Mitt barn skiftet ikke skole pga gutten som fra 1. klasse tok kontroll over klassen, pga manglende voksen styring. Den gutten er også bare et barn, i starten et lite barn, og på slutten et stort barn. Det er ikke et ansvar som kan legges på et barn, verken stort eller lite. Mobberen er også et offer, så lenge voksne ikke setter grenser. Barn er ikke årsaken. 

Det er jo nettopp derfor at det stilles så store krav til skolen i disse sakene. Leste noe forskning på at det ikke er uvanlig at lærere stiller seg bak barn som mobber, for å lette sin egen arbeidshverdag. Jeg så etter den artikkelen i sist uke, og jeg fant den ikke Mener det var fra Høyskolen i Oslo og Akershus. 

 

Anonymkode: ebc02...2a7

Fint at din medfølelse er hos mobberen og at du valgte å flytte ditt barn. Jeg tenker kun på mitt eget barn og bryr meg null om at mobberen har det så vanskelig. Jeg hadde gjort alt jeg hadde kunnet for å få mobberen vekk, mitt barn skal ikke bytte skole. 

Anonymkode: face0...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint at din medfølelse er hos mobberen og at du valgte å flytte ditt barn. Jeg tenker kun på mitt eget barn og bryr meg null om at mobberen har det så vanskelig. Jeg hadde gjort alt jeg hadde kunnet for å få mobberen vekk, mitt barn skal ikke bytte skole. 

Anonymkode: face0...faa

Det spiller ingen rolle om mobberen skifter skole, eller flytter. Da bare går stafettpinnen over til et annet barn. Når voksne ikke har kontroll, og god kontroll, så tar barna kontroll, og det er ikke til felleskapets beste. Det har en sett igjen og igjen. 

Det er jo ikke en 1. klassing som er skyld i at en lærer ikke har kontroll, det er jo læreren og skolen som ikke har klare foreventinger til voksne. Det er svært personavhengig, sett en bedre lærer inn i den klassen, og du skal se at mobbingen slutter. 

Anonymkode: ebc02...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller ingen rolle om mobberen skifter skole, eller flytter. Da bare går stafettpinnen over til et annet barn. Når voksne ikke har kontroll, og god kontroll, så tar barna kontroll, og det er ikke til felleskapets beste. Det har en sett igjen og igjen. 

Det er jo ikke en 1. klassing som er skyld i at en lærer ikke har kontroll, det er jo læreren og skolen som ikke har klare foreventinger til voksne. Det er svært personavhengig, sett en bedre lærer inn i den klassen, og du skal se at mobbingen slutter. 

Anonymkode: ebc02...2a7

Som sagt, fint at du tenker mobberens beste, og ikke ditt barns. Jeg hadde ALDRI flyttet vekk mitt barn, men krevd den mobberen flyttet. 

Anonymkode: face0...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er voksen og du har mål om å få en 6 åring fjernet fra klassen til ditt barn 😱

Du legger skolens manglende kontroll og evne til godt undervisningsmiljø på en 6 åring 😱 Han er tross alt stor for alderen? 

Det er kjent med situasjonen? Ledelsen er satt på saken? Hva betyr det? 

Og det er 6 åringen som er problemet? 

Anonymkode: ebc02...2a7

Hvor står det at jeg har planer om å fjerne gutten fra klassen? Jeg sier jo nettopp det motsatte, at de skal gå sammen i 7år. At han er stor for alderen fremheves fordi han har banket opp to av gutta allerede. 

Anonymkode: 9e395...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...