Gå til innhold

Hva betyr det å være autist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Hannasbananas skrev:

For n’te gang... det handler ikke om semantikk eller nyanser i språket. Det handler om respekt. Fantastisk at du tillegger folk autistiske trekk på et helt fraværende grunnlag, gratulerer med stor innsikt. 🤦🏻‍♀️ 

Jo, det er du som får motbør fra fler enn én.

 

Tomato tomata

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til HI. Se denne filmsnutten! Gjerne sammen med barnet ditt :) Den beskriver autisme godt, men enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tomato tomata

Anonymkode: 7b262...1e4

Eh, nei. 

Ikke for dem det gjelder. 

Du fremstår mer og mer som en hensynsløs bølle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var det samme jeg tenkte, og det er vel ikke jeg som får motbør her? Du har autistiske trekk som ikke forstår nyanser i språket, er det derfor du reagerer sånn?

Anonymkode: 7b262...1e4

Nå må du kutte ut. Tenk så mange med autisme som tar alt bokstavelig og får høre at de ER autist. Ja, daså, da er det nok en ting å tenke på. Det er vondt nok å ha diagnosen om man ikke skal bli stemplet som autist og. 

Mitt barn har mange ganger sagt at hun ikke vil ha autisme. Hun synes det er slitsomt. Skal hun gå rundt å tenke på seg selv som autist synes du? Det er det jeg er og ferdig med den saken. Nei, hun er ...... og skal være stolt av det. Det er autismen som gjør at ting er vanskelig. Det er autismen som gjør at ting låser seg. Ikke at hun er autist. 

Anonymkode: 475f4...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Hannasbananas skrev:

For n’te gang... det handler ikke om semantikk eller nyanser i språket. Det handler om respekt. Fantastisk at du tillegger folk autistiske trekk på et helt fraværende grunnlag, gratulerer med stor innsikt. 🤦🏻‍♀️ 

Jo, det er du som får motbør fra fler enn én.

 

Jeg har tatt en liten opptelling her. Den viser at det i denne tråden er 6 personer som har argumentert for at det må være greit å si at noen er autister og 6 personer som har argumentert for at det ikke bør være greit.

Anonymkode: b25e8...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt en liten opptelling her. Den viser at det i denne tråden er 6 personer som har argumentert for at det må være greit å si at noen er autister og 6 personer som har argumentert for at det ikke bør være greit.

Anonymkode: b25e8...d42

Hvor mange av de har barn med autisme? 

Anonymkode: 475f4...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av de har barn med autisme? 

Anonymkode: 475f4...985

Det har jeg ikke oversikt over, men det et noen som påstår at de har det i begge gruppene.

Anonymkode: b25e8...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ikke oversikt over, men det et noen som påstår at de har det i begge gruppene.

Anonymkode: b25e8...d42

En som har barn med Asbergers som sier det er greit å si autist, etter det jeg har fått med meg. Jeg stilte et spm lenger opp, jeg spør om hvorfor Autismeforeningen ikke heter autistforeningen og hvorfor man kommer til autisme når man googler autist. Har du noe godt svar på det?

Anonymkode: 475f4...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du kutte ut. Tenk så mange med autisme som tar alt bokstavelig og får høre at de ER autist. Ja, daså, da er det nok en ting å tenke på. Det er vondt nok å ha diagnosen om man ikke skal bli stemplet som autist og. 

Mitt barn har mange ganger sagt at hun ikke vil ha autisme. Hun synes det er slitsomt. Skal hun gå rundt å tenke på seg selv som autist synes du? Det er det jeg er og ferdig med den saken. Nei, hun er ...... og skal være stolt av det. Det er autismen som gjør at ting er vanskelig. Det er autismen som gjør at ting låser seg. Ikke at hun er autist. 

Anonymkode: 475f4...985

Haha! Utrolig!  "Det er vondt nok å ha diagnosen om man ikke skal bli stemplet som autist og." Må være tidenes mest idiotiske utsagn... Synes virkelig synd på dere som legger så mye negativt i en slik diagnose, og det triste er jo at det virker som noen av dere til og med har barn med det selv!

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En som har barn med Asbergers som sier det er greit å si autist, etter det jeg har fått med meg. Jeg stilte et spm lenger opp, jeg spør om hvorfor Autismeforeningen ikke heter autistforeningen og hvorfor man kommer til autisme når man googler autist. Har du noe godt svar på det?

Anonymkode: 475f4...985

Hvorfor foreningen har valgt navnet sitt må du nesten spørre dem om. Det er ikke noe feil i å bruke ordet autisme heller så det kan være ganske tilfeldig for hva jeg vet.

Grunnen til at man kommer til sider om autisme hvis man googler autist er nok at de som eier siden år lagt inn autist som emneord. Det betyr blant annet at de anerkjenner ordet.

Hvis du googler forkjølet kommer du til sider om forkjølelse. Det blir det samme.

Anonymkode: b25e8...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du kutte ut. Tenk så mange med autisme som tar alt bokstavelig og får høre at de ER autist. Ja, daså, da er det nok en ting å tenke på. Det er vondt nok å ha diagnosen om man ikke skal bli stemplet som autist og. 

Mitt barn har mange ganger sagt at hun ikke vil ha autisme. Hun synes det er slitsomt. Skal hun gå rundt å tenke på seg selv som autist synes du? Det er det jeg er og ferdig med den saken. Nei, hun er ...... og skal være stolt av det. Det er autismen som gjør at ting er vanskelig. Det er autismen som gjør at ting låser seg. Ikke at hun er autist. 

Anonymkode: 475f4...985

De er autister, men de er også barn, fotballspillere, svømmere, venner, eksperter på sin interesse. Jeg sier at mitt barn har asperger. Hvis andre sier at han er autist, er det for meg en bagatell. Folk flest vet at han er mye mer enn diagnosen, som andre autister. 

Anonymkode: 76296...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

Jeg satte i gang denne tråden fordi jeg regnet med at noen ville reagere på min overskrift. 

Dere foreldre som har autistiske barn, forstår dere ikke at ved å reagere så negativt på at noen bruker ordet autist, så er dere med på å stigmatisere deres egne barn?

Anonymkode: 9369f...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Jeg satte i gang denne tråden fordi jeg regnet med at noen ville reagere på min overskrift. 

Dere foreldre som har autistiske barn, forstår dere ikke at ved å reagere så negativt på at noen bruker ordet autist, så er dere med på å stigmatisere deres egne barn?

Anonymkode: 9369f...3da

Nettopp!!!! Det er jo DEM som drar denne diagnosen ned. Skulle jo tro de setter likhetstegn mellom autist og idiot, tragisk! Nesten så en tror de skjemmes? 

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min har asperger som også er innenfor autismeaspekteret. Det du merker på han er at han ikke takler spontane klemmer,da reagerer han med å slå eller dytte selv når det er bestevennen hans. Skal de leke "tikken" på skolen så er ikke sønnen min med for han synes det er ubehagelig og ekkelt når noen han ikke kjenner så godt tar på han.  Han har også problemer med å klare å leke med andre på en god måte. Det blir fort konflikter å det oppstår lett misforståelser. Men når han først klarer å leke bra med ett barn så kan de lenge leke fint å ha det så gøy sammen.

Anonymkode: f9651...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Jeg satte i gang denne tråden fordi jeg regnet med at noen ville reagere på min overskrift. 

Dere foreldre som har autistiske barn, forstår dere ikke at ved å reagere så negativt på at noen bruker ordet autist, så er dere med på å stigmatisere deres egne barn?

Anonymkode: 9369f...3da

Herregud, for noen brødhuer som henger her inne! 🤦🏻‍♀️ 

Det er ingen som reagerer negativt på diagnosen autisme, det er de som insisterer å kalle mennesker med autisme for autister. Hvis det i ditt hode blir å stigmatisere egne barn, er du jo helt fjern. 

 

Anonymkode: f1295...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Store Norske Leksikon (snl.no)

«Autisme, tenkningsforstyrrelse hvor tenkningen ikke følger logiske baner som er tilpasset virkelige forhold, men har en rent subjektiv karakter (ønsketenkning, «følelseslogikk»). Det tas ikke hensyn til reelle eller logiske muligheter. Markerte eksempler på autistisk tenkning sees ved schizofreni. Personer som lider av schizofreni, mister dermed mer eller mindre kontakten med virkeligheten og synker hen i sin egen tankeverden. Autisme inngår som ett av de fire grunnfenomenene ved schizofreni. De andre fenomenene er ambivalens, assosiasjonsforstyrrelser og affektavflatning.

Autisme brukes også som betegnelse på en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse hos barn. Hovedsymptomene er problemer med kontaktevne, forstyrret språkutvikling og ritualistisk og tvangspreget atferd.»

Anonymkode: d39f1...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

En som har barn med Asbergers som sier det er greit å si autist, etter det jeg har fått med meg. Jeg stilte et spm lenger opp, jeg spør om hvorfor Autismeforeningen ikke heter autistforeningen og hvorfor man kommer til autisme når man googler autist. Har du noe godt svar på det?

Anonymkode: 475f4...985

Synes du det er greit å bruke ord som diabetiker, astmatiker, atopiker eller revmatiker? Det er jo personer som har diabetes, astma, atopisk sykdom eller revmatisme. De ER selvfølgelig ikke diagnosen sin, de HAR diagnosen.

Det heter forresten også på samme måte diabetesforbundet, ikke diabetikerforbundet.

Anonymkode: ae984...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du det er greit å bruke ord som diabetiker, astmatiker, atopiker eller revmatiker? Det er jo personer som har diabetes, astma, atopisk sykdom eller revmatisme. De ER selvfølgelig ikke diagnosen sin, de HAR diagnosen.

Det heter forresten også på samme måte diabetesforbundet, ikke diabetikerforbundet.

Anonymkode: ae984...dc3

Jeg har astma, og har ingen problmer med å skulle bli kalt astmatiker. Astmatiker og revmatiker er vel helt normale ord å bruke

Anonymkode: b7b05...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synes du det er greit å bruke ord som diabetiker, astmatiker, atopiker eller revmatiker? Det er jo personer som har diabetes, astma, atopisk sykdom eller revmatisme. De ER selvfølgelig ikke diagnosen sin, de HAR diagnosen.

Det heter forresten også på samme måte diabetesforbundet, ikke diabetikerforbundet.

Anonymkode: ae984...dc3

Omg!!!

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har astma, og har ingen problmer med å skulle bli kalt astmatiker. Astmatiker og revmatiker er vel helt normale ord å bruke

Anonymkode: b7b05...42c

Ja, det er det da virkelig. Herregud hvor hårsåre enkelte er. De viser jo så tydelig at de skjemmes over sine barns diagnoser. Forkastelig! 

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, som noen få i tråden har sagt, det kan være store forskjeller fra person til person som har autisme. Vi har selv en autist i familien, han slet mye i bhg., men fikk mye oppfølging, også første år på barneskolen og fungerer i dag stort sett som andre barn. Har noen ting som han ikke takler like greit, men har lært seg måter å enten unngå det eller takle det bedre, sette grenser for seg selv osv. Om du hadde møtt dette barnet så er det ikke sikkert du hadde merket at det har en diagnose. For noen år siden ville du merket det etter et par minutter. Dette barnet er veldig intelligent, elsker å lære og liker til og med å forklare andre som ikke tar ting like lett hvordan det skal gjøres, akkurat det siste tror jeg kanskje er litt uvanlig.

Jeg har via jobb vært veldig tett på en annen med autisme. Han manglet språk, han var hyper i perioder, han utagerte, han hadde bevegelser og lyder han gjentok hele tiden i kortere eller lengre perioder, men han kunne også trekke seg helt inn i seg selv og ikke reagere når man snakket til ham. Han måtte gå på spesialskole. Motorisk var han langt foran sine jevnaldrende. Helt fantastisk balanse, veldig sterk, smidig og god kondisjon. Han var veldig glad i kroppskontakt og klemmer og likte å leie noen en voksen, men det med å være så glad i kroppskontakt kan også variere. Jeg møter gjennom jobben også fra tid til annen andre foreldre som har barn med autisme. De fleste av disse bruker også uttrykkene omhverandre.

Jeg bruker "å ha autisme" og "være autist" omhverandre. Barnet i familien vår sier selv at det er helt greit å bli kalt autist, "for det er jo den enkleste måten å si at jeg har autisme". For dette barnet er det ikke mer negativt å bli kalt autist enn å si at det har autisme. Jeg kjenner tre familier som alle har barn med autisme og de bruker også uttrykkene omhverandre uten å mene noe negativt med det. Dette er oppegående og høyt utdannede foreldre, så det går ikke på kunnskapsløshet. Jeg tror jeg må gå til både disse foreldreparene og det i familien og si at dib sier de ikke lenger får lov til å si autist ;) 

Bruken av autist har vært så utstrakt at for de fleste vil det være synonymt med "person som har autisme". Ikke noe mer stigmatiserende enn som så. Men så er det de som ønsker å endre dette. Skal man endre det gjøres det best med opplysning og respekt for andre, når hersketeknikker og nedrakking av andre begynner ("kan umulig ha høyere utdanning"), da mister de som ønsker å endre dette troverdighet, og da oppnår de dessverre nettopp det de hevder de kjemper mot - nemlig stigmatisering av uttrykket, og verre, stigmatisering av de som har diagnosen. Det beste er å gjøre folk oppmerksom på at noen tar det feil opp hvis autist brukes, og at det kanskje er mer korrekt å si at noen har autisme. Da tenker jeg at endring kanskje vil skje på en myk måte. Men slik som det argumenteres i denne tråden oppnår de som kjemper for dette bare det motsatte av hva de vil, tror jeg.

 

Til anonym dc3... medlemsbladet til Diabetesforbundet het i mange, mange år Diabetikeren. Fremdeles eksisterer Norsk Diabetikersenter for behandling og opplæring og gjør et viktig arbeid mot barn med diabetes 1 ;)

 

Anonymkode: d6245...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du det er greit å bruke ord som diabetiker, astmatiker, atopiker eller revmatiker? Det er jo personer som har diabetes, astma, atopisk sykdom eller revmatisme. De ER selvfølgelig ikke diagnosen sin, de HAR diagnosen.

Det heter forresten også på samme måte diabetesforbundet, ikke diabetikerforbundet.

Anonymkode: ae984...dc3

Ja, veldig greit. Selvsagt. Det synes faktisk alle.

Anonymkode: 80509...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er så greit å si autist, hvorfor heter det ikke autistforeningen? Googler man autist får man opp autisme. Går man inn på bokmålsordboka og skriver inn autist blir man bedt om å trykke på autisme (der beskrivelsen er helt utdatert). 

 

Anonymkode: 475f4...985

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
autist m1 person som lider av autisme

Anonymkode: 6f4bb...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, veldig greit. Selvsagt. Det synes faktisk alle.

Anonymkode: 80509...85b

Så hvorfor er det ikke greit å si autist da? Astmatikerne og revmatikerne ER heller ikke sin egen diagnose på samme måte som autisten.

Anonymkode: ae984...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor er det ikke greit å si autist da? Astmatikerne og revmatikerne ER heller ikke sin egen diagnose på samme måte som autisten.

Anonymkode: ae984...dc3

Nettopp.

Anonymkode: 6f4bb...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...