Gå til innhold

Hva betyr det å være autist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For ikke så mange dagene siden var det jeg sim utløste denne diskusjonen, jeg sa at et barn var autistisk, og fikk påpekt feil. 

Jeg er ikke HI i denne tråden, så det er nok flere enn meg som ikke helt har fått med meg hva som er den politisk korrekte ordbruk når man snakker om Autisme. Jeg har derimot tatt det til etterretning, og gjør det ikke igjen. 

At jeg har en veldig god venninne, som har en gutt på alder med min gutt, de er gode kompiser, som sier både å være autist og autistisk har sikkert påvirket meg. Jeg må bare ta innover meg, at det sikkert er mange pasienter og pårørende som ikke synes det er særlig OK, og derfor ikke gjøre det mer. 

At jeg ser på det som uproblematisk, spiller ingen rolle, her får vi som har avstand til diagnosen bare innordne oss. 

Anonymkode: 70d60...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer oppriktig på om du er den samme som i hver eneste tråd om autisme mener at man er autist og ikke er en person med autisme. Nei, man er ikke diagnosen sin, man har autisme. Ikke kom og sammenlign det med blind, døv, forkjøla og diverse. 

For meg er autist negativt ladet, på lik linje med at neger er negativt ladet for andre.

En med autisme er mye. Det spenner fra meget lavt fungerende til høyt fungerende. For å vite hvordan gutten fungerer, må du snakke med kontaktlærer. Vil du vite mer om autisme, anbefaler jeg deg å gå inn på Autismeforeningen sine sider. Der står det mye nyttig informasjon.

Anonymkode: 475f4...985

Rull inn. En autist eller en person med autisme - det er like negativt. Å lage en positiv spin på en av de siste tingene man ønsker for sine barn er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For ikke så mange dagene siden var det jeg sim utløste denne diskusjonen, jeg sa at et barn var autistisk, og fikk påpekt feil. 

Jeg er ikke HI i denne tråden, så det er nok flere enn meg som ikke helt har fått med meg hva som er den politisk korrekte ordbruk når man snakker om Autisme. Jeg har derimot tatt det til etterretning, og gjør det ikke igjen. 

At jeg har en veldig god venninne, som har en gutt på alder med min gutt, de er gode kompiser, som sier både å være autist og autistisk har sikkert påvirket meg. Jeg må bare ta innover meg, at det sikkert er mange pasienter og pårørende som ikke synes det er særlig OK, og derfor ikke gjøre det mer. 

At jeg ser på det som uproblematisk, spiller ingen rolle, her får vi som har avstand til diagnosen bare innordne oss. 

Anonymkode: 70d60...327

Så bra skrevet! Det er jo nettopp slik det er! Selv im msn selv ikke legger noe negativt i bruken av et ord, kan det jo være greit p være klar over at andre har ander assosiasjoner til det samme ordet. Min bestefar synes f.eks. det er helt OK å si neger og «jentegutt» til homofile. Han legger ikke noe negativt i dette, men er jo ikke klar over at det han sier vekker litt oppsikt. Han kommer unna med det siden han er over 90, da. 😂

Anonymkode: 1ee69...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra skrevet! Det er jo nettopp slik det er! Selv im msn selv ikke legger noe negativt i bruken av et ord, kan det jo være greit p være klar over at andre har ander assosiasjoner til det samme ordet. Min bestefar synes f.eks. det er helt OK å si neger og «jentegutt» til homofile. Han legger ikke noe negativt i dette, men er jo ikke klar over at det han sier vekker litt oppsikt. Han kommer unna med det siden han er over 90, da. 😂

Anonymkode: 1ee69...3cc

Fullstendig søkt sammenlikning da. Men så er jo hele denne "problemstillingen" søkt. Hva ER det lov å si nå om dagen? 

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette innlegget viser st du vet svært lite om språk, altså.

Anonymkode: 1ee69...3cc

Hva er den språklige forskjellen på naturist og autist?

Anonymkode: b25e8...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo få legge til at jeg selv fikk en sykdom, en somatisk sykdom som egentlig ikke er tilknyttet noe skam eller lignende. Jeg ville ikke at noen skulle vite om den, og synest synd på meg. Dessuten var det vanskelig å akseptere min skjebne. 

Tror jo det kan være litt det samme som styrer de som ikke greier å ta inn over seg autistisk/autist ordbruken. At det er vondt å være så syk. Det er en sorg, og det er vanskelig. Autisme er en alvorlig sykdom, ingen tvil om det. 

Anonymkode: 70d60...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er den språklige forskjellen på naturist og autist?

Anonymkode: b25e8...d42

Forskjellen ligger ikke i det grammatiske, men i det semantiske akkurat her. Det vil for mange oppleves OK å bli definert som en naturist (hvis dette er noe man bruker fritiden på - helt frivillig) eller som en lingvist (da dette er noe man har valgt som yrkesvei). Det er annerledes å bli definert som «en autist» da dette er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som for mange kan være krevende å leve med, det er en ikke-valgt tilstand. Det oppleves derfor mer stigmatiserende å bruke språket på en slik måte når det er snakk om syndromer, sykdommer etc. 

Jeg tror vi to bare får være enige om å være uenige. Jeg ser ikke noe grunn til å diskutere dette videre. :)

Anonymkode: 1ee69...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen ligger ikke i det grammatiske, men i det semantiske akkurat her. Det vil for mange oppleves OK å bli definert som en naturist (hvis dette er noe man bruker fritiden på - helt frivillig) eller som en lingvist (da dette er noe man har valgt som yrkesvei). Det er annerledes å bli definert som «en autist» da dette er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som for mange kan være krevende å leve med, det er en ikke-valgt tilstand. Det oppleves derfor mer stigmatiserende å bruke språket på en slik måte når det er snakk om syndromer, sykdommer etc. 

Jeg tror vi to bare får være enige om å være uenige. Jeg ser ikke noe grunn til å diskutere dette videre. :)

Anonymkode: 1ee69...3cc

Det er jo ikke en valgt tilstand, men mye mer permanent og en viktigere/større del av en som person enn å være naturist... det ER jo med og definerer en enten man vil det eller ikke. Er man åpen om autisme er denne semantikken helt uvesentlig. 

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du, den der nytter det ikke å prøve å snu til meg. Jeg har ikke noe problem med at folk sier autist, eller er noe annet. Men jeg har litt problemer med folk som alltid skal ta seg nær av alt andre sier. Snu alt til verste mening. Det er jo håpløst med slike folk, siden alt uansett blir feil. 

Anonymkode: 7b262...1e4

Jeg stilte deg et enkelt spørsmål. Jeg klarte ikke helt å se relevansen i det du skrev om å ta ting i verste mening. Derfor lurte jeg på om dette er noe du har erfaring med selv.

At du mener folk snur på ting som blir sagt fordi den som sier ting er hensynsløs i språkbruken sier jo mere om deg og dine holdninger enn om den som reagerer?

Anonymkode: 1bd44...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så greit å si autist, hvorfor heter det ikke autistforeningen? Googler man autist får man opp autisme. Går man inn på bokmålsordboka og skriver inn autist blir man bedt om å trykke på autisme (der beskrivelsen er helt utdatert). 

 

Anonymkode: 475f4...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg stilte deg et enkelt spørsmål. Jeg klarte ikke helt å se relevansen i det du skrev om å ta ting i verste mening. Derfor lurte jeg på om dette er noe du har erfaring med selv.

At du mener folk snur på ting som blir sagt fordi den som sier ting er hensynsløs i språkbruken sier jo mere om deg og dine holdninger enn om den som reagerer?

Anonymkode: 1bd44...ccd

Det er jo ikke jeg som mener dere snur på ting, det er jo det dere gjør, hehe... hjelpes...

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke jeg som mener dere snur på ting, det er jo det dere gjør, hehe... hjelpes...

Anonymkode: 7b262...1e4

Nei. Du mener det gjøres, det er din tolkning. Hold tunga rett i munnen.

Anonymkode: 1bd44...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om å lage problemer. Jeg har et barn som nylig har fått diagnosen asperger, som hører til autisme. Det er greit for meg at folk sier han har asperger. Det er også greit for meg at folk sier at han er autist, for det er jo også riktig, selv om asperger er mer spesifisert. Det viktige her er at folk forstår hva som ligger i diagnosen og hvordan det skal håndteres.

Anonymkode: 76296...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man snakker om å lage problemer. Jeg har et barn som nylig har fått diagnosen asperger, som hører til autisme. Det er greit for meg at folk sier han har asperger. Det er også greit for meg at folk sier at han er autist, for det er jo også riktig, selv om asperger er mer spesifisert. Det viktige her er at folk forstår hva som ligger i diagnosen og hvordan det skal håndteres.

Anonymkode: 76296...fc0

Det bør ikke være greit for deg, som mor til et barn med Asperger, at andre definerer han som autist. Han er mye mer enn det, og har sannsynligvis færre autistiske trekk enn mange andre barn med tyngre autisme. Du bør ha såpass respekt for ditt eget barn at du ikke putter han i en diger sekkebetegnelse. 

Anonymkode: f1295...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man snakker om å lage problemer. Jeg har et barn som nylig har fått diagnosen asperger, som hører til autisme. Det er greit for meg at folk sier han har asperger. Det er også greit for meg at folk sier at han er autist, for det er jo også riktig, selv om asperger er mer spesifisert. Det viktige her er at folk forstår hva som ligger i diagnosen og hvordan det skal håndteres.

Anonymkode: 76296...fc0

Det er ingen her som mener det er galt å si at noen har asperger. 

Anonymkode: 1ee69...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Hvorfor krangler dere?

Anonymkode: 9369f...3da

Vi krangler ikke. Dette er åpenbart viktig folkeopplysning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det bør ikke være greit for deg, som mor til et barn med Asperger, at andre definerer han som autist. Han er mye mer enn det, og har sannsynligvis færre autistiske trekk enn mange andre barn med tyngre autisme. Du bør ha såpass respekt for ditt eget barn at du ikke putter han i en diger sekkebetegnelse. 

Anonymkode: f1295...c6e

Dere lager problemer av ingenting. Ja, asperger er autisme, men det er også mye mer. Det viktige bør være at folk vet hvordan dette skal håndteres. Det betyr mindre hvordan man uttaler diagnosen. 

Anonymkode: 76296...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere lager problemer av ingenting. Ja, asperger er autisme, men det er også mye mer. Det viktige bør være at folk vet hvordan dette skal håndteres. Det betyr mindre hvordan man uttaler diagnosen. 

Anonymkode: 76296...fc0

Ikke for den som har Asbergers eller autisme. VI lager ikke problemer, det er det andre som gjør. Er det så innmari vanskelig å si at en person har autisme? Istedenfor å sette personen i bås og si autist? 

 

Anonymkode: 475f4...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for den som har Asbergers eller autisme. VI lager ikke problemer, det er det andre som gjør. Er det så innmari vanskelig å si at en person har autisme? Istedenfor å sette personen i bås og si autist? 

 

Anonymkode: 475f4...985

Jens er autist= Jens er satt i båd

Jens har autisme= Jens er ikke satt i bås

Virkelig? 

Anonymkode: 9369f...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Du mener det gjøres, det er din tolkning. Hold tunga rett i munnen.

Anonymkode: 1bd44...ccd

Hallo?!? Lyset på men ingen hjemme eller?

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det bør ikke være greit for deg, som mor til et barn med Asperger, at andre definerer han som autist. Han er mye mer enn det, og har sannsynligvis færre autistiske trekk enn mange andre barn med tyngre autisme. Du bør ha såpass respekt for ditt eget barn at du ikke putter han i en diger sekkebetegnelse. 

Anonymkode: f1295...c6e

Det reven ingen andre enn deg som mener han er bare det?? Hehe... alle oppegående folk skjønner da det. Men han har jo autisme. Og er da autist. Blant mange andre ting han er. 

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for den som har Asbergers eller autisme. VI lager ikke problemer, det er det andre som gjør. Er det så innmari vanskelig å si at en person har autisme? Istedenfor å sette personen i bås og si autist? 

 

Anonymkode: 475f4...985

Hvorfor i alle dager er det noe mer å sette i bås og si det ene framfor det andre? Det er jo akkurat det samme? Ser du virkelig ikke det?

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager er det noe mer å sette i bås og si det ene framfor det andre? Det er jo akkurat det samme? Ser du virkelig ikke det?

Anonymkode: 7b262...1e4

Det er vel du som ikke helt forstår her... nå har du fått ganske mye motbør, men fortsetter å kjøre på. 

Jeg kom til å tenker på dette lille ordtaket: 

«Ikke diskuter med idioter, fordi de drar deg ned på sitt nivå og knuser deg på erfaring.» 

Anonymkode: f1295...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel du som ikke helt forstår her... nå har du fått ganske mye motbør, men fortsetter å kjøre på. 

Jeg kom til å tenker på dette lille ordtaket: 

«Ikke diskuter med idioter, fordi de drar deg ned på sitt nivå og knuser deg på erfaring.» 

Anonymkode: f1295...c6e

Ja, det var det samme jeg tenkte, og det er vel ikke jeg som får motbør her? Du har autistiske trekk som ikke forstår nyanser i språket, er det derfor du reagerer sånn?

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var det samme jeg tenkte, og det er vel ikke jeg som får motbør her? Du har autistiske trekk som ikke forstår nyanser i språket, er det derfor du reagerer sånn?

Anonymkode: 7b262...1e4

For n’te gang... det handler ikke om semantikk eller nyanser i språket. Det handler om respekt. Fantastisk at du tillegger folk autistiske trekk på et helt fraværende grunnlag, gratulerer med stor innsikt. 🤦🏻‍♀️ 

Jo, det er du som får motbør fra fler enn én.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...