Gå til innhold

Hva betyr det å være autist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det vil si at han lider av en eller annen form for auisme. Noen merker du det nesten ikke på, andre kan mangle både språk og evne til å forstå noe av andres føelser mm.

Anonymkode: b25e8...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man er ikke diagnosen sin, er det så vanskelig for folk å lære. Han HAR autisme.

Anonymkode: d0e6f...98b

Sykdommn eller skaden er en del av den personen du er akkurat som alt annet man sier at noen er, som skoleflink, høy, norsk, skravlet, heteofile , sinte osv. Alle mennesker er mye forskjellig. Noen er autister, men ingen er bare autister.

Anonymkode: b25e8...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykdommn eller skaden er en del av den personen du er akkurat som alt annet man sier at noen er, som skoleflink, høy, norsk, skravlet, heteofile , sinte osv. Alle mennesker er mye forskjellig. Noen er autister, men ingen er bare autister.

Anonymkode: b25e8...d42

Jeg lurer oppriktig på om du er den samme som i hver eneste tråd om autisme mener at man er autist og ikke er en person med autisme. Nei, man er ikke diagnosen sin, man har autisme. Ikke kom og sammenlign det med blind, døv, forkjøla og diverse. 

For meg er autist negativt ladet, på lik linje med at neger er negativt ladet for andre.

En med autisme er mye. Det spenner fra meget lavt fungerende til høyt fungerende. For å vite hvordan gutten fungerer, må du snakke med kontaktlærer. Vil du vite mer om autisme, anbefaler jeg deg å gå inn på Autismeforeningen sine sider. Der står det mye nyttig informasjon.

Anonymkode: 475f4...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/autisme-symptomer-og-tegn/

Bare husk at det er veldig stor forskjell på funksjonsevnen til de som har autisme, så ikke tenk altfor mye før dere faktisk møter han og ser hvordan han fungerer.

Jeg regner likevel med at om han har en form for autisme som ikke er veldig synlig i hverdagen så ville dere ikke fått beskjed på forhånd, siden dere er "advart" vil jeg tro han har en alvorligere grad enn f.eks asbergers.

Anonymkode: 61475...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke diagnosen sin, er det så vanskelig for folk å lære. Han HAR autisme.

Anonymkode: d0e6f...98b

Så man har blindhet, man er ikke blind? Eller lam? Eller forkjølet? Man har forkjølelse? Man er ikke forkjølet? Eller hva med: jeg er sengeliggende?

I de fleste tilfeller sier ikke folk ting for å være slemme, det er bare sånn man sier ting. Hvorfor vri og vrenge på alt for å finne noe det kan reageres på? Har du vranghet?

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer oppriktig på om du er den samme som i hver eneste tråd om autisme mener at man er autist og ikke er en person med autisme. Nei, man er ikke diagnosen sin, man har autisme. Ikke kom og sammenlign det med blind, døv, forkjøla og diverse. 

For meg er autist negativt ladet, på lik linje med at neger er negativt ladet for andre.

En med autisme er mye. Det spenner fra meget lavt fungerende til høyt fungerende. For å vite hvordan gutten fungerer, må du snakke med kontaktlærer. Vil du vite mer om autisme, anbefaler jeg deg å gå inn på Autismeforeningen sine sider. Der står det mye nyttig informasjon.

Anonymkode: 475f4...985

Men da er det jo DU som er problemet? Som mener at folk med autisme er annenrangs, siden autist er negativt ladet? 

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så man har blindhet, man er ikke blind? Eller lam? Eller forkjølet? Man har forkjølelse? Man er ikke forkjølet? Eller hva med: jeg er sengeliggende?

I de fleste tilfeller sier ikke folk ting for å være slemme, det er bare sånn man sier ting. Hvorfor vri og vrenge på alt for å finne noe det kan reageres på? Har du vranghet?

Anonymkode: 7b262...1e4

Man er ikke autist, like lite som man er ADHD. Eller er Tourettes syndrom.

En med autisme har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Vedkommende er ikke en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Anonymkode: 1bd44...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke autist, like lite som man er ADHD. Eller er Tourettes syndrom.

En med autisme har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Vedkommende er ikke en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Anonymkode: 1bd44...ccd

Ser du ikke at det språklig er to måter å uttrykke det samme på? 

Ord som har endelsen ist betyr som regel (det finnes sikkert noen untak) en person med en eller annen egenskap som naturist, turist, lingvist eller autist. Ord som har endelsen isme beskriver egenskapen selv som naturisme, turisme, lingvisme og autisme.

Anonymkode: b25e8...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser du ikke at det språklig er to måter å uttrykke det samme på? 

Ord som har endelsen ist betyr som regel (det finnes sikkert noen untak) en person med en eller annen egenskap som naturist, turist, lingvist eller autist. Ord som har endelsen isme beskriver egenskapen selv som naturisme, turisme, lingvisme og autisme.

Anonymkode: b25e8...d42

Jeg har nokså godt tak på språket.

Det som er temmelig uforståelig er hvorfor enkelte insisterer på å bruke ord og vendinger som mange av de ordene og vendingene omtaler finner støtende eller sårende. Det er en sjeldent ufin måte å opptre på.

Anonymkode: 1bd44...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke autist, like lite som man er ADHD. Eller er Tourettes syndrom.

En med autisme har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Vedkommende er ikke en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse.

Anonymkode: 1bd44...ccd

Dette er kun semantikk. Det må være tungt å gå gjennom livet når man skal ta ALT i verste mening...

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kun semantikk. Det må være tungt å gå gjennom livet når man skal ta ALT i verste mening...

Anonymkode: 7b262...1e4

Jeg vet ikke? Har du erfaring med å ta alt i verste mening siden du tar det opp?

 

Anonymkode: 1bd44...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt på linje med deg som mener st man ikke bør di at noen er autist. Msn bruker ikke en slik talemåte når det gjelder andre diagnoser, man er verken ADHD, downs syndrom eller Tourettes, men man HAR dette. 

Anonym 7b262.....: Det er ikke det samme å si er forkjølet og er autist. Ordet autist er et substantiv og det er ikke ordet forkjølet. Ordet ER får derfor ulike betydning i disse to eksemplene. Du sier jo ikke en ADHD, en kreft(ist) om en som har kreft, en lam(ist) om en som er lam?

Anonymkode: 1ee69...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kun semantikk. Det må være tungt å gå gjennom livet når man skal ta ALT i verste mening...

Anonymkode: 7b262...1e4

Åh, deg igjen... det handler ikke om semantikk, men om respekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kun semantikk. Det må være tungt å gå gjennom livet når man skal ta ALT i verste mening...

Anonymkode: 7b262...1e4

Språket har makt, og hvordan vi bruker språket sier noen ganger noe om våre holdninger, til tross for at vi ikke er bevisst dem. 

Anonymkode: 1ee69...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man har blindhet, man er ikke blind? Eller lam? Eller forkjølet? Man har forkjølelse? Man er ikke forkjølet? Eller hva med: jeg er sengeliggende?

I de fleste tilfeller sier ikke folk ting for å være slemme, det er bare sånn man sier ting. Hvorfor vri og vrenge på alt for å finne noe det kan reageres på? Har du vranghet?

Anonymkode: 7b262...1e4

Dette innlegget viser st du vet svært lite om språk, altså.

Anonymkode: 1ee69...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke? Har du erfaring med å ta alt i verste mening siden du tar det opp?

 

Anonymkode: 1bd44...ccd

Du, den der nytter det ikke å prøve å snu til meg. Jeg har ikke noe problem med at folk sier autist, eller er noe annet. Men jeg har litt problemer med folk som alltid skal ta seg nær av alt andre sier. Snu alt til verste mening. Det er jo håpløst med slike folk, siden alt uansett blir feil. 

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er jeg helt på linje med deg som mener st man ikke bør di at noen er autist. Msn bruker ikke en slik talemåte når det gjelder andre diagnoser, man er verken ADHD, downs syndrom eller Tourettes, men man HAR dette. 

Anonym 7b262.....: Det er ikke det samme å si er forkjølet og er autist. Ordet autist er et substantiv og det er ikke ordet forkjølet. Ordet ER får derfor ulike betydning i disse to eksemplene. Du sier jo ikke en ADHD, en kreft(ist) om en som har kreft, en lam(ist) om en som er lam?

Anonymkode: 1ee69...3cc

Nei, man finner gjerne ikke opp ny gramatikk og ord for å være vanskelig. Men noen som deg, gjør alt de kan for å være vanskelig, og mener man bruker vanlige ord og uttrykk feil. Hva er det som gjør at du synes det er så ille? Det siser jo noe om deg og din mening om folk med autisme, og det er jo ganske ille.

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man finner gjerne ikke opp ny gramatikk og ord for å være vanskelig. Men noen som deg, gjør alt de kan for å være vanskelig, og mener man bruker vanlige ord og uttrykk feil. Hva er det som gjør at du synes det er så ille? Det siser jo noe om deg og din mening om folk med autisme, og det er jo ganske ille.

Anonymkode: 7b262...1e4

Nei, det sier ingenting om min mening om mennesker med autisme. Tvert imot, så mener jeg at å bruke ord dom autist sier noe om dine tanker om autisme. For et slikt ord er i mye større grad med på å definere personen som helhet. Jeg gjetter at du ikke har universitetsutdannelse? Der oppover man nemlig evnen til å være språklig presis, bl.a. i slike sammenhenger som dette. 

Anonymkode: 1ee69...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassen til min datter er det en som har autisme. Ifølge moren hender det han utagerer en del, ikke kan alle sosiale koder osv. Merker ingenting til det og jenta nevner han aldri. Er verre med et par andre gutter i klassen sol river istykker bøkene osv

Anonymkode: 69024...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I klassen til min datter er det en som har autisme. Ifølge moren hender det han utagerer en del, ikke kan alle sosiale koder osv. Merker ingenting til det og jenta nevner han aldri. Er verre med et par andre gutter i klassen sol river istykker bøkene osv

Anonymkode: 69024...227

Hi her

takk

Anonymkode: 9369f...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det sier ingenting om min mening om mennesker med autisme. Tvert imot, så mener jeg at å bruke ord dom autist sier noe om dine tanker om autisme. For et slikt ord er i mye større grad med på å definere personen som helhet. Jeg gjetter at du ikke har universitetsutdannelse? Der oppover man nemlig evnen til å være språklig presis, bl.a. i slike sammenhenger som dette. 

Anonymkode: 1ee69...3cc

Du tar den ja. Alle som ikke er enige med deg er NAVere eller? Jeg ser overhodet ikke noe negativt i ordet autist, det bare sier at personen har autisme, ikke i hvilken grad, men det er en type diagnose det ofte kan være greit å vite om. 

Språket ditt ligger ikke akkurat an til doktograd det heller da, snakk om å kaste stein i glasshus! Kanskje vi ses på NAV julebordet? haha

Anonymkode: 7b262...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...