Gå til innhold

Bedre for barnet å starte i barnehage når det er 10-12 mnd enn 2 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en bekjent som jobber i barnehage og sier at det er mye bedre for barna å starte rett før de er 1 år. De minste barna vender seg til å gå i barnehage mye fortere enn de eldre. Hun sier det er mye mere jobb og styr med 2 åringene da de gråter mer og krever mer. 

Mitt barn skal begynne når han er 1,5 år men tenker at hvis det er så ille for de så kanskje det er bedre å begynne før. Noen med erfaringer rundt dette?

Anonymkode: 20c28...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tre har begynt rundt toårsdagen og ikke felt en tåre. 

Jeg hadde aldri levert ungen min i barnehagen som ettåring om jeg kunne unngått det

Anonymkode: 313ba...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje enkelste,men ville aldri sendt barnet mitt i bhg så tidlig,men har gikk tilvenningen veldig bra, han trives veldig godt med engang med andre barn, da var han 19mnd :)

Anonymkode: c4cf8...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje enkelste,men ville aldri sendt barnet mitt i bhg så tidlig,men har gikk tilvenningen veldig bra, han trives veldig godt med engang med andre barn, da var han 19mnd :)

Anonymkode: c4cf8...833

Ja min er 18 mnd når han skal begynne. Dvs august neste år. Tenkte det var bedre for han. Så for meg at han satt der alene i en frosset sandkasse med en spade. I en stor vinterdress uten mulighet for å flytte på seg. Og ingen som brydde seg. Nei huff jeg klarer ikke tanken på det. Jeg har tenkt i mitt lille hode at det var bedre å starte når han mest sannsynlig kan gå og på sommeren. 

H.i

Anonymkode: 20c28...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja min er 18 mnd når han skal begynne. Dvs august neste år. Tenkte det var bedre for han. Så for meg at han satt der alene i en frosset sandkasse med en spade. I en stor vinterdress uten mulighet for å flytte på seg. Og ingen som brydde seg. Nei huff jeg klarer ikke tanken på det. Jeg har tenkt i mitt lille hode at det var bedre å starte når han mest sannsynlig kan gå og på sommeren. 

H.i

Anonymkode: 20c28...14b

Det hadde jeg også valgt. Det er enorm forskjell på en ettåring uten språk og som gjerne ikke kan gå og en som nærme seg 2 år. Ikke minst er det jo lettere om sommeren når de kan være mer ute og ha mindre klær på.

Anonymkode: 313ba...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et bare noe man sier fordi det passer bedre inn i moderne foreldres hverdag. 

Her begynte datteren min i barnehagen når hun var nesten to år. Gikk knirkefritt☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte i barnehage 15 mnd gammel. Gikk ikke bra i det heletatt. Tok han ut etter 4 mnd. Måtte hente  han etter 2-3 timer for han bare var lei seg, ville ikke spise eller drikke i barnehagen, satt på fanget og gråt i flere timer de siste 4-5 ukene i barnehage. Han begynte i barnehage igjen som 3 åring og det gikk helt supert. 

Anonymkode: 39709...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Venninnen din kan ta seg en bolle.

Min startet da han var 2, og gråt aldri. Viktigste for barnas start, er jo at de har en trygg base hjemmefra. Den trygge basen er mer på plass når de er 2 år, enn når de er 10 mnd. Synes ikke det burde være lov å sette barna i barnehage så tidlig. 

Har jobbet i BHG selv, og kan fortelle deg at de som kom som babyer var langt mer stresset og nervøs, enn dem som startet da de var 2. Jeg synes du gjør det rette i å vente ❤️

Anonymkode: 726a1...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge barna mine var litt over 2 år når de begynte i bhg. Det gikk over all forventning. Store nok til å forstå at mamma kommer tilbake snart, blide og glade barn uten gråt som lett gled rett inn i gjengen.

Anonymkode: 8b818...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det er "mindre" styr for voksenpersonene, men hvordan han baret det inne i seg? Hvor mange ganger iløpet av dagen har barnet følt seg oversett, utrygg og usikker uten å kunne formidle det på noe vis? Frykter jeg må sende barnet i bh ved ca 12 mnd, og det stresser meg utrolig mye.

Anonymkode: 4377b...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har begynt når de har vært cirka 2 år og det har gått veldig fint, litt gråting de første 2 ukene bare. Har sett at mange av 1 åringene ikke hadde det bare greit den første tiden, flere av de kunne ikke gå en gang og mange av de klamret seg til voksne og gråt og gråt den første tiden. Tror det er ganske individuelt. Godt mulig at det statistisk sett tar litt mer tid for 2 åringene å finne seg til rette, men jeg tenker som så at har man muligheten til å la de begynne litt senere så er det verdt det selvom tilvenningen kanskje blir litt mer høylytt. 

Anonymkode: 32b67...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte sende første i bhg fra 11 mnd. Syntes det var alt for tidlig og skal ikke sende andre barnet i bhg før hun er ca 1,5 år :)

Anonymkode: e47ab...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte når hun var 2,5 år. Var klar når hun var ca. 2 år så jeg ventet nok litt lenge. Har aldri grått eller vært lei seg ved levering. Jeg personlig ville ventet dersom du har muligheten til det. Jeg har også hørt dette med at det går lettere jo yngre de er, men jeg har jobbet litt i barnehage og jeg syntes ikke det er slik. Har møtt flere 1 åringer som gråter hysterisk og hele dager i tilvenningen enn 2 åringer. 

Anonymkode: f76be...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente startet i bhg da hun var 11 mnd og det har gått kjempefint. For å sitere en av de ansatte "Man skulle tro at hun alltid hadde vært her, for hun ble så fort tilvent". 

Anonymkode: e880a...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn selv og jobber i barnehage. Mine fire har startet mellom 10 mnd og 16 mnd. Tilvenning gikk strålende fint med alle fire, men hadde jeg hatt mulighet til det hadde de startet som 2 åringer. Der jeg jobber går tilvenning stort sett alltid fint, med både 1 og 2 åringene, samt eldre barn som har skiftet barnehage :) 

 

Anonymkode: e6eb7...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklest for de voksne kanskje? Best å være hos de nære og kjære de første åra. Mine starta like før to års alder, og stortrives i barnehagen. 

Anonymkode: 3d217...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 2 da han begynte, og han trengte ikke tilvenning i det hele tatt. Han hadde språk og forstod hva som skulle skje og at jeg kom tilbake. Og han var superklar, løp rett inn og mente at jeg skulle gå med en gang. Eneste gangene han har grått i bhg er når jeg har hentet ham. :P

Anonymkode: 905c2...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar ☺ mine to eldste begynte i barnehage da de var 2 år og det gikk faktisk smertefritt. Men det er mange år siden(de er tenåringer nå) minstemann skal starte når han er 1,5 år og jeg var egentlig trygg på den avgjørelsen inntil denne damen la ut om hvor mye styr det er med 2 åringer enn babyer. Ble da litt usikker på valget mitt. Men jeg står fast ved det 👍 da får vi se hvordan han tilpasser seg. Heldigvis har far en fleksibel jobb så kan kan tilpasse det i forhold til innkjøringen. 

H.i

Anonymkode: 20c28...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja min er 18 mnd når han skal begynne. Dvs august neste år. Tenkte det var bedre for han. Så for meg at han satt der alene i en frosset sandkasse med en spade. I en stor vinterdress uten mulighet for å flytte på seg. Og ingen som brydde seg. Nei huff jeg klarer ikke tanken på det. Jeg har tenkt i mitt lille hode at det var bedre å starte når han mest sannsynlig kan gå og på sommeren. 

H.i

Anonymkode: 20c28...14b

Jeg har jobbet mange år med små barn i barnehagen, det er ingen som lar et lite barn sitte alene i sandkassen. De minste blir fulgt ute hele tiden, og har gjerne litt kortere utetid grunnet været eller bemanning.  Ingen oppegående barnehage vil la de minste barna være ute, for så å gå fra dem i en sandkasse. Det blir gjort veldig mye for å ivareta de minste barna! Jeg er på ingen måte redd for å sende mine barn i barnehagen tidlig, dette er utdannende mennesker som vet hva de driver med, både hva gjelder barns fysiske og psykiske behov. 

 

Jeg forstår hvorfor noen velger å utsette barnehage start, og det er opp til hver familie å se når det passer best for dem, både hvordan familien er og hvordan barnet er. Men jeg blir litt oppgitt av slike kommentarer da det er mange som ikke har noe annet valg enn å sende barna fra de er 10 11 mnd i barnehagen, og syns slike kommentarer ikke bare er nedsettende i forhold til andre sine valg, men også kan virke skremmende for foreldre som ikke har erfaring med barnehage fra før, som igjen gjør det vanskeligere for barna. 

Anonymkode: aa492...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet mange år med små barn i barnehagen, det er ingen som lar et lite barn sitte alene i sandkassen. De minste blir fulgt ute hele tiden, og har gjerne litt kortere utetid grunnet været eller bemanning.  Ingen oppegående barnehage vil la de minste barna være ute, for så å gå fra dem i en sandkasse. Det blir gjort veldig mye for å ivareta de minste barna! Jeg er på ingen måte redd for å sende mine barn i barnehagen tidlig, dette er utdannende mennesker som vet hva de driver med, både hva gjelder barns fysiske og psykiske behov. 

 

Jeg forstår hvorfor noen velger å utsette barnehage start, og det er opp til hver familie å se når det passer best for dem, både hvordan familien er og hvordan barnet er. Men jeg blir litt oppgitt av slike kommentarer da det er mange som ikke har noe annet valg enn å sende barna fra de er 10 11 mnd i barnehagen, og syns slike kommentarer ikke bare er nedsettende i forhold til andre sine valg, men også kan virke skremmende for foreldre som ikke har erfaring med barnehage fra før, som igjen gjør det vanskeligere for barna. 

Anonymkode: aa492...f42

Beklager ikke meningen å prøve i gi noen dårlig samvittighet. Men jeg er medlem av flere Facebook grupper og der kommer det stadig frem at barnehagene rundt om har litt å jobbe med. Det var nettopp der jeg fikk bildet av sønnen min sitte alene i sandkassen å gråte. En mor hadde opplevd dette etter at hun hadde gått og bestemte seg for å "snike" fordi hun hadde en dårlig følelse av de ansatte. 

H.i

Anonymkode: 20c28...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denslags utsagn bunner i to ting: 1.At det er lettere for en ettåring å resignere, han tror livet er sånn, og dermed blir han "lettere" for late bhg-ansatte. 2. Det er en fattigmannstrøst til foreldre som helst vil bli kvitt ungen fortest mulig for å slippe å gjøre jobben selv, de vil jo tilbake til sitt kule voksne arbeidsliv og småbarn er jo egt bare drass og kjas.

Sannheten er at en toåring er kognitivt sterkere og dermed opplever potensielt sterkere og mer ødeleggende separasjonsproblemer. Det er ikke noe som kan rettes opp igjen, det er skade som er gjort. Så tenk over det når du lemper han på ti måneder i bhg fordi ingen av dere ikke gadd å være hjemme med litt dårligere økonomi et ekstra år, tenk over det når du later som du er mor men i bunn og grunn bare har barn som passende tilbehør til livet, som burde kunne settes bort når det ikke passer. Det er dine behov som dekkes av barnehagen, ikke barnets.

Anonymkode: 99746...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denslags utsagn bunner i to ting: 1.At det er lettere for en ettåring å resignere, han tror livet er sånn, og dermed blir han "lettere" for late bhg-ansatte. 2. Det er en fattigmannstrøst til foreldre som helst vil bli kvitt ungen fortest mulig for å slippe å gjøre jobben selv, de vil jo tilbake til sitt kule voksne arbeidsliv og småbarn er jo egt bare drass og kjas.

Sannheten er at en toåring er kognitivt sterkere og dermed opplever potensielt sterkere og mer ødeleggende separasjonsproblemer. Det er ikke noe som kan rettes opp igjen, det er skade som er gjort. Så tenk over det når du lemper han på ti måneder i bhg fordi ingen av dere ikke gadd å være hjemme med litt dårligere økonomi et ekstra år, tenk over det når du later som du er mor men i bunn og grunn bare har barn som passende tilbehør til livet, som burde kunne settes bort når det ikke passer. Det er dine behov som dekkes av barnehagen, ikke barnets.

Anonymkode: 99746...68a

Nek. 

Anonymkode: 313ba...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...