Gå til innhold

Har barnet ditt eksem?


Leverpostei

Anbefalte innlegg

Jeg tror 4-åringen har fått atopisk eksem, og dette kan jeg foreløpig ingenting om. Det er ikke så uttalt at vi har vært til lege, men blir det verre må vi jo det. 

Jeg lurer på, dere som har barn med eksem: hvordan behandler/ lindrer dere? Kom gjerne med konkrete merker på kremer osv. Hva gjør eksemet verre (ull? svømmebasseng?) ?

Tusen takk! 

 

Endret av Leverpostei
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tre barn med atopisk eksem, og har det selv, så der har jeg videreført noen dårlige gener gitt.

Bare moderat plaget da, så det er ikke hver vinter vi trenger kortison, men noen vintere må vi det. Ull forverrer, det kan vi ikke bruke noen av oss.

Ellers er det viktig med omega 3 som smører litt innenfra, og gode kremer på utsiden. Vi varierer litt på kremene, og passer på når det er salg på apotekene. Kremer vi alltid har er

https://www.komplettapotek.no/product/861794/hud-og-haar/syk-hud/la-roche-posay-lipikar-balm-ap#

https://www.komplettapotek.no/product/860476/allergi-og-astma/eksem/a-derma-exomega-cream#

https://www.komplettapotek.no/product/925981/allergi-og-astma/eksem/locobase-repair-krem#

pluss Apopbase

Anonymkode: df171...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har kraftig eksem, som har blitt resistent mot kortison. Så her går det i spesialkremer og kaliumpermanganat-bad. Og mye fuktighetskrem. Mye. Mye tykkere lag enn hva man gjerne bruker. 

Det viktigste er å holde utslettet nede. Det gjør man med fuktighetskrem. Morgen og kveld i tykt lag. Spesielt nå om vinteren.  

Bading gjør det verre, spesielt klorvann, men der må man veie fordeler og ulemper. Man ønsker jo at barna skal bli svømmedyktige, og det er jo ikke realistisk å få til om sommeren her vi bor. 

Når det gjelder kremmerker må man bare prøve seg frem. Noen kremer er fetere enn andre, og det er ulikt hva som hjelper best. Det viktigste er at man smører. 

Anonymkode: ef152...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips begge to! Da starter vi med smøring morgen og kveld, og ser om det kan hjelpe. Tror ikke hun trenger kortison foreløpig, men vi får følge med. 

Siden vi har sett tendenser til dette siden hun var baby har hun ikke badet regelmessig, og nå er hun redd for vann 🙈 Begynt på kurs nå, så det får vi jo følge opp hvis ikke huden blir helt ille.

Hvordan er ull med bomull inni for deres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mye erfaring med dette.

Smør hyppig! Vi bruker miniderm fra apoteket. Hvis du bor nærme Sverige, så er slike kremer mye billigere der.

Bading i basseng trenger ikke å forverre, men det er viktig med god vask etterpå og selvsagt fuktighetskrem.

Bruk helst olje isteden for såpe på kroppen.

Atopikere blir som regel mye verre av å ha ull direkte mot kroppen. Bomull går ofte greit, men pass på at det ikke kommer noe ull mot kroppen, feks der armene slutter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Leverpostei skrev:

Tusen takk for gode tips begge to! Da starter vi med smøring morgen og kveld, og ser om det kan hjelpe. Tror ikke hun trenger kortison foreløpig, men vi får følge med. 

Siden vi har sett tendenser til dette siden hun var baby har hun ikke badet regelmessig, og nå er hun redd for vann 🙈 Begynt på kurs nå, så det får vi jo følge opp hvis ikke huden blir helt ille.

Hvordan er ull med bomull inni for deres? 

F.eks Devold har ullundertøy med superundertøy på innsiden, men at en eller annen idiotisk grunn er ullen på utsiden brettet inn nederst på armene og rundt halsen. Blir jo helt gal av å ha den irritasjonen rundt halsen, det klør. blir rødflammet og sårt.

Anonymkode: df171...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg har også mye erfaring med dette.

Smør hyppig! Vi bruker miniderm fra apoteket. Hvis du bor nærme Sverige, så er slike kremer mye billigere der.

Bading i basseng trenger ikke å forverre, men det er viktig med god vask etterpå og selvsagt fuktighetskrem.

Bruk helst olje isteden for såpe på kroppen.

Atopikere blir som regel mye verre av å ha ull direkte mot kroppen. Bomull går ofte greit, men pass på at det ikke kommer noe ull mot kroppen, feks der armene slutter.

 

 

Tusen takk for tips! Hun digger å bade med såpe i badekaret, den bytter vi ut med olje.

Skal sjekke ulltøyet hennes, hun har bare noen få ullsett hun aksepterer. Får litt vondt av at jeg har presset henne så mye når jeg nå ser utslettet. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

F.eks Devold har ullundertøy med superundertøy på innsiden, men at en eller annen idiotisk grunn er ullen på utsiden brettet inn nederst på armene og rundt halsen. Blir jo helt gal av å ha den irritasjonen rundt halsen, det klør. blir rødflammet og sårt.

Anonymkode: df171...147

Så teit! 🙄 Hun liker et sett fra vossatassar, skal sjekke hvordan det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger bruker superundertøy, har mange rimelige sett fra f.eks Europris o.l. men de er spesielt glad i det fra Pierre Robert. Det er vanskelig å få tak i, siden ull er bestselgeren er det det de tar inn overalt...

https://www.pierrerobert.no/no_NO/barn-superundertoey/tech-base-top%2Flongs/HC91.html?cgid=Kids_Technical_Baselayer&dwvar_HC91_size=122-128&dwvar_HC91_color=black%2Fpink

Anonymkode: df171...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine unger bruker superundertøy, har mange rimelige sett fra f.eks Europris o.l. men de er spesielt glad i det fra Pierre Robert. Det er vanskelig å få tak i, siden ull er bestselgeren er det det de tar inn overalt...

https://www.pierrerobert.no/no_NO/barn-superundertoey/tech-base-top%2Flongs/HC91.html?cgid=Kids_Technical_Baselayer&dwvar_HC91_size=122-128&dwvar_HC91_color=black%2Fpink

Anonymkode: df171...147

Takk!

Holder de seg varme i det? Min går i utebarnehage, er ute i all slags vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leverpostei skrev:

Takk!

Holder de seg varme i det? Min går i utebarnehage, er ute i all slags vær. 

Javiss, aldri vørt noe problem

Men det er jo viktig å ha en god dress ytterst. Når de har en vinterdress som er helt vind- og vanntett skal det mye til at de blir kalde altså. Superundertøy, fleece og en god dress så holder de seg garantert varme.

Anonymkode: df171...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vårt eksembarn tåler ull. Det vil si, noen ting orker hun ikke. Men stort sett går det bra. Hvis hun klager er det tegn på at hun er på vei til å få et utbrudd eller vi har hatt en periode hvor vi ikke er flinke å smøre krem. Huden kan være tørr selv om det ikke vises med det blotte øyet.

(Hun er ikke hardt angrepet, kun en gang hadde et megautbrudd).

Nå er hun i småskolen og gammel nok til å si fra selv og hun ønsker å bruke ull når det er kaldt. 

OBS - vel så viktig som evt droppe ull hvis barnet ditt ikke tåler det, er å droppe parfymert vaskemiddel og skyllemiddel. Vår begynner å klø med en gang hun låner bomullstøy fra venner som vasker med parfyme.

Anonymkode: c7ab5...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten mer vanlig å reagere på farget ull enn naturlig ull, så en person som reagerer på ull som er farget mørkeblå kan tåle ull som er naturhvit.

Anonymkode: df171...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vårt barn med kraftig eksem tåler mykt ullundertøy. 

Men eksemet blusser opp dersom ting blir vasket med annet vaskemiddel enn neutral, eller det brukes skyllemiddel. 

 

Så dere må nesten bare prøve dere frem. 

Anonymkode: ef152...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eksembarn tåler helt fint å bruke ull fra Hust&Claire. De har også med bambus innerst, men det er ikke nødvendig her. Veldig slitesterkt også (men den med bambus blir fort nuppete og stygg). Vi har ikke prøvd så mye annen ull, men den fra NameIt funket ikke.

Smører med canoderm morgen og kveld, og om sommeren smører vi bare etter bading. Vi har canoderm på blå resept, så det er gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...