Gå til innhold

Hvordan sier man nei til å slutte med julegaver?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eg vil gjerne gi gaver, men skulle gjerne fått noen igjen også.. Det er ganske stusselig når barna får svære  hauger og eg får bare noen få gaver .. Eg blir selvsagt glad for det eg får, og ikke minst det barna får, men hadde vært hyggelig å fått noe selv også. Min ene søster har bestemt at de søskene på min farsside slutter å kjøpe til meg, de kjøper bare til barna mine. Greit  nok det. Men samtidig så kommer de med ønskeliste for hva eg skal kjøpe til de! For at de ikke skal få noe tull. Vi har dårlig råd, og skulle egentlig sluppet å kjøpe så mange gaver i år, ikke fornå være smålig. Men det sårer litt. De skal ikke kjøpe noe til meg, men forventer likevel gave tilbake, Fordi de har ikke barn. I mitt hode blir det feil. Eg er glad i å kjøpe til folk. Men har dårlig råd. Og når det blir sånn syns eg det er smålig. Mannen sier eg bare skal la være å kjøpe. Eg er enig.. Men får alltid dårlig samvittighet og kjøper likevel.. Kjøper ellers bare til nærmeste familie. Søsken, foreldre, nieser/nevøer og besteforeldre. 

Anonymkode: c8662...a29

Det er helt vanlig å gjøre det sånn. Her er du på bærtur.

Anonymkode: ddb3f...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har avtale med flere om at vi dropper gaver (ikke mitt initiativ, men da det ble foreslått var jeg helt enig) fordi det allerede er alt for mye, synes jeg. Når gaveåpningen tar fire timer er det nok, as. Jeg trenger ikke en innpakket eske med te, det kjøper jeg selv (og da velger jeg en jeg liker). Setter mye mer pris på å bli invitert over på te sporadisk gjennom hele året. Å kjøpe for å kjøpe blir for dumt, etter mitt syn. Og om noen hadde foreslått å droppe gaver ville jeg godtatt det, og tenkt at det garantert er grunner bak spørsmålet. Dårlig råd, f.eks. Da skal ikke jeg komme her med "Nei nå må'ru gi deg, jula handler om å få og gi!" og dermed skape press om at vi SKAL kjøpe gaver uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har over 20 nieser og nevøer, 6 søsken med partnere, to sett foreldre, 3 sett besteforeldre - og egne barn. I tillegg har vi venner med barn. På toppen er det ca 60 barnebursdager i året hvor ett eller flere av våre barn blir invitert. Om julegavene prismessig skal ligge litt over nilleræl (ikke barnebursdagene, men julegaver) hadde vi vært helt blakke og brukt alt ekstra utover mat og klær på gaver. Vi har ganske enkelt ikke råd til å følge opp dette kjøpepresset, selv om vi har to allrighte lønninger. Vi kjøper i direkte linje og til barna vi feirer sammen med. Et sted måtte vi sette strek. Jula handler om mer enn å gi og få fysiske gaver. Jula handler om å være sammen med de man bryr seg om og er glade i. Barna får gaver, vi får gaver, besteforeldre og oldeforeldre får gaver, men vi kan ikke kjøpe 40-50 julegaver, 25 ok bursdagspresanger, samt 55-60 barnehagepresanger i året. Det blir flere tusenlapper enn jeg liker å tenke på.

Anonymkode: b9aad...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha kuttet ut voksengaver, selv om jeg ikke har så mange å kjøpe til. Bare styr med de gavegreiene, og jeg har dårlig råd. Men vi sender hverandre gjerne ønskelister, så da kan man jo håpe at man får noe man ønsker seg. :-) Fra foreldrene mine får jeg oftest penger (og kanskje en liten ting i tillegg), da det er det jeg ønsker meg mest! 

Jeg syns rett og slett det er litt barnslig oppførsel det der med å bli sur for å ikke få gaver når man er voksen. Barna mine får mange flere gaver enn meg, og det er da HELT greit!! Jeg blir gjerne gladere for det de får, enn det jeg får selv. 

Anonymkode: dbc19...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha kuttet ut voksengaver, selv om jeg ikke har så mange å kjøpe til. Bare styr med de gavegreiene, og jeg har dårlig råd. Men vi sender hverandre gjerne ønskelister, så da kan man jo håpe at man får noe man ønsker seg. :-) Fra foreldrene mine får jeg oftest penger (og kanskje en liten ting i tillegg), da det er det jeg ønsker meg mest! 

Jeg syns rett og slett det er litt barnslig oppførsel det der med å bli sur for å ikke få gaver når man er voksen. Barna mine får mange flere gaver enn meg, og det er da HELT greit!! Jeg blir gjerne gladere for det de får, enn det jeg får selv. 

Anonymkode: dbc19...599

Jeg blir også mest glad for gavene barna får, men tenker uansett det hadde vært stusselig å sitte der uten en eneste gave til meg selv. De fleste blir vel ikke sure for det, de blir lei seg, og det forstår jeg godt.

Anonymkode: 9e06f...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da ikke si NEI når andre ønsker å slutte å kjøpe julegaver til deg?!? Det synes jeg er utrolig frekt. Det blir som å forlange at de kjøper pakker til deg... 

Jeg synes det handler om respekt for andre mennesker. Respekter at andre ikke ønsker å bruke tid og energi og penger på å kjøpe ting til deg. 

Skjerpings!

 

 

Anonymkode: b3b89...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslo det for slekta. Alle var enige! Men vi bestemte oss for å bruke pengene sammen. Vi er 23 stk med stort og smått. Alle handler normalt sett for minst 300 til hver. Det er 6900 kr hver. For di pengene skal vi kjøpe oss en charter tur til våren alle sammen 😄 gleder oss! Ungene går selvfølgelig en gave hver på juleaften.. (sydentur til våren) 😂

Anonymkode: fbfda...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen må jo gi gaver hvis de ikke vil, men jeg liker det. 

Hva svarer man egentlig når venner eller familie kommer og foreslår å slutte helt  med julegaver eller å gjøre noe hyggelig sammen før jul i steden?

Jeg har ikke lyst til å slutte å gi gaver. Det er en måte å fortelle at man bryr seg og enda flere faste aktiviteter før jul har jeg i hvertfall ikke lyst til å sette i gang. I desember har vi det travelt nok som det er.

Hva når noen foreslår gaver bare til barna? Det vil jeg i hvertfall ikke. Jeg er mer glad i vennene mine enn i barna deres. Hvorfor skal jeg gi gave til barna og ikke de voksne da? Ikke ønsker jeg at ungene skal venne seg til at de får mye ler gaver enn de voksne heller. Hos oss skal jula være for alle, ikke bare for barna.

Dere som foreslår å droppe gaver, er det noen som tør å si at nei, det synes de er en dårlig ider? Hva gjør dere om dere får det svaret? Er
det greit å svare at de selvfølgelig må gjøre som de vil, men at de kommer til å få gaver av oss uansett?

Anonymkode: 9f90f...584

Nei, det er ikke greit. Jeg er blant dem som har bedt meg fritatt fra gavehysteriet, og jeg ville se på det som respektløst å måtte motta gjenstander i papir bare for at DU skal få tilfredsstilt kjøpenevrosen din. Det er mot alt jeg står for - miljø, solidaritet, bærekraft... Gi gaven til noen som trenger den, ikke til folk som har gitt utvetydig beskjed om at de vil slippe.

Anonymkode: 1785d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Vi kuttet ut gaver til mannen sine søsken etter den julen vi bare byttet konvolutter med penger! De er så sære at man ikke engang kan kjøpe en såpe uten å være 100 % sikker på at det er riktig merke og sort, så det styret orker jeg ikke.

Men resten av familien koser jeg meg med å handle til, og det er heldigvis ingen som foreslår å slutte med det. Gaver er kos, både å gi og få.

Jeg hadde nok sagt som flere over her, at gjør som dere vil, men det kommer til å ligge gaver fra oss under treet. Vi er ikke så mange at det bør være noe problem.

Ja, jeg gir fordi jeg synes det er gøy å gi noe som mottaker liker. Jeg synes ikke det er gøy å få noe bare for å få noe.

 

Jeg var gift med en mann. Jeg la mye arbeid i å kjøpe flotte klær til hans nieser og nevøer. Plutselig ble de innad enige om at det ikke var vits i å gi, fordi det var bare en byttehandel. De ble enige om å gi disse pengene eller verdien av pengene til egne barn heller og at alle gjorde det samme. Jeg og barnefar ble skilt etterpå og min eks mann ga slettes ikke onkler og tanters gaver inn i julegaven, slik avtalen var. Det gikk nesten 20 år og vi mistet vår eldste sønn. Vår sønn har aldri mottatt en gave fra den familien fra han var veldig liten. Tenk at de aldri rakk å gi ham en eneste gave, som han selv husket? 

Anonymkode: 3d670...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kutte ut gaver er uaktuelt her i huset. En viktig del av jula er å gi og å få gaver, selv det å kjøpe for å kjøpe, som noen driver og sier her inne. Jeg blir kjempeglad for en pakke te, en pose kaffe, et lys eller hva som helst. Det trenger ikke å være dyrt, det er ikke så viktig hva som er inni, men akkurat den biten å pakke inn pakker og pakke ut på julaften, er en viktig del av det hele. Like viktig som middag og julemusikk. Jeg synes det er kjempetrist at det har blitt sånn at vi har blitt så kravstore på hva vi får at det å kjøpe til andre både ruinerer giveren og gir prestasjonsangst. Vi har noen juler hvor vi er alene og da kjøper vi alltid ekstra gaver til hverandre for å bruke god tid på å pakke opp. 

Så ja, om noen kom og sa til meg at de ville slutte å gi gaver, så hadde jeg svart at det er helt ok, men at vi kom til å fortsette å gi. Det å kjøpe julegaver er like viktig som å få dem, synes jeg. Og det der med å heller bruke tid eller gjøre hyggelige ting sammen, gjør vi da likevel. Det har da ingenting med å kjøpe eller ikke kjøpe gaver å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt kvalm av gavehysteriet. Pakkehaugene blir vulgære og gavene dominerer hele jula. Det er ikke, i min families verden, hyggelig.

Vi har løst det på vår måte. Barna får gaver av tanter/onkler, besteforeldre og foreldre. Alle nieser og nevøer går sammen og gir en fin gave til tanter/onkler og besteforeldre. Hvordan ektefeller og kjernefamilier velger å løse det innad er helt opp til dem. Vi gir ikke gaver oss voksne søsken imellom.

Vi kjøper ikke gaver til venner og venners barn.

Vi tar med barna på julegavehandel, og de plukker ut gaver for tilsvarende sum som vi gir til familien samlet og donerer disse til fattighuset. Det er en av juletradisjonene de gleder seg mest til. 

Storfamilien velger seg ut en veldedig organisasjon sammen hvert år og donerer en større sum penger.

Vi gir dermed bort mye hver jul, men det avsindige pakkekalaset på julaften har krympet. Julen handler for oss om tid sammen. 

Anonymkode: 425d9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke si NEI når andre ønsker å slutte å kjøpe julegaver til deg?!? Det synes jeg er utrolig frekt. Det blir som å forlange at de kjøper pakker til deg... 

Jeg synes det handler om respekt for andre mennesker. Respekter at andre ikke ønsker å bruke tid og energi og penger på å kjøpe ting til deg. 

Skjerpings!

 

 

Anonymkode: b3b89...985

Hehe Joda 😂 To barndomsvenner av meg mente jeg var gjerrig som ikke unte de noe.. så kjøper til de enda jeg , ser de kanskje en eller to ganger i året

Anonymkode: c86aa...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke si NEI når andre ønsker å slutte å kjøpe julegaver til deg?!? Det synes jeg er utrolig frekt. Det blir som å forlange at de kjøper pakker til deg... 

Jeg synes det handler om respekt for andre mennesker. Respekter at andre ikke ønsker å bruke tid og energi og penger på å kjøpe ting til deg. 

Skjerpings!

 

 

Anonymkode: b3b89...985

Neida, man kan ikke si nei når andre ikke vil kjøpe gave til deg selv. Men disse andre kan ikke bestemme at DU skal slutte å kjøpe gaver til voksne. Her sa svigers at "VI (altså svigers) har bestemt at voksne i familien ikke skal kjøpe gaver til hverandre". De har altså bestemt at jeg ikke kan gi gave til dama som er gift med deres yngste sønn, uten at vi var involvert i avgjørelsen. Det blir for dumt. Jeg kommer til å kjøpe gave til henne, og jeg vet at hun allerede har kjøpt gave til meg. Helt greit å bestemme for seg selv, men ikke for andre.

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt kvalm av gavehysteriet. Pakkehaugene blir vulgære og gavene dominerer hele jula. Det er ikke, i min families verden, hyggelig.

Vi har løst det på vår måte. Barna får gaver av tanter/onkler, besteforeldre og foreldre. Alle nieser og nevøer går sammen og gir en fin gave til tanter/onkler og besteforeldre. Hvordan ektefeller og kjernefamilier velger å løse det innad er helt opp til dem. Vi gir ikke gaver oss voksne søsken imellom.

Vi kjøper ikke gaver til venner og venners barn.

Vi tar med barna på julegavehandel, og de plukker ut gaver for tilsvarende sum som vi gir til familien samlet og donerer disse til fattighuset. Det er en av juletradisjonene de gleder seg mest til. 

Storfamilien velger seg ut en veldedig organisasjon sammen hvert år og donerer en større sum penger.

Vi gir dermed bort mye hver jul, men det avsindige pakkekalaset på julaften har krympet. Julen handler for oss om tid sammen. 

Anonymkode: 425d9...093

Men hvis man vil bli kvitt gavehysteriet, så må man jo også kutte gaver til barna. Når man legger opp til at barna får ørtogførti pakker, og voksne får null, deltar man fortsatt i gavehysteriet og lærer barna at de er mye mer verdt enn voksne. Ingen logikk i din teori altså.

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke greit. Jeg er blant dem som har bedt meg fritatt fra gavehysteriet, og jeg ville se på det som respektløst å måtte motta gjenstander i papir bare for at DU skal få tilfredsstilt kjøpenevrosen din. Det er mot alt jeg står for - miljø, solidaritet, bærekraft... Gi gaven til noen som trenger den, ikke til folk som har gitt utvetydig beskjed om at de vil slippe.

Anonymkode: 1785d...31f

Kjøpenevrose faktisk... Er du psykiater eller bare et lite troll som liker å sette diagnoser på folk? Hvis du får en pakke kaffe som du uansett drikker, en flaske såpe som du uansett bruker, er det imot miljø og bærekraft? Du lever i en hule og spiser aldri sjokolade, drikker verken te, kaffe, vin eller cider, bruker ikke såpe og shampo? Vel, de fleste av oss lever i 2017. Og hvem her snakker om gjenstander i papir, bortsett fra deg?

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kjøpenevrose faktisk... Er du psykiater eller bare et lite troll som liker å sette diagnoser på folk? Hvis du får en pakke kaffe som du uansett drikker, en flaske såpe som du uansett bruker, er det imot miljø og bærekraft? Du lever i en hule og spiser aldri sjokolade, drikker verken te, kaffe, vin eller cider, bruker ikke såpe og shampo? Vel, de fleste av oss lever i 2017. Og hvem her snakker om gjenstander i papir, bortsett fra deg?

Anonymkode: 41984...93c

Lurer også på en annen ting - når du er invitert i bursdag, bryllup eller dåp, kommer du uten gave, siden det å gi gaver strider mot dine verdier - miljøet, solidariteten og bærekraften?

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slutter med gaver til de voksne. Vi forsøker selv å ikke kjøpe unødvendige ting, vi har det ganske ryddig i hele huset og har kastet og gitt bort alt vi ikke trenger. Når vi får gaver, opplever vi ofte å få ting vi ikke trenger og som bare blir stående. Det er så unødvendig og lite etisk, synes jeg. Vi skriver også tydelige ønskelister til barna med ting vi vet blir brukt eller som de trenger, slik at heller ikke barnerommene fylles av unødvendig fyll. 

For meg handler dette om overflod og at vi rett og slett har nok ting. Men hvis alle avtaler å gi spiselige gaver eller ting vi bruker opp, som dusjsåpe e.l., kunne det vært OK, altså. Vi for gave av svigersønn hvert år, og da har vi ofte fått en kasse med diverse varer, alt fra Zalo til mat- genialt. 

Anonymkode: 57ce6...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver er strålende. Jo flere jo bedre. Til alle. Først gavekalender, og så et berg under treet. Til mormor på åtti, til sneipen på tre måneder, til grandtante, til bestevenn. Og de som ikke vil være med får ikke feire med meg, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bare får ræl - lager dere skikkelig ønskelister? 

Det er alfa og omega. Da får man ting man trenger og ønsker seg, som man har nytte av. I vår familie er vi veldig flinke på ønskelister, og det er få rælete gaver.

Anonymkode: eec4f...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jg hadde stor familie og mange å gi til og få fra. Jeg får bare to gaver, fra mamma og gubben/barn. 

Skal feire med en familie som får enormt med gaver...det er litt stusselig. 

Lenge siden jeg sluttet å glede meg til jul. Ikke bare pga gavene, men hele opplegget gjør meg bare trist.

Anonymkode: dfe3c...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ønske jg hadde stor familie og mange å gi til og få fra. Jeg får bare to gaver, fra mamma og gubben/barn. 

Skal feire med en familie som får enormt med gaver...det er litt stusselig. 

Lenge siden jeg sluttet å glede meg til jul. Ikke bare pga gavene, men hele opplegget gjør meg bare trist.

Anonymkode: dfe3c...36b

Men hvis du skal feire med en familie som får masse får du da vel fra dem også? Og gir til dem, for den saks skyld?

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ønske jg hadde stor familie og mange å gi til og få fra. Jeg får bare to gaver, fra mamma og gubben/barn. 

Skal feire med en familie som får enormt med gaver...det er litt stusselig. 

Lenge siden jeg sluttet å glede meg til jul. Ikke bare pga gavene, men hele opplegget gjør meg bare trist.

Anonymkode: dfe3c...36b

Jeg får en gave av svigermor, en av mamma, en av søsteren min og en av mann/barn, tror ikke det er vanlig at voksne mennesker får haugevis av gaver altså.

Jul er mye hva du gjør det til....

Anonymkode: 89b8f...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ønske jg hadde stor familie og mange å gi til og få fra. Jeg får bare to gaver, fra mamma og gubben/barn. 

Skal feire med en familie som får enormt med gaver...det er litt stusselig. 

Lenge siden jeg sluttet å glede meg til jul. Ikke bare pga gavene, men hele opplegget gjør meg bare trist.

Anonymkode: dfe3c...36b

Feirer du jul med folk du ikke utveksler gaver med og som får masse gaver selv? Hvordan gikk det til?

Anonymkode: 9f90f...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får en gave av svigermor, en av mamma, en av søsteren min og en av mann/barn, tror ikke det er vanlig at voksne mennesker får haugevis av gaver altså.

Jul er mye hva du gjør det til....

Anonymkode: 89b8f...50f

Det er vanlig blant de jeg feirer jul med å få litt flere i alle fall. Jeg og mannen får fra hverandre, barnet vårt, begge foreldrepar, 3 søsken på hver side, 3 tanter samt 2 nabofamilier. Alle søsknene våre får omtrent like mye, med unntak av søsteren til mannen som får fra en haug med venninner i tillegg.

Anonymkode: 9e06f...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til jula alltid.. Er så kjipt og "måtte" kjøpe gaver. Har så innmari dårlig råd, så har egentlig bare råd til og kjøpe til barna mine. Men alle andre forventer noe.. Og når man gir bort veldige billige gaver så skjønner alle at man egentlig er fattig. Og det er ganske flaut og måtte si til andre at man ikke har råd til å kjøpe gaver til de i år :( Skulle ønske jula handlet om noe annet enn gaver :riste: Også blir det masse spørsmål om hvordan gaver kjøpte du til barna dine?  jeg kjøper kanskje en gave til 200 kr til mitt eget barn. Også svarer de jeg kjøpte 5 gaver , store dyre ting. Jula er rett og slett bare blitt en trist og flau tid .

Anonymkode: 7f668...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...