Gå til innhold

Hvordan sier man nei til å slutte med julegaver?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har foreslått å kutte ut gaver til de voksne, men blir nedstemt av min mann som elsker å få gaver. Har kuttet ut gaver som må sendes til tanter,onkler og lignende. Hvis vi har vært på besøk der like før jul, så har det blitt gave, men ikke ellers.

Synes det er vanskelig å ønske seg noe, da man har alt.

Av svigers får vi alltid noe vi ikke har bruk for, noe som for øvrig virker fornuftig, men som for oss ikke er det, f.eks kasserollesett som ikke passer til induksjons komfyr. Vi har induksjon, og dette var bestilt noenplass fra, ikke noe man kan gå på Jernia og bytte.
Fikk også sengesett, 2 stk sengesett i "vanlig" dynestørrelse. Vi har dobbeltdyne. Og har for øvrig skapene fulle av sengesett i den størrelsen som så og si ikke blir brukt mer, da ungene har egne sengesett til sine dyner.

I år har vi kommet med et spesifikt ønske til svigers, og regner med å få det.

Har også det problemet at jeg bruker lang tid til å finne gaver som passer bra til alle, så får man noe tilbake som både virker lite gjennomtenkt, og som man virkelig ikke har bruk for.

Hos tante får vi alltid noe vi trenger. Tante er flink å strikke, og jeg får alltid selbuvotter i ønsket farge. mannen og barna får alltid ullsokker hvis de ikke har kommet med andre ønsker. Hun har også strikket ullgensere og ullbukser etter ønske.

Anonymkode: 66b50...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎14‎.‎11‎.‎2017 den 8.36, Anonym bruker skrev:

Ingen må jo gi gaver hvis de ikke vil, men jeg liker det. 

Hva svarer man egentlig når venner eller familie kommer og foreslår å slutte helt  med julegaver eller å gjøre noe hyggelig sammen før jul i steden?

Jeg har ikke lyst til å slutte å gi gaver. Det er en måte å fortelle at man bryr seg og enda flere faste aktiviteter før jul har jeg i hvertfall ikke lyst til å sette i gang. I desember har vi det travelt nok som det er.

Hva når noen foreslår gaver bare til barna? Det vil jeg i hvertfall ikke. Jeg er mer glad i vennene mine enn i barna deres. Hvorfor skal jeg gi gave til barna og ikke de voksne da? Ikke ønsker jeg at ungene skal venne seg til at de får mye ler gaver enn de voksne heller. Hos oss skal jula være for alle, ikke bare for barna.

Dere som foreslår å droppe gaver, er det noen som tør å si at nei, det synes de er en dårlig ider? Hva gjør dere om dere får det svaret? Er det greit å svare at de selvfølgelig må gjøre som de vil, men at de kommer til å få gaver av oss uansett?

Anonymkode: 9f90f...584

Har lyst til å slutte selv, og bare gi gaver til de aller nærmeste. Listen over de som må kjøpes til (barnet, min familie, barnefar og hans familie, kjæresten og hans familie, er nå på ca 20... Jeg tjener så lite at jeg ikke merker noe til halv skatt i desember økonomisk. Og for hver krone jeg tjener i jobben min, trekkes jeg nesten tilsvarende i dagpenger. 

Anonymkode: 3e41c...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpenevrose faktisk... Er du psykiater eller bare et lite troll som liker å sette diagnoser på folk? Hvis du får en pakke kaffe som du uansett drikker, en flaske såpe som du uansett bruker, er det imot miljø og bærekraft? Du lever i en hule og spiser aldri sjokolade, drikker verken te, kaffe, vin eller cider, bruker ikke såpe og shampo? Vel, de fleste av oss lever i 2017. Og hvem her snakker om gjenstander i papir, bortsett fra deg?

Anonymkode: 41984...93c

Leverer du gaver uten gavepapir? Så du har attpåtil fjernet "overraskelsesmomentet" (som er det eneste remotely morsomme med hele gaveorgien) - og så drister du deg til å si at kjøpingen din er for mottakerens skyld...?

Nei, jeg spiser aldri sjokolade og drikker ikke cider. For søtt etter min smak. Jeg drikker vin, te og kaffe, som jeg fint klarer å kjøpe selv. For jeg har bestemte meninger om hva vinen skal smake, og mht te, kaffe, såpe og sjampo syns jeg det er rart å gi dagligvarer i julegave. Hva blir det neste, liksom? En flaske tran - uten gavepapir? Nå er det fest, liksom!! 😂😂

Nei, takke meg til et julekort, hold shoppemanien for deg selv.

Anonymkode: 1785d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer også på en annen ting - når du er invitert i bursdag, bryllup eller dåp, kommer du uten gave, siden det å gi gaver strider mot dine verdier - miljøet, solidariteten og bærekraften?

Anonymkode: 41984...93c

Nei, jeg holder på de tradisjonene som følges der jeg er invitert. Det er ikke et poeng å fornærme venner. Poenget er å ikke delta i unødig forbruk. Likevel kan jeg frabe meg gaver selv. Og opplever stadig oftere at voksne rundt meg gjør det samme. Til 50-årsdagen osv ønsker de seg en matrett til buffeten, en sang el lign. Alle har nok ting. 

Anonymkode: 1785d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gruer meg til jula alltid.. Er så kjipt og "måtte" kjøpe gaver. Har så innmari dårlig råd, så har egentlig bare råd til og kjøpe til barna mine. Men alle andre forventer noe.. Og når man gir bort veldige billige gaver så skjønner alle at man egentlig er fattig. Og det er ganske flaut og måtte si til andre at man ikke har råd til å kjøpe gaver til de i år :( Skulle ønske jula handlet om noe annet enn gaver :riste: Også blir det masse spørsmål om hvordan gaver kjøpte du til barna dine?  jeg kjøper kanskje en gave til 200 kr til mitt eget barn. Også svarer de jeg kjøpte 5 gaver , store dyre ting. Jula er rett og slett bare blitt en trist og flau tid .

Anonymkode: 7f668...128

Det sier jo mer om de andre enn om deg. Det er hos dem feilen ligger - de er materialister.

Anonymkode: 1785d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det sier jo mer om de andre enn om deg. Det er hos dem feilen ligger - de er materialister.

Anonymkode: 1785d...31f

Og du er ikke det? Herregud, for en frekk hykler. Først setter du psykiske diagnoser på folk som kjøper GAVER. De er visst nevrotikere. Så er vi nå plutselig materialister. Vi er ikke noe mer materialister enn du. Regner med da at du verken kjører bil, kjøper nye klær og sko, gir gaver til barna dine, går til frisør, kjøper sminke? Du jobber heller ikke, og takker nei til støtte fra staten? ALLE er materialister. Man vil ha god sikker bil, man vil ha fint hus, man vil ha dyre vinterklær som holder deg varm og ikke blir slitt etter 2 måneders bruk. Man steller seg og pynter seg. Man forhandler om høyere lønn på jobb.

Når det gjelder din hånlige kommentar om gaver og papir - vi bruker grått RESIRKULERT papir, som vi tegner på. Så "overraskelsesmomentet" er fortsatt der. Etter å ha brukt papiret, sender vi det igjen til resirkulering. Da kan papiret bli til noe annet etter behandling på søppelmottaket. Så miljøargumentet strekker ikke til her heller. Så synd at alle dine forsøk på å se bedre og edlere ut enn alle andre, ikke lykkes.

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg holder på de tradisjonene som følges der jeg er invitert. Det er ikke et poeng å fornærme venner. Poenget er å ikke delta i unødig forbruk. Likevel kan jeg frabe meg gaver selv. Og opplever stadig oftere at voksne rundt meg gjør det samme. Til 50-årsdagen osv ønsker de seg en matrett til buffeten, en sang el lign. Alle har nok ting. 

Anonymkode: 1785d...31f

Men du skjønner ikke at hvis du gir gaver til folk, men takker nei til gaver tilbake, at det setter folk i en ubehagelig situasjon? Du fornærmer sikkert ikke venner hvis du forteller om ditt prinsipp om miljø og solidaritet. Ingen blir sure på vegetarianere fordi de ikke spiser kjøtt av etiske grunner. Ingen blir sure på muslimer fordi de ikke spiser svin av religiøse grunner. Da bør jo ingen bli sint på deg hvis du dukker opp uten gave av etiske grunner. Enten har man et prinsipp, eller så har man det ikke. I motsatt tilfelle fremstår man bare som sær og vanskelig.

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en så stor trang til å kjøpe gaver til voksne mennesker? I såfall kommer helt sikkert den trangen til å forsvinne når du år etter år lager pinlig stemning om dette gavestyret. Om du må gi så gi kontanter så kan folk kjøpe/spare som de vil. Istedenfor å bygge opp under dette kjøpehysteriet som butikkene tjener på 

Anonymkode: c41a4...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du en så stor trang til å kjøpe gaver til voksne mennesker? I såfall kommer helt sikkert den trangen til å forsvinne når du år etter år lager pinlig stemning om dette gavestyret. Om du må gi så gi kontanter så kan folk kjøpe/spare som de vil. Istedenfor å bygge opp under dette kjøpehysteriet som butikkene tjener på 

Anonymkode: c41a4...65c

Hva er forskjell på voksne mennesker og barn? Hvorfor er jula bare for barna? Hvis man skal slutte med "gavehysteriet", så bør man også slutte å kjøpe gaver til barn, og forklare at det er av etiske hensyn. Giverglede forsvinner ikke av at jeg ikke får noe selv. Det er heller ikke slik at man skal ha 365 hverdager bare fordi man er blitt voksen.

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sluttet vi å kjøpe gaver til søsken/ektefeller på mannen sin side for noen år siden. Det var min svigerinne som foreslo det, og til å begynne med syns jeg det bare virket trist at vi voksne ikke skulle kjøpe til hverandre - men nå må jeg si at jeg er veldig glad for at vi gjør det sånn. Vi er jo alle voksne, veletablerte mennesker som stort sett har det vi trenger, og det alltid så utrolig vanskelig å finne på noe å kjøpe. Vi gir fremdeles til min søster og mannen, men det er av en eller annen grunn mye enklere. Gir til foreldre, til et vennepar og jeg gir til en kusine/venninne og til hverandre. I tillegg får vi og ungene alltid en liten ting av min tante og onkel, så vi kjøper en liten gave til de også. For noen år siden var vi også fire venninner som byttet gaver, men det kuttet vi ut i fjor. Syns hele førjulstiden er litt mer overkommelig nå når det er færre gaver å kjøpe, og jeg føler ikke at jeg går glipp av noe som helst selv om vi har kuttet ut noen gaver til oss voksne. Her tenker jeg at man kan syns det er så trist som bare det, å få beskjed om at man vil kutte ut gaver, men det er på en måte sånn at man ikke kan tvinge noen til å være med på gavebytte. Å gi til noen som man har fått uttrykkelig beskjed fra ikke vil være med på gavebytte, syns jeg er på grensen til frekt faktisk. Da viser man bare at man ikke respekterer at de andre ikke vil bytte gaver mer, for å få når man ikke har kjøpt noe tilbake er ikke en god følelse - så da blir det jo å lure på hvilken motivasjon man skulle ha med å "påtvinge" andre julegaver på den måten.

Anonymkode: 17a6c...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2017 den 9.20, Anonym bruker skrev:

Men hvis man vil bli kvitt gavehysteriet, så må man jo også kutte gaver til barna. Når man legger opp til at barna får ørtogførti pakker, og voksne får null, deltar man fortsatt i gavehysteriet og lærer barna at de er mye mer verdt enn voksne. Ingen logikk i din teori altså.

Anonymkode: 41984...93c

Jeg er grunnleggende uenig i det du skriver. Spesielt fordi du skriver at barna får hauger av gaver, hvilket de ikke gjør i vår familie. 

Jeg blir dessuten nesten sjokkert over voksne mennesker som er like gavekåte som barn. Det fremstår umodent.

Anonymkode: 425d9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er grunnleggende uenig i det du skriver. Spesielt fordi du skriver at barna får hauger av gaver, hvilket de ikke gjør i vår familie. 

Jeg blir dessuten nesten sjokkert over voksne mennesker som er like gavekåte som barn. Det fremstår umodent.

Anonymkode: 425d9...093

Umodent fordi man også vil ha det gøy og bli satt pris på? Igjen, forklar meg hvorfor man skal kjøpe gaver til barn, men ikke voksne. Utover den forklaring at det er "umodent", "barnslig" og sånt å like gaver.

Og vær så snill, kutt ut hersketeknikker som "kåte", "nevrose" og "hysteri". Vi har ikke psykiske diagnoser og forbinder ikke jul med sex. Så disse betegnelsene passer ikke til oss. Nå har du forresten gått til personangrep på oss flere ganger. Har kalt oss FLERE ord - nevrotiske, umodne, gavekåte, hysteriske. Vi har ikke kalt deg noen ting, men prøvd å holde en saklig diskusjon. Så jeg tror at du er helt feil person til å snakke om modenhet. Aksepter at alle er forskjellige, og ikke still diagnoser på folk som tenker annerledes enn deg.

Og igjen, jeg vil gjerne ha svar på hvorfor man skal kjøpe gaver til barn og når man er invitert i selskap og diverse, hvis man er opptatt av miljø, solidaritet og bærekraft. Det forurenser like mye, butikker tjener like mye på dette.

 

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg blir dessuten nesten sjokkert over voksne mennesker som er like gavekåte som barn. Det fremstår umodent.

Anonymkode: 425d9...093

SÅÅÅÅÅ enig!!! 

Anonymkode: dbc19...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Umodent fordi man også vil ha det gøy og bli satt pris på? Igjen, forklar meg hvorfor man skal kjøpe gaver til barn, men ikke voksne. Utover den forklaring at det er "umodent", "barnslig" og sånt å like gaver.

Og vær så snill, kutt ut hersketeknikker som "kåte", "nevrose" og "hysteri". Vi har ikke psykiske diagnoser og forbinder ikke jul med sex. Så disse betegnelsene passer ikke til oss. Nå har du forresten gått til personangrep på oss flere ganger. Har kalt oss FLERE ord - nevrotiske, umodne, gavekåte, hysteriske. Vi har ikke kalt deg noen ting, men prøvd å holde en saklig diskusjon. Så jeg tror at du er helt feil person til å snakke om modenhet. Aksepter at alle er forskjellige, og ikke still diagnoser på folk som tenker annerledes enn deg.

Og igjen, jeg vil gjerne ha svar på hvorfor man skal kjøpe gaver til barn og når man er invitert i selskap og diverse, hvis man er opptatt av miljø, solidaritet og bærekraft. Det forurenser like mye, butikker tjener like mye på dette.

 

Anonymkode: 41984...93c

Bruken av ordet gavekåt er ikke en hersketeknikk. Jeg har ikke brukt ord som hysteri og nevroser. Vennligst ikke forsøk deg på å diktere hva jeg skal skrive. Ei heller hvilken form for argumentasjon jeg skal bruke. Forøvrig trenger jeg ikke forklare deg hvorfor barn skal få gaver, men ikke voksne. Jeg har ikke hevdet noe sted at det er slik det må være. 

Det er fullstendig meningsløst å diskutere med deg når du ikke klarer å forholde deg til hva som faktisk er blitt skrevet.

Anonymkode: 425d9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruken av ordet gavekåt er ikke en hersketeknikk. Jeg har ikke brukt ord som hysteri og nevroser. Vennligst ikke forsøk deg på å diktere hva jeg skal skrive. Ei heller hvilken form for argumentasjon jeg skal bruke. Forøvrig trenger jeg ikke forklare deg hvorfor barn skal få gaver, men ikke voksne. Jeg har ikke hevdet noe sted at det er slik det må være. 

Det er fullstendig meningsløst å diskutere med deg når du ikke klarer å forholde deg til hva som faktisk er blitt skrevet.

Anonymkode: 425d9...093

Meningsløst å diskutere med meg fordi du slenger ut påstander som du ikke vil forklare, og kaller meg ting? Å kalle en person som liker å GI gaver for å være "gaveKÅT" er hersketeknikk. Alt med "kåt" til slutt er nettopp det. Kåt betyr rett og slett at noen har lyst på sex. Når man bruker det som avslutning på et ord, er det for å betegne noe som negativt. Du sier altså det er svært negativt å ha giverglede. I normalt språk brukes slike ord for øvrig på dem som krever/liker å FÅ gaver, ikke på dem som GIR. Så du bruker blant annet begrep du selv ikke forstår betydningen av, kun for å være ekkel.

Når du trekker frem grunner for å ikke gi gaver til voksne (miljø mv), så lurer vi selvfølgelig på hvorfor man skal gi gaver til barn, når det er like skadelig for miljøet og bidrar til like mye kjøpspress. Men da bakker du ut og gidder ikke å argumentere mer, for du har ikke flere argumenter. Da får man rett og slett mistanke om at du ikke ønsker å gi gaver fordi du er gjerrig, og ber om å ikke få for å se bra ut.

Anonymkode: 41984...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Meningsløst å diskutere med meg fordi du slenger ut påstander som du ikke vil forklare, og kaller meg ting? Å kalle en person som liker å GI gaver for å være "gaveKÅT" er hersketeknikk. Alt med "kåt" til slutt er nettopp det. Kåt betyr rett og slett at noen har lyst på sex. Når man bruker det som avslutning på et ord, er det for å betegne noe som negativt. Du sier altså det er svært negativt å ha giverglede. I normalt språk brukes slike ord for øvrig på dem som krever/liker å FÅ gaver, ikke på dem som GIR. Så du bruker blant annet begrep du selv ikke forstår betydningen av, kun for å være ekkel.

Når du trekker frem grunner for å ikke gi gaver til voksne (miljø mv), så lurer vi selvfølgelig på hvorfor man skal gi gaver til barn, når det er like skadelig for miljøet og bidrar til like mye kjøpspress. Men da bakker du ut og gidder ikke å argumentere mer, for du har ikke flere argumenter. Da får man rett og slett mistanke om at du ikke ønsker å gi gaver fordi du er gjerrig, og ber om å ikke få for å se bra ut.

Anonymkode: 41984...93c

Du må roe deg ned. Jeg har ikke kalt deg gavekåt. Jeg har sagt at jeg opplever voksne som er like gavekåte som barn som umodne. Føler du deg ikke truffet av begrepet gavekåt gjelder det vel ikke deg da? Jeg har ikke kalt deg noe som helst!  Din forståelse av ordet kåt er snever.

Jeg har aldri sagt eller skrevet at man ikke skal gi gaver kun til barn, ikke til voksne. Så forklar meg hvorfor jeg skal begrunne eller forsvare et slikt valg overfor deg?Hvor tar du det fra? Har du gått fullstendig i surr med innleggene i denne tråden? (Dette er mitt fjerde innlegg.)

Gjør deg selv en tjeneste, les tråden om igjen, sorter ut hvem du diskuterer hva med. Dette er meningsløst.

Anonymkode: 425d9...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og du er ikke det? Herregud, for en frekk hykler. Først setter du psykiske diagnoser på folk som kjøper GAVER. De er visst nevrotikere. Så er vi nå plutselig materialister. Vi er ikke noe mer materialister enn du. Regner med da at du verken kjører bil, kjøper nye klær og sko, gir gaver til barna dine, går til frisør, kjøper sminke? Du jobber heller ikke, og takker nei til støtte fra staten? ALLE er materialister. Man vil ha god sikker bil, man vil ha fint hus, man vil ha dyre vinterklær som holder deg varm og ikke blir slitt etter 2 måneders bruk. Man steller seg og pynter seg. Man forhandler om høyere lønn på jobb.

Når det gjelder din hånlige kommentar om gaver og papir - vi bruker grått RESIRKULERT papir, som vi tegner på. Så "overraskelsesmomentet" er fortsatt der. Etter å ha brukt papiret, sender vi det igjen til resirkulering. Da kan papiret bli til noe annet etter behandling på søppelmottaket. Så miljøargumentet strekker ikke til her heller. Så synd at alle dine forsøk på å se bedre og edlere ut enn alle andre, ikke lykkes.

Anonymkode: 41984...93c

Jøss.

Det er visst veldig viktig for deg å overbevise noen? Sannsynligvis deg selv. 

Kjenn nøye etter: når du føler så stor sinnsbevegelse over at jeg, en vilt fremmed, ikke vil ha julegaver - hva skyldes dine sterke følelser? Skam? Eller noe annet? 

Anonymkode: 1785d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bruken av ordet gavekåt er ikke en hersketeknikk. Jeg har ikke brukt ord som hysteri og nevroser. Vennligst ikke forsøk deg på å diktere hva jeg skal skrive. Ei heller hvilken form for argumentasjon jeg skal bruke. Forøvrig trenger jeg ikke forklare deg hvorfor barn skal få gaver, men ikke voksne. Jeg har ikke hevdet noe sted at det er slik det må være. 

Det er fullstendig meningsløst å diskutere med deg når du ikke klarer å forholde deg til hva som faktisk er blitt skrevet.

Anonymkode: 425d9...093

Hun klarer ikke å ta inn muligheten av at det finnes flere enn én person i Norge som ikke driver med gavebytting til jul...

Anonymkode: 1785d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner ikke at hvis du gir gaver til folk, men takker nei til gaver tilbake, at det setter folk i en ubehagelig situasjon? Du fornærmer sikkert ikke venner hvis du forteller om ditt prinsipp om miljø og solidaritet. Ingen blir sure på vegetarianere fordi de ikke spiser kjøtt av etiske grunner. Ingen blir sure på muslimer fordi de ikke spiser svin av religiøse grunner. Da bør jo ingen bli sint på deg hvis du dukker opp uten gave av etiske grunner. Enten har man et prinsipp, eller så har man det ikke. I motsatt tilfelle fremstår man bare som sær og vanskelig.

Anonymkode: 41984...93c

Nei, du misforstår. Er jeg bedt hjem til folk som ikke fraber seg bursdagsgaver, da får de bursdagsgaver. Men når jeg ber dem hjem til meg, i MIN bursdag, da gjelder mine regler. Da får de ikke lov å gi meg gave.

Jeg har ikke noen venner som er født samme uka som jeg, så spørsmålet om "du må få av meg, siden jeg fikk av deg" har jeg aldri møtt på. I august husker ikke folk så nøye hva de fikk eller ga i februar. Så det er egentlig kun til jul at disse to verdensbildene kræsjer.

Det er heller ikke for å spare penger jeg lever sånn. Så det dreier seg ikke om at jeg ønsker å fritas fra å kjøpe noe. Men jeg ønsker at det generelle forbruket skal gå ned og skjønner ikke hvorfor det vekker sånn aggresjon.

Hvis noen vil gi meg en konsertbillett, takker jeg ja - og aller best er det hvis de gir meg billett til en konsert de selv har tenkt å gå på. Da kan vi dele en opplevelse og ha det fint, helt uten merproduksjon og ressurssløsing. 

Anonymkode: 1785d...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...