Gå til innhold

Kan jeg nekte på at svigermor skal komme hit på julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en utrolig slitsom svigermor. Hun tar alltid all plass i et rom, med høylytte diskusjoner og klaging på alt fra politikk til hvordan vi gjør ting. Hun har en mening (les: fasit) om alt, og eier ikke sosiale antenner, så hun blander seg i alle andres liv og prøver å diktere hvordan alle andre skal leve.

Hun har ingen venner eller omgangskrets, bortsett fra den nye mannen sin, og en bror.

Jeg har nå bitt tennene sammen i 12 år, men det holder på å tilte for meg, og bare jeg hører at hun parkerer bilen utenfor blir jeg sint og uvel.

For fire år siden flyttet vi til hjembyen vår (hvor svigermor også bor) og hver jul siden da har det vært forventet at svigermor og mannen skal feire jul sammen med oss.

Jeg har ikke klart å si nei, for jeg vil ikke såre mannen, men hun klarer å skape dårlig stemning hver jul, og nå gruer jeg meg rett og slett til jul.

Vi skåner ungene så godt det lar seg gjøre, så bortsett fra en jul har de hatt det bra selv om svigermor er her, men det er ikke en fordel for dem heller at hun er her, for å si det sånn...

Problemet er at mine foreldre bor hos oss hver eneste jul, siden de bor i utlandet og ikke har eget hus hjemme i Norge lenger. Og da føler jeg at det blir så kjipt av meg å skulle stenge ute hans mor, når mine er velkommen.

Men mine foreldre er altighte folk, ungene forguder dem, og mannen trives også i deres selskap, så det blir noe annet føler jeg.

Dessuten blir det litt trangt her med fire besteforeldre, siden vi har fire barn, så de siste årene har ungene og jeg sittet på gulvet eller på kjøkkenstoler fordi det ikke er andre plasser å sitte.

Jeg vil bare ha en hyggelig julekveld, hvor jeg slipper å sitte sammen med et menneske jeg ikke kan fordra, og hvor jeg slipper å bruke masse energi på å «avlede» svigermor når hun prøver å yppe til politiske diskusjoner, eller å kritisere hvordan vi feirer jul hjemme hos oss.

Er det for mye å be om?

 

Jeg tenker å foreslå at svigermor kan komme hit annenhver år, og at vi de andre årene kan møtes en annen kveld i jula, bare ikke på selve julekvelden.

 

Og ja, vi har prøvd å snakke med dem om hvordan de oppfører seg. Det ble en smule bedre, men fortsatt går jeg på nåler.

Mannen er vokst opp med dette, og ser ikke hvor ille det er, selv om han også reagerer når det går helt over styr.

Svigermor har ingen andre barn å feire med, men hun har tidligere pleid å feire hos broren sin og kona hans, så hun er velkommen dit.

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kveld klarer du... tenk om det var din mor det var snakk om, slitsom eller ikke. Jeg feiret annenhver jul med en FrP elskende, whiskydrikkende løgner av en svigermor. Biter sammen den kvelden, lukker igjen ørene og koser meg med mann og barn;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, cherry coke skrev:

En kveld klarer du... tenk om det var din mor det var snakk om, slitsom eller ikke. Jeg feiret annenhver jul med en FrP elskende, whiskydrikkende løgner av en svigermor. Biter sammen den kvelden, lukker igjen ørene og koser meg med mann og barn;-)

Ja, jeg klarer det, men er det rett?

Skal jeg aldri kunne ha en fin julekveld?

Er det viktigere at hun får feire jul her enn at jeg kan få ha det bra i mitt eget hus på julekvelden?

Hvorfor skal det alltid taes hensyn til de som oppfører seg som dritt, mens vi andre aldri kan få tenke på oss selv?

Tidligere pleide vi å feire jul sammen med et barnløst vennepar som ikke har familie her (ungenes gudforeldre), men de har nå sluttet å komme fordi de ikke fikser svigermors oppførsel.

De sitter heller alene, eller deltar på julefeiring med Røde Kors. Det sier litt, altså.

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med cherry coke, jeg synes ikke at du og familien hver eneste jul skal måtte holde ut med et menneske (to) som gjør julefeiringen så negativ.

Jeg synes annethvert år er et greit kompromiss.

Snakk med mannen din, Hi, og si fra til svigerforeldrene dine så fort som mulig slik at de kan lage andre planer.

Anonymkode: 4acec...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg klarer det, men er det rett?

Skal jeg aldri kunne ha en fin julekveld?

Er det viktigere at hun får feire jul her enn at jeg kan få ha det bra i mitt eget hus på julekvelden?

Hvorfor skal det alltid taes hensyn til de som oppfører seg som dritt, mens vi andre aldri kan få tenke på oss selv?

Tidligere pleide vi å feire jul sammen med et barnløst vennepar som ikke har familie her (ungenes gudforeldre), men de har nå sluttet å komme fordi de ikke fikser svigermors oppførsel.

De sitter heller alene, eller deltar på julefeiring med Røde Kors. Det sier litt, altså.

Anonymkode: 96d87...b82

Høres ut som du bare vil ha velsignelse for en avgjørelse du allerede har tatt.

Jeg mener at du kommer med flere ugyldige grunner her. Plassproblemer? 2 mennesker mer velter ikke julefeiring. Kjøp klappbord og klappstoler hos Ikea, da sitter ingen på gulvet.

Det er mannen din du må få på banen her. Gi beskjed til HAM at han må få kontroll på mora si, gjerne med en tydelig advarsel at enten oppfører hun seg eller så er det alenefeiering neste år. Funker det ikke etter alvorspraten og advarsel kan du kutte henne ut neste år.

Anonymkode: f1b55...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om dere ikke akkurat er bestevenner fra før av,  så hvorfor ikke rett og slett fortelle henne alt rett ut? Så kan hun velge selv om hun vil komme (og oppføre seg) eller la være? Hun har nok en mistanke om hva du mener uansett! Av og til er det best å bare være dønn ærlig selv om det er vanskelig der og da.. Ta det på tlf. 

Anonymkode: dea53...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På meg virker det som om dere ikke akkurat er bestevenner fra før av,  så hvorfor ikke rett og slett fortelle henne alt rett ut? Så kan hun velge selv om hun vil komme (og oppføre seg) eller la være? Hun har nok en mistanke om hva du mener uansett! Av og til er det best å bare være dønn ærlig selv om det er vanskelig der og da.. Ta det på tlf. 

Anonymkode: dea53...97b

Nei, hun har faktisk ikke en mistanke. Jeg tar meg sammen og er hyggelig mot henne, og hun har uansett null sosiale antenner og tror at alle liker henne, så hun trenger seg på folk hele tiden. Jeg vet at folk snur og går omveier på butikken når de ser henne, fordi hun stopper dem og skal prate (les: diskutere), og aldri tar et hint uansett hvor tydelige hintene er 🙈

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som du bare vil ha velsignelse for en avgjørelse du allerede har tatt.

Jeg mener at du kommer med flere ugyldige grunner her. Plassproblemer? 2 mennesker mer velter ikke julefeiring. Kjøp klappbord og klappstoler hos Ikea, da sitter ingen på gulvet.

Det er mannen din du må få på banen her. Gi beskjed til HAM at han må få kontroll på mora si, gjerne med en tydelig advarsel at enten oppfører hun seg eller så er det alenefeiering neste år. Funker det ikke etter alvorspraten og advarsel kan du kutte henne ut neste år.

Anonymkode: f1b55...131

Vi har god plass i spisestua, det er når det er gaveåpning det ikke er plass.

Det er ikke bare å kjøpe ny sofa, liksom. Og uansett er det ikke plass på stua. Vi bor i et hus fra 1870 med små rom, så det eneste alternativet er gulvet eller kjøkkenstoler, og det er det som har vært praksis de siste årene. 

Jeg har bestemt meg for hva jeg vil, men ikke for hvorvidt jeg kommer til å kreve det. Hadde jeg bestemt meg for det hadde jeg jo ikke spurt her inne.

Og hadde jeg gjort som jeg ville, hadde de jo ikke feiret her de siste årene heller.

Jeg VIL jo helst aldri trenge å se dama igjen, men allikevel har jeg i løpet av 12 år aldri sagt noe, og bare bitt tennene sammen.

Det begynner jeg å bli lei av.

Hun ødelegger hver eneste jul, og hver eneste bursdagsfeiring her i huset.

Flere av vennene og familien min har nå begynt å kjøre forbi huset vårt og se om bilen til svigermor er her når det er bursdager, og vente med å komme til de ser at hun har dratt.

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tydeligvis bestemt deg.

Men at det virker ok at dine foreldre er der hvert år, mens svigerforeldre dine kommer annenhvert år fordi du ikke liker dem. Nei. Ikke ok.

Jula er virkelig ikke bare én dag. Og mannen din har besøk av sine svigers i mange dager..

Anonymkode: 1e459...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns annenhver år høres ut som en fin løsning! 😊 Blir det vanskelig å avvise henne kan dere jo feks reise bort, leie hytte eller noe. Du MÅ ikke feire jul sammen en du ikke trives sammen, hvert år.

Anonymkode: e11f7...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg klarer det, men er det rett?

Skal jeg aldri kunne ha en fin julekveld?

Er det viktigere at hun får feire jul her enn at jeg kan få ha det bra i mitt eget hus på julekvelden?

Hvorfor skal det alltid taes hensyn til de som oppfører seg som dritt, mens vi andre aldri kan få tenke på oss selv?

Tidligere pleide vi å feire jul sammen med et barnløst vennepar som ikke har familie her (ungenes gudforeldre), men de har nå sluttet å komme fordi de ikke fikser svigermors oppførsel.

De sitter heller alene, eller deltar på julefeiring med Røde Kors. Det sier litt, altså.

Anonymkode: 96d87...b82

Men det er alltid sånn at det tas hensyn til de som oppfører seg som dritt - mobbere, elskere/elskerinner, folk som sårer med vilje ("du må ikke være så hårsår og ta deg selv så høytidelig, vøtt"). Man skal liksom være snill pike og vende andre kinnet til hver gang. Det har jeg sluttet med - har kuttet ut folk som forpester livet mitt. Må jeg likevel omgås slike folk, så gjør jeg det minst mulig.

Anonymkode: 4b331...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo tydeligvis bestemt deg.

Men at det virker ok at dine foreldre er der hvert år, mens svigerforeldre dine kommer annenhvert år fordi du ikke liker dem. Nei. Ikke ok.

Jula er virkelig ikke bare én dag. Og mannen din har besøk av sine svigers i mange dager..

Anonymkode: 1e459...bf4

Det er jo forskjell på oppførselen til folk. Hadde mine foreldre oppført seg som dritt, ville jeg ikke invitert dem hvert eneste år. Ikke alle har dårlig forhold til svigers heller.

Anonymkode: 4b331...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som du bare vil ha velsignelse for en avgjørelse du allerede har tatt.

Jeg mener at du kommer med flere ugyldige grunner her. Plassproblemer? 2 mennesker mer velter ikke julefeiring. Kjøp klappbord og klappstoler hos Ikea, da sitter ingen på gulvet.

Det er mannen din du må få på banen her. Gi beskjed til HAM at han må få kontroll på mora si, gjerne med en tydelig advarsel at enten oppfører hun seg eller så er det alenefeiering neste år. Funker det ikke etter alvorspraten og advarsel kan du kutte henne ut neste år.

Anonymkode: f1b55...131

Han tok en slik prat før jul i fjor, etter at svigermor og mannen hadde tatt helt av året før, og rett og slett skremt ungene.

Det gikk jo bedre i fjor, men fortsatt var det sånn at vi flere ganger måtte ta tak og «avslutte» diskusjoner før det eskalerte.

Problemet er at mannen min er vokst opp med dette, og ikke ser hvor ille det er.

Han synes det gikk bra i fjor, fordi det ikke ble noen heftige diskusjoner. Jeg synes fortsatt det er ugreit når vi må gå «på vakt» og passe på at voksne folk oppfører seg på selveste julekvelden.

Så den praten er tatt, vi er bare ikke enige om hvor godt det fungerte...

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes mannen din? 

Anonymkode: 8c6cc...e6a

Mannen synes at det var ugreit for to år siden, da de tok helt av.

Han synes det gikk fint i fjor, siden vi unngikk de heftigste diskusjonene.

At vi må «gjete» dem og roe dem ned gjentatte ganger i løpet av kvelden ser ikke han problemet med. Han er vokst opp med dette, og ser ikke helt hvor spesielt det er.

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo forskjell på oppførselen til folk. Hadde mine foreldre oppført seg som dritt, ville jeg ikke invitert dem hvert eneste år. Ikke alle har dårlig forhold til svigers heller.

Anonymkode: 4b331...001

Ja, ikke sant?

Det handler jo ikke om at det er svigermor, det handler om at hun er et uspiselig menneske!

Svigerfar og den nye kona hans har stående invitasjon til å feire jul her hvert år, for de er normale mennesker som klarer å oppføre seg.

De har ikke takket ja så langt, da, siden de har egne barn og barnebarn i den byen de bor i og helst vil feire hjemme. Det hender at de feirer nyttår hos oss, og det er bare kos.

 

Hi

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annethvert år, det er bare fair. Du kan fremdeles ha dine foreldre hvert år, men julaften har du med svigers bare annethvert. Du sier at du synes det blir mye, at dere blir for mange, og inviterer i romjula i  stedet. Ingen har rett til å torpedere andres jul hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at meningene er rimelig delte her inne.

Jeg får bruke litt tid på å tenke på hva jeg skal gjøre.

 

Hi

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ser at meningene er rimelig delte her inne.

Jeg får bruke litt tid på å tenke på hva jeg skal gjøre.

 

Hi

Anonymkode: 96d87...b82

Det begynner jo å bli for nærme jul til at du kan gjøre noe med denne julen, men jeg synes godt du kan ta ting med en gang etter julaften.

F.eks sier du allerede i romjulen eller rett over nyttår at neste år vil dere gjøre ting litt annerledes.

Siden dama tyeligvis ikke har særlig selvinnsikt og høres ut som ei som kan bli blodfornærmet om du sier noe feil kan du jo pakke det inn litt for familiefreden sin skyld, men om du sier noe nå rett over jul er de godt forberedt på hvordan neste år blir.

Jeg tenker at du enten kan si at du synes julaften har blitt for stressete, for bråkete osv og du ønsker ta den rolige jula tilbake. Det vil du gjøre ved å ha færre gjester, derfor kan svigermor & Co komme annenhvert år.

Du kan også si at du vil gjøre det ved å reise bort annenhvert år, bare dere kjernefamilien vil leie en hytte på fjellet og feire alene.

Du kan begynne å reise til dine foreldre annenhvert år.

Dere kan begynne å feire bare dere i kjernefamilien annenhvert år og inviterere dine foreldre fra 1.juledag og ha en felles julemiddag med svigermor og dine foreldre 2.juledag.

Mange muligheter, men jeg ville ikke rikket ved en tradisjon dere har hatt i mange år når alle forventer at de skal til dere også får de vite 4 uker før julaften at de ikke er invitert likevel, sånt blir det bråk av altså. Ta det etter jul og si dere vil ha det annerledes neste år.

Anonymkode: 7fec0...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde feiret med dem i år og dersom de ikke klarer oppføre seg ville jeg gitt beskjed til dem om at dette var siste gang. 

Anonymkode: 0566d...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikkje vere direkte med henne rundt situasjonen, og håpe ho blir fornærma nok til å «straffe» deg ved å utebli til jul?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Du kan ikkje vere direkte med henne rundt situasjonen, og håpe ho blir fornærma nok til å «straffe» deg ved å utebli til jul?

 

Nei, dessverre. For det første ønsker jeg ikke å være ufin, og for det andre tror svigermor det er normalt å være ufin og å krangle så busta fyker mens man kaller hverandre stygge ting, så om jeg så hadde sagt «nå er du ei skikkelig drittkjærring, og jeg vil ikke se trynet ditt i huset mitt», hadde hun kommet tilbake to dager etter og ment at alt var greit 🙈

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det begynner jo å bli for nærme jul til at du kan gjøre noe med denne julen, men jeg synes godt du kan ta ting med en gang etter julaften.

F.eks sier du allerede i romjulen eller rett over nyttår at neste år vil dere gjøre ting litt annerledes.

Siden dama tyeligvis ikke har særlig selvinnsikt og høres ut som ei som kan bli blodfornærmet om du sier noe feil kan du jo pakke det inn litt for familiefreden sin skyld, men om du sier noe nå rett over jul er de godt forberedt på hvordan neste år blir.

Jeg tenker at du enten kan si at du synes julaften har blitt for stressete, for bråkete osv og du ønsker ta den rolige jula tilbake. Det vil du gjøre ved å ha færre gjester, derfor kan svigermor & Co komme annenhvert år.

Du kan også si at du vil gjøre det ved å reise bort annenhvert år, bare dere kjernefamilien vil leie en hytte på fjellet og feire alene.

Du kan begynne å reise til dine foreldre annenhvert år.

Dere kan begynne å feire bare dere i kjernefamilien annenhvert år og inviterere dine foreldre fra 1.juledag og ha en felles julemiddag med svigermor og dine foreldre 2.juledag.

Mange muligheter, men jeg ville ikke rikket ved en tradisjon dere har hatt i mange år når alle forventer at de skal til dere også får de vite 4 uker før julaften at de ikke er invitert likevel, sånt blir det bråk av altså. Ta det etter jul og si dere vil ha det annerledes neste år.

Anonymkode: 7fec0...87e

Mine foreldre har ingen andre å bo hos her, og siden de bor i Spania vil de gjerne komme hjem til Norge å feire jul, så jeg synes det blir litt feil å si at de ikke er velkommen før i romjula. Da blir de jo sittende alene i Spania på julekvelden. Og jeg synes det er feil at det skal gå utover dem at svigermor ikke klarer å oppføre seg, all den tid de er trivelige folk som bidrar til hyggelige juletradisjoner for både store og små.

 

Ang tid er det ikke for seint enda. Svigermor legger aldri planer før i siste liten.

Et år presterte hun å invitere oss til å feire nyttår med dem to dager før nyttårsaften, og å bli sur for at vi allerede hadde lagt planer 😅🙈

Anonymkode: 96d87...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...