Gå til innhold

Bli trukket mindre i skatt hver mnd eller få igjen ved skatteoppgjøret?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi betaler alltid litt ekstra. Bruker det som en sparebøsse. Så er det alltid gøy å få litt igjen. Merker lite til det i hverdagen, men alltid gøy med 10-15000 ved skatteoppgjøret.

Anonymkode: a9589...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir trukket mindre hver mnd så det går mest mulig i null. Bare idiotisk å bruke staten som sparing. Får mer igjen for pengene inne på lånet eller i fond om dere har råd til å spare.

Anonymkode: 4d8d4...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man stålkontroll på inntekter og renter osv, så er det mest "hensiktsmessig" å betale akkurat og heller spare "evt ekstraskatt" på annen måte... Hører mange "bedrevitere" sier man er dum hvis man velger å betal ekstra skatt!! De samme som mener halv skatt i desember og skattefri feriepengeutbetaling er tøv, og heller kunne tenkt seg lik skatt hver måned, tenker jeg...:)

 

 Er selv økonom og rimelig over snittet interessert i å ha en grei likviditet i hverdagen,- men synes det er behagelig å trekke ekstra skatt fordi da er ikke pengene tilgjengelig før neste år! Med to barn som er aktive og enebolig som stadig trenger plutselige, store påkostninger er det vanskelige å holde seg unna sparekonto når akutte beløp MÅ ut på kort varsel. Det samme med feriepenger og november/desemberlønn med halv skatt. Når man betaler litt mer hver måned ellers i året så vil de fleste tilpasse forbruket etter netto utbetalt,- derfor vil disse "skattefri" månedene føre til at ekstrabeløpet utbetalt blir ren og skjær "Luksus"... Litt mer å rutte med hver måned og forbruket hadde tilpasset seg denne nettoutbetalingen og vipps, hadde man ikke hatt noe ekstra til jul eller ferie om man gikk for lik skatt hele året.

Folk flest, meg inkludert, er rett og slett ikke i stand til å spare på en slik måte at man legger opp ekstra penger til f.eks ferie eller jul på egen hånd! Vi sparer jo i tillegg til denne ekstrainnbetalingen av skatt, men den kontoen har ikke økt de siste ti år... Den er rimelig stor noen gang til det plutselig renner på med ekstra konkurranser/cuper, nytt utstyr barna, klassetur, konfirmasjon, vaskemaskin ryker, uthuset må bytte tak, bordkledning på kåret må byttes ut, brannvernanlegget trenger fulloverhaling osv osv... Så år om annet så ryker det 100-150 000 ut i ekstrakostnader. Hadde vi spart skatten vi betaler inn ekstra på egen sparekonto/aksjefond,- hadde den lett forsvunnent i det store sluket. Derfor velger vi gjøre det slik. Om det etter hvert bli mulig å trekke lik skatt hele året, så håper jeg dette blir valgfritt, for vi kommer garantert til å fortsette slik det er nå. Og som nevnt, jeg har rimelig stålkontroll på økonomien! Når det kommer til fremtidig sparing og forbruk så er vi godt dekt opp med tanke på likviditet og frihet når vi en gang blir pensjonister! Dette med ekstrainnbetaling på skatt er på en sånn skala at det kun går på å få det litt romsligere de perioder på året man gjerne vil bruke litt ekstra på seg selv på unødvendige ting...Jul og sommerferie!!! SÅ får bare "de kloke" si at jeg er dum som velger å la staten passe på pengen mine i noen månder hvert år. For oss fungerer dette perfekt. Mulig vi er dumme, men så kan vi bruke det vi har til rådighet til enhver tid,- og fortsatt vite at når jula kommer/ferien kommer så kommer det ekstra inn på konto :) 

 

Anonymkode: 463e8...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å betale litt ekstra hver måned, ca 500 kr for mye.

Jeg er ufør og får ikke feriepenger, bonus e.l. så det er en fin måte å en gang i året få en ekstra utbetaling på synes jeg.

 

Anonymkode: 9bf61...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...