Gå til innhold

Hva gjør jeg med orkideen nå?


sug lut

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en nydelig orkide for rundt to måneder siden, og har hatt det jeg selv anser som braksuksess med den, siden den fortsatt er i live - jeg har ikke inneplanter. Men nå er den i ferd i med å blomstre av, det regner jeg med er naturlig. Men hva skal jeg gjøre med den nå? den er jo ikke noe morsom å ha før den blomstrer igjen, kan den settes bort kjøligere en stund og komme inn i stua igjen etter jul og så kanskje sette knopper igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt uforutsigbart hvor lang tid det tar før det kommer nye blomster. Jeg klipper ned den lange stengelen som det var blomster på. Tror de sier ved det tredje «leddet». Mine står i vinduet i kjelleren når de er klipt ned, der er vi mindre enn i stua. Vanner når jeg husker, og så plutselig er det blomsterknopper på. Da tar jeg dem opp igjen. Nå har jeg to på kontoret som er i ferd med å få blomster igjen, de skal få flytte hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, klipping, det har jeg ikke tenkt på engang. Men fint, da flytter den for en stund, den tåler kanskje ikke å ha det kjølig en periode? I så fall får den flytte på jobben, der står den ikke i veien for julepynten heller når den tida kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som Iiiik, bortsett fra at jeg bare klipper av stilker som er visne og tørre. Min opplevelse er at de ved å ha det litt kummerlig finner ut at det er lurt å sette knopper, men det kan fort ta et halvt år, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 18.13, Himmel og hav skrev:

Jeg gjør som Iiiik, bortsett fra at jeg bare klipper av stilker som er visne og tørre. Min opplevelse er at de ved å ha det litt kummerlig finner ut at det er lurt å sette knopper, men det kan fort ta et halvt år, altså!

Det er helt prima, de trenger ikke gjøre noe av seg igjen før jeg er godt og vel ferdig med julepynten og påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, samme her. Jeg klipper dem ned noe og setter dem på vaskerommet. Der er det passe lyst, og litt fuktig pga klær som tørker. Plutselig står den der med knopper, og da får den flytte ut i stua igjen. Rekorden min er 8 år gammel - kjøpt på plantasjen til en hundrelapp - og den blir vakrere og vakrere for hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt slutta å klippe mine, og de kommer igjen som bare det. Leste en eller annen plass at de ikke skulle klippes, men da hadde jeg allerede slutta med det for jeg "glemte" dem stort sett når de blomstret av. Jeg har også et lite synlig vindu som de havner i når dersom alle er avblomstret på en gang. Noen ganger kommer de fort igjen, andre ganger kan det ta en stund - dvs. flere måneder. Den siste min, tror jeg hadde stått nesten et år og jeg var i ferd med å kaste den, men tenkte at den kunne stå i vinduet i ferien i alle fall. Og plutselig våknet den igjen og nå har den blomstret i flere måneder. Det er det spennende med orkideer, synes jeg.

Hilsen hun helt uten grønne fingre og som er ekspert å ta livet av selv de enkleste plantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...