Gå til innhold

Feriepenger


Solan2827

Anbefalte innlegg

 

Hei alle godtfolk! 

Jeg er da helt ny i denne foreldreverdenen og trenger er par praktiske råd vedrørende utbetaling av feriepenger oppspart i 2017. Termin i mai.  

1. Jeg skal ta ut alle ferien min i januar, i den anledning så spurte jeg om å få feriepengene utbetalt da. Opptjent ca 50.000kr i feriepenger. Lønningskontoret sa da at det var greit, men snakket noe om mellomlegg på 12.000kr som da utbetales i januar (avhengig av skatt). Dette forstod jeg ikke? 

Jeg skal vel da få utbetalt alle feriepengene mine i januar (ca.50.000kr) i januar uten trekk i skatt? Til info har jeg ca 40.000kr i brutto. 

Spørsmål 2: Hvis jeg velger å drøye ferielønningen min til juni (går ut i permisjon fra april), så er det NAV som utbetaler 50.000kr uten trekk i skatt? Dette da i juni? Slår dette noe ut på foreldrepenger? 

På forhånd, takk for hjelpen! 

Mvh Solan 2827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har bare rett på 12/15 uker feriepenger under permisjon. Arbeidsgiver er heller ikke forpliktet å betale ut mer. Feriepenger kan man heller ikke få ut når man vil. 

Anonymkode: 4719a...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har bare rett på 12/15 uker feriepenger under permisjon. Arbeidsgiver er heller ikke forpliktet å betale ut mer. Feriepenger kan man heller ikke få ut når man vil. 

Anonymkode: 4719a...485

Dette må du være grei å utdype nærmere. Hva mener du?

HI, dersom du har jobbet hos arbeidsgiver hele året og ikke har sykemeldingsperioder hvor NAV har betalt ut lønn, skal du har alle feriepengene dine rett fra arbeidsgiver uansett hva du skal gjøre i 2018. Feriepengene er opptjent om de har du krav på i sin helhet, ferdig med den saken. Når du får dem utbetalt i 2018, skal du jo ikke trekke skatt av dem heller, vanligvis. Kan det ha noe med at permisjonspengene er såpass mye lavere enn vanlig lønn, sånn at skattetrekket resten av året ikke er høyt nok til å dekke feriepengene også? 

Jeg synes du skal be arbeidsgiveren din om en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-8-feriepenger-av-foreldrepenger

 

http://arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmiljo-og-HMS/Hva-har-du-rett-pa-i-feriepenger/

 

«

Opptjening av feriepenger under foreldrepermisjon
Under foreldrepermisjon er ikke arbeidsgiver forpliktet til å betale feriepenger. Det er NAV som dekker feriepenger av foreldrepengene. Dersom det tas ut foreldrepermisjon med 100 % stønad, dekker NAV feriepenger for de 12 første ukene. Dersom permisjon tas ut med 80 % stønad dekker NAV feriepenger de 15 første ukene. NAV yter feriepenger til arbeidstakere med 10,2 % av utbetalte foreldrepenger.»
 
 

Anonymkode: 4719a...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2017 den 12.34, Anonym bruker skrev:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-8-feriepenger-av-foreldrepenger

 

http://arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidsmiljo-og-HMS/Hva-har-du-rett-pa-i-feriepenger/

 

«

Opptjening av feriepenger under foreldrepermisjon
Under foreldrepermisjon er ikke arbeidsgiver forpliktet til å betale feriepenger. Det er NAV som dekker feriepenger av foreldrepengene. Dersom det tas ut foreldrepermisjon med 100 % stønad, dekker NAV feriepenger for de 12 første ukene. Dersom permisjon tas ut med 80 % stønad dekker NAV feriepenger de 15 første ukene. NAV yter feriepenger til arbeidstakere med 10,2 % av utbetalte foreldrepenger.»
 
 

Anonymkode: 4719a...485

Da snakker du om feriepenger som HI opparbeider seg under permisjonen og som hun får året etter. De 50.000 som hun har opptjent hos arbeidsgiver i år, er det arbeidsgiver som skal utbetale i 2017, enten det blir i januar eller i juli eller en annen måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...