Gå til innhold

Nødpenger hos nav. Tom for penger. Lang behandlingstid har de?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en ikke penger så plikter de å gi nødhjelp ifølge norsk lov.

Anonymkode: d3e3b...e20

Fult så enkelt er det ikke. Nødhjelp handler om mat i magen og tak over hodet. Man kan være tom for penger, men fortsatt ha full fryser og mat i skapet, samt et sted å bo med strøm og varme. Da kvalifiserer man ikke til nødhjelp. Det samme om du har andre muligheter, som å låne av familie, bruke pengene på trumfkortet osv. Står man uten både penger, muligheter og mat, så kan man få nødhjelp = penger til mat, rekvisisjon til matbutikk eller hvordan det gjøres i den kommunen man bor. Om man mangler penger til barnehageregninger, husleie, livsopphold osv, så er ikke det vanligvis nødhjelp, og man må regne med at det tar alt fra dager til uker å behandle saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er så mange snerpete og frekke og ufølsomme kvinnfolk her inne.. Jeg havnet i den situasjonen en gang. Mistet jobben og fikk en behandlingstid på 4 mnd om overgangsstønad. Derfor søkte jeg om sosialhjelp, og måtte vente over 3 uker. Endte med at jeg måtte si opp leiligheten og flytte inn til min kjære mor....

Anonymkode: 59b94...e85

Har du lest hovedinnlegget? ;)

Anonymkode: db202...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg hi! Nav er totalt håpløse..nå har ikke jeg søkt nødpenger men ble sykemeldt og ventet i 10 uker på utbetaling..mistet oversikt over hvor mange ganger jeg ringte til nav og ble satt over til forvaltningen. Alt av papirer var i orden men nav fikk ikke ut fingeren! Endte opp med at alle regninger gikk til inkasso. 1 regning havnet hos namsfogden og jeg måtte låne penger av min far som lever på minstepensjon for å kjøpe mat! Har barn og er gravid så følte jeg ble trødd så langt nedi dritten av nav som det skal være mulig. Når pengene endelig kom så gikk alt til å betale inkassokrav med tungt salær..og jeg måtte møte i forliksrådet pga nav...for mine penger som dem tviholdt på!

Anonymkode: b3c56...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler med deg hi! Nav er totalt håpløse..nå har ikke jeg søkt nødpenger men ble sykemeldt og ventet i 10 uker på utbetaling..mistet oversikt over hvor mange ganger jeg ringte til nav og ble satt over til forvaltningen. Alt av papirer var i orden men nav fikk ikke ut fingeren! Endte opp med at alle regninger gikk til inkasso. 1 regning havnet hos namsfogden og jeg måtte låne penger av min far som lever på minstepensjon for å kjøpe mat! Har barn og er gravid så følte jeg ble trødd så langt nedi dritten av nav som det skal være mulig. Når pengene endelig kom så gikk alt til å betale inkassokrav med tungt salær..og jeg måtte møte i forliksrådet pga nav...for mine penger som dem tviholdt på!

Anonymkode: b3c56...b54

For «dine» penger. Fy søren! Tenk! Vi FÅR penger når vi er syke 😑🤦‍♀️ 

Anonymkode: db202...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For «dine» penger. Fy søren! Tenk! Vi FÅR penger når vi er syke 😑🤦‍♀️ 

Anonymkode: db202...e56

Ja mine penger!!! Når man jobber 100% i en år rekke og blir sykemeldt så har man for helvete krav på penger..! 

Anonymkode: b3c56...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja mine penger!!! Når man jobber 100% i en år rekke og blir sykemeldt så har man for helvete krav på penger..! 

Anonymkode: b3c56...b54

Hu er sikkert aldri syk og har behov for sykepenger 😂

Anonymkode: 59b94...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hu er sikkert aldri syk og har behov for sykepenger 😂

Anonymkode: 59b94...e85

Joda. Men jeg er takknemlig for å få betalt under sykdom. Vi har det jævla godt her. Klikker du like mye på arbeidsgiver som burde gitt deg sykepenger og heller fått refundert fra nav? ;)

Anonymkode: db202...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Men jeg er takknemlig for å få betalt under sykdom. Vi har det jævla godt her. Klikker du like mye på arbeidsgiver som burde gitt deg sykepenger og heller fått refundert fra nav? ;)

Anonymkode: db202...e56

Men kan fint sette pris på velferdsstaten og samtidig bli fortvilet over å ikke få lønnen man regner med skal komme på konto hver mnd. 

Arbeidsgiver har ikke plikt til å forskuttere sykepenger, men NAV har plikt til å betale de ut så snart de kan. 

Anonymkode: 690f9...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kan fint sette pris på velferdsstaten og samtidig bli fortvilet over å ikke få lønnen man regner med skal komme på konto hver mnd. 

Arbeidsgiver har ikke plikt til å forskuttere sykepenger, men NAV har plikt til å betale de ut så snart de kan. 

Anonymkode: 690f9...18d

Det er ingen fylker med 10 ukers behandlingstid... Som oftest skyldes forsinket utbetaling at arbeidsgiver ikke har sendt inn opplysninger til NAV.. Det hjelper lite å være sinte på NAV når det er arbeidsgiveren som ikke gjør jobben sin...

Og ja - det ER saksbehandlingstid på sykepenger. Det kommer inn tusenvis av krav hver eneste dag og hver av dem må punches inn og saksbehandles...

Anonymkode: e5e59...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen fylker med 10 ukers behandlingstid... Som oftest skyldes forsinket utbetaling at arbeidsgiver ikke har sendt inn opplysninger til NAV.. Det hjelper lite å være sinte på NAV når det er arbeidsgiveren som ikke gjør jobben sin...

Og ja - det ER saksbehandlingstid på sykepenger. Det kommer inn tusenvis av krav hver eneste dag og hver av dem må punches inn og saksbehandles...

Anonymkode: e5e59...207

I mitt tilfelle så var inntrktsopplysninger sendt inn umiddelbart.og di bekreftet at alt av papirer var i orden gang på gang..klart man blir forbannet på nav når man får lønn fra arb giver de 16 første dagene også ikke en dritt fra nav før 10 uker har gått og man har ringt utallig mange ganger og purret på. Så man ender opp med oppsagt sfo..oppsagt forsikring på bil..regninger hvor man må betale 1750 kr i tungt salær pr regning og alt pågrunn av at nav ikke fungerer som det skal! Å nei det er slettes ikke 10 uker behandlingstid på sykepenger men det er desverre realiteten for mange!! Snakket vel med 10-15 forskjellige alle gangene jeg ringte og samtlige har ikke peiling på hva dem driver med.

Anonymkode: b3c56...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 10.11.2017 den 16.06, Anonym bruker skrev:

Jeg søkte nødpenger i går kl 09.00. vi har ikke mer penger. Hatt mye utgifter og mye akutte utgifter.  Fikk sms om at de behandler en gang neste uke. Vi har kr 0. 

 

Fikk beskjed når jeg ringte i dag tidlig kl 08. At de ville utbetale i dag. 

Kjenner nav er håpløse. 

Anonymkode: a7434...665

For å kunne mene noe om dette må man nesten vite om dere begge har arbeidsinntekt. Dersom dere har det, eller inntekt over grensen som kvalifiserer til sosial stønad, så kan jeg vanskelig se hvorfor dere skulle være berettiget penger. Vi har alle mye utgifter, som du kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎11‎.‎2017 den 17.29, Himmel og hav skrev:

Fikk dere penger i dag, og så klager du? Du skjønner at en sånn søknad skal saksbehandles etter et lovverk og at dokumentasjon skal sjekkes osv? NAV er ikke mora di som utbetaler bare du sier at du er blakk. 

Nødhjelp skal behandles i løpet av et par dager.

Anonymkode: d1388...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎11‎.‎2017 den 18.51, Anonym bruker skrev:

Nav kan være så håpløse de bare vil, men man må altså ha forståelse for at ting har behandlingstid. Men synes det var rart at ikke du fikk f.eks en rekvisisjon på en matbutikk, slik at du kunne handlet mat til helgen. 

Vi Er heldige som har en etat som nav i landet vårt. Tenk at man kan bruke opp alle pengene sine og gå på et kontor å si at man må ha mer fordi ungene sulter. Det er jo nesten absurd.

Anonymkode: 50aad...9fb

Det leveres ikke ut rekvisisjon. Det leveres ut penger: Dette er det samme som nødhjelp.

Anonymkode: d1388...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12. november 2017 den 10.57, Anonym bruker skrev:

Det er ingen fylker med 10 ukers behandlingstid... Som oftest skyldes forsinket utbetaling at arbeidsgiver ikke har sendt inn opplysninger til NAV.. Det hjelper lite å være sinte på NAV når det er arbeidsgiveren som ikke gjør jobben sin...

Og ja - det ER saksbehandlingstid på sykepenger. Det kommer inn tusenvis av krav hver eneste dag og hver av dem må punches inn og saksbehandles...

Anonymkode: e5e59...207

Jeg fikk innvilget AAP i september, med virkning fra 15.juli, og skulle få utbetalt ytelser for disse 2 månedene. Purret i november, for å si det slik... Pengene er nylig kommet, og feilen lå hos dem selv.

Nå var ikke jeg akutt blakk, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skulle ha ordnet meg hvis jeg hadde vært avhengig av disse pengene. 4 måneder uten innkomst er LANG tid.

Anonymkode: 30274...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. november 2017 den 10.09, Anonym bruker skrev:

Selvsagt! Hvis man bruker penger over evne så må man enten kutte i forbruket eller øke inntjeningen. Det handler om å forvalte penger.

Dersom man har fått feilutbetaling og ser det er en eller to regninger som må vike denne måneden er det faktisk mulig å ringe f.eks. barnehage å forklare situasjonen. 

Det aller beste er å ha en buffer på lur. Da er man i FORKANT.

Anonymkode: 50aad...9fb

Tja.

Det vi vil komme til å se mer og mer av er "the working poor". Folk med fulltidsjobber, kanskje med to jobber, folk i bemanningsbyråer og folk på nulltimerskontrakter, som i stadig økende grad har behov for ytelser, fordi det de tjener ikke strekker til. Det blir resultatet av den brutaliseringen arbeidslivet gjennomgår nå. Og da nytter det lite å sitte på sin høye hest og si at folk må planlegge. Har de ikke en lønn å leve av, så kan de heller ikke legge seg opp en buffer. Den regjeringen vi har nå mener visst at det skal lønne seg å arve! 

Anonymkode: 30274...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det leveres ikke ut rekvisisjon. Det leveres ut penger: Dette er det samme som nødhjelp.

Anonymkode: d1388...e11

I min kommune kan det fort hende at du får rekvisisjon som nødhjelp, så det kommer helt an på hvilken kommune du bor i og hvilke rutiner de har der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja.

Det vi vil komme til å se mer og mer av er "the working poor". Folk med fulltidsjobber, kanskje med to jobber, folk i bemanningsbyråer og folk på nulltimerskontrakter, som i stadig økende grad har behov for ytelser, fordi det de tjener ikke strekker til. Det blir resultatet av den brutaliseringen arbeidslivet gjennomgår nå. Og da nytter det lite å sitte på sin høye hest og si at folk må planlegge. Har de ikke en lønn å leve av, så kan de heller ikke legge seg opp en buffer. Den regjeringen vi har nå mener visst at det skal lønne seg å arve! 

Anonymkode: 30274...6a5

Spot on.

Anonymkode: d1388...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Himmel og hav skrev:

I min kommune kan det fort hende at du får rekvisisjon som nødhjelp, så det kommer helt an på hvilken kommune du bor i og hvilke rutiner de har der. 

Det skal i utgangspunktet være ulovlig, fordi det er et brudd på taushetsplikt.

Anonymkode: d1388...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal i utgangspunktet være ulovlig, fordi det er et brudd på taushetsplikt.

Anonymkode: d1388...e11

Ikke ulovlig, men det skal kun brukes i "særlige tilfeller", så vidt jeg vet (jobber ikke med det nå). Kommer man f.eks på fredag ettermiddag og ikke har penger til mat, så kan du enten få en rekvisisjon eller vente til bankene har kjøring igjen på mandag. Hvilke andre alternativer er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...