Gå til innhold

Nødpenger hos nav. Tom for penger. Lang behandlingstid har de?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte nødpenger i går kl 09.00. vi har ikke mer penger. Hatt mye utgifter og mye akutte utgifter.  Fikk sms om at de behandler en gang neste uke. Vi har kr 0. 

 

Fikk beskjed når jeg ringte i dag tidlig kl 08. At de ville utbetale i dag. 

Kjenner nav er håpløse. 

Anonymkode: a7434...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV er håpløse? Virkelig? Vær glad du bor i et land der du faktisk kan få hjelp når du skakkkjører din egen økonomi. 

Anonymkode: acd23...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg søkte nødpenger i går kl 09.00. vi har ikke mer penger. Hatt mye utgifter og mye akutte utgifter.  Fikk sms om at de behandler en gang neste uke. Vi har kr 0. 

 

Fikk beskjed når jeg ringte i dag tidlig kl 08. At de ville utbetale i dag. 

Kjenner nav er håpløse. 

Anonymkode: a7434...665

De vil utbetale i dag, og så er de håpløse?

Anonymkode: e0538...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte søke om det en gang. Det satt dypt inne siden vi begge var i full jobb, men jobben min betalte ikke ut lønn (bedriften er konk idag). Krøp til korset og hadde med ALT av regninger, kontoutskrifter og alt så de så at det ikke var vi som sløsa vekk pengene og at vi var nøden. Fikk penger dagen etter

Anonymkode: ced95...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dere penger i dag, og så klager du? Du skjønner at en sånn søknad skal saksbehandles etter et lovverk og at dokumentasjon skal sjekkes osv? NAV er ikke mora di som utbetaler bare du sier at du er blakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at hun fikk lovnad om å få utbetalingen i dag da hun ringte i dag tidlig og så fikk sms i etterkant som sier at søknaden (og dermed utbetalingen) blir behandlet neste uke?

Da skjønner jeg i så fall frustrasjonen. Søker man nødhjelp er man nok i en ganske presset situasjon og det kan føles fortvilende når ting ikke blir som lovet. 

Å si at man ikke kan klage siden man bor i Norge og er så heldige å få nødhjelp blir like dumt som å si at man må spise opp maten sin fordi mennesker sulter i andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg forstår det slik at hun fikk lovnad om å få utbetalingen i dag da hun ringte i dag tidlig og så fikk sms i etterkant som sier at søknaden (og dermed utbetalingen) blir behandlet neste uke?

Da skjønner jeg i så fall frustrasjonen. Søker man nødhjelp er man nok i en ganske presset situasjon og det kan føles fortvilende når ting ikke blir som lovet. 

Å si at man ikke kan klage siden man bor i Norge og er så heldige å få nødhjelp blir like dumt som å si at man må spise opp maten sin fordi mennesker sulter i andre land. 

Enig i dette. Det å bare sende en sms uten å sjekke at familien (jeg regner med at det også er barn i hjemmet) har mat til over helgen, det er ikke forsvarlig. Nødhjelp er nødhjelp, og er det helt akutt nødvendig så kan de også være nødt til å behandle det på dagen. Hi leverte søknaden i går kl. 9, da har de hatt to dager på å behandle denne nødsituasjonen.

Hi, forstår frustrasjonen. Det er dessverre en etat som gjør mye feil og ofte ikke følger de fristene de har.

Til dere andre - ikke vær så raske til å dømme Hi, vi vet ikke noe om henne eller familiens situasjon, hva som ligger forut for dette. Da er det ikke noe grunnlag for å rakke ned på henne eller kalle henne ansvarsløs.

 

Anonymkode: 6561e...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. Det å bare sende en sms uten å sjekke at familien (jeg regner med at det også er barn i hjemmet) har mat til over helgen, det er ikke forsvarlig. Nødhjelp er nødhjelp, og er det helt akutt nødvendig så kan de også være nødt til å behandle det på dagen. Hi leverte søknaden i går kl. 9, da har de hatt to dager på å behandle denne nødsituasjonen.

Hi, forstår frustrasjonen. Det er dessverre en etat som gjør mye feil og ofte ikke følger de fristene de har.

Til dere andre - ikke vær så raske til å dømme Hi, vi vet ikke noe om henne eller familiens situasjon, hva som ligger forut for dette. Da er det ikke noe grunnlag for å rakke ned på henne eller kalle henne ansvarsløs.

 

Anonymkode: 6561e...7bf

Jeg forsto det som at hun kalte nav håpløse etter at de sa at de skulle betale henne ut i dag. Men jeg misforsto hi kanskje.

Anonymkode: e0538...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan være så håpløse de bare vil, men man må altså ha forståelse for at ting har behandlingstid. Men synes det var rart at ikke du fikk f.eks en rekvisisjon på en matbutikk, slik at du kunne handlet mat til helgen. 

Vi Er heldige som har en etat som nav i landet vårt. Tenk at man kan bruke opp alle pengene sine og gå på et kontor å si at man må ha mer fordi ungene sulter. Det er jo nesten absurd.

Anonymkode: 50aad...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet er nødhjelp kun penger til mat. Så det er ikke stort man får. Nav kan også komme på hjemmebesøk for å sjekke om du har mat før penger utbetales. 

Må si at jeg syns det er spesielt å ikke spare penger til mat når man har barn, og kontakte de man skylder penger og heller utsette regninger. 

 

Anonymkode: 7aeeb...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet er nødhjelp kun penger til mat. Så det er ikke stort man får. Nav kan også komme på hjemmebesøk for å sjekke om du har mat før penger utbetales. 

Må si at jeg syns det er spesielt å ikke spare penger til mat når man har barn, og kontakte de man skylder penger og heller utsette regninger. 

 

Anonymkode: 7aeeb...62c

Man får ikke nødhjelp om man har brukt opp pengene til å betale gjeld. Skulle bare mangle. Det er noe som skurrer hos hi. 

Anonymkode: db202...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det tydeligvis mange som ikke egner å se lengre enn sin egen nesetipp...

Jeg vet om en familie. De hadde 3 flotte barn, begge jobbet som lærere og de hadde både hus og trygghet. Så ble mannen rammet av kreft og døde. Barna gikk da på barneskole. Under et år etter at dette skjedde så ble mamma'n rammet av kreft. Hun ble kreftfri, men fikk senskader som gjorde at hun ikke kom seg tilbake i jobb. Oppi dette hadde hun ikke krefter til å begynne et hussalg og selv om hun fikk uføretrygd av ok størrelse og sikkert noe etter mannen. Regningene hennes ble større enn inntekt. Hun hadde familie og venner som hjalp henne hvis ikke hadde hun måtte søke hjelp. Hun fikk dessverre tilbakefall etter noen år og døde av kreft hun også..

Nå vet ikke jeg situasjonen til Hi, men det finnes mange skjebner rundt omkring.

Det å måtte svelge all stolthet og gå til nav og søke nødhjelp kan jeg ikke tenke meg er noe som er enkelt. 

Det å få slengt i seg at en er håpløs, absurd og skakkjører egen økonomi er direkte ufint...

Anonymkode: a60ba...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her var det tydeligvis mange som ikke egner å se lengre enn sin egen nesetipp...

Jeg vet om en familie. De hadde 3 flotte barn, begge jobbet som lærere og de hadde både hus og trygghet. Så ble mannen rammet av kreft og døde. Barna gikk da på barneskole. Under et år etter at dette skjedde så ble mamma'n rammet av kreft. Hun ble kreftfri, men fikk senskader som gjorde at hun ikke kom seg tilbake i jobb. Oppi dette hadde hun ikke krefter til å begynne et hussalg og selv om hun fikk uføretrygd av ok størrelse og sikkert noe etter mannen. Regningene hennes ble større enn inntekt. Hun hadde familie og venner som hjalp henne hvis ikke hadde hun måtte søke hjelp. Hun fikk dessverre tilbakefall etter noen år og døde av kreft hun også..

Nå vet ikke jeg situasjonen til Hi, men det finnes mange skjebner rundt omkring.

Det å måtte svelge all stolthet og gå til nav og søke nødhjelp kan jeg ikke tenke meg er noe som er enkelt. 

Det å få slengt i seg at en er håpløs, absurd og skakkjører egen økonomi er direkte ufint...

Anonymkode: a60ba...bd3

Ufint, men sant kanskje? Det er ofte sånn at sannheten svir. Men dersom man ikke verken klarer å tjene nok eller forvalte pengene en har tjent på en fornuftig måte så har man skakkjørt økonomien sin. Være seg engangstilfelle eller flere. Sykdom eller annet. Når man kvalifiserer for nødhjelp er det et bevis på at man tar grep for sent. 

Anonymkode: 50aad...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her var det tydeligvis mange som ikke egner å se lengre enn sin egen nesetipp...

Jeg vet om en familie. De hadde 3 flotte barn, begge jobbet som lærere og de hadde både hus og trygghet. Så ble mannen rammet av kreft og døde. Barna gikk da på barneskole. Under et år etter at dette skjedde så ble mamma'n rammet av kreft. Hun ble kreftfri, men fikk senskader som gjorde at hun ikke kom seg tilbake i jobb. Oppi dette hadde hun ikke krefter til å begynne et hussalg og selv om hun fikk uføretrygd av ok størrelse og sikkert noe etter mannen. Regningene hennes ble større enn inntekt. Hun hadde familie og venner som hjalp henne hvis ikke hadde hun måtte søke hjelp. Hun fikk dessverre tilbakefall etter noen år og døde av kreft hun også..

Nå vet ikke jeg situasjonen til Hi, men det finnes mange skjebner rundt omkring.

Det å måtte svelge all stolthet og gå til nav og søke nødhjelp kan jeg ikke tenke meg er noe som er enkelt. 

Det å få slengt i seg at en er håpløs, absurd og skakkjører egen økonomi er direkte ufint...

Anonymkode: a60ba...bd3

Det forekommer meg ikke sannsynlig at det er noe slikt som ligger bak hos HI. Vet du hvorfor?  Fordi folk som virkelig trenger det, slik som disse du forteller om, aldri ville finne på å sutre på nav i et forum på nett. De hadde brukt tiden på å finne en løsning.  De selvrettferdige, de som krever, derimot....

Anonymkode: d89c3...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man får ikke nødhjelp om man har brukt opp pengene til å betale gjeld. Skulle bare mangle. Det er noe som skurrer hos hi. 

Anonymkode: db202...e56

Har en ikke penger så plikter de å gi nødhjelp ifølge norsk lov.

Anonymkode: d3e3b...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ufint, men sant kanskje? Det er ofte sånn at sannheten svir. Men dersom man ikke verken klarer å tjene nok eller forvalte pengene en har tjent på en fornuftig måte så har man skakkjørt økonomien sin. Være seg engangstilfelle eller flere. Sykdom eller annet. Når man kvalifiserer for nødhjelp er det et bevis på at man tar grep for sent. 

Anonymkode: 50aad...9fb

Så hvis lønnen er for liten tar en grep for sent??

Anonymkode: d3e3b...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en ikke penger så plikter de å gi nødhjelp ifølge norsk lov.

Anonymkode: d3e3b...e20

Ja, men ikke om det er prioritert feil. F.eks kreditorer før mat osv. Vis gjerne hvor det står, da er jo vi sikret resten av livet.. 

Anonymkode: db202...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en ikke penger så plikter de å gi nødhjelp ifølge norsk lov.

Anonymkode: d3e3b...e20

Det kommer jo an på hva man har brukt pengene på det. Hva er de akutte utgiftene, hvor akutt var det. Man skal heller ikke ha noe som helst sparepenger hvis man skal ha rett på nødhjelp.

Anonymkode: e0538...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis lønnen er for liten tar en grep for sent??

Anonymkode: d3e3b...e20

Selvsagt! Hvis man bruker penger over evne så må man enten kutte i forbruket eller øke inntjeningen. Det handler om å forvalte penger.

Dersom man har fått feilutbetaling og ser det er en eller to regninger som må vike denne måneden er det faktisk mulig å ringe f.eks. barnehage å forklare situasjonen. 

Det aller beste er å ha en buffer på lur. Da er man i FORKANT.

Anonymkode: 50aad...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange snerpete og frekke og ufølsomme kvinnfolk her inne.. Jeg havnet i den situasjonen en gang. Mistet jobben og fikk en behandlingstid på 4 mnd om overgangsstønad. Derfor søkte jeg om sosialhjelp, og måtte vente over 3 uker. Endte med at jeg måtte si opp leiligheten og flytte inn til min kjære mor....

Anonymkode: 59b94...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...