Gå til innhold

Dere med mild svangerskapsdiabetes


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått påvist mild sv.skaps diabetes. og må være streng med kosthold, inntak av hvetemel, poteter og ris. Frukt, melk osv. Så jeg skal på kurs og lære mer om hva jeg kan spise, samt måle blodsukkeret. 

Lurer på hvor strenge dere er med dietten? Kutter dere ut all frukt, mel osv? Drikker dere kun vann feks? Får jo ikke drikke jus eller saft osv.

Anonymkode: b3405...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde mild/moderat svangerskapsdiabetes, målte blodsukker tre ganger daglig. Fikk det selv om jeg var normalvektig. Jeg fulgte kostrådene til punkt og prikke, uten problemer. De gies jo ikke på gøy? Uregulert blodsukker kan være skadelig for deg og barnet! Du vet at du har høyere risiko for å utvikle diabetes 2 senere i livet? 

Anonymkode: 45cd9...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg forstår man må ta det på alvor, jordmor mente jeg var på grensen etter sukkerbelastningstest: fikk resultater 5.4 på fastende og 7.3 etter to timer. Så har ikke spist mye i svangerskapet, mye grønnsaker og frukt osv men må nok være streng. Hvordan er det farlig for meg og barnet?

Anonymkode: b3405...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar også medisiner der bivirkningen er at den påvirker blodsukkeret og man kan gå opp i vekt av dem, så jeg vurderer å ta dette opp med legen også om det kan være delvis pga medisinene (har også høyere bmi men har gått opp siden jeg begynte med medisinene) :( Legen sa i begynnelsen av sv.skapet at jeg ikke skulle tenke på vekten min haha.. Men har gått opp lite iløpet av svangerskapet.. 

Anonymkode: b3405...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du følger kostholdet som du skal (hvilket burde være en selvfølge siden du ellers risikerer barnets helse - svangerskapsforgiftning og fødselskomplikasjoner) vil du kanskje få den fine bivirkningen at du ikke legger på deg fett, bare barnevekt. Det er jo verd å ta med seg.

Anonymkode: 99e71...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2017 den 10.18, Anonym bruker skrev:

Ja jeg forstår man må ta det på alvor, jordmor mente jeg var på grensen etter sukkerbelastningstest: fikk resultater 5.4 på fastende og 7.3 etter to timer. Så har ikke spist mye i svangerskapet, mye grønnsaker og frukt osv men må nok være streng. Hvordan er det farlig for meg og barnet?

Anonymkode: b3405...13a

7.3 er ikke for høyt etter to timer. Men bittelitt høyt på fastende - når spiste du sist før testen?

Ville bedt om en test til. Det er nye grenser på to-timers verdien - 9.3 trur jeg. 

 

Følg rådene du får, men dette er også individuelt. Noen får veldig høyt blodsukker av karbohydratene i ris/poteter etc, mens andre reagerer ikke så mye på det. Så mål blodsukker og reguler etter dette. 

Anonymkode: c20ef...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...