Gå til innhold

Når bør jeg begynne å bekymre meg fordi jeg ikke kjenner liv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 uker på vei, 1. gangsgravid, har morkaken plassert foran på magen, og har fortsatt ikke kjent antydning til liv i magen. Vet at når morkaken ligger i forkant tar den i mot og demper spark/bevegelse og at en derfor kjenner liv senere enn mange andre, og har lest et sted at en kan vente så lenge som til uke 23 før en kjenner noe. Men alle jeg har lest om som har samme morkakeplassering og er like langt på vei som meg har allerede kjent liv en stund.

Jeg har ikke stresset det mye så langt, men skal reise bort om en uke, og kommer til å være bortreist de neste par ukene etter det. Jeg tenker derfor at jeg gjerne burde ha sjekket før jeg reiser dersom jeg ikke kjenner noe innen avreise? Er ikke hjemme igjen før i uke 26, og vil alker nødigst finne ut noe er galt og måtte oppsøke lege i utlandet. 

Hva tenker dere? Vente eller få sjekket det opp? Og hvem kontakter jeg i så tilfelle? Jordmor? Fastlege? Ingen av dem har ultralyd.

Anonymkode: 52f04...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei.

Jordmora mi sa at dette var så individuelt og at man ikke skal stresse med dette.

Men har du mulighet til å ta en ekstra UL ville jeg gjort det, vi gjorde det bare for å se at alt var i orden. Vi engstet oss ikke over noe, men ville bare se den lille krabaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med jordmoren din. 

Det er helt individuelt, og morkakeplassering , tykkelse, mors kroppsform (tykk, tynn, høy, lav) osv spiller inn. 

Anonymkode: 26df2...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel vært på ordinær UL og sett liv?

Jeg hadde morkaken foran første svangerskap og kjente liv i uke 19, men leste mange steder at det var helt vanlig å ikke kjenne noe før uke 23-25.

Hvis du bare vil sjeke at det er liv kan dette sjekkes med en doppler. De fleste leger og jordmødre har dette lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 31.10.2017 den 19.59, Anonym bruker skrev:

Jeg er 22 uker på vei, 1. gangsgravid, har morkaken plassert foran på magen, og har fortsatt ikke kjent antydning til liv i magen. Vet at når morkaken ligger i forkant tar den i mot og demper spark/bevegelse og at en derfor kjenner liv senere enn mange andre, og har lest et sted at en kan vente så lenge som til uke 23 før en kjenner noe. Men alle jeg har lest om som har samme morkakeplassering og er like langt på vei som meg har allerede kjent liv en stund.

Jeg har ikke stresset det mye så langt, men skal reise bort om en uke, og kommer til å være bortreist de neste par ukene etter det. Jeg tenker derfor at jeg gjerne burde ha sjekket før jeg reiser dersom jeg ikke kjenner noe innen avreise? Er ikke hjemme igjen før i uke 26, og vil alker nødigst finne ut noe er galt og måtte oppsøke lege i utlandet. 

Hva tenker dere? Vente eller få sjekket det opp? Og hvem kontakter jeg i så tilfelle? Jordmor? Fastlege? Ingen av dem har ultralyd.

Anonymkode: 52f04...09b

Hei, titter innom fra bligravid sidene.. jeg hadde morkaken forann i mitt svangerskap, kjente liv i uke 21.. men det var veeeeldig vagt at jeg kjente noe.  ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...