Gå til innhold

Jeg blir gal av å vente..


Sukkerklump1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny bruker her inne og vil gjerne høre litt om deres erfaringer. 

Jeg sluttet på p-pilla i april i år. Jeg har gått på p-piller i 12 år tilsammen (4 år med yasmin og 8 år med mercilon). Jeg husker ikke hvordan syklusene mine var før jeg begynte med p-piller men etter pilleslutt ser det slik ut:

1.pp: 33

2.pp: 33

3.pp: 34

4.pp: 34 

5.pp: 36

Lutealfasen er på 13-14 dager og eggløsningen er som regel på dag 21/22 akkurat nå (bruker eggløsningstester). Min samboer jobber borte i ukedagene og det er som oftest at eggløsningen finner sted i ukedagene. Dette er utrolig irriterende 🙊 Vi har truffet på EL-dagene i noen av periodene men alikevel har de positive graviditetstestene uteblitt. Så spørsmålet mitt er vel egentlig: tar dette tid fordi kroppen min må stabilisere seg? Jeg vet at ting tar tid og at man må smøre seg med tålmodighet, men det er til tider litt vanskelig. 🙊 Jeg er også klar over at det kan ta opptil et år før man blir gravid. 

Hvilken dag har dere EL på og hvor lang er deres syklus? Noen andre som har EL så seint og likevel blitt gravide?  

Håper på mange svar. 😊

Hilsen en utålmodig førstegangsprøver. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, elissa2 skrev:

Jeg har syklus på 29 dager, og el på dag 15.

 

Takk for svar, elissa2. 😊

Har du alltid hatt en syklus på 29 dager eller har den blitt lengre/kortere med tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elissa2

Jeg hadde 28 dager syklus før pstav! Da jeg tok ut pstaven, har jeg endt opp med 29 dagers syklus! Den har vært helt stabil siden jeg tok ut staven for 1 år siden 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, elissa2 skrev:

Jeg hadde 28 dager syklus før pstav! Da jeg tok ut pstaven, har jeg endt opp med 29 dagers syklus! Den har vært helt stabil siden jeg tok ut staven for 1 år siden 😊 

Da er du heldig! Er nemlig litt usikker på om min syklus vil bli lengre.. Den er vel egentlig stabil, men jeg skulle ønske jeg hadde en kortere syklus for da slepper jeg å vente så lenge 🙊 

Om jeg kan spørre, hvilken pp er du i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Da jeg sluttet på p-piller etter mange år for 3 år siden var syklusen helt på bærtur, kunne være alt fra 33 til 60 dager. Ante ikke når EL var, og var temmelig sikker på at noe var galt. Men, plutselig satt spiren allikevel, med EL på ca. dag 45 eller noe, hehe. Så så lenge du har eggløsning kan du bli gravid. Nå, to år etter fødsel har jeg noenlunde stabile sykluser på mellom 29 og 31 dager. Men, det godt hvor lett det er å bli utålmodig. Heldigvis kan sædcellene overleve lenge inne i deg, selv om mannen din er borte i ukedagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elissa2
18 minutter siden, Sukkerklump1 skrev:

Da er du heldig! Er nemlig litt usikker på om min syklus vil bli lengre.. Den er vel egentlig stabil, men jeg skulle ønske jeg hadde en kortere syklus for da slepper jeg å vente så lenge 🙊 

Om jeg kan spørre, hvilken pp er du i? 

Pp 12

ble gravid i april da, men mistet i mai....men nå har jeg endelig fått positive tester igjen,❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Evaly skrev:

Hei! Da jeg sluttet på p-piller etter mange år for 3 år siden var syklusen helt på bærtur, kunne være alt fra 33 til 60 dager. Ante ikke når EL var, og var temmelig sikker på at noe var galt. Men, plutselig satt spiren allikevel, med EL på ca. dag 45 eller noe, hehe. Så så lenge du har eggløsning kan du bli gravid. Nå, to år etter fødsel har jeg noenlunde stabile sykluser på mellom 29 og 31 dager. Men, det godt hvor lett det er å bli utålmodig. Heldigvis kan sædcellene overleve lenge inne i deg, selv om mannen din er borte i ukedagene :)

Takk for svar, Evaly 😊 Å, da er det enda håp. Tankene svirrer og man vil jo veldig gjerne være en av de som blir gravid på første forsøk. Og jeg tar meg selv i å tenke at «hva hvis det er noe galt med meg».

Vet du om syklusene vil bli lengre/kortere med tiden eller vil den alltid være på ca 34 for min del? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, elissa2 skrev:

Pp 12

ble gravid i april da, men mistet i mai....men nå har jeg endelig fått positive tester igjen,❤️

Det var utrolig leit å høre ❤️ Krysser fingrene for deg! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sukkerklump1 skrev:

Takk for svar, Evaly 😊 Å, da er det enda håp. Tankene svirrer og man vil jo veldig gjerne være en av de som blir gravid på første forsøk. Og jeg tar meg selv i å tenke at «hva hvis det er noe galt med meg».

Vet du om syklusene vil bli lengre/kortere med tiden eller vil den alltid være på ca 34 for min del? 😊

Ja, det er veldig fort gjort å tenke at det er noe galt. Men, for de aller fleste klaffer det etterhvert.

Om syklusen vil endre seg eller ikke aner jeg ikke 🙊 er jo veldig individuelt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk også på ppiller i mange år før eg begynte prøveperioda. Ganske lik syklus som deg ser eg ☺ mellom 30-35 dager. Eg hadde alltid EL 14 dager før TR. Den ppen eg vart gravid med spiren min (i veke 38 no) so hadde eg ein 35 dagers syklus med EL på dag 21 😊 

Sjølv kor lite enkelt det er 😑 Ein må berre smøre seg med tolmodigheit. Som du skriver det kan ta 1år å bli gravide utan at det er nokon grunn for det. Er so mykje som skal klaffe.

Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Minimeg123 skrev:

Gjekk også på ppiller i mange år før eg begynte prøveperioda. Ganske lik syklus som deg ser eg ☺ mellom 30-35 dager. Eg hadde alltid EL 14 dager før TR. Den ppen eg vart gravid med spiren min (i veke 38 no) so hadde eg ein 35 dagers syklus med EL på dag 21 😊 

Sjølv kor lite enkelt det er 😑 Ein må berre smøre seg med tolmodigheit. Som du skriver det kan ta 1år å bli gravide utan at det er nokon grunn for det. Er so mykje som skal klaffe.

Lykke til 😊

Da vet jeg at det er flere der ute med noenlunde lik syklus som har fått det til. :)  Er bare veldig kjedelig og måtte vente så lenge mellom hver prøveperiode. Det er også irriterende at samboeren min ikke er hjemme når jeg har EL, men vi får bare satse på dagene før. :) 

Om jeg kan spørre - hvilken pp var du i da du ble gravid? 

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det også noen som vet hva det er som bestemmer at syklusen til enkelte er lang/kort? Vil min syklus alltid være på ca 34 dager eller kan dette endre seg? Jeg vil jo så klart ha en litt kortere syklus så jeg slipper å vente så lenge mellom hver pp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitex agnus castus er kjent for å stabilisere syklusen. Fås kjøpt på nettet. Jeg tok det en periode da jeg hadde kort luteafase. Etter 3 mnd bruk ble syklusen mer stabil og luteafase lenger og jeg ble gravid. 

Helsevesen.dk selger urten.

Les om denne på www.rolv.no og skriv kyskhetstre.

Anonymkode: 362b2...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vitex agnus castus er kjent for å stabilisere syklusen. Fås kjøpt på nettet. Jeg tok det en periode da jeg hadde kort luteafase. Etter 3 mnd bruk ble syklusen mer stabil og luteafase lenger og jeg ble gravid. 

Helsevesen.dk selger urten.

Les om denne på www.rolv.no og skriv kyskhetstre.

Anonymkode: 362b2...44a

Takk for tips! :) Lutealfasen min er lang nok men vil heller at folikkelfasen skal bli kortere. Jeg vil at EL skal være tidligere, typ dag 14, slik at jeg får en syklus på 28-30 dager maks. Men hvis den stabiliserer syklusen er jo det helt topp! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sukkerklump1 skrev:

Da vet jeg at det er flere der ute med noenlunde lik syklus som har fått det til. :)  Er bare veldig kjedelig og måtte vente så lenge mellom hver prøveperiode. Det er også irriterende at samboeren min ikke er hjemme når jeg har EL, men vi får bare satse på dagene før. :) 

Om jeg kan spørre - hvilken pp var du i da du ble gravid? 

Takk for svar :) 

Ja litt kjedelig med lange syklusser 😐 og ekstra kjedelig kan eg tenke meg når ein føler ein misser EL, men som du seier berre å legge inn aksjer i forkant 😊

Var uheldig å mista to ganger og vi var prøvere i totalt 13 pp før siste spira satt :) men første positive test var i pp 5, neste i pp 10 og siste i pp 13. 

Lykke til 💜 håper spira sitter snart ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Minimeg123 skrev:

Ja litt kjedelig med lange syklusser 😐 og ekstra kjedelig kan eg tenke meg når ein føler ein misser EL, men som du seier berre å legge inn aksjer i forkant 😊

Var uheldig å mista to ganger og vi var prøvere i totalt 13 pp før siste spira satt :) men første positive test var i pp 5, neste i pp 10 og siste i pp 13. 

Lykke til 💜 håper spira sitter snart ☺

Ja, veldig kjedelig med lange sykluser og det er ekstra kjedelig som du sier når man misser EL.. men det går seg vel til. :) 

Det var leit å høre ❤️ Så godt å høre at spira endelig satt i pp 13. :) 

Tusen takk for gode svar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sukkerklump1 skrev:

Ja, veldig kjedelig med lange sykluser og det er ekstra kjedelig som du sier når man misser EL.. men det går seg vel til. :) 

Det var leit å høre ❤️ Så godt å høre at spira endelig satt i pp 13. :) 

Tusen takk for gode svar. :) 

Når spira først sitter er alt anna gløymt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte forresten å spotte 5 dager før mens siste pp og har aldri spottet de andre månedene.. Er dette vanlig? Håpet at dette var en festeblødning men tante rød er like trofast som alltid.. :( Flere som har opplevd dette? Kommer jeg til å spotte neste måned også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG et annet spørsmål... når eggløsningstestene er positive så er eggløsningen innen 12-36 timer, men når eggløsningen er over - skal altså EL-testen være blendahvit da eller bare mye svakere? 
Jeg begynner som oftest å teste på dag 16 i syklusen da jeg de siste pp har hatt EL på dag 21/22, men så tok jeg en EL-test på tirsdag (dag 15) og da var den ganske sterk, ikke like sterk som kontrollstreken vel og merke men veldig sterk ti å være så «tidlig» i syklusen.. også tok jeg en EL-test i går og i dag og de virker svakere enn den på tirsdag.. Hva betyr dette? At jeg evt har hatt EL mye tidligere denne måneden, typ forrige helg eller blir den kanskje sterkere i helgen? Forventer å ha EL til mandag/tirsdag isch.. Nå ble det mange spørsmål her.. :nigo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør starte med el en uke før du tror du får el. Og så foreslår jeg at du laster ned appen fertility friend og begynner å måle din kroppstemperatur hver morgen til samme tid. Da blir du MYE klokere på kroppen din og vet NØYAKTIG når du har EL i stedet for å gjette deg til det.

Anonymkode: 362b2...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du bør starte med el en uke før du tror du får el. Og så foreslår jeg at du laster ned appen fertility friend og begynner å måle din kroppstemperatur hver morgen til samme tid. Da blir du MYE klokere på kroppen din og vet NØYAKTIG når du har EL i stedet for å gjette deg til det.

Anonymkode: 362b2...44a

Jeg bruker Ladytimer, er det noenlunde det samme? Jeg har ikke tempet før men høres ut som jeg bør starte. 😊 Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2017 den 23.23, Anonym bruker skrev:

Du bør starte med el en uke før du tror du får el. Og så foreslår jeg at du laster ned appen fertility friend og begynner å måle din kroppstemperatur hver morgen til samme tid. Da blir du MYE klokere på kroppen din og vet NØYAKTIG når du har EL i stedet for å gjette deg til det.

Anonymkode: 362b2...44a

Jeg bruker Ladytimer, er det noenlunde det samme? Jeg har ikke tempet før men bør kanskje begynne med det. Takk for tips! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere!!! 
Jeg trodde virkelig ikke at jeg skulle få EL denne måneden. Jeg testet hele helgen og i går kveld og alle har vært negative.. så tok jeg en test i kveld og teststreken var dobbelt så sterk som kontrollstreken!! Er på dag 23 i syklusen.
Samboeren min kommer hjem i morgen. Betyr det at jeg har 12-36 timer på meg da? Nå ble jeg sååå glad!! :nigo: 
Jeg har lagt til et bilde av EL-testen jeg tok ista! 
Anyone?? 

AC581148-CDC9-46EA-874F-753176D85B18.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...