Gå til innhold

Er det feil å skrive i bryllupsinvitasjon at man ønsker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Penger i gave, som utelukkende skal brukes til egenkapital til bolig? Eller bør man bare skrive at man ønsker seg penger, uten å forklare hvorfor? Eller er det feil å skrive sånt i invitasjonen uansett?

Anonymkode: d8434...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feil å skrive i invitasjonen, men om noen spør om hva dere ønsker dere, så er det greit å ha som et av alternativene. Jeg ville uansett ha kommet opp med noen flere ting i ulike prisklasser. Ikke alle er komfortable med å gi penger i gave og om dere ikke ønsker dere noe, så ender dere antagelig opp med å få ting dere ikke trenger/liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestevenninne gjorde dette. Fikk vel inn rundt 150 000 kr. Den eldre garden kjøpte gaver uansett så det var hun forberedt på og hadde da laget en liten ønskeliste på glassmagasinet eller noe. 

Jeg tenker at det koster på gifte seg å så kan jo lønne seg å ikke gjøre det så stort og heller bruke egne penger til egenkapital? 

Anonymkode: 861d7...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk vært i flere bryllup hvor brudeparet har ønsket seg penger. De skrev da at de ønsket seg penger til bryllupsreise. Ene paret hadde nettopp bygget hus og skrev at de ønsket penger til hagen. Jeg har da gitt penger, men liker bedre å gi gave.

Anonymkode: 1d755...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ufint å skrive på en innbydelse, da hadde jeg heller giftet meg på tinghuset uten selskap og brukt pengene bryllupet koster til bolig.

 

Anonymkode: 953c0...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit :)! 

I mange land er det uvanlig å gi gaver, der gir man penger. Familien betaler bryllupet, og brudeparet får etablert seg. 

En mye bedre tradisjon enn å ønske seg pynte- og kjøkkenting som ikke er det som behøves mest!

Anonymkode: 1de46...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vettu hva. Hvis dere trenger egenkapital så gift dere på tinghuset og bruk pengene dere hadde tenkt å lage bryllup med til egenkapital. Smakløst å ønske seg det. 

Anonymkode: aa082...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hvorfor folk blir så furten av at brudepar ønsker seg penger. Nøyaktig HVA er problemet? 

Jeg vil da mye heller gi en pengegave som brukes til bolig, og investeres i fremtiden, fremfor å gi noen tallerkner eller glass som står å støver i et skap. 

Jeg synes brudepar skal få ønske seg akkurat det de trenger til sitt nye liv sammen. Før var det mer naturlig å ønske seg kjøkkenredskaper, møbler, håndklær, sengetøy og alt mulig annet man trengte. Men det var jo i en tid hvor det var unaturlig å bo sammen før man giftet seg. Man hadde ikke disse tingene, rett og slett fordi man ikke hadde en egen bolig hvor man hadde selvkjøpt disse sakene. Nå derimot, så er folk ofte veldig etablert i årevis før de gifter seg. Da er det kanskje andre behov som melder seg. At folk kan finne på å bli så furten at de "nekter å gi av prinsipp", er i mine øyne både barnslig og komisk. Samme som når man gir tenåringen en neonfarget genser med dødningshoder og hull i. Jeg synes det er grusomt, men mottakeren finner stor glede i det. Fordi det var nettopp det han/hun ønsket seg. At jeg ikke ser meningen i gaven er jo irrelevant. Man trenger ikke bare gi gaver som man selv setter pris på. Det gir jo ingen mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ikkje skrive det i invitasjonen. Vent til noen spør. Har dere arrangement på Facebook,  få ei venninne til å spør på veggen kva dokke ønsker dere, så kan dere svare penger der. 😉

Anonymkode: 54397...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min prøvde seg på noe slikt da hun giftet seg. De fikk ikke dekket det bryllupet kostet en gang. Vi (folk flest virker det som) er ikke komfortable med å gi penge i stedet for gave. 

Jeg er enig i forslaget om at du kan sette bidrag til egenandel til hus som ett av ønskene på listen. Så kan de som ønsker det bidra. 

 

Anonymkode: bf1c9...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Har aldri skjønt hvorfor folk blir så furten av at brudepar ønsker seg penger. Nøyaktig HVA er problemet? 

Jeg vil da mye heller gi en pengegave som brukes til bolig, og investeres i fremtiden, fremfor å gi noen tallerkner eller glass som står å støver i et skap. 

Jeg synes brudepar skal få ønske seg akkurat det de trenger til sitt nye liv sammen. Før var det mer naturlig å ønske seg kjøkkenredskaper, møbler, håndklær, sengetøy og alt mulig annet man trengte. Men det var jo i en tid hvor det var unaturlig å bo sammen før man giftet seg. Man hadde ikke disse tingene, rett og slett fordi man ikke hadde en egen bolig hvor man hadde selvkjøpt disse sakene. Nå derimot, så er folk ofte veldig etablert i årevis før de gifter seg. Da er det kanskje andre behov som melder seg. At folk kan finne på å bli så furten at de "nekter å gi av prinsipp", er i mine øyne både barnslig og komisk. Samme som når man gir tenåringen en neonfarget genser med dødningshoder og hull i. Jeg synes det er grusomt, men mottakeren finner stor glede i det. Fordi det var nettopp det han/hun ønsket seg. At jeg ikke ser meningen i gaven er jo irrelevant. Man trenger ikke bare gi gaver som man selv setter pris på. Det gir jo ingen mening?

Jeg tror det er fordi det da blir veldig synlig hva man gir for, og mange føler da de må gi mer enn de har råd til eller har mulighet til. Folk liker ikke den sammenligningen det da blir, de fikk bare 500 fra hans søster ja, men så fikk de 2.000 fra hans bror. Hvor mye fikk de fra foreldrene da, hvem ga mest osv.

Det er slett ikke sikkert folk sammenligner så velge, men det blir veldig gjennomsiktig og folk føler på dette.

Har du gitt en gave er det ikke like synlig hvor dyrt du har gitt, hvem som har dårlig råd, hvem som er mest generøs osv.

 

Anonymkode: 953c0...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i veien å ønske seg det og det kan jo nevnes når noen spør, men jeg synes det er smakløst å ta med i invitasjonen. Samme gjelder ønskelister og hvor man er registert. Man venter til noen spør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ønske seg penger er vel kanskje greit, hvis man får spørsmålet, men man skriver virkelig ikke gaveønsker på innbydelsen uansett

Det er skikkelig dårlig stil!

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele det bryllupshysteriet er helt idiotisk.  

Folk som har alt de trenger i skuffer og skap etter 10 år som samboere skal brått ha lange ønskelister på ett eller annet glassmagasin. Eller ønske seg penger, penger som de jo hadde før de skulle brenne alt opp på en hvit kjole.

Jeg liker at folk gifter seg.  Og jeg elsker å feire kjærligheten. Men den malen mange bryllup følger, synes jeg er tåpelig.  

 

Et vennepar av meg giftet seg nylig.  De ønsket seg kun én ting, gave til leger uten grenser, nettopp fordi de jo har skuffer og skap fulle. Det var et bryllup hvor jeg med glede ga gave. 

Anonymkode: c1767...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Har aldri skjønt hvorfor folk blir så furten av at brudepar ønsker seg penger. Nøyaktig HVA er problemet? 

Jeg vil da mye heller gi en pengegave som brukes til bolig, og investeres i fremtiden, fremfor å gi noen tallerkner eller glass som står å støver i et skap. 

Jeg synes brudepar skal få ønske seg akkurat det de trenger til sitt nye liv sammen. Før var det mer naturlig å ønske seg kjøkkenredskaper, møbler, håndklær, sengetøy og alt mulig annet man trengte. Men det var jo i en tid hvor det var unaturlig å bo sammen før man giftet seg. Man hadde ikke disse tingene, rett og slett fordi man ikke hadde en egen bolig hvor man hadde selvkjøpt disse sakene. Nå derimot, så er folk ofte veldig etablert i årevis før de gifter seg. Da er det kanskje andre behov som melder seg. At folk kan finne på å bli så furten at de "nekter å gi av prinsipp", er i mine øyne både barnslig og komisk. Samme som når man gir tenåringen en neonfarget genser med dødningshoder og hull i. Jeg synes det er grusomt, men mottakeren finner stor glede i det. Fordi det var nettopp det han/hun ønsket seg. At jeg ikke ser meningen i gaven er jo irrelevant. Man trenger ikke bare gi gaver som man selv setter pris på. Det gir jo ingen mening?

Dette! 

Men man skriver ikke noe om gaveønsker i invitasjonen. DET er uhørt og umusikalsk. 

Anonymkode: 16249...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår virkelig ikke hvorfor ikke gi penger.hva er problemet??hvis de trenger penger istede for x antall glassvaser.

er det bare for at dere skal skjule hvor gnien dere er å kjøpe noe som de faktisk ikke ønsker seg engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sa det til kun en å det var forlover / toastmaster og vi fikk han til å formidler at vi ønsker oss pengegave :) 

Anonymkode: 918a9...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er sosialt forpliktet til å gi gave når man inviteres i bryllup.

Man er ikke forpliktet til å betale brudeparet.

 

Anonymkode: bf1c9...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gir ikke penger i bryllupsgave. Av prinsipp. 

Anonymkode: 9bc96...c6b

Jeg må redigere denne! 

Jeg gir ikke penger som bidrag til bryllupsreise. Luksusferie må folk jaggu betale selv. 

Bidrag til egenkapital til bolig kan jeg være med på. 

Anonymkode: 9bc96...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...