Gå til innhold

ta med barn på ultralyd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 9 år som har veldig lyst å være med på ordinær ultralyd, jeg har selv vært på privat ultralyd i uke 14 og alt sto bra til da, står bare på innkallelsen til ultralyden at andre voksne var velkommen til å være med. Ingenting om det var tillat å ta med 1 barn. Så kan man ta med en fremtidig søsken på ultralyden?

Anonymkode: 835d3...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig ikke. Ultralyd er ikke ment som underholdning, men for å se at alt er medisinsk bra. 

Har du tenkt over hvis det er «brutale» nyheter?

Anonymkode: 74bd0...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og spørr først.

Det er jo ikke en kosetime. Om de faktisk oppdager noe som ikke er som det skal må du ha overskudd til både å ta deg av den store og håndtere din egen reaksjon.

Anonymkode: 731fa...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri gjort det, men så har jeg hørt hjertet slår ikke o 2 svangerskap og er i krisestemmning hver gang jeg går inn til ultralyd.  

Anonymkode: 435d4...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt med barn og det var ikke noe problem. Var da på tidlig ul noen uker før hvor akt var bra. Hadde det vært noe galt hadde jeg bare funnet styrke i at barnet var med.

 

Anonymkode: 1eb5c...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke på ordinær ul.

 

men du kan bestille privat ul og si at du ønsker timen skal være for å vise barnet babyen i magen.

Anonymkode: d17a9...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei ikke på ordinær ul.

 

men du kan bestille privat ul og si at du ønsker timen skal være for å vise barnet babyen i magen.

Anonymkode: d17a9...5c2

Har nettopp vært på privat ultralyd for den nette sum av 1400 kr så det blir nok ikke aktuelt med en ny time. Barnet var forresten hjertelig velkommen til å være med på ordinær ultralyd fant jeg ut idag :)

Anonymkode: 835d3...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt med barn og det var ikke noe problem. Var da på tidlig ul noen uker før hvor akt var bra. Hadde det vært noe galt hadde jeg bare funnet styrke i at barnet var med.

 

Anonymkode: 1eb5c...cbe

Hadde DU funnet styrke i at barnet var med?? Hva med å tenke på barnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, amandine skrev:

Hadde DU funnet styrke i at barnet var med?? Hva med å tenke på barnet? 

Barnet hadde da ikke blitt berørt. Jeg er kanskje merkelig men har hatt lite forhold til barnet i magen før det ble født. Så hadde det vært noe galt på ul som ikke var forenelig med liv hadde det ikke gått stort innpå meg. Jeg hadde gitt barnet som var med en klem, dratt hjem og fikset resten en annen dag. Selvfølgelig hadde vi snakket om det, men det måtte vi ha gjort uansett. Så hadde brukte for å lære noe nytt om kroppen.

Anonymkode: 1eb5c...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått beskjed om at barn IKKE skal være med der jeg går. De er strenge på det. Ikke bare av hensyn til deg som pasient og barnet som er med, men også andre pasienter. 

Sikkert veldig tøft for dem som har fått knusende beskjeder om sitt foster å se barn springe rundt omkring? 

Synes det er lite gjennomtenkt å ta med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet hadde da ikke blitt berørt. Jeg er kanskje merkelig men har hatt lite forhold til barnet i magen før det ble født. Så hadde det vært noe galt på ul som ikke var forenelig med liv hadde det ikke gått stort innpå meg. Jeg hadde gitt barnet som var med en klem, dratt hjem og fikset resten en annen dag. Selvfølgelig hadde vi snakket om det, men det måtte vi ha gjort uansett. Så hadde brukte for å lære noe nytt om kroppen.

Anonymkode: 1eb5c...cbe

Oj.....😳

Anonymkode: 74bd0...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet hadde da ikke blitt berørt. Jeg er kanskje merkelig men har hatt lite forhold til barnet i magen før det ble født. Så hadde det vært noe galt på ul som ikke var forenelig med liv hadde det ikke gått stort innpå meg. Jeg hadde gitt barnet som var med en klem, dratt hjem og fikset resten en annen dag. Selvfølgelig hadde vi snakket om det, men det måtte vi ha gjort uansett. Så hadde brukte for å lære noe nytt om kroppen.

Anonymkode: 1eb5c...cbe

Ikke bare "kanskje merkelig", men det heller mot "veldig merkelig".  At du ikke har et forhold til barnet før fødsel er merkelig,  og at du ikke skjønner at evt søsken har et forhold til barnet er like rart. Hvorfor er det et tema å støtte seg på noen hvis det ikke betyr noe? Alt i alt, merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med dette og vet at det er et økende problem at foreldre ønsker å ha med søsken på UL. Oridinær ultralyd er en medisinsk undersøkelse hvor barn ikke har noe å gjøre. Til nød om man ikke klarer finne seg pass den lille halvtimen, men det tror jeg nok de fleste klarer.  

Det kan være ganske forstyrrende med søsken tilstede under undersøkelsen, jordmødrene/legene gjør nok en bedre jobb uten forstyrrende elementer (barn) til stede.  

Anonymkode: 08ab4...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med 11 åringen på privat UL i uke 25. Ordinær UL ville jeg ikke tatt med et barn. 

Anonymkode: 81146...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke lov da jeg tok mine to oul.

Det var knapt så jeg fikk ett bilde av ultralyden da det som sagt er av medisinske årsaker man har oul og ikke av kosegrunner. 

Vil du ha kose-ultralyd så går du privat.

Anonymkode: 5cd84...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på flere tidlig ul. Senest uke 14. På ordinær ul fant de misdannelser på barnet. Så nei. Jeg fraråder på det sterkeste å ta med barn på ordinær ul. 

Jeg ser hva du skriver ang at du ikke har følelser for barnet i magen. Men hvis du får beskjed om at barnet har så store misdannelser at det ikke er forenet med liv, hva forteller du barnet ditt når du da drar derifra uten være påvirket overhodet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med dette og vet at det er et økende problem at foreldre ønsker å ha med søsken på UL. Oridinær ultralyd er en medisinsk undersøkelse hvor barn ikke har noe å gjøre. Til nød om man ikke klarer finne seg pass den lille halvtimen, men det tror jeg nok de fleste klarer.  

Det kan være ganske forstyrrende med søsken tilstede under undersøkelsen, jordmødrene/legene gjør nok en bedre jobb uten forstyrrende elementer (barn) til stede.  

Anonymkode: 08ab4...a96

Pluss at det er drit kjedelig for barna å bare sitte der å glane 

Anonymkode: 68f95...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med storebror, men han var 14 år.  Svigermor, mamma og en venninne var også med hver sin gang. Men jeg tok nesten 20 UL pga fare for TTTS.

Anonymkode: 5d800...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var med og vi fant en død baby, etter det så har de ikke fått blitt med , angrer ennå at de fikk være med, de så lillebroren sin død og var veldig lei seg i flere dager, og de spør ennå etter han, 3 år etter og forteller minstebror som nå snart er 7mnd at han skulle hatt en bror til, de elsde er en gutt og ei jente, de var 8 og 11 når de så broren var død 

Anonymkode: f28fc...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pluss at det er drit kjedelig for barna å bare sitte der å glane 

Anonymkode: 68f95...466

Min syntes det var utrolig spennende og har aldri sittet så rolig i hele sitt liv....

Anonymkode: 1eb5c...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange som tror ultralyd er en underholdning. Tar med seg søsken eller andre familiemedlemmer på dette.

Dette er en medisinsk undersøkelse for å undersøke at fosteret ikke har misdannelser.

Ta nå heller med søsken og svigermor på privat 3D når det ved tidligere undersøkelser er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...