Gå til innhold

Søke en stilling som er tiltenkt noen andre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tja, jeg hadde nok ikke søkt. Personen som har hatt vikariatet har da helt sikkert gjort en god jobb og ønsker fast ansettelse, med ledernes velsignelse.

Om det er en tett arbeidsplass hvor "alle" veit at denne stillingen er tiltenkt denne andre personen kan det hende du kommer dårlig ut av det. Kanskje tatt en prat med den ansvarlige for å tilsette og hørt om det er noe vits?

 

Anonymkode: 5f4f0...f3f

Kommer dårlig ut av det? Hvorfor det? snakker vi nå om mobbing? Slik mobbing som vi ønsker å unngå i barnehage og skole?

Anonymkode: d3734...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig søker du! Den er jo utlyst. Stå på og skriv en søknad full av selvsikkerhet. Stå med lua i hånda og vente til det kanskje blir din tur en gang??? NEI, just do it! 

 

 Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer dårlig ut av det? Hvorfor det? snakker vi nå om mobbing? Slik mobbing som vi ønsker å unngå i barnehage og skole?

Anonymkode: d3734...493

Jeg tenker, om dette er en stilling laget til en spesiell person, basert på denne personens vikariat og dens innsats i dette, som har vært veldig bra (siden de gjør dette), så kan det virke særdeles lite sensitivt og samhandlingsvillig å søke på denne stillingen. Om det er rett eller ei sier jeg ikke noe om, men hvordan det kan oppfattes av ledelsen og eventuelle kolleger. Litt illojalt på en måte. Spisse albuer. 

Når jeg sier det så er det nødvendigvis ikke fordi jeg mener det er rett - i en prinsipiell forstand, men fordi arbeidsmiljøer kan være en litt tricky balanseline, og her er det jo tydelig at HI har mye mindre sjanse til å få jobben enn om det var en faktisk utlysning, og da ville jeg gått litt forsiktig i dørene - f.eks tatt en prat med den ansvarlige for ansettelse og hørt etter. Nå er jo den nødt til å si at alle kan søke etc - men det går jo an å oppfatte hva som egentlig menes også.

Men, dette er bare et perspektiv og en nyanse i hele bildet. Men, alle var på denne "U GO GIRL" perspektivet så tenkte jeg at litt balanse og kanskje realitet også kan være en liten tanke når HI skal ta sin avgjørelse.

Anonymkode: 5f4f0...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du er mer kvalifisert er de nesten nødt til å ansette deg, de kan ikke love noe til noen ut i fra kjennskap og trynefaktor

Anonymkode: ff757...d53

Private bedrifter står fritt til å ansette den de vil, så lenge de ikke diskriminerer på bakgrunn av etnisitet, legning, religion osv

Anonymkode: 2b31c...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

De var forpliktet til å annsette meg siden de lovet å opprette nettopp den stillingen til meg. Og det gjørde de selvfølgelig også :) 

De måtte utlyse stillingen siden dette var i staten, men personlig egenhet var med i utlysnings teksten.

Anonymkode: a2b24...830

Det er ikke lov å lyse ut stillinger som er skreddersydd til en person i staten. Hvis en annen søker er mer kvalifisert, så kan vedkommende klage på ansettelsen og faktisk få jobben. 

Anonymkode: 032e3...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lov å lyse ut stillinger som er skreddersydd til en person i staten. Hvis en annen søker er mer kvalifisert, så kan vedkommende klage på ansettelsen og faktisk få jobben. 

Anonymkode: 032e3...868

Det ble gjort i samarbeid med Advokat og dette er mange år siden nå så alt var i orden juridisk.

 

Anonymkode: a2b24...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker, om dette er en stilling laget til en spesiell person, basert på denne personens vikariat og dens innsats i dette, som har vært veldig bra (siden de gjør dette), så kan det virke særdeles lite sensitivt og samhandlingsvillig å søke på denne stillingen. Om det er rett eller ei sier jeg ikke noe om, men hvordan det kan oppfattes av ledelsen og eventuelle kolleger. Litt illojalt på en måte. Spisse albuer. 

Når jeg sier det så er det nødvendigvis ikke fordi jeg mener det er rett - i en prinsipiell forstand, men fordi arbeidsmiljøer kan være en litt tricky balanseline, og her er det jo tydelig at HI har mye mindre sjanse til å få jobben enn om det var en faktisk utlysning, og da ville jeg gått litt forsiktig i dørene - f.eks tatt en prat med den ansvarlige for ansettelse og hørt etter. Nå er jo den nødt til å si at alle kan søke etc - men det går jo an å oppfatte hva som egentlig menes også.

Men, dette er bare et perspektiv og en nyanse i hele bildet. Men, alle var på denne "U GO GIRL" perspektivet så tenkte jeg at litt balanse og kanskje realitet også kan være en liten tanke når HI skal ta sin avgjørelse.

Anonymkode: 5f4f0...f3f

«Samhandlingsvillig»...? Oi oi. Har du jobbet for lenge i det offentlige?

 

Anonymkode: 7b453...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det ble gjort i samarbeid med Advokat og dette er mange år siden nå så alt var i orden juridisk.

 

Anonymkode: a2b24...830

Den som svarte deg har helt rett. Ingen advokat hadde kunnet garantere at dette var ordnet, de må forholde seg til loven. Og ingen advokater brukes i enkeltansettelser i det offentlige med mindre det er snakk om fortrinnsrett.

Anonymkode: 2b31c...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det ble gjort i samarbeid med Advokat og dette er mange år siden nå så alt var i orden juridisk.

 

Anonymkode: a2b24...830

Det er ikke slik at en advokat er en garantist for at alt blir gjort korrekt. Jeg har vært hovedtillittsvalgt og sittet i tillsettningskomiteen I flere statlige store organisasjoner, og det er flere ganger vi har fått ansettelsesaker hvor innstillingskomiteen har innstilt en intern søker til jobben og begrunnet det med personlig egnethet og erfaring. Ja det er et argument, og man stiller gjerne sterkt når man er intern søker, men det er flere ganger vi har forbigått kandidaten som er innstilt på 1.plass da det har vært tydelig at andre kandidater er bedre kandidater når man ser på kvalifikasjonsprinsippet over ett. I disse tilfellene spiller det ingen rolle om noen har lovet at stillingen skal tilfalle en intern søker, de må da faktisk ansette den som er best kvalifisert. Jeg har også fått saker på bordet hvor vi mente at vi hadde dekket oss på alle områder og ansatt en intern kandidat som var den beste kandidaten, men at en av de eksterne søkerne har klaget på innstillingen. To av de tok sågar saken videre og vi ble "tvunget" til å gi jobben til den eksterne kandidaten.

Anonymkode: 69009...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jobben utlyst, søker du. 

Da viser du jo og at du kan være aktuell dersom det dukker opp lignende stillinger senere.

lykke til.

Anonymkode: 42347...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lyst ut en drømmestilling på jobben min som jeg er kvalifisert til. Problemet er bare at en kollega går i vikariat på samme avdeling og er tiltenkt den. Jeg jobber ikke på denne avdelingen og sjefen kjenner meg ikke særlig godt. Er det dumt om jeg søker? Det vil jo føre til mer arbeid for dem og jeg kjenner på at jeg trenger meg på der jeg ikke er ønsket. 

Anonymkode: d7984...6c5

En stilling som er utlyst offentlig er jo ikke "tiltenkt noen". Hvis det kommer en som er mye bedre kvalifisert enn din kollega, kan de ikke bare ansette kollegaen din fordi stillingen er "tiltenkt" ham. I hvert fall i det offentlige.

Anonymkode: 12d0c...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Private bedrifter står fritt til å ansette den de vil, så lenge de ikke diskriminerer på bakgrunn av etnisitet, legning, religion osv

Anonymkode: 2b31c...baa

Arbeidsmiljøloven gjelder også private bedrifter.

Anonymkode: 12d0c...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsmiljøloven gjelder også private bedrifter.

Anonymkode: 12d0c...ae7

Kan du ikke vise til hvor i aml det er dekket opp for hva du mener?

i det private er man selvsagt helt fri til å ansette bare man ikke diskriminerer. Man trenger ikke ansette den med lengst utdanning eller ansiennitet. Jeg har ansatt flere ganger folk med liten/lav utdannelse over høy fordi den personen er best egnet. Og da snakker vi om personlig egenskaper, spesifikk erfaring osv. Det er veldig stor forskjell på ansettelsesprosesser i privat og offentlig. Ingen har krav eller rett på å få en jobb etter aml.

Anonymkode: e4a6b...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken mann hadde giddet å ta hensyn til noe slik? Ingen. Jobben er utlyst, du er kvalifisert og har lyst på den, selvfølgelig skal du søke! Man kommer ingen vei hvis man ikke prøver. Lykke til! 👍

Anonymkode: 3ec38...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsmiljøloven gjelder også private bedrifter.

Anonymkode: 12d0c...ae7

Ja, og hva så? Kvalifikasjonsprinsippet står ikke nedfelt der.

Anonymkode: 2b31c...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å søke. :) Hvis du får den, er det fordi du er best kvalifisert, hvis du ikke får den tenker de kanskje på deg ved en evt. ny stilling.

Til deg som påstår at man kan "love" noen en jobb som lyses ut offentlig i en offentlig bedrift, er du helt på bærtur. Offentlige bedrifter må ta de best kvalifiserte søkerne, også om man skriver i utlysningen at man vektlegger erfaring og personlig egnethet. Fagforeningene er involvert, og man har innstillingsråd som sørger for likebehandling av søkerne. Selvsagt er det ofte at de tiltenkte interne søkerne får jobben, men man har ingen garantier for dette. Jeg har jobbet i det offentlige lenge, og sett et tilfelle der den interne søkeren ikke fikk jobben fordi en annen, mer kvalifisert søker dukket opp.

Anonymkode: 3e222...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...