Gå til innhold

Høye lederlønninger i bistandsorganisasjoner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lett å sitte utenfor å kritisere. Men jeg har sett dette på nært hold og vet at du får det du betaler for. Vil du ha dyktige ledere må du betale for det. 

Anonymkode: 53e2b...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig trist og dobbeltmoralsk at de tjener seg søkkrik på andres nød.. 

 

Anonymkode: c0016...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva synes dere om at ledere i bistandsorg. har høye lønninger.  De sammeligner lønnen sin med generelt lønnsnivå hos ledere. Tenker dere det er greit. Vet noen hva andre ansatte i disse organisasjonene tjener?

https://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2015/dette-tjener-norske-bistandstopper/

Anonymkode: 3c581...71a

Ja, det er greit. Jeg er selv leder, og ville aldri i verden gjort den jobben uten god lønn.

Anonymkode: a6192...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på lønnen. Alt opp til 900 000 kan forsvares. Bikker det millionen er det over grensen. Du får ikke nødvendigvis en leder som er så mye bedre om du betaler 2 mill, enn én mill. Da er forskjellen nok større fra 500 000 til én mill. Nok av udugelige toppledere med mange mill i inntekt (med fallskjerm).

Anonymkode: ffb2f...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo slik at kompetanse koster og vil man ha de beste, må man betale for dem. 

 

Anonymkode: d11c0...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikkje dette var så ille høgt, med tanke på kva leiarar i såpass atore firma tener. Dei to på topp her er statstilsette, resten ligg rett rundt millionen i lønn.

Det er ikkje Mor Teresa som leiar organisasjonane.

Anonymkode: f70b7...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værre at ledere av unyttige bedrifter som for eksempel innen reklame eller underholdningsbransjen får høye lønninger en at de som gjør viktig arbeid får høy lønn.

Anonymkode: 3bcd3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere Kjell Roland er en dobbelt så god sjef som de andre nevnte på listen, siden han tjener dobbelt så godt? 

Anonymkode: ffb2f...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hercule Poirot skrev:

Synes du at lederen heller skal gjøre jobben for knapper og glansbilder, da?

Er du så fjern at du ikke forstår at det finnes mellomting mellom knapper og glansbilder, og flere millioner i årslønn?

Anonymkode: 555d7...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du så fjern at du ikke forstår at det finnes mellomting mellom knapper og glansbilder, og flere millioner i årslønn?

Anonymkode: 555d7...7e5

Hvor mye synes du en leder for en bistandsorganisasjon burde få? 

Anonymkode: 3bcd3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet burde heller være om vi ønsker dyktiger, erfarne ledere med gode kontaktnett utenfor Norges grenser? Hvis svaret er ja på det så må bistandsorganisasjoner konkurrere på lønn, og da kommer man ofte opp I lønninger over 1 million og høyere også. I et perfekt samfunn hvor alle var idealistiske kunne tanken fungeret at toppledere som jobber med bistand tar jobben fordi de brenner for jobben, og til en viss grad så gjør de nok det. Men det er heller ingen tvil om at de aller fleste av oss ville valgt den jobben som betaler best hvis man har omtrent like arbeidsoppgaver og ansvar. Med tanke på dette og at jeg ønsker de beste til å forvalte ressursene på dette området så synes jeg det er veldig forståelig at lederne har høye lønninger.

Som en liten digresjon har jeg lært dette på den harde måten da jeg drev mitt eget firma. Jeg ønsket ikke å være leder etter å ha ledet selskapet I 5 år og søkte da etter ny CEO. Jeg fikk mange søknader og jeg valgte en av de som krevde betydelig lavere lønn, men jeg tok da også sjansen på å ansette en som hadde dårligere erfaring og relativt svakt kontaktnett I USA hvor vi gjorde mange av våre salg. Jeg var i utgangspunktet fornøyd, men så jo etter hvert at jeg hadde tatt feil da vedkommende ikke var i stand til å løfte bedriften dit den burde og grunnen var i det store og hele pga manglende erfaring og manglende kontaktnettet utenfor Norges grenser. Etter ett år ble jeg og CEO enig om at han ikke var korrekt person da han selv også innså at han ikke klarte å oppnå de målene som ble satt når han begynte i stillingen. Mitt neste steg var da å finne en ny CEO og da valgte jeg en som hadde lang og god erfaring, og som hadde jobbet som leder I USA I mange år. Han fikk lønn på 2,8 millioner (3 ganger så mye som den forrige), bonusavtale mm og resultatet var at det første året ble salget økt med 223 % og vi fikk en betraktelig høyere fortjeneste pr krone vi solgte for. Alt i alt kostet han mye på papiret, men når man ser på alt over ett så kostet han egentlig mindre enn den første CEO'en ettersom han gjorde oss så mye mer kostnadseffektive og vi økte betraktelig i omsetning.

Anonymkode: b9937...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En million for lederansvar er virkelig ikke mye, du får ikke gode ledere for mindre enn det, nei. Selv tjener jeg nesten 900 000 uten å ha noe som helst lederansvar, hadde aldri i verden tatt på meg det uten å få klekkelig betalt for det uavhengig av bransje.

Anonymkode: 91788...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en så utrolig norsk problemstilling at det er nesten morsomt. Norske ledere tjener generelt utrolig lite. Det sier jo sitt når landets statsminister kun tjener i underkant av 1,6 mill. 

Det å tjene rundt millionen som toppleder for en veldedig organisasjon synes jeg er helt innafor. Det er heller ikke spesielt mye. Jeg kjenner flere i «lavere» lederstillinger som tjener mye mer enn det, både i offentlige og statlige bedrifter. 

Anonymkode: a66dc...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv usikker på hva jeg mener om dette, jeg er enig i mange av kommentarene som forvarer den høye lønnen. Men likevel hadde jeg ikke forventet lønn over 1 million pga arbeidet de gjør, er det ikke forskjell på å være sjef for Røde kors og hvilken som helst annen bedrift?

Jeg prøver å bli enig med meg selv om hva jeg tenker om det og om jeg evt skal fortsette å støtte dem videre.

HI

Anonymkode: 3c581...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv usikker på hva jeg mener om dette, jeg er enig i mange av kommentarene som forvarer den høye lønnen. Men likevel hadde jeg ikke forventet lønn over 1 million pga arbeidet de gjør, er det ikke forskjell på å være sjef for Røde kors og hvilken som helst annen bedrift?

Jeg prøver å bli enig med meg selv om hva jeg tenker om det og om jeg evt skal fortsette å støtte dem videre.

HI

Anonymkode: 3c581...71a

jo, det er forskjell. Og det er derfor sjefen for røde kors kanskje tjener 1 083 000 i året, mens sjefen for et privat selskap av samme størrelse og omsetning mest sannsynlig tjener både 2 og 3 millioner.

Jeg jobber selv som leder i en organisasjon, og vet godt at jeg kunne tjent mye mer, realistisk kanskje 200-300 000 mer i året, ved å bytte bransje!

 

 

Anonymkode: 1743a...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv usikker på hva jeg mener om dette, jeg er enig i mange av kommentarene som forvarer den høye lønnen. Men likevel hadde jeg ikke forventet lønn over 1 million pga arbeidet de gjør, er det ikke forskjell på å være sjef for Røde kors og hvilken som helst annen bedrift?

Jeg prøver å bli enig med meg selv om hva jeg tenker om det og om jeg evt skal fortsette å støtte dem videre.

HI

Anonymkode: 3c581...71a

Om det er noen som IKKE bruker for mye penger på lønninger så er det Røde Kors, så det ville jeg ikke bekymret meg for om jeg var deg. Visste du at det å være presidenten i Røde Kors er en helt frivillig tjeneste som man ikke får lønn for? 

Anonymkode: a66dc...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...