Gå til innhold

Inspirert av metoo; hva har DU opplevd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, jeg snakket om de som nesten daglig(?) opplever å bli tafset på og som blir antastet hele tiden. Det er langt fra normalt å oppleve det, så det må jo være et spesielt miljø med spesielle folk? Ellers er det bare de signalene igjen da...

Anonymkode: e63e8...9df

Stakkars deg som er så kort i hodet ditt. 

Jeg har sterkt selvbilde, antagelig mye sterkere enn deg. Jeg er født selvsikker og er alltid den som alle andre ser til når de trenger hjelp og støtte. Jeg blir ofte en uformell leder i sosiale settinger og jeg jobber også som leder. 

Og jeg har vært utsatt for seksuell trakassering flere ganger og jeg kjenner flere ressurssterke med god selvfølelse som også har det. 

For gjett hva? Seksuell trakssering foregår i alle miljøer! Mot alle typer kvinner! Det skyldes nok mest flaks hvis du aldri har opplevd det. 

Hva ønsker du å oppnå med å skylde på offeret? Victim blaming kalles det. Du forsøker å påføre kvinner skyld og skam for menns handlinger. Går det an å synke dypere?

Anonymkode: 611fd...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har svart tidligere i tråden. Uansett er det aldri den som blir utsatt for overgrep som har skyld i det. Uansett. Uansett personlighet, rus/dop, omgangsmiljø, påkledning eller hva som helst annet. Den eneste som har skyld er den som utfører overgrepene!

Jeg er ikke enig i måten anonym 9df formulerer seg på, eller måten hun synes å mene at offeret (også) har skyld. Jeg tror det ofte har med å være på feil plass til feil sted, uflaks å gjøre.

Likevel tror jeg at noen av de som begår overgrep går etter visse typer, på samme måte som psykopater går etter personer de tror de lett kan manipulere. Heller ikke da har offeret for en psykopat noen skyld. Sammenligner jeg med det jeg har opplevd av uønskede seksuelle tilnærmelser, så ser jeg at stalkingen trolig skjedde fordi stalkeren trodde jeg var ganske alene og ikke hadde noe nettverk. Dette stemte overhodet ikke, selv om jeg var innflytter der jeg bodde, men utad kunne det nok ha virket slik. Dermed hadde nok han et inntrykk av at han kunne få meg. Ser jeg på de tidligste seksuelle trakasseringene i jobbsammenheng så var jeg nok for usikker til å si KLART fra. Jeg sa jo fra, men jeg var ikke tydelig nok. Fremdeles ikke min skyld på noen som helst måte, for jeg hadde sagt det så klart at det ikke burde vært noen tvil. Men for en mann som tror han kan manipulere en kvinne så går det ofte ikke å bare si fra på en klar og høflig måte. Dessverre nekter ofte slike menn å høre på før man blir nesten uhøflig tydelig.

Jeg har en bakgrunn hvor jeg ikke var vant med å bli hørt når jeg sa fra. Det sammen med en veldig vennlig personlighet og tidligere mer enn en smule konfliktsky så kan det bli en farlig kombinasjon når man møter slike menn. Fordi de ikke respekterer grensene, og dermed går over dem. Jeg har vært heldig og har sluppet unna voldtekter. Men tidligere erfaringer har også gjort at jeg har lært meg å si OVERtydelig fra, og jeg tar tak i første tegn til uønsket adferd hos menn. Og jeg har fått noen få til å forstå at om de ikke sluttet å trakassere meg så ville jeg anmelde dem.

Jeg tror jeg var et "lett" bytte tidligere fordi jeg pga. min personlighet nok ga uttrykk for å være litt naiv og lett å manipulere. Jeg har ikke vært det, men jeg ser hvorfor jeg kunne feiloppfattes som det. Nå er det heldigvis sjelden jeg opplever slikt, men jeg ser fremdeles at det er menn som oppfatter vennlighet og høflighet som en invitt. Det ligger ikke hos meg, det ligger hos dem. Forskjellen fra tidligere er at jeg har lært meg å si fra tydeligere og ikke minst tidligere, det tror jeg er viktig. I de situasjonene hvor man kan gjøre det.

Selv om jeg ser dette hos meg selv så betyr det ikke at jeg påtar meg noe som helst skyld for det disse mennene (og en kvinne) har gjort! Jeg har absolutt ingen skyld i det de har gjort! Men jeg kan faktisk se hva det var (og tildels kanskje er) hos meg som gjør at de feilaktig har trodd at jeg ville være lettpåvirkelig og lett å manipulere og få viljen sin med. Men jeg har vært heldig som har greid å unngå alvorligere overgrep.

For man har jo også alle de situasjonene hvor ingenting man sier eller gjør vil endre på utfallet uansett, de situasjonene som ofte går til voldtekt. Jeg vil tror at årsaken til at en overgriper velger ett bestemt offer har like mange årsaker som det er overgripere. Det kan være personlighet, utseende, tilgjengelighet, misunnelse, forelskelse, avvisning, fetisjer, at man minner om en annen... hva som helst. Det har ikke noe med offeret å gjøre, det er aldri offerets skyld.

Hva vil jeg med å skrive alt dette? Jeg er vel litt enig med anonym 9df (og mange andre i tråden) i viktigheten av å lære ungene våre å sette grenser for seg selv. Det å være tydelig nok tidlig nok, og også ha strategier for hva man gjør hvis grensene ikke blir respektert. Dessverre er det fremdeles mange jenter som lærer at de skal være "snill pike" (noen gutter også), og det tror jeg er med på å gjøre at disse ikke sier tydelig nok fra tidlig nok. En annen ting er at det er ikke nok å lære barna våre dette og så f.eks. selv leve med en mann som stadig behandler deg dårlig. Da vil barna lære seg via handling at man skal tåle mye urett, at andre har lov til å behandle dem dårlig, at det er som det skal være at noen behandler deg dårlig selv om du har sagt fra. Så jeg tror handling er vel så viktig som bare samtalene med barna. Og en stadig påminnelse om det å vise andre respekt, respektere andres grenser, lære seg empati.

Anonymkode: 4144e...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du så opptatt av å legge skyld på offeret?

Anonymkode: 60cb4...79d

Det er du som er opptatt av dette. 

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars deg som er så kort i hodet ditt. 

Jeg har sterkt selvbilde, antagelig mye sterkere enn deg. Jeg er født selvsikker og er alltid den som alle andre ser til når de trenger hjelp og støtte. Jeg blir ofte en uformell leder i sosiale settinger og jeg jobber også som leder. 

Og jeg har vært utsatt for seksuell trakassering flere ganger og jeg kjenner flere ressurssterke med god selvfølelse som også har det. 

For gjett hva? Seksuell trakssering foregår i alle miljøer! Mot alle typer kvinner! Det skyldes nok mest flaks hvis du aldri har opplevd det. 

Hva ønsker du å oppnå med å skylde på offeret? Victim blaming kalles det. Du forsøker å påføre kvinner skyld og skam for menns handlinger. Går det an å synke dypere?

Anonymkode: 611fd...391

Det går an å prøve å unngå situasjoner som setter en i fare. Hvertfall om dette gjentar seg stadig vekk. Du kan ikke stå på motorveien å kjefte på bilistene fordi de nesten kjørte på deg, det er lov å bruke hodet og lov å passe på seg selv. Selvsagt er det ikke fritt fram for andre, og selvsagt er det de som gjør noe galt om de gjør noe en ikke vil, men man har litt ansvar i eget liv til å passe på seg selv også. Blir litt lei av "I blame society", men hva jeg gjør selv har ingen betydning.

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går an å prøve å unngå situasjoner som setter en i fare. Hvertfall om dette gjentar seg stadig vekk. Du kan ikke stå på motorveien å kjefte på bilistene fordi de nesten kjørte på deg, det er lov å bruke hodet og lov å passe på seg selv. Selvsagt er det ikke fritt fram for andre, og selvsagt er det de som gjør noe galt om de gjør noe en ikke vil, men man har litt ansvar i eget liv til å passe på seg selv også. Blir litt lei av "I blame society", men hva jeg gjør selv har ingen betydning.

Anonymkode: e63e8...9df

Poenget er vel også at mye av den trakasseringen eller de overgrepene som skjer kan man ikke gjøre særlig for å unngå. Jeg skrev at jeg har opplevd det på jobb - skal jeg slutte å jobbe fordi noen er idioter og ikke respekterer andres grenser selv når de tydelig blir fortalt at det de gjør og sier er uønsket? Har også opplevd tre ganger at pasienter har tråkket over grenser, skal jeg slutte helt å jobbe? Tro meg, ingenting jeg har sagt eller gjort har på noen måte vært oppmuntrende til seksuell trakassering, og påkledningen har vært så kjedelig og anstendig som den kan bli i de situasjonene. Jeg er dønn seriøs og profesjonell i jobbsammenheng.

Jada, kvinner i dag bør med tanke på egen sikkerhet unngå å gå alene visste steder, det er bare sunn fornuft. Det kan dessverre også være lurt å vurdere påkledningen sin innimellom. Men selv om man går alene og er utfordrende kledd, til og med om man er for full eller dopet - om hun (eller han) da blir utsatt for overgrep er det likevel IKKE hennes/hans skyld!

Måten du argumenterer på gir inntrykk av at du mener offer for overgrep er mer eller mindre skyld i overgrepene selv, og det er så feil som det bare kan bli!

Anonymkode: 4144e...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er du som er opptatt av dette. 

Anonymkode: e63e8...9df

Nei, det er deg. Bare det at du skiriver offeret i anførselsestegn sier vel sitt


"Noen sender litt ubevisst ut signaler tro jeg, og sier ikke tydelig nei selv om de kanskje føler det slik selv. Jeg sier på ingen måte at det er "offeret"s feil, for menn skal jo uansett ikke bare ta for seg. Men er nok litt slik at noen blir enklere offer enn andre. Spesielt de som ikke selv vet hvor grensa går for hva det er greit andre gjør med en. Dette må jo foreldrene lære dem.  "

"Jeg refererte til de som gjentatte ganger opplever noe rundt omkring av ulike personer "hele tiden". Det må jo være noe som gjør at det ofte er slik at enkelte opplever masse mens andre ingenting? "

"Jeg vet jo at det ikke er populært å si at noen kanskje sender signaler, men det er nok noe i det. Tror bare ikke på at noen har så uflaks at de blir voldtatt flere ganger og antastet "hele tiden og overalt", mens andre aldri opplever noe. "

"Igjen, jeg snakket om de som nesten daglig(?) opplever å bli tafset på og som blir antastet hele tiden. Det er langt fra normalt å oppleve det, så det må jo være et spesielt miljø med spesielle folk? Ellers er det bare de signalene igjen da... "

 

Anonymkode: 60cb4...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det går an å prøve å unngå situasjoner som setter en i fare. Hvertfall om dette gjentar seg stadig vekk. Du kan ikke stå på motorveien å kjefte på bilistene fordi de nesten kjørte på deg, det er lov å bruke hodet og lov å passe på seg selv. Selvsagt er det ikke fritt fram for andre, og selvsagt er det de som gjør noe galt om de gjør noe en ikke vil, men man har litt ansvar i eget liv til å passe på seg selv også. Blir litt lei av "I blame society", men hva jeg gjør selv har ingen betydning.

Anonymkode: e63e8...9df

Kjære vene. Du er jo helt på bærtur. Jeg ble i likhet med mange andre kvinner trakassert på jobb. Av ensom hadde mye mer makt enn meg og et større og sterkere nettverk i bedriften. Unngå situasjonen??? Dette var en person jeg var pålagt å samarbeide med. Så jeg står på motorveien??? Jeg gjorde jo ikke noe annet enn jobben min!!!

Du forstår virkelig ikke hva dette handler om. Du har én fastlåst idé i hodet ditt om hvordan overgrep foregår. Du klarer ikke å forstå at av de millioner overgrep som foregår hvert år finnes det like mange millioner historier. Du har et forvridd og ensporet syn på de kvinnene som blir utsatt for trakassering. På tide å våkne opp!!!

Anonymkode: 611fd...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg ikke har opplevd stort. 

- Har blitt tilbudt sex mot betaling opp til flere ganger av forskjellige menn

- Dopet og forsøkt voldtatt en gang på byen

Anonymkode: 89c8d...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden har sporet helt av ser jeg, m N jeg holder meg mest til hi. 

Jeg ble misbrukt som barn, av bror og søskenbarn. Muligens flere, minnene er ikke helt oppe i bevisstheten enda. Jeg vet at dette ødela noe i meg, som egentlig gjorde meg veldig utsatt for overgrep i ungdomsalderen. Heldigvis møtte jeg ikke på noen slike slemme personer, og kom meg trygt gjennom livet helt frem til jeg var 32 år gammel og virkelig ikke var redd for å bli offer for overgrep. Drakk meg full (eller ble dopet?) hjemme hos meg selv og en jeg trodde var en venn forgrep seg på meg. Har èn gang opplevd en mann på trikken som gned penisen mot hånda mi. 

Anonymkode: 6ac01...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 22.57, Anonym bruker skrev:

Har jeg da heller ikke sagt? Og misbruk innad i familien synes jeg stiller seg i et helt annet lys. Jeg refererte til de som gjentatte ganger opplever noe rundt omkring av ulike personer "hele tiden". Det må jo være noe som gjør at det ofte er slik at enkelte opplever masse mens andre ingenting?

Har nok mye med selvbilde å gjøre. Noen er så nedbrutt at de tror det er greit for andre å gjøre som de vil med dem. Derfor er det superviktig å styrke selvbildet til barna våre!!

Anonymkode: e63e8...9df

Dette har du ikke skjønt. 

Anonymkode: 41a13...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble seksuelt misbrukt i barnehagen som 5 åring

Opplevd flere episoder med blotting og onanering

Sovnet en gang på fest og det var en som onanerte og fikk utløsning på meg

Har blitt tafset på og fått presset hardt lem mot meg på konsert

Anonymkode: f70d8...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd og bli slått på rumpa av en lærer på vgs, da ja til han at han skulle slutte sa han ; Hvem tror du rektor tror på , deg eller meg? Og gliste.. Har blitt forsøkt voldtatt på en fest. Har blitt truet med kniv av 2 voksne menn når jeg var 13, de klådde på meg og prøvde og kle av meg, klarte heldigvis å stikke av da han som holdt kniven tok den ned for å ta av meg genseren. Har opplevd og bli tatt tak i og kysset på gata 2 ganger. Ble holdt fast en gang av en mann som klådde. I tenårene hadde jeg en stalker som følgte etter meg mye og prøvde og holde meg fast, en gang tvingte han meg til å suge han, han var 10 år eldre. Ble voldtatt av en som jobbet på ungdomsklubben jeg gikk på som 14 åring, han var utdannet barne og ungdomsarbeider, han fikk fengselstraff. 

Anonymkode: 6e92b...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt sjokkert over hvor mye dritt folk har opplevd.. eneste jeg har opplevd er menn som har prøvd å stikke tungen sin i munnen min har alltid skjøvet de vekk før de rekker det og det har jeg syntes hvert ubehagelig.. er jo ingenting i forhold til det mange skriver her. Hva feiler det enkelte mannfolk? 

Anonymkode: 46735...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars deg som er så kort i hodet ditt. 

Jeg har sterkt selvbilde, antagelig mye sterkere enn deg. Jeg er født selvsikker og er alltid den som alle andre ser til når de trenger hjelp og støtte. Jeg blir ofte en uformell leder i sosiale settinger og jeg jobber også som leder. 

Og jeg har vært utsatt for seksuell trakassering flere ganger og jeg kjenner flere ressurssterke med god selvfølelse som også har det. 

For gjett hva? Seksuell trakssering foregår i alle miljøer! Mot alle typer kvinner! Det skyldes nok mest flaks hvis du aldri har opplevd det. 

Hva ønsker du å oppnå med å skylde på offeret? Victim blaming kalles det. Du forsøker å påføre kvinner skyld og skam for menns handlinger. Går det an å synke dypere?

Anonymkode: 611fd...391

Er det mulig å mene at spørsmålet om ansvar og skyld i slike saker må kunne være klart, men likevel peke på faktorer som gir sårbarhet? 

Sitert Willy Pedersen, professor sosiologi "Voldtekt rammer ikke tilfeldig og blindt, men målrettet og stygt. Enkelte unge jenter har kraftig økt risiko for å bli utsatt for voldtekt". https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/a7ja5/Voldtekt-rammer-brikke-blindt

 

Mange voldtektsofre har allerede psykiske problemer før overgrepet finner sted.Det viser en undersøkelse gjennomført av Anne Bugge, som er lege og arbeider ved Rettmedisinsk Institutt ved Syddansk Universitet. https://forskning.no/psykologi/2012/06/selvskadere-har-storre-risiko-bli-voldtatt

 

For kvinner er det en sterkere sammenheng mellom å ha vært utsatt for ulike typer vold i barndommen, og å bli utsatt for seksuelle overgrep. Forekomsten av seksuelle overgrep er høyere blant voldsutsatte jenter (Thoresen & Hjemdal 2014). https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Oppvekst/Vold_og_overgrep_mot_barn/Seksuelle_overgrep_mot_barn/

Anonymkode: 9dba0...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er aldri offeret sin skyld, UANSETT! Og hvis det er snakk om oppdragelsen og miljø  til noen, er det vel mer snakk om overgriperen/trakassereren selv. Uavhengig av hvordan offeret har oppført seg på forhånd, uavhengig av hva slags "signaler" som har blitt sendt ut, er det ikke greit å bare ta for seg om offeret sier nei. Det jeg tenker er viktig, er å lære barna våre å si klart og tydelig NEI. Jeg har ei venninne som ved flere anledninger ikke har klart å si fra at hun ikke vil ha sex, dermed har det føltes som overgrep for henne. Lær barna deres å si nei. Og til alle dere her inne som har opplevd overgrep, fortsett å stå på. Det er ikke deres skyld. En i nær familie med meg ble voldtatt da hun var barn, av en som jobbet på skolen. Hun gikk det ikke bra med, for å si det sånn. Sånne mannfolk burde blitt bura inne for godt!

Anonymkode: d87b8...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært forskånet for mye og har kun opplevd uønsket oppmerksomhet et par ganger. 

Jeg tror faktisk at det må komme av flaks for jeg var svært utesvevende da jeg var ung. Mye alkohol og mye flørting, men kun en gang kan jeg huske at en mann strøk/kløp meg i rumpa på et utested. Jeg reagerte momentant med å snu meg rundt og gi han en sviende ørefik. Jeg husker at jeg ble litt forskrekket over meg selv og litt redd for hva han skulle gjøre, han var vel ca 20 år eldre. Men han ba bare om unnskyldning og lusket ut. 

Min morfar har forgrepet seg på minst ett av mine søskenbarn og jeg husker at han prøvde å ta meg på brystene og rumpa da jeg var i starten av tenårene. Jeg var ikke redd han og slo han vekk hver gang, så han sluttet. Gamle grisen, måtte han råtne i helvete. 

Anonymkode: eed56...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt av å lese dette. At så mangen det ute å opplevd å bli trakassert og misbrukt på den måten. Jeg ble selv utsatt for den såkalte "gutter i puberteten" perioden hvor puppene mine og rumpen min var allemannseie:/ heldigvis stoppet det da jeg en dag klart ga beskjed om at dette ikke var greit og jeg kom til å sladre. Ungdomstiden min var veldig fin, fikk kjæreste i tidlig alder som var respektfull. Da jeg entret 20 årene opplevde jeg bare seksuelle utsagn siden jeg jobbet i utelivsbransjen men heldigvis aldri mer enn det. Har selv fått høre at jeg har en seksuell tiltrekning av kompiser men det ble heldigvis med det. 

Anonymkode: fc383...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette har du ikke skjønt. 

Anonymkode: 41a13...4fe

Nei, du mener vel det. Men jeg er fornøyd med den forståelsen jeg har om dette. Den har nå hvertfall hjulpet med til å gå gjennom over førti år uten å ha opplevd noe av det andre beskriver. Og da har den fungert for meg. Tør man ikke si nei så blir man jo et lett offer. Og har man dårlig selvbilde så tør man kanskje ikke, eller tror man ikke har rett til å si nei. 

Anonymkode: e63e8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du mener vel det. Men jeg er fornøyd med den forståelsen jeg har om dette. Den har nå hvertfall hjulpet med til å gå gjennom over førti år uten å ha opplevd noe av det andre beskriver. Og da har den fungert for meg. Tør man ikke si nei så blir man jo et lett offer. Og har man dårlig selvbilde så tør man kanskje ikke, eller tror man ikke har rett til å si nei. 

Anonymkode: e63e8...9df

Jeg har opplevd dritt og jeg vil selvsagt støtte akkurat den påstanden du sier her. Det betyr ikke at offeret har noe som helst skyld, bare at enkelte er lettere ofre ganske enkelt. De er lettere å gjøre ting mot. Jeg selv vet nå at jeg har en "frustrasjon" når jeg får tilnærminger jeg ikke ønsker. Jeg stivnet helt og aner ikke hva jeg skal gjøre. Naturligvis er det lettere å forgripe seg på en slik person, enn på en som klarer å være streng og bestemt. Likevel er det ikke min skyld og jeg er ikke et dårligere menneske enn deg av den grunn. Noe jeg også tror du har prøvd å få frem (uten at jeg har lest alt). 

Forå si det slik, så er jeg er myyyye mer bekymret for stedatteren min, som ikke engang tør å fortelle hva hun vil og ikke til oss i familien, enn jeg er for datteren min som er veldig bestemt og virkelig vet hva hun godtar og ikke. Og igjen, det betyr ikke at stedatteren har noe mer skyld hvis det skjer noe med henne, enn min datter vil ha om det skjer noe med henne. Datteren min er bare hakket mer rustet fra start. Det beskytter henne ikke, men det hjelper garantert noe. 

Anonymkode: 6ac01...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...