Gå til innhold

Barnehagen skal være med på slakting og partering🐄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Partering er kjempespennende! Det husker jeg selv fra jeg var helt liten.

Vi så ikke selve avlivingen men alt det andre. Det er også slik barnehagen her gjør det.

Jeg tenker at er de med på det fra små av er det ikke fullt så skremmende når de blir større. 

Anonymkode: ff5cb...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hykleri på det beste! Om det er godt nok for magen din så er det vel godt nok for øynene dine også? 

Kan ikke fatte og begripe hvorfor kjøttspisere på død og liv skal skjule hva som skjer når dyr blir drept. Du klarer nok å holde fast på hjernevaskingen, de aller fleste har ikke så veldig mye empati med dyrene de spiser uansett. 

Anonymkode: 81930...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får barna se selve avlivingen? Og på hvilken måte gjøres dette i såfall? Jeg ville ikke latt min sønn med litt dårlig språkutvikling dra uten meg for å se og høre på slakting. Var ca 4 år da jeg så dette selv. Alle de voksne var så enige med seg selv om at det var bare bra for alle å se hvor maten kommer fra. Å høre og se den grisen bli avliva var grusomt. De hadde forklart hvor maten kommer fra, og jeg SKJØNTE det. Trengte ikke det audiovisuelle beviset... og den grusome lukta av blod *grøss*. Ingen gadd egentlig å snakke noe særlig emd meg i etterkant heller. Prøvde, men da var fasiten at "sånn er livet" 🙄

Barna mine skal nok få oppleve dette, men om jeg ikke kan være med skal det skje etter at de er så store at de har godt nok språk til å snakke ordentlig om det i etterkant.

Partering ville jeg tenkt var innafor (selv om det er sært å se en gris ligge der med hodet og alt og bli delt opp 😮). 

 

Anonymkode: 82ccb...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sende 3 åringer for å se på at de dreper dyr? Hadde aldri sendt min 3 åring, han hadde blitt kjempelei seg. Spiser ikke kjøtt hjemme, og han har lært at man skal behandle dyr bra, ikke drepe de! :sinna:

Anonymkode: 746d9...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 9.47, Anonym bruker skrev:

Har fått beskjed om at barnehagen skal være med på slakting og partering i høst. De har sendt ut svarslipper om barnet får lov å være med eller ikke.

Jeg kjenner jeg er litt delt. Barnet mitt fyller snart 3 år. Barnet er litt sent ute språklig, og kan kanskje ikke sette ord på følelser i en sånn situasjon. Barnet er også ekstremt glad i alle slags dyr. Jeg føler litt på at jeg gjerne skulle sendt barnet, det er sikkert lærerikt, men kanskje neste år? 

Hva ville du gjort hvis du hadde en (snart) 3 åring?

Anonymkode: 6496b...308

Nei.

Anonymkode: 40732...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke sendt barnehagebarn. Kunne sendt barneskolebarn, men synes 3 år er litt for ungt. Hvilket utbytte har en treåring av dette egentlig? De forstår ikke hva som skjer og vil ikke huske det senere (med mindre det er traumatisk). Mye bedre å forklare slikt når de er gamle nok til å forstå, kan spørre og formulere seg bedre, og de faktisk husker det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine gar vært med på deg gjennom bhg flere ganger ( fast hver høst) de ankom stedet etter at dyret var dødt og hengt opp og vasket. 

De har og laget mat helt fra bunnen med kjøtt fra det aktuelle dyret så de har lært prosessen fra dyr til mat. Jeg syns ikke det er noe galt i at barna er med på slikt, de pratet om det før besøket og i ettertid i samlinger og på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...