Gå til innhold

Barnehagen skal være med på slakting og partering🐄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om at barnehagen skal være med på slakting og partering i høst. De har sendt ut svarslipper om barnet får lov å være med eller ikke.

Jeg kjenner jeg er litt delt. Barnet mitt fyller snart 3 år. Barnet er litt sent ute språklig, og kan kanskje ikke sette ord på følelser i en sånn situasjon. Barnet er også ekstremt glad i alle slags dyr. Jeg føler litt på at jeg gjerne skulle sendt barnet, det er sikkert lærerikt, men kanskje neste år? 

Hva ville du gjort hvis du hadde en (snart) 3 åring?

Anonymkode: 6496b...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde syntes det var fantastisk. Min blir snart 3, og jeg hadde med glede sendt ham med. Forutsatt at de var et opplegg etter barns nivå. Noe jeg jo antar. 

Anonymkode: 37e19...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har fått beskjed om at barnehagen skal være med på slakting og partering i høst. De har sendt ut svarslipper om barnet får lov å være med eller ikke.

Jeg kjenner jeg er litt delt. Barnet mitt fyller snart 3 år. Barnet er litt sent ute språklig, og kan kanskje ikke sette ord på følelser i en sånn situasjon. Barnet er også ekstremt glad i alle slags dyr. Jeg føler litt på at jeg gjerne skulle sendt barnet, det er sikkert lærerikt, men kanskje neste år? 

Hva ville du gjort hvis du hadde en (snart) 3 åring?

Anonymkode: 6496b...308

Jeg regner med barnet vet at det er ku og gris og kylling osv som spises? At det ikke er noe sjokk at dyr drepes og slaktes for å spises? 

Kan virke brutalt, men tror barn ikke tar skade av det, så sant de har fått vanlig "opplæring" hjemme og vet at det er slik som gjøres. 

Anonymkode: c091c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt barnet. Såfremt de spiser kjøtt, må man akseptere prosessen rundt hvordan maten skaffes.

Anonymkode: 81243...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg glatt sendt en 3 åring på. Tror faktisk mine barn var med på noe sånnt da de var på samme alder i regi av barnehagen.

Anonymkode: 9863b...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sendt min på 3 på slakt og partering, men et førskolebarn hadde jeg latt være med.

Anonymkode: 99f62...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sendt barnet mitt.

Nå gjør vi dette selv da, noen ganger i året. I tillegg fisker vi jo en hel del. Så barna er ikke fremmed for det. De er med å tar i mot når det er fødsler også. Og når dyr blir sendt til slakt. Det eneste vi skjermer dem fra er om dyrene som blir født er veldig skadet (to hoder, ikke utviklet hode osv) eller om fødselen blir brutal. Da tar vi de bort. Fordi det kan vil veldig voldsomt og mye stress i de situasjonene. Vi prater om ting både før og etter. Mine barn er veldig klar over hvor maten kommer fra. 

Anonymkode: 3ecbd...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde sendt barnet mitt.

Nå gjør vi dette selv da, noen ganger i året. I tillegg fisker vi jo en hel del. Så barna er ikke fremmed for det. De er med å tar i mot når det er fødsler også. Og når dyr blir sendt til slakt. Det eneste vi skjermer dem fra er om dyrene som blir født er veldig skadet (to hoder, ikke utviklet hode osv) eller om fødselen blir brutal. Da tar vi de bort. Fordi det kan vil veldig voldsomt og mye stress i de situasjonene. Vi prater om ting både før og etter. Mine barn er veldig klar over hvor maten kommer fra. 

Anonymkode: 3ecbd...785

Bare av nysgjerrighet, er det ofte dyr fødes så misdannet? To hoder osv? Hva slags dyr er det snakk om?

Anonymkode: c091c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa! Er så viktig at barn ser hva maten di spiser kommer fra! Mine unger har "gitt kos" til døde elger og rådyrer som di etterpå har sett blitt slaktet og patert. Di får også høre hva man spiser når man spiser det. Men selvfølgelig viktig å la barna snakke om det etterpå å forklare. Her har det gått så naturlig at vi må be barna ikke ta på innvoller osv. Det viktigste å få sagt er jo at dyret ikke har vondt fordi det er død. Da kjenner ikke dyret smerter lengre og vi får god middag 🙈

Anonymkode: 5baef...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde syntes det var fantastisk. Min blir snart 3, og jeg hadde med glede sendt ham med. Forutsatt at de var et opplegg etter barns nivå. Noe jeg jo antar. 

Anonymkode: 37e19...234

De dreper en ku ( eller hvilket dyr er det snakk om?) og det blir blod og gugge, hvordan kan de gjøre dette på et barns nivå?

Er litt usikker på om jeg hadde sendt, må nesten se an barnet. Min eldste hadde nok blitt lei seg og blitt vegeterianer etterpå ;) Kanskje best når de er litt eldre?

Anonymkode: d0344...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har mine barn vært med på. Begge syntes det var interessant. Tenkte ikke over at de ikke skulle delta, er jo ganske naturlig og en del av livet? Vi er stadig vekk på fisketur og ungene er med å sløyer fisken. Fin opplæring.

Anonymkode: 319f8...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De dreper en ku ( eller hvilket dyr er det snakk om?) og det blir blod og gugge, hvordan kan de gjøre dette på et barns nivå?

Er litt usikker på om jeg hadde sendt, må nesten se an barnet. Min eldste hadde nok blitt lei seg og blitt vegeterianer etterpå ;) Kanskje best når de er litt eldre?

Anonymkode: d0344...00f

Vil kanskje heller tro det er snakk om et lam enn ei ku. Men uansett. 

Det jeg mener er hvordan de prater om det på forhånd.  Hvordan de gjennomfører det. Og hvordan de snakker om det etterpå.  

Museet her i byen viser slakt av sau hver høst, og det er svært lærerikt for ungene da det blir gjennomført på en pedagogisk måte. 

Anonymkode: 37e19...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er samiske og går i samisk barnehage. Her er det rutine at de drar til reingjerdet på høsten og overværer samling og slakting. Etterpå drar de tilbake til barnehagen med en reinskrott, parterer og lager tradisjonell samisk mat - røyker kjøtt i lavvoen, lager blodpølser og blodpannekaker, sager horn, bereder skinn og så videre. Hvorfor skal ikke barn få vite hvor maten kommer fra?

Anonymkode: d7d99...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De dreper en ku ( eller hvilket dyr er det snakk om?) og det blir blod og gugge, hvordan kan de gjøre dette på et barns nivå?

Er litt usikker på om jeg hadde sendt, må nesten se an barnet. Min eldste hadde nok blitt lei seg og blitt vegeterianer etterpå ;) Kanskje best når de er litt eldre?

Anonymkode: d0344...00f

Tror du at alle barn som vokser opp på bondegård eller i reindrifta/har en far eller mor som er jeger, er vegetarianere? Det er helt vanlig at små barn hjelper til på gården og vet at dyrene slaktes før de spises. Forstår ikke hvorfor man skal skjerme barn fra noe sånt, men det er veeeeldig viktig å se nyhetene med voldtekter, sprengte hodeskaller og terror.

Anonymkode: d7d99...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du at alle barn som vokser opp på bondegård eller i reindrifta/har en far eller mor som er jeger, er vegetarianere? Det er helt vanlig at små barn hjelper til på gården og vet at dyrene slaktes før de spises. Forstår ikke hvorfor man skal skjerme barn fra noe sånt, men det er veeeeldig viktig å se nyhetene med voldtekter, sprengte hodeskaller og terror.

Anonymkode: d7d99...a0c

Nå er mine barn under 6 år alle sammen,så det er svært lite voldtekter og sprengte hodeskaller de ser på TV. Om du hadde lest det jeg hadde skrevet med litt mer enn et halvt øye ville du sett det står du må se an barnet. Min eldste hadde blitt redd og lei seg da hun var 3 år ( og sikkert ennå) men min mellomste hadde taklet det fint. 

Anonymkode: d0344...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så usikker på hva vi skal gjøre. Vi bor i ei bygd, mange bor på gård med dyr og er sikkert vant til dette. Men vårt barn er veldig glad i dyr, litt sensitiv og kan tenke barnet fort kan bli lei seg, og at det kan henge i en stund. Barnet spiser forresten ikke kjøtt, uavhengig av hvilken type kjøtt og i hvilken type form det kommer i (vi har prøvd alt). 

Heller mest mot å vente et år eller to, men fortsatt usikker. 

Hi

Anonymkode: 6496b...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot å skjerme barn for alt mulig så jeg tenker kjør på!

Det viktigste dersom du har et barn som du tror kan oppleve dette som sjokkerende eller skremmende er å forberede. Snakk det i hjel før det skjer, snakk gjennom prosessen, hva som kommer til å skje, det vil bli blod, osv. Så lenge barnet er godt forberedt vil barnet mest sannsynlig ha det helt fint når det skjer. Man kan også si at det er lov å snu seg litt vekk dersom man vil det. 

Anonymkode: 6f170...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er så usikker på hva vi skal gjøre. Vi bor i ei bygd, mange bor på gård med dyr og er sikkert vant til dette. Men vårt barn er veldig glad i dyr, litt sensitiv og kan tenke barnet fort kan bli lei seg, og at det kan henge i en stund. Barnet spiser forresten ikke kjøtt, uavhengig av hvilken type kjøtt og i hvilken type form det kommer i (vi har prøvd alt). 

Heller mest mot å vente et år eller to, men fortsatt usikker. 

Hi

Anonymkode: 6496b...308

Men barnehagen må jo være forberedt på at noen kan synes det er skummelt? De må jo snakke med barna i forkant osv?

Anonymkode: 37e19...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men barnehagen må jo være forberedt på at noen kan synes det er skummelt? De må jo snakke med barna i forkant osv?

Anonymkode: 37e19...234

Ja, det gjør de sikkert i en hvis grad. Kan høre med de hvordan de tenker å forberede barna før jeg bestemmer meg ☺

Anonymkode: 6496b...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går litt mot straumen, og hadde kvia meg for å sende ein treåring avgarde, ville iallefall visst litt om opplegget. Har vakse opp på gard der det av og til vart slakta, men i «gamledagar» fekk ikkje små barn vere med på avliving. Har høyrt fleire historier frå eldre om kreative måtar dei vart lurte vekk på når det skulle slaktast. Under parteringa var vi med. Hugsar enno kor lei seg bror min på 4 var då vi måtte slakte ein kalv, og eg var lei meg kvar gong slaktebilen kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal barnehagen inn i et slakteri? Er det i tråd med hygieniske retningslinjer? Jeg lurer av nysgjerrighet. Skal det skje annet sted? 

Anonymkode: 1d5fd...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet for at barn skal få se hvor maten kommer fra. Men du kjenner ditt barn og ditt barns begrensninger og må ta en avgjørelse basert på det. Kanskje blir det for mye i år, men helt innafor til neste år?

Man skal absolutt ikke skjerme barn i hjel, heller ikke de sensitive barna, men man må også treffe modenhetsnivået de er på.

Anonymkode: 0462e...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...