Gå til innhold

"Hvordan har du det hjemme da"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har med datteren min til helsesøster i dag. Obligatorisk med høyde, vekt, hlørsel og syn. Og litt prat om hva hun liker å gjøre, hva hun har i matboksen (!) og om hun går på aktiviteter. Så ble det avsluttet med at helsesøster spurte henne: "hvordan har du det hjemne da"? Er dette vanlig??

 

Anonymkode: f7338...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da ett helt vanlig spørsmål! Sånn som du reagerer så virker det som du har noe å skjule.

Anonymkode: 74156...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Hva venter de at et barn skal svare på noe sånt? Skulle likt å se listen over svar fra barna, tenker det hadde vært artig lesning. 

Jeg hadde tålt spørsmålet ja men hadde nok blitt ganske lattermild!  

Anonymkode: d40ab...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ett helt vanlig spørsmål! Sånn som du reagerer så virker det som du har noe å skjule.

Anonymkode: 74156...642

Jeg syntes bare det var rart. Dette var helsesøster på skolen. Aldri blitt spurt slik på helsestasjonen eller lege.

Anonymkode: f7338...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Hva venter de at et barn skal svare på noe sånt? Skulle likt å se listen over svar fra barna, tenker det hadde vært artig lesning. 

Jeg hadde tålt spørsmålet ja men hadde nok blitt ganske lattermild!  

Anonymkode: d40ab...704

Min datter svarte at hun hadde det bra, men at hun syns det var dumt at vi voksne var mye opptatt med babyen (på 4-årskontroll). Ble en fin samtale både der og da, og hjemme etterpå. 

Anonymkode: 6b2f6...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Haha! Hva venter de at et barn skal svare på noe sånt? Skulle likt å se listen over svar fra barna, tenker det hadde vært artig lesning. 

Jeg hadde tålt spørsmålet ja men hadde nok blitt ganske lattermild!  

Anonymkode: d40ab...704

Helsesøster har jo noe å fortelle barnet med det spørsmålet, regner med dette er i 3.klasse på skolen. Ved å bli snakket til på den måten forteller helsesøster at hun er der, at barnet kan snakke med henne osv. 

Her sitter helsesøster på kontoret sitt på skolen 2-3 dager i uken og barn som ønsker noen å snakke med, f.eks om hvordan de har det hjemme, kan gå til henne. 

Så helsesøster åpner for diaglog og forteller at hun er der om det trengs.

Anonymkode: 5c2b9...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er barnet mitt så lite enda at hun ikke har fått dette spørsmålet, men jeg må si jeg lurer litt på hva helsesøster egentlig forventer av svar på dette spørsmålet. Ser ikke for meg at et barn som opplever omsorgssvikt kommer til å svare på det foran foreldrene helt på sparket? 

Tanken bak spørsmålet er både god og viktig, men får helsesøster noe mer info om hjemmesituasjon av å spørre om dette med foreldre til stede? 

Bare nysgjerrig, så hvis helsesøstre eller andre har erfaringer som motsier meg må dere gjerne lære meg 😁

Anonymkode: 9b4a2...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er barnet mitt så lite enda at hun ikke har fått dette spørsmålet, men jeg må si jeg lurer litt på hva helsesøster egentlig forventer av svar på dette spørsmålet. Ser ikke for meg at et barn som opplever omsorgssvikt kommer til å svare på det foran foreldrene helt på sparket? 

Tanken bak spørsmålet er både god og viktig, men får helsesøster noe mer info om hjemmesituasjon av å spørre om dette med foreldre til stede? 

Bare nysgjerrig, så hvis helsesøstre eller andre har erfaringer som motsier meg må dere gjerne lære meg 😁

Anonymkode: 9b4a2...d19

Poenget for helsesøster er å vise barnet at hun bryr seg om barnets hjemmesituasjon. Da har hun åpnet for en dialog om dette senere dersom barnet har behov for det. La hs få gjøre jobben sin uten å bli fremstilt som en idiot. 

Anonymkode: 82406...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget for helsesøster er å vise barnet at hun bryr seg om barnets hjemmesituasjon. Da har hun åpnet for en dialog om dette senere dersom barnet har behov for det. La hs få gjøre jobben sin uten å bli fremstilt som en idiot. 

Anonymkode: 82406...17b

Wow, på tide å legge seg kanskje? Prøvde ikke å fremstille noen som en idiot, sa jo til og med at jeg ønsket svar og motsigelser for å lære. Om det ikke var tydelig nok beklager jeg det, men du kan  fint prøve å lese litt mer positivt ut av innleggene her inne også 🙂

Anonymkode: 9b4a2...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Anonym bruker said:

Min datter svarte at hun hadde det bra, men at hun syns det var dumt at vi voksne var mye opptatt med babyen (på 4-årskontroll). Ble en fin samtale både der og da, og hjemme etterpå. 

Anonymkode: 6b2f6...0b6

Wow, imponert over 4-åringen! 

Selv som voksen hadde jeg blitt satt ut av et sånt spørsmål - det rommer liksom så uendelig mye, og så hadde jeg svart «fint» og håpet å slippe unna med det for jeg klarer aldri si noe gjennomtenkt på stående fot. 

Jeg tipper tre-åringen min hadde svart med en beskrivelse av det fysiske huset vårt :-) 

Anonymkode: d40ab...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte helsesøster om hun fikk noe ut av et slikt spørsmål. Hun sa at hun fikk mye ut av å se barnets reaksjon når hun spurte. 

Anonymkode: 3276c...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når helsesøster spør om det, hører hun ikke bare svaret, men ser på barnets og den voksens første reaksjon på spm, de ser på samspillet. Barn svarer veldig forskjellig, men jeg har opplevd barn som svarer f.eks at de syns det er dumt når mamma og pappa krangler. Noen få er overraskende ærlige. Supert at hs stiller slike spm (uten forvarsel). 

Anonymkode: 278f8...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...