Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 11:30-11:45

Hardhendt Barnehageansatt og Mobbing av andre barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn (3 år med litt språkvansker) begynte i ny barnehage rett etter sommeren, i den nye barnehagen jobber det en mann, som er veldig flott i den forstand, men.

Allerede første dagen under samling satt min sønn og fulgte med på de andre barna (førskolebarn) som da satt og tullet seg og tok noen av tingene som skulle brukes under samlingen, min sønn begynte å ta etter og gjøre som dem og hadde fått tak i en ting han også, men det som hendte da var at den ansatte røsket fort/hardt tak i t-skjortearmen på min sønn og tok fra han den tingen han hadde fått tak i! Jeg blei jo selvsagt sjokkert over denne hendelsen og tok det opp med en gang, samtidig som jeg tok det opp med eier/sjef av bhg!

Nå har det gått 2 1/2 mnd fra han begynte der, og ting har virket veldig greit etter at jeg sa ifra, men! I dag når jeg kom gående ser jeg min sønn som da sitter nede, en gutt som lå i sanden, en annen gutt som satt og den mannlige ansatte! Så ser jeg den ansatte røske tak i armen til min sønn og virkelig røkke han opp på beina! Jeg hørte også at den ansatte sa "slutt å plage *****" så fikk den ansatte øye på meg og slo om til en helt annen tone "Oi se der er mamma" og latet som at han børstet litt sand av sønnen min! Jeg kikket olmsk på den ansatte og han begynte å fortelle litt i det små om at min sønn hadde lekt masse ute, men han sa ingenting om hendelsen jeg bevitnet! Jeg valgte å ikke si noe der og da fordi jeg var så ordløs at jeg ikke visste hva jeg skulle si! Men jeg snakket med min sønn etterpå, og spurte hva som hadde hendt, min sønn fortalte at han og en annen gutt hadde strødd litt sand på den eldre gutten sin hånd og denne gutten hadde sagt "Slutt" (han som da følte seg plaget, som da lå i sanden der min sønn og den andre gutten satt) Jeg forklarte for min sønn at man kan tulle og tøyse, men når noen sier nok/stopp eller at de ikke vil, skal man slutte og gå bort, for det er ikke greit å gjøre noe som andre ikke har lyst til! (Jeg vet min sønn kan ha litt lukkede ører og er ikke en engleunge, han er som gutter flest, grensetestende, men er det da rett av den ansatte å Røkke tak i han selvom?)

Den forrige bhg min sønn gikk i, var han et mobbeoffer for de andre barna, han blei bitt slått klort omtrent daglig, og ertet pga språket! Samt de ansatte tok ikke vare på han iforhold til påkledning osv (hentet han midt på vinteren med bomullsklær og parkdress, tiltross for at han hadde 3 skift med ull og dobbelt opp med vintertøy inne i hyllen/ganga)

Det virker som at han blir mobbet i den nye bhg også, har opplevd noen episoder ved henting der de andre barna ikke inkluderer han og gjør han vondt! (Slår han med ting, dytter han osv)

Jeg sitter med en vond følelse og har ikke mye lyst til å levere han i bhg pga dette! Jeg føler meg usikker på den ansatte og får vondt langt inn i sjela når jeg ser hvordan de andre barna behandler han! Samt jeg ser endret oppførsel hos min sønn, han har begynt å si f.eks "Jeg er slem, jeg er dum" osv! Dette bekymrer meg også veldig, for dette et ord som i mine øyne ikke er akseptable for et barn å få tilslengt av noen! Så når han sier disse tingene, sier jeg rolig til han at "Nei, du er ikke slem/dum, det er ingen barn som er dumme/slemme! Du er en snill og god gutt, mamma og pappa sin god gutt" osv! Men han har begynt å stoppe meg og si "Nei mamma, jeg er slem/dum" :(

Hva skal jeg gjøre? :( Jeg skal selvsagt ta det opp med den ansatte og sjefen hans, men denne gang går jeg skriftlig frem!

Anonymkode: 46035...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når din sønn plager andre er det uskyldige guttestreker, men når din sønn plages er det alvorlig mobbing? 

Anonymkode: b27b6...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp, men ta også med hvordan du hadde det i forrige barnehage så de skjønner bakgrunnen for at du er løvemamma. Be om møte og avslutt med å avtale nye møter.

Du bør nok jobbe frem en plan med bhg på hvordan han kan komme ut av rollen som slem/dum og hvordan de kan hjelpe deg å få tilbake tryggheten på bhg. 

Hvis du ser at han tas for hardt i igjen ville jeg ikke latt det gå, men kommentert det med ord som virker for deg. Mine ord hadde sikkert fokusert på meg og min opplevelse (det der var vondt å se på) og spørrende om barnets opplevelse (hvordan tenkte du at det skulle oppfattes for barnet mitt?). 

Er det en mulighet å bytte avdeling? Jeg hadde også redusert dagenes lengde til det føltes trygt igjen dersom mulig. 

Anonymkode: 51ab3...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når din sønn plager andre er det uskyldige guttestreker, men når din sønn plages er det alvorlig mobbing? 

Anonymkode: b27b6...c1d

Iforhold til språket så blir han mobbet ja!

Det at den andre gutten lå i sanden og at min sønn og den andre gutten helte litt sand på hånden hans har jeg allerede (som skrevet) tatt opp med min sønn at ikke var noe greit! Men kan ikke si at det å helle litt sand på en hånd ikke kan sees på som mobbing og ikke akkurat er så ille som å utelukke en annen fordi språket ikke er på plass, eller det å slå/dytte andre fordi språket ikke er helt forståelig!

Anonymkode: 46035...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Iforhold til språket så blir han mobbet ja!

Det at den andre gutten lå i sanden og at min sønn og den andre gutten helte litt sand på hånden hans har jeg allerede (som skrevet) tatt opp med min sønn at ikke var noe greit! Men kan ikke si at det å helle litt sand på en hånd ikke kan sees på som mobbing og ikke akkurat er så ille som å utelukke en annen fordi språket ikke er på plass, eller det å slå/dytte andre fordi språket ikke er helt forståelig!

Anonymkode: 46035...318

Hva vet du egentlig om hvor mye din sønn plager han som ligger nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Iforhold til språket så blir han mobbet ja!

Det at den andre gutten lå i sanden og at min sønn og den andre gutten helte litt sand på hånden hans har jeg allerede (som skrevet) tatt opp med min sønn at ikke var noe greit! Men kan ikke si at det å helle litt sand på en hånd ikke kan sees på som mobbing og ikke akkurat er så ille som å utelukke en annen fordi språket ikke er på plass, eller det å slå/dytte andre fordi språket ikke er helt forståelig!

Anonymkode: 46035...318

Men du har jo bare din sønn sin versjon av det som skjedde i sandkassa. Du skal ikke se bort i fra at den ansatte har en helt annen versjon

Anonymkode: 777d2...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta det opp, men ta også med hvordan du hadde det i forrige barnehage så de skjønner bakgrunnen for at du er løvemamma. Be om møte og avslutt med å avtale nye møter.

Du bør nok jobbe frem en plan med bhg på hvordan han kan komme ut av rollen som slem/dum og hvordan de kan hjelpe deg å få tilbake tryggheten på bhg. 

Hvis du ser at han tas for hardt i igjen ville jeg ikke latt det gå, men kommentert det med ord som virker for deg. Mine ord hadde sikkert fokusert på meg og min opplevelse (det der var vondt å se på) og spørrende om barnets opplevelse (hvordan tenkte du at det skulle oppfattes for barnet mitt?). 

Er det en mulighet å bytte avdeling? Jeg hadde også redusert dagenes lengde til det føltes trygt igjen dersom mulig. 

Anonymkode: 51ab3...02f

De er fullstendig klar over hvordan det var i forrige bhg! Og det er ikke mulighet for bytte av avdeling da de kun har 2 avdelinger!:( Er en privat barnehage!

Redusere dager til man føler trygghet er en mulighet ja!

Takk for svar ! :)

Anonymkode: 46035...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evablaum skrev:

Har du litt lite selvinnsikt?

Du kikket deg i speilet da du kom på den kommentaren?

Anonymkode: aa560...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men du har jo bare din sønn sin versjon av det som skjedde i sandkassa. Du skal ikke se bort i fra at den ansatte har en helt annen versjon

Anonymkode: 777d2...e9b

Nei, det kan godt hende det, men er uansett ikke greit med slik en slik behandling! Og det et det som er mitt poeng i dette!

Anonymkode: 46035...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Iforhold til språket så blir han mobbet ja!

Det at den andre gutten lå i sanden og at min sønn og den andre gutten helte litt sand på hånden hans har jeg allerede (som skrevet) tatt opp med min sønn at ikke var noe greit! Men kan ikke si at det å helle litt sand på en hånd ikke kan sees på som mobbing og ikke akkurat er så ille som å utelukke en annen fordi språket ikke er på plass, eller det å slå/dytte andre fordi språket ikke er helt forståelig!

Anonymkode: 46035...318

Nei det er ikke det du skriver. Du sier at dette med språket var et problem i den forrige barnehagen. Nå er dine observasjoner at du tror han ikke blir inkludert eller dyttet og sparket. Og du kaller det mobbing. 

Jeg tror du ser verden litt for svart/hvitt. Hvis sønnen din ikke har det bra i barnehagen er det selvsagt kjempeleit. Men det høres ut som du tillegger de andre barna mye ondere hensikter enn din egen sønn. Og det høres ut som du ikke har en forståelse for hvilken rolle din sønn selv spiller i samspillet. 

Ta det opp med styrer. Så får du kanskje bedre innsikt i saken fra flere sider. 

Anonymkode: b27b6...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det kan godt hende det, men er uansett ikke greit med slik en slik behandling! Og det et det som er mitt poeng i dette!

Anonymkode: 46035...318

Det er jeg forsåvidt enig i, men selv for den aller beste barnehageansatt så kan begeret renne over av og til. Jeg synes at du bør  snakke med den ansatte før du gjør noe mer, evt pedleder, hvis ikke det er han som er det. Jeg føler at du kanskje har litt vanskelig for å se flere sider her

Anonymkode: 777d2...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den ansatte røsker tak i armen til gutten din slik at han røsker han opp på beina viser at den ansatte ikke er bevisst på egen adferd heller. Om dette er måten han er mot barna så kommer han trolig en dag til å røske en liten skulder ut av ledd på noen av barna. Han er voksen, da må han også oppføre seg både voksent - og ikke minst profesjonelt.

Jeg ville tatt det opp med styrer og krevd en plan - både for at denne ansatte skal få oppfølging og veiledning på hva som er greit og ikke OG for at barnet ditt skal få en bedre oppfølging i barnehagen. Det er jo også et spørsmål om det er den (de) ansatte som sier at barnet er slemt, eller om det er andre barn som kaller gutten din slem og dum. Her har jo barnehagen et ekstra ansvar, de må tilpasse for din gutt som har hatt svært uheldige opplevelser i forrige barnehage, da krever det mer for å gjøre gutten din trygg i en ny barnehage. De må også jobbe mer bevisst mot alle barna for å unngå mobbing generelt i barnehagen.

Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med at akkurat denne ansatte som velger å være så fysisk skulle jobbe med mitt barn. Det er en reell fare for at han kommer til å røske skulderen ut av ledd på et barn en dag når han røsker i armene slik han gjør!

Anonymkode: aa560...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke det du skriver. Du sier at dette med språket var et problem i den forrige barnehagen. Nå er dine observasjoner at du tror han ikke blir inkludert eller dyttet og sparket. Og du kaller det mobbing. 

Jeg tror du ser verden litt for svart/hvitt. Hvis sønnen din ikke har det bra i barnehagen er det selvsagt kjempeleit. Men det høres ut som du tillegger de andre barna mye ondere hensikter enn din egen sønn. Og det høres ut som du ikke har en forståelse for hvilken rolle din sønn selv spiller i samspillet. 

Ta det opp med styrer. Så får du kanskje bedre innsikt i saken fra flere sider. 

Anonymkode: b27b6...c1d

Ikke bare at jeg tror at han ikke blir inkludert, jeg har observert og fått bekreftelse av ped leder på dette! Skal derfor i gang med spesped på min sønn! Noe jeg har kjempet lenge for å få i gang fordi jeg vet hvor viktig det er med språk!

Det er aldri blitt observert at min sønn har gjort noe mot de andre barna, bortsett fra denne hendelsen i dag som min sønn selv fortalte om! Men at det derimot er blitt observert at han har blitt utelatt, slått, klort osv, ja det har det! At de andre barna ikke forstår han, det er greit, for det er bare slik det er! Men er ikke greit å utelukke selvom! :(

Og nei, jeg sier ikke at min sønn er et englebarn, han kan finne på guttestreker han og, men han har som sagt aldri blitt observert i å slå/dytte/klore/sparke/bite noen andre barn!

Anonymkode: 46035...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at den ansatte røsker tak i armen til gutten din slik at han røsker han opp på beina viser at den ansatte ikke er bevisst på egen adferd heller. Om dette er måten han er mot barna så kommer han trolig en dag til å røske en liten skulder ut av ledd på noen av barna. Han er voksen, da må han også oppføre seg både voksent - og ikke minst profesjonelt.

Jeg ville tatt det opp med styrer og krevd en plan - både for at denne ansatte skal få oppfølging og veiledning på hva som er greit og ikke OG for at barnet ditt skal få en bedre oppfølging i barnehagen. Det er jo også et spørsmål om det er den (de) ansatte som sier at barnet er slemt, eller om det er andre barn som kaller gutten din slem og dum. Her har jo barnehagen et ekstra ansvar, de må tilpasse for din gutt som har hatt svært uheldige opplevelser i forrige barnehage, da krever det mer for å gjøre gutten din trygg i en ny barnehage. De må også jobbe mer bevisst mot alle barna for å unngå mobbing generelt i barnehagen.

Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med at akkurat denne ansatte som velger å være så fysisk skulle jobbe med mitt barn. Det er en reell fare for at han kommer til å røske skulderen ut av ledd på et barn en dag når han røsker i armene slik han gjør!

Anonymkode: aa560...a47

Tusen takk!

Så da er det ikke bare jeg som ser bekymringen i den handlingen fra den ansatte!

Jeg har ingen anelse om det er den ansatte som sier at min sønn er dum/slem eller om det er noen av de andre barna, men jeg vet at det gjør utrolig vondt når en gutt på 3 har det selvbildet av seg selv :(

Anonymkode: 46035...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk!

Så da er det ikke bare jeg som ser bekymringen i den handlingen fra den ansatte!

Jeg har ingen anelse om det er den ansatte som sier at min sønn er dum/slem eller om det er noen av de andre barna, men jeg vet at det gjør utrolig vondt når en gutt på 3 har det selvbildet av seg selv :(

Anonymkode: 46035...318

Jeg er helt enig, og det er noe som MÅ tas tak i umiddelbart. Det at han nå sier dette og viser deg at han er ulykkelig pga. at han er blitt overbevist om at han er det - det viser jo at noe er galt, at barnehagen ikke har greid å støtte ham og de andre ungene godt nok i tilpasningen til denne nye avdelingen. Barnehagen visste hvordan han hadde slitt i forrige barnehage, da burde de også være mer oppmerksomme og tilpasse litt ekstra når de skulle overta ansvaret for ham for å lette overgangen og hjelpe han og de andre barna selv om han har ekstra utfordringer med språket.

Slik jeg ser det er det to alvorlige problemer her. Det ene er at gutten din ikke har fått nok hjelp i barnehagen etter oppstart der nå nylig, og barnehagen har ikke vært god nok generelt siden de eller de andre barna på så kort tid har fortalt ham og innbilt ham at han er slem og dum. Da har ikke barnehagen gjort en god nok jobb, etter min mening. Det andre er at den mannlige ansatte er altfor fysisk mot ungene, at han velger å være fysisk heller enn andre løsningsmetoder. Dette var jo ikke en situasjon som innebar akutt fare for noen barn om din gutts handling ikke ble stoppet umiddelbart (da kan det å røske et barn bort forsvares om man ikke rekker noe annet). Men nå han røsker så hardt i armene til barna så er det trolig bare et tidsspørsmål før han ender med å røske en skulder eller albue ut av ledd på et av barna. Om man først har fått en skulder eller albue ut av ledd vil man ha langt høyere risiko for at det samme skjer senere i livet, enten i lignende situasjon eller i f.eks. idrett eller ulykker. Så dette er noe den ansatte bare MÅ slutte å gjøre!

Forbered deg godt til møte med styrer og ped.leder. Vær veldig saklig. Og ha gjerne skrevet et saklig brev til dem på forhånd hvor du lister kort opp hva du krever endring av. At dette er et todelt problem, som jeg beskrev over. Din sønns språkproblemer kommer som et tredje punkt. Språk og andre barns adferd mot din sønn henger selvfølgelig sammen, men det er to separate ting likevel som må tas tak i separat. Din sønn virker jo fullt oppegående mentalt, og da oppstår det nok også situasjoner som han ikke håndterer like optimalt (han er tross alt bare tre år) fordi han også blir frustrert når han tydeligvis har språket og forståelsen inne, men sliter med å gjøre seg forstått. Men uansett så må barnehagen ta tak i både det med at han blir kalt slem og dum, hjelpe alle barna til å omgås og leke ordentlig, selv om din sønn har utfordringer med språket. Når spes.ped. kommer på banen, få gjerne også hjelp av denne.

Vær ryddig og saklig overfor barnehagen, men også veldig tydelig på hva du forventer de gjør, og at du ønsker en skriftlig tilbakemelding om hvordan de planlegger å gjøre ting fremover samt at du forventer tilbakemeldinger jevnlig fremover om det de faktisk gjør.

Lykke til :)

Anonymkode: aa560...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal be om en samtale med ham og hans overordnede - hvor du forteller hva du så før han fikk øye på deg, og hans endring av oppførsel/reaksjon i det han så deg. Si at dette gjør deg usikker på hvordan barnet ditt blir ivaretatt i krevende situasjoner mtp observasjonen, og be om redegjørelse fra barnehagens side. Vær saklig og imøtekommende (ikke skjell ut, kritiser etc) - så oppnår du langt mer, både kort- og langsiktig. Dere må jo opprette en god dialog som skal vare i flere år... 

Anonymkode: fe852...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du overreagerer. virker som det er helt okey at din sønn plager,men ender det han noe er det mobbing.. lille engelen til mamman sin

Anonymkode: 238fc...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 21.05, Anonym bruker skrev:

De er fullstendig klar over hvordan det var i forrige bhg! Og det er ikke mulighet for bytte av avdeling da de kun har 2 avdelinger!:( Er en privat barnehage!

Redusere dager til man føler trygghet er en mulighet ja!

Takk for svar ! :)

Anonymkode: 46035...318

Begynner barnehagens navn på V?

Anonymkode: 26fc3...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...