Gå til innhold

Kan mor vente at far betaler halve barnebursdag når mor får bidrag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Her har likevel spurt barnefaren pent om han kan være med å betale bursdag på leos lekeland som sønnen vår ønsker seg. Heldigvis sa han ja for jeg hadde ikke hatt råd til å betale 2500 kr + mat og godteri.

Anonymkode: 2c74b...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun kan ikke vente noen sponsing fra far annet enn til konfirmasjon og tannregulering.

Hun skal dekke alle løpende utgifter med bidraget fra far og sin egen inntekt, om hun er enslig har hun også særfradrag på skatten og en ekstra barnetrygd som skal dekke opp for at hun har eneste inntekten i husholdningen.

Men om hun har dårlig råd vil jo de fleste pappaer være med å sponse så barnet får en fin bursdag da, veldig mange skilte par jeg vet om spleiser på barneselskapene.

Anonymkode: cfc01...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Anonym bruker said:

Barnet trenger vel ikke to barne bursdager?? 

Hi

Anonymkode: 97df9...ace

Ikke per år nei.. Men å fordele bursdager annenhvert år er da vanlig.. og da faller spørsmålet om bilag vekk 

Anonymkode: 9a5e3...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel uansett barnet sammen? I tillegg har de barnet omtrent 50/50. Ønsker ikke begge to å bidra til bursdagsfesten? Å være raus her, er vel noe man kan forvente. 

Anonymkode: 60e23...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet samboer og eksen hadde en privat avtale om deling av barnebursdag 50/50, men tror ikke det er noe far har plikt til. 

Anonymkode: 60a7e...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å arrangere bursdag for barnet sammen, i stedet for å gjøre det annen hver gang, hver for oss. Jeg er bidragsmottaker og jeg har sønnen vår mest, men han spytter inn av fri vilje på ikke bare slike ting, men også fritidsaktiviteter, leir osv. Jeg krever ikke det av han, men han er engasjert i sønnen sin og vil det beste for han. Vi hjelper og støtter hverandre i det meste og både stemor og stefar er med på laget :) Utrolig takknemlig for det! Er så møkk lei fedre (og stemødre) som tvih

Anonymkode: 7a23d...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* som tviholder på bidragspengene og klager over hva mor bruker de usle tusenlappene på og/eller mødre som tigger etter penger for hver minste lille ting og straffer far hvis han ikke hopper når hun sier hopp. Min erfaring er at hverken den ene eller andre kategorien er i samme "familie"...

Anonymkode: 7a23d...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. han skal kun være med og betale på briller og tannregulering hvis barnet trenger det, bidraget skal brukes til sånt

Anonymkode: 922dc...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2017 den 20.00, Anonym bruker skrev:

Nei, hun kan ikke vente noen sponsing fra far annet enn til konfirmasjon og tannregulering.

Hun skal dekke alle løpende utgifter med bidraget fra far og sin egen inntekt, om hun er enslig har hun også særfradrag på skatten og en ekstra barnetrygd som skal dekke opp for at hun har eneste inntekten i husholdningen.

Men om hun har dårlig råd vil jo de fleste pappaer være med å sponse så barnet får en fin bursdag da, veldig mange skilte par jeg vet om spleiser på barneselskapene.

Anonymkode: cfc01...b25

Bare så det er sagt så blir den ekstra barnetrygden og særfradraget beregnet på hennes inntekt Når barnebidraget blir beregnet slik at det også kommer far til gode. 

 

Anonymkode: 545ec...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidraget dekker ikke bursdager. Da må foreldrene forsøke å avtale seg i mellom om/hvordan kostnadene skal fordeles. Om bidragspliktige ikke vil bidra må bostedsforelder vurdere om han/hun selv kan dekke kostnadene. Er det for dyrt og den andre parten ikke vil bidra må man vurdere hva annet som kan kuttes for å få råd..

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/beregning-av-underholdskostnaden

Følgende utgiftsposter er ikke med: Kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger.

Anonymkode: 0441f...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bidrar far selvsagt også til bursdagsfeiring. Han og hans familie kommer også til feiringen så han tar det som en selvfølge at han er med på å betale. Han hadde nok også bidratt med noe selv om hans familie ikke kunne komme.

Far betaler 600,- i bidrag i måneden. Jeg dekker alt annet så bursdagsfeiring 1 gang i året har han råd til.

Anonymkode: ccdbe...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg er heldig med eksmannen min som både tilbyr å være med på det økonomiske og ikke minst gjennomføringen. Til tross for solide bidrag. Heldigvis er han ingen kranglefant og ønsker at barna sine skal ha en super bursdag med vennene sine

Anonymkode: 365e5...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en selvfølge at foreldre spleiser og stiller opp på gjennomføring når det er snakk om bursdager som koster litt penger. Tenker da på lekeland, bowling, kino etc. Men jeg hadde ikke forventet at min eksmann skulle hjelpe økonomisk hvis vi hadde selskap hjemme hos meg med hjemmebakt kake og noen ballonger.

Anonymkode: a7a11...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 20.02, Anonym bruker skrev:

Her har ikke mor dårlig råd, tjener godt over 500.000kr i året. 

 

Hi

Anonymkode: 97df9...ace

500.000 er ikke en høy lønn, det er under gjennomsnittslønna i Norge. 

Anonymkode: 3735c...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

500.000 er ikke en høy lønn, det er under gjennomsnittslønna i Norge. 

Anonymkode: 3735c...12b

Er det under gjennomsnottslønn??  Hva er gjennomsnittslønnen da?

Anonymkode: 5d7b9...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner jeg er heldig med eksmannen min som både tilbyr å være med på det økonomiske og ikke minst gjennomføringen. Til tross for solide bidrag. Heldigvis er han ingen kranglefant og ønsker at barna sine skal ha en super bursdag med vennene sine

Anonymkode: 365e5...82a

Det trenger absolutt ikke ha noe med å være kranglefant å gjøre, men om at fars økonomiske midler også kun strekker seg til et visst punkt. De fleste fedre har ikke en utømmelig kilde de kan hente fra, og de har også egne utgifter i eget hjem å dekke. Altså må de prioritere, akkurat som mor.

Anonymkode: 507d2...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, ligger jeg sååå langt under gjennomsnittslønn :(:(:( Viste at jeg ikke tjente så bra, men at det var så elendig var jeg ikke klar over

Anonymkode: 5d7b9...e31

Det er ikke en helt reel gjennomsnittslønn, for det er noen få i dette landet som tjener veldig høyt og de trekker snittet litt for mye opp.

http://e24.no/makro-og-politikk/loenn/saa-mye-tjente-gjennomsnitts-nordmannen-i-fjor/23967779

Anonymkode: cfc01...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...