Gå til innhold

Reaksjon på amming av baby 17 mnd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du ammet de lenger, hadde de kanskje blitt bedre til å skrive enn deg🙊

Anonymkode: faf9f...e68

Og du ble ikke ammet eller?

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, høst-baby2014 skrev:

Who - Verdens helseorganisasjon anbefaler og amme til MINST 2 år, gjerne lenger. Amming er sunt og bra for barnet og deg.  At noen har så forskrudd syn på kvinnekroppen at de synes det er rart at et lite barn drikker morsmelk er bare sprøtt. Ammet selv min første til 2 år og 2-3 mnd. Ammer fortsatt babyen min på 10 mnd. Amming forebygger brystkreft hos deg, gir barnet bedre immunforsvar, ammebarn blir smartere, og det gir nærhet i en hektisk hverdag. Morsmelk er slimløsende (bra når barnet er forkjøla/syk) og faktisk litt smertestillende. <3 Naturlig ammeslutt er mellom 2,5 og 7 år faktisk! 

Helt enig! Ammet også lenge. Tror det er mange som synes det er rart ettersom bryster har blitt så sexualisert i vår kultur. Ingen reagerer dersom en to-åring går rundt med smokk, men pupp, det er fysj og fy det. Synd at det har blitt sånn. Istedet for at kvinner støtter hverandre, rakker de ned på hverandre. Kvinner som ikke kan/vil amme får også høre det, og det er også trist, synes jeg. Jeg ammet gutten min til han var tre år, ja, det var lenge! Jeg prøvde å slutte da han var to, men det var utrolig vanskelig. Ventet ett år, og det siste halve året ble det bare mindre og mindre. Til slutt litt om kvelden og heller ikke hver kveld. Da han ble tre sa jeg til han at jeg synes det er på tide og slutte nå. Og han aksepterte dette uten protester. Ikke noe hyl og skrål. Kan i ettertid ikke se at han har tatt skade av denne langtidsammingen heller. Ja, jeg kommer sikkert til å få kommentarer på at dette er sykt, men sånt bare preller av meg! 😂

Anonymkode: e8c4d...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev her tidligere at jeg ammer min 4-åring. Det gjør jeg med hodet høyt hevet; det fungerer for oss. Samtidig har jeg forståelse for at ikke alle ønsker å gjøre det samme. Jeg rakker ikke ned på de som ikke ammer / avslutter ammingen tidlig, men registrerer at flertallet har noe å utsette på vårt valg. Hva med gjensidig respekt?

Anonymkode: cc32d...d62

Så lenge du ikke deler bilder på f.eks facebook av 4 åringen som dier så er det vel greit 👍 i gruppen "amming uten grenser" virker det som om mange har glemt at Facebook eier alle bilder selv kun delt i gruppe. Ikke ålreit at slike bilder blir brukt i f.eks reklame når barnet blir større. 

Anonymkode: a2ca9...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Ammet også lenge. Tror det er mange som synes det er rart ettersom bryster har blitt så sexualisert i vår kultur. Ingen reagerer dersom en to-åring går rundt med smokk, men pupp, det er fysj og fy det. Synd at det har blitt sånn. Istedet for at kvinner støtter hverandre, rakker de ned på hverandre. Kvinner som ikke kan/vil amme får også høre det, og det er også trist, synes jeg. Jeg ammet gutten min til han var tre år, ja, det var lenge! Jeg prøvde å slutte da han var to, men det var utrolig vanskelig. Ventet ett år, og det siste halve året ble det bare mindre og mindre. Til slutt litt om kvelden og heller ikke hver kveld. Da han ble tre sa jeg til han at jeg synes det er på tide og slutte nå. Og han aksepterte dette uten protester. Ikke noe hyl og skrål. Kan i ettertid ikke se at han har tatt skade av denne langtidsammingen heller. Ja, jeg kommer sikkert til å få kommentarer på at dette er sykt, men sånt bare preller av meg! 😂

Anonymkode: e8c4d...8d6

Vel, at ingen reagerer på at store barn bruker smokk er jo ikke sant. Like unaturlig det, men blir jo ikke like sykt som å suge på mammas pupp til du er stor da.

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva bør man gi da, når barnet er for stort til å ammes?

Anonymkode: da100...90c

Når barnet er for _stort_ til og ammes?

Anonymkode: 931ac...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når barnet er for _stort_ til og ammes?

Anonymkode: 931ac...a30

Ja

Anonymkode: da100...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Hjertefru skrev:

Min erfaring er at folk ikke greier å forholde seg til at barn blir ammet lenger enn de selv har ammet sine barn. En på 17 måneder er ikke noen baby lenger, men det er absolutt innafor at han får en tår innimellom. Har latt barna mine styre dette selv, min siste sluttet brått ved 2-årsalderen. 

Men holdt det for meg selv, og innafor husets vegger, nettopp pga slike merkelige reaksjoner vi ser i denne tråden. Hva er greia med å bli aggressiv fordi andre mødre gjør ting på en annen måte?

Og at amming er en form for nytelse for mor? Hæ? Seksuelt da eller? Amming frigjør hormonet oxytocin i kroppen, det er det som frigjøres ved kroppskontakt med andre mennesker. Kan også utløses når man klapper et dyr. Det senker pulsen, og får deg til å føle en slags fred. I tillegg beskytter amming mot brystkreft.

Høres ut som det er flere i denne tråden som hadde trengt å amme litt, så aggressive som dere fremstår...,,

Signerer denne. Tror de samme mødrene (de som slutter tidlig med amming) er de som sender barna sine til barnehagen før fylte ett år og som irriterer seg over de mødre som er hjemme med barna og mottar kontantstøtte. 

Jeg misliker sterkt slike mødre.

Anonymkode: 66361...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Signerer denne. Tror de samme mødrene (de som slutter tidlig med amming) er de som sender barna sine til barnehagen før fylte ett år og som irriterer seg over de mødre som er hjemme med barna og mottar kontantstøtte. 

Jeg misliker sterkt slike mødre.

Anonymkode: 66361...1aa

Og de som ammer til skolestart er de som ber om ammefri fra jobb til en 4-åring, rakker ned på mødre som sender ettåringen i barnehagen og roper ut i alle medier at DE prioriterer familien,vettu. Misliker sterkt slike mødre

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/21/2017 den 13.16, Anonym bruker skrev:

Før var det naturlig at vi gikk nakne og bodde i huler også. Verden utvikler seg. Det er ikke lenger naturlig å amme store barn som har nok av annen mat. Ser på min toåring, og det er bare så feil å skulle ha ammet ham.

Anonymkode: e9d4b...21b

hva er så naturlig i disse dager når det er kjemi i alt vi spiser????? har du tenkt på hvorfor det er så mange som har kreft? fordi vi spiser shiiiiit! 

morsmelk er det mest naturlige vi får i løpet av våre liv, har alltid vært og skal alltid være uansett hvor kunstig mat vi spiser i denne "utviklete" verden!

Anonymkode: 01707...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt en privatsak. Men, jeg ville aldri ha ammet blant andre når barnet er så stort. Sluttet for øvrig selv omtrent på den tiden med to av mine tre barn. 

Anonymkode: dc61c...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt en privatsak. Men, jeg ville aldri ha ammet blant andre når barnet er så stort. Sluttet for øvrig selv omtrent på den tiden med to av mine tre barn. 

Anonymkode: dc61c...2bd

Jeg syns ikke en på 17 mnd er så stor, jeg! Ammet min eldste hver ettermiddag i barnehagen hele første året. 

Anonymkode: 984b7...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 22.20, Anonym bruker skrev:

Eneste rare her er at du kaller et barn på snart halvannet år en baby 

Anonymkode: c316c...904

Jeg kaller barnet mitt på 2 år og snart 3 mnd babyen min fordi for meg er de babyer til rundt toårsalder.  

Anonymkode: c4591...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

hva er så naturlig i disse dager når det er kjemi i alt vi spiser????? har du tenkt på hvorfor det er så mange som har kreft? fordi vi spiser shiiiiit! 

morsmelk er det mest naturlige vi får i løpet av våre liv, har alltid vært og skal alltid være uansett hvor kunstig mat vi spiser i denne "utviklete" verden!

Anonymkode: 01707...b6a

Og du har ikke fått med deg hvor mye gift som går over i morsmelka? Alt av drit som har blitt lagret i mors fettvev over tid frigjøres og skylles ut med melka. Snadder. Morsmelka er akkurat like utsatt for maten ellers.

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttet med kveldsamming før skolestart her. Ammet kun hjemme. Merkelig at noen skal se på dette som noe seksuelt. Det er det mest naturlige som finnes.

Anonymkode: c7403...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sluttet med kveldsamming før skolestart her. Ammet kun hjemme. Merkelig at noen skal se på dette som noe seksuelt. Det er det mest naturlige som finnes.

Anonymkode: c7403...a2f

Det er jo ikke det. Det er naturlig å amme et spedbarn, ikke et stort barn. Ser du virkelig ikke forskjellen? 

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! Har ammet 3 unger til de var over 2 år. Det var naturlig for meg. Jeg følger bare mine morsinstinkter og gir totalt f i hva andre måtte mene om hvor lenge jeg ammer. 

Jeg grøsser på ryggen av å høre mødre si at små babyer gikk lei av puppen i en alder av 3-6 mnd. Sluttet fordi han/hun var så "ferdig" med pupp liksom. Vel, hadde vi levd som dyr ute i naturen uten morsmelkerstatning hadde den ungen vært finito temmelig fort så det ligger ikke så naturlig for de å bli lei av pupp. Handler vel om hva annet som blir trøkka i dem av erstatning,  middagsglass, smukk og store manneporsoner med grøt

Anonymkode: c4591...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes! Har ammet 3 unger til de var over 2 år. Det var naturlig for meg. Jeg følger bare mine morsinstinkter og gir totalt f i hva andre måtte mene om hvor lenge jeg ammer. 

Jeg grøsser på ryggen av å høre mødre si at små babyer gikk lei av puppen i en alder av 3-6 mnd. Sluttet fordi han/hun var så "ferdig" med pupp liksom. Vel, hadde vi levd som dyr ute i naturen uten morsmelkerstatning hadde den ungen vært finito temmelig fort så det ligger ikke så naturlig for de å bli lei av pupp. Handler vel om hva annet som blir trøkka i dem av erstatning,  middagsglass, smukk og store manneporsoner med grøt

Anonymkode: c4591...c9e

Så utrolig fordomsfullt å si! Noen babyer slutter å ta i mot pupp, det skjer.. du kan jo ikke skamlegge dem det skjer med? Æsj på deg

Anonymkode: cdb03...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

hva er så naturlig i disse dager når det er kjemi i alt vi spiser????? har du tenkt på hvorfor det er så mange som har kreft? fordi vi spiser shiiiiit! 

morsmelk er det mest naturlige vi får i løpet av våre liv, har alltid vært og skal alltid være uansett hvor kunstig mat vi spiser i denne "utviklete" verden!

Anonymkode: 01707...b6a

Helt enig!

Anonymkode: 931ac...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig fordomsfullt å si! Noen babyer slutter å ta i mot pupp, det skjer.. du kan jo ikke skamlegge dem det skjer med? Æsj på deg

Anonymkode: cdb03...92f

Mange mødre tror barnet blir lei av puppen mens den egentlige årsaken er utviklingssprang

Anonymkode: 931ac...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange mødre tror barnet blir lei av puppen mens den egentlige årsaken er utviklingssprang

Anonymkode: 931ac...a30

Utvikling til å bli nor mer enn bare et spedbarn som spiser pupp kanskje?

Anonymkode: e9d4b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. oktober 2017 den 23.00, Anonym bruker skrev:

Vel, at ingen reagerer på at store barn bruker smokk er jo ikke sant. Like unaturlig det, men blir jo ikke like sykt som å suge på mammas pupp til du er stor da.

Anonymkode: e9d4b...21b

Eh, jo. Det er da mye sykere å bare beholde objektet, mens man går glipp av kroppskontakt, trygghet og næringsstoffer! Skifter man ut puppen med smokk, er det jo kun det mekaniske suttebehovet man tilfredsstiller. Det er jo å lære barnet usunn avhengighetsatferd...

Anonymkode: 8145f...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes! Har ammet 3 unger til de var over 2 år. Det var naturlig for meg. Jeg følger bare mine morsinstinkter og gir totalt f i hva andre måtte mene om hvor lenge jeg ammer. 

Jeg grøsser på ryggen av å høre mødre si at små babyer gikk lei av puppen i en alder av 3-6 mnd. Sluttet fordi han/hun var så "ferdig" med pupp liksom. Vel, hadde vi levd som dyr ute i naturen uten morsmelkerstatning hadde den ungen vært finito temmelig fort så det ligger ikke så naturlig for de å bli lei av pupp. Handler vel om hva annet som blir trøkka i dem av erstatning,  middagsglass, smukk og store manneporsoner med grøt

Anonymkode: c4591...c9e

Tror du har et poeng. Unge mødre er veldig opptatt av alt barna "må få lov å smake på". Men en baby på 3 måneder savner ikke verken leverpostei, ananas eller kyllingragu.

Anonymkode: 8145f...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. oktober 2017 den 16.31, Anonym bruker skrev:

Men det skjer jo ofte, forleden dag hadde 5 åringen spysyke og fikk ikke i seg mat. Skulle jeg fått han til å amme på meg igjen,siden jeg likevel ammer lillesøster og har melk?

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Du tror ikke det tar bittelitt lengre tid for en femåring å bli uttørret enn for en toåring, altså? 

Anonymkode: 8145f...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte tvinge mitt barn over på MME og fast mat da hun var fem måneder. Hadde ikke lengre mulighet til å amme. 

Men hadde jeg fortsatt, ville jeg nok ha sluttet i forbindelse med at jeg måtte tilbake på jobb. Ser ikke behovet for at man (i Norge) skal fortsette morsmelk etter 10-12 mnd, da vi har sunn og næringsrik mat barnet kan få.

 Var én gang vitne til at et gutt på fem år (eller mer) tok seg en goooood slurk av puppen til moren sin MENS DE STOD I KASSEKØ PÅ H&M! Der synes jeg mor kan lære både seg selv og barnet grensesetting! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MarshOfDecay skrev:

Måtte tvinge mitt barn over på MME og fast mat da hun var fem måneder. Hadde ikke lengre mulighet til å amme. 

Men hadde jeg fortsatt, ville jeg nok ha sluttet i forbindelse med at jeg måtte tilbake på jobb. Ser ikke behovet for at man (i Norge) skal fortsette morsmelk etter 10-12 mnd, da vi har sunn og næringsrik mat barnet kan få.

 Var én gang vitne til at et gutt på fem år (eller mer) tok seg en goooood slurk av puppen til moren sin MENS DE STOD I KASSEKØ PÅ H&M! Der synes jeg mor kan lære både seg selv og barnet grensesetting! 

Isj,vemmelig :( 

Anonymkode: 5bf6e...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...