Gå til innhold

Ta hensyn til søsken når det gjelder julegave? Ang fadderbarn...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er stolt fadder til en liten gutt og de er en søskenflokk på tre, alle er gutter. Jeg foreslo at jeg kunne kjøpe en viss ting til denne lille karen, men foreldrene mente kanskje det kunne bli trassig for de to andre siden de ikke fikk... Hva skal jeg gjøre da? Har dere tips? Hvordan gjør dere det med julegaver til fadderbarn?

Anonymkode: e63bf...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke de andre barna egne faddere?

Jeg kjøper julegave og bursdagsgave til fadderbarna mine. Men ikke til alle søsknene deres

Anonymkode: 09f51...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke familie, men en god venninne. Så det er på en måte ikke aktuelt å kjøpe til andre enn fadderbarnet mitt..m

 

HI

Anonymkode: e63bf...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare fadder til tantebarn og da får selvfølgelig alle søsknene. Ingen i vår omgangskrets gjør forskjell på fadderbarn og andre barn, det er da ikke gaven som gjør deg til fadder...

Om du er så nær denne familien at du er valgt til fadder har du vel et forhold til alle barna der og da er det naturlig at du gir til alle tre synes jeg. Er man så close at det er naturlig med gave må alle få.

En barndomsvenninne av mamma er min fadder, men hun har jo ikke noe annerledes forhold til meg enn til mine søsken. Hun har alltid vært en del av livet til oss alle sammen, og vi har allr fått gave av henne til jul

Anonymkode: bd936...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke familie, men en god venninne. Så det er på en måte ikke aktuelt å kjøpe til andre enn fadderbarnet mitt..m

 

HI

Anonymkode: e63bf...ce5

Da kjøper du bare til fadderbarnet ditt 😀 ser ikke problemer med det. 

Anonymkode: 690a5...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fadder til en venninnes barn og jeg kjøper en liten ting til søsknene og en litt større gave til han. Bursdagsgave er det bare han som får. 

Anonymkode: 90d32...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder til ene enn en til en venninne, men jeg er jo akkurat like glad i broren. Det kunne ikke falt meg inn å gjøre forskjell på dem. Sånn er det med mine venninner som er faddere til mine barn også. Ingen gjør forskjell på søsken.

Anonymkode: e4bfe...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gitt til bare det ene barnet. Tenk hvis de andre fadderne ikke gir? Drit kjipt. Det er snakk om barn her. Rare greier. Kunne aldri fælt meg inn og ikke gitt noen gave til de andre barna i søskenflokken. 

Anonymkode: 6c18c...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn og de har forskjellige faddere, her er det litt forskjell men ei av faddrene gir kun til fadderungen - synes det er stas jeg og føler hun tar fadder oppgaven sin med stort alvor.  Andre igjen gir gaver til alle 2, men en større ting til fadderungen. men de er slekt i tillegg til å være fadder.

 

slik jeg forstår det på deg var det en spesifikt ting du ønsket å kjøpe, og da synes jeg moren er frekk som antyder de andre også burde få...... Unger bør lære seg at ting er forskjellig noen ganger og at verden ikke er A4. 

Så om ungene hennes ikke får forferdelig få gaver burde ikke dette være ett issue.... 

Anonymkode: cea24...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lignende dilemma. Jeg er fadder til et barn i en søskenflokk på fem. Det er en viss forskjell på om jeg skal kjøpe en eller fem gaver til jul. Og om jeg skal kjøpe gaver til en eller fem bursdager (som vi ikke blir bedt i pga stor avstand).

 

Anonymkode: d0c5e...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mange fadderbarn utenom familie, hvor alle har flere søsken. Jeg har gjort det slik at søsken får en liten gave til mellom 50 og 100 kr, mens fadderbarnea får til ca. 250 kr +/-. Prøver å handle på tilbud gjennom året, slik at alle får en ordentlig gave som blir satt pris på :) 

Anonymkode: 5db9e...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kun fadder til familie, og alle søsknene. Jeg hadde nok gitt en liten gave til alle, ingen stor gave men en liten. Ser på mine unger så er de små og litt uventede pakkene de gøyeste. Så det kan være lurt å ikke gjøre gavene for dyre. Plutselig vokser din og deres familie, så greit å holde ting litt nede.

Anonymkode: 953f3...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å gi kun til fadderbarnet.

Husker det var en tråd her om en som hadde så generøse faddere (et voksent par) til babyen at de ga 25000 i dåpsgave. De var barnløse og satte pris på å bli spurt om å være faddere.

Da mente trådstarter at hun måtte "kompensere" bror til dåpsbarnet som ikke hadde fått like mye i pengegave til sin dåp.

Anonymkode: 8a874...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke familie, men en god venninne. Så det er på en måte ikke aktuelt å kjøpe til andre enn fadderbarnet mitt..m

 

HI

Anonymkode: e63bf...ce5

Hvorfor er det ikke aktuelt?

Når man blir valgt som fadder så er det fordi man er viktig for foreldrene til dette barnet og står de nær. Man må ikke være i familie med noen for å gi gaver til barna deres. 

Jeg er fadder for min venninnes datter og begge ungene hennes får gave. Jeg er like glad i hennes andre barn som fadderbarnet. 

Men jeg sparer penger til henne som hun skal få når hun blir 18 år. Det gjør jeg ikke for det andre barnet. 

Synes du er litt kjip. 

Anonymkode: 38c4d...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre barn og de har forskjellige faddere, her er det litt forskjell men ei av faddrene gir kun til fadderungen - synes det er stas jeg og føler hun tar fadder oppgaven sin med stort alvor.  Andre igjen gir gaver til alle 2, men en større ting til fadderungen. men de er slekt i tillegg til å være fadder.

 

slik jeg forstår det på deg var det en spesifikt ting du ønsket å kjøpe, og da synes jeg moren er frekk som antyder de andre også burde få...... Unger bør lære seg at ting er forskjellig noen ganger og at verden ikke er A4. 

Så om ungene hennes ikke får forferdelig få gaver burde ikke dette være ett issue.... 

Anonymkode: cea24...784

Jasså. Så hun lærer barnet ditt om kristendommen og gir kristne gaver?

Anonymkode: a8824...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være fadder handler ikke om å gi klær eller leker til bursdag og jul. Det handler om å oppdra barnet i den kristne tro. Jeh synes ikke DET går godt overens med å forskjellsbehandle i søskenflokken.  En fadder synes ikke sitt fadderbarn fortjener dyrere julegave enn søsknene. Men en fadder plikter å lære sitt fadderbarn om kristendommen. 

Anonymkode: a8824...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen!:) 

Hadde dette vært tantebarnet mitr, så hadde jeg selvsagt kjøpt like gaver til alle søsken uten å gjøre forskjell på dem. Men siden dette er en venninne sitt barn, så synes jeg det holder med å kun kjøpe til fadderbarnet. Det blir nok slik, ser flere er enig med meg...:) Men ja, ble litt paff over at hun mente de andre også burde få gave....:)

 

HI

Anonymkode: e63bf...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen alle sammen!:) 

Hadde dette vært tantebarnet mitr, så hadde jeg selvsagt kjøpt like gaver til alle søsken uten å gjøre forskjell på dem. Men siden dette er en venninne sitt barn, så synes jeg det holder med å kun kjøpe til fadderbarnet. Det blir nok slik, ser flere er enig med meg...:) Men ja, ble litt paff over at hun mente de andre også burde få gave....:)

 

HI

Anonymkode: e63bf...ce5

Hva andre på forumet her mener er jo helt uvensentlig når akkurat denne mammaen mener alle barna må få gave, da er det jo hva hun mener som er viktig

Regner med hun ser på deg som en nær og god venninne siden hun har valgt deg til fadder, og da kjenner du vel alle barna hennes like godt? Barn har ikke noe forhold til dette med fadder, de ser bare at mammas bestevenninne gir gave bare til en av dem, særlig om det er den eneste oppgaven du legger i det å være fadder.

Jeg ville helt klart kjøpt gave til alle barna, men om du synes det er riktig å gjøre forskjell på fadderbarn og ikke fadderbarn kjøper du en liten symbolsk gave til de du ikke er fadder til og en litt større ting til fadderbarnet. Det koster deg ikke mye å bruke en 50-lapp på hver av de andre ungene også så de får en lilen leke e.l

Anonymkode: bd936...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp til fadderbarnet med god samvittighet. Man kan ikke forvente at alle barn skal få likt antall gaver til enhver tid. 

Anonymkode: 99907...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva andre på forumet her mener er jo helt uvensentlig når akkurat denne mammaen mener alle barna må få gave, da er det jo hva hun mener som er viktig

Regner med hun ser på deg som en nær og god venninne siden hun har valgt deg til fadder, og da kjenner du vel alle barna hennes like godt? Barn har ikke noe forhold til dette med fadder, de ser bare at mammas bestevenninne gir gave bare til en av dem, særlig om det er den eneste oppgaven du legger i det å være fadder.

Jeg ville helt klart kjøpt gave til alle barna, men om du synes det er riktig å gjøre forskjell på fadderbarn og ikke fadderbarn kjøper du en liten symbolsk gave til de du ikke er fadder til og en litt større ting til fadderbarnet. Det koster deg ikke mye å bruke en 50-lapp på hver av de andre ungene også så de får en lilen leke e.l

Anonymkode: bd936...0ff

Mor har ikke myndighet til å bestemme hvem som skal kjøpe gaver til barna hennes. 

Anonymkode: f0bb4...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...