Gå til innhold

Bæredamer - nesten en religion


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er med i en facebookgruppe for bærere, rett og slett for å få tips og innspill til riktig bæretøy. Men det er jo nesten som en sekt. Informasjon om bæring skal spres til flest mulig, og de kontakter aviser og media for å få publisitet.  Det er om å gjøre å spre "bæreinformasjon" til alt og alle og være ambassadører for bæring.  

Å bære er praktisk det altså, om an har urolig baby som roser seg i sjalet eller er på farten og ikke vil ha med vogn.  Men hvorfor spre budskapet hele tiden ?

"Wow, spottet en bæremamma på bussen i dag med 4 åring på ryggen og baby i sjal"  eller "Jeg demonstrerte for alle på helsestasjonen at sjal er bedre enn vogn" F eks.  

Og om de treffer noen på gaten som etter deres mening har feil bæretøy, så får de en leksjon enten de vil eller ei. 

Kan ikke 4 åringen gå selv, tenker jeg da... Når barnet er lite er det jo praktisk, men jeg hadde ikke tenkt på å bære til ungen er konfirmant og gjøre dette til en religion liksom. 

 

Er det jeg som har vært uheldig meg gruppen jeg er med i, eller er det flere bæregrupper som tar helt av?

 

 

Anonymkode: d4ac6...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bærer selv (fordi ungen hater vogn), og er medlem av samme gruppen som deg antagelig for jeg har merket det samme selv da. Men jeg bærer i sele da, virker som de som bærer i sele ofte blir sett litt ''ned'' på av de erfarne bærerne som bruker både elastiske og vevde sjal og i blant i en ringslynge :bolledeig:

Anonymkode: e2417...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Bærere har sin egen religion. Vogn og sele er tull og bortimot livsfarlig, mens sjal er det eneste din duger. Og barna skal bæres minst til de begynner på skolen!

Jeg har en venninne som har meldt seg inn i den sekten,men nå er ungene mine heldigvis så store at hun har sluttet å forsøke og prakke det på meg. 

Anonymkode: 3c32c...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg måtte melde meg ut av den gruppa jeg var medlem av, ble helt gal av det der. Bruker både sjal og sele selv. Både på babyen og toåringen. Men er ikke religiøs av den grunn ;)

Anonymkode: ee32d...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er frelst 😂

Ønsket om å spre informasjon handler vel om at det er så utrolig fint å bære, og at man ønsker den samme opplevelsen for flere. I tillegg er det stadig flere som bærer, og da er det dessverre ikke alle som bærer trygt (og da mener jeg ikke uergonomisk, men direkte farlig bæring). God informasjon er viktig! 

Men ja, de som føler seg kallet til å slå med på bruk av vogn og babybjørn kan bli litt over the top... 

Anonymkode: e213d...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte melde meg ut, folk var jo helsprø og hadde bæresjal for flere titusener. Naive meg ønsket tips til mitt første sjal og jeg ble regelrett slaktet som ikke hadde lest meg opp nok til å vite forskjell på alle 😅 Vil gjerne bli "bæremamma", men man trenger ikke å bli manisk heller. Frekke var de og, vi uvitende ikke-bærere er visst ikke verdt mye gitt. Hadde vel fått juling om jeg nevnte at jeg har en Ergobaby 360 og en Caboo Close 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har tenkt det samme som deg, HI. Men ikke bare om bæring. Jeg er også medlem av Ammehjelpsgruppen, Hjemmelaget babymat, Bilstoler og Støttegruppe for kort tunge- og leppebånd. Alle veldig gode og informative grupper, men det kan bli litt i overkant religiøst 😬 Den sistnevnte gruppen er jo for barn med en «diagnose», og det er (kan være) alvorlig nok, men ikke ALLE har det. Det kan bli litt voldsomt, som sagt. 

Anonymkode: f15ec...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Haha, jeg har tenkt det samme som deg, HI. Men ikke bare om bæring. Jeg er også medlem av Ammehjelpsgruppen, Hjemmelaget babymat, Bilstoler og Støttegruppe for kort tunge- og leppebånd. Alle veldig gode og informative grupper, men det kan bli litt i overkant religiøst 😬 Den sistnevnte gruppen er jo for barn med en «diagnose», og det er (kan være) alvorlig nok, men ikke ALLE har det. Det kan bli litt voldsomt, som sagt. 

Anonymkode: f15ec...c0d

Haha, er medlem i de samme og er veldig enig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og var medlem i den bæregruppa da minste ble født. Jeg måtte etterhvert melde meg ut jeg også, for de var jo helt gale der. Bæringen gikk jo helt i hode på dem. Hadde bære - trå hver dag, "dagens bært bært",  viste frem sjal som de kunne bære voksne på ryggen med, sjal til 15.000 kr som alle hadde sååå lyst på. Galskap i mine øyne, men hver sin smak :)

Anonymkode: 2f0f3...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye fordømmelse og ufinheter.

Jeg er medlem av samme gruppa, men velger å heller se litt mer nyansert på saken. Mange foreldre, men mødre spesielt, opplever at sine små faller utenfor samfunnets smale forventninger om søvn, trilling og gråt. Mange barn trives ikke i vogn eller opplever fysisk ubehag som hindrer dem i å finne ro og søvn, noe som gjerne resulterer i mye gråt og stress. I tillegg tar mange lange permisjoner og tilbringer mye tid både på nett og med andre småbarnsforeldre/barselgrupper. I denne perioden blir man jo oppslukt i eget barn og foreldrerollen. Mange oppdager så bæring og "frelses", nettopp fordi det er et ypperlig hjelpemiddel i hverdagen. Barnet roer seg, sover gjerne bedre, og mange opplever hverdagen som mer harmonisk. Her snakker jeg av erfaring, så jeg synes ikke det er rart at man vil spre "det glade budskap". Når en i tillegg leser om tilknytning og samsoving, så forstår jeg at mange vil dele av dette gildet de har oppdaget. Når man får barn for første gang, så er jo tross alt "alt" nytt. 

Det er helt innafor at du ikke trives med en slik tilnærming til oppfostring av barn, men jeg synes du snakker svært nedsettende om folk som har bæring som hobby. For mange utvikler dette seg til noe mer enn bare et hjelpemiddel for transport av baby. Det knyttes vennskap, både på facebook og på privaten, man innlemmes i et fellesskap, det er nerding over tekstiler, vevsmetoder/mønstre, garnfiber, osv osv. Dermed utvikles det også et eget stammespråk med forkortelser og sjargonger. Helt naturlig! Det skjer i andre hobbygrupper jeg er medlem av også. Jeg ser du rakker ned på folk som har bæresjal verdt titusener av kroner. For det første, så er ikke det normen, men flere har det, ja. Brukte sjal holder seg godt i verdi og en taper mye mindre på å selge et brukt sjal enn de fleste andre barneprodukter. Selv har jeg kjøpt og solgt bæresjal i et par år nå. Har ikke tapt ei krone på det (vel, nesten)! For det andre, gjør du narr av folk som har flere barnevogner også? Eller hobbysyklisten med sykkel til 60 000? Eller surferen med syv ulike surfebrett (hun trenger jo tross alt bare ett, max to)?

Nei, det faller på sin egen urimelighet å generalisere tusenvis av mødre på den måten. Poster dette som anonym fordi jeg ikke orker en lang diskusjon, men håper jeg får opplyst et par sjeler, i det minste:)

Pronomen DU refererer ikke nødvendigvis til TS, men til kollektivet.

Kos deg med barna dine og la folk drive med det de vil på fridtiden sin!

Anonymkode: 0b7c3...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Anonym bruker said:

Jeg og var medlem i den bæregruppa da minste ble født. Jeg måtte etterhvert melde meg ut jeg også, for de var jo helt gale der. Bæringen gikk jo helt i hode på dem. Hadde bære - trå hver dag, "dagens bært bært",  viste frem sjal som de kunne bære voksne på ryggen med, sjal til 15.000 kr som alle hadde sååå lyst på. Galskap i mine øyne, men hver sin smak :)

Anonymkode: 2f0f3...fe4

Hvilke tanker gjør du deg om de som kjøper vogn til 15 lapper da? Eller en dyr bil? Hva med å unne seg en dyr ferietur, er det "greit" eller er det også galskap? Til forskjell fra disse eksemplene, så vil et dyrt bæresjal ofte kunne selges videre med lite tap. Så si meg, hva er galskap med dette?

Anonymkode: 0b7c3...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skriver slike innlegg er gjerne "nyfrelste" og tar litt av innimellom. 😉 

Det er veldig praktisk å slenge en fireåring på ryggen av og til, når de små beina blir trette. 

Hilsen en som har båret i mange år, men ikke driver med misjonering 😉

Anonymkode: b06a4...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilke tanker gjør du deg om de som kjøper vogn til 15 lapper da? Eller en dyr bil? Hva med å unne seg en dyr ferietur, er det "greit" eller er det også galskap? Til forskjell fra disse eksemplene, så vil et dyrt bæresjal ofte kunne selges videre med lite tap. Så si meg, hva er galskap med dette?

Anonymkode: 0b7c3...65c

Det tipper over i galskap når man belærer andre om det

Anonymkode: 562c5...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det tipper over i galskap når man belærer andre om det

Anonymkode: 562c5...a7f

Hva er bælerende med at medlemmene i gruppa «viser frem sjal til 15 000 som alle hadde såååå lyst på». Altså isolert sett. Noen viser frem en fin ting, andre synes også den er fin - hva er problemet her?

Det er noen i slike grupper som går overboard - ja. Men selv om man er entusiastisk for bæretøy inne i en bæregruppe, betyr ikke det at man er helt fanatisk IRL.

Anonymkode: 24856...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Det tipper over i galskap når man belærer andre om det

Anonymkode: 562c5...a7f

En digresjon. Dette svarer jo ikke på spørsmålet i det hele tatt, og misjonering ble heller ikke nevnt i svaret sitert.

Forøvrig, så ble jeg selv tipset om bæring, og med kolikkbarn er jeg svært takknemlig for det! Personen dristet seg til og med til å fraråde babybjørn og ga en kræsjkurs i ergonomisk bæring. Galskap!!:sjokkert:

Anonymkode: 0b7c3...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mumua skrev:

Jeg måtte melde meg ut, folk var jo helsprø og hadde bæresjal for flere titusener. Naive meg ønsket tips til mitt første sjal og jeg ble regelrett slaktet som ikke hadde lest meg opp nok til å vite forskjell på alle 😅 Vil gjerne bli "bæremamma", men man trenger ikke å bli manisk heller. Frekke var de og, vi uvitende ikke-bærere er visst ikke verdt mye gitt. Hadde vel fått juling om jeg nevnte at jeg har en Ergobaby 360 og en Caboo Close 😋

Du hadde absolutt ikke fått juling! Caboo blir ofte anbefalt av erfarne bærere, og selv om 360 ikke er den første selen man anbefaler nybegynnere pga upraktisk spedbarnsinnlegg etc, er det en ergonomisk, trygg sele.

Regner med du fikk spørsmål om du hadde lest filene før du stilte spørsmål? Der er nemlig svarene på sikkert 90% av svarene nybegynnere lurer på, inkludert det du skriver her. I en gruppe med over 10k medlemmer blir det mange slike innlegg per dag - om akkurat det samme. Det er håpløst å henge med på. Derfor ønsker man at alle medlemmene sjekker litt i filene før de stiller spørsmål, for det er sjelden det er første gang et spørsmål blir stilt. Hvis du kjøper en bil, vil du som regel lese deg opp i alle fall litt før du drar til bilselgeren? 

Anonymkode: b06a4...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Haha!! Heeeelt enig, hi!😆

Anonymkode: 5eb65...d75

Ah, er det grunnen til at jeg observerte en stor gutt som satt i bæresele hos sin mor og som var altfor stor :hjerter_rundt:

Jeg kunne ikke tilby det samme - er alene med tvillinger - hvordan skal jeg kunne tilby noe slik? Føler meg faktisk litt mobbet siden jeg ikke kan tilby det samme. Jao jo, jeg kan jo ha en tvilling på 3 år foran og en annen bak. Føler nesten litt sånn Siv Jensen indianerkostyme at de gjør narr av oss minoriteter!

Anonymkode: ed5a5...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Ah, er det grunnen til at jeg observerte en stor gutt som satt i bæresele hos sin mor og som var altfor stor :hjerter_rundt:

Jeg kunne ikke tilby det samme - er alene med tvillinger - hvordan skal jeg kunne tilby noe slik? Føler meg faktisk litt mobbet siden jeg ikke kan tilby det samme. Jao jo, jeg kan jo ha en tvilling på 3 år foran og en annen bak. Føler nesten litt sånn Siv Jensen indianerkostyme at de gjør narr av oss minoriteter!

Anonymkode: ed5a5...b68

Jeg forstår ikke helt. Du føler deg gjort narr av? Kan du forklare litt mer. Jeg har sett mange bære tvillinger, men de blir jo tunge etterhvert:blomst:

Anonymkode: 0b7c3...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke helt. Du føler deg gjort narr av? Kan du forklare litt mer. Jeg har sett mange bære tvillinger, men de blir jo tunge etterhvert:blomst:

Anonymkode: 0b7c3...65c

Forstår du ikke helt? Forstår du ikke at at dette ikke er mulig med tivillinger og at jeg dermed føler det som en fornærmelse`Du må gjerne prøve selg - og komme tilbake etterpå!

Anonymkode: ed5a5...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke tanker gjør du deg om de som kjøper vogn til 15 lapper da? Eller en dyr bil? Hva med å unne seg en dyr ferietur, er det "greit" eller er det også galskap? Til forskjell fra disse eksemplene, så vil et dyrt bæresjal ofte kunne selges videre med lite tap. Så si meg, hva er galskap med dette?

Anonymkode: 0b7c3...65c

I MINE øyne er dette galskap, men hver sin smak, som jeg skrev, folk er forskjellige. Syns også det er galskap å kjøpe vogner til 15.000, biler til milioner av kroner og  designerklær verdt en formue, men meg om det. Folk får bruke pengene sine akkurat på hva de vil :)

Anonymkode: 2f0f3...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Forstår du ikke helt? Forstår du ikke at at dette ikke er mulig med tivillinger og at jeg dermed føler det som en fornærmelse`Du må gjerne prøve selg - og komme tilbake etterpå!

Anonymkode: ed5a5...b68

Du trenger ikke svare frekt.

Nei, jeg forstår ikke hva du føler deg fornærmet for. Hvem har mobbet deg og hvordan? Det går fint an å bære to barn på én gang, men når de blir tunge er det ikke alltid like behagelig. Hvis barna vil bli båret kan man bytte på. Én i vogn og én i sele, for eksempel. Eller når de kan gå, én går og den andre bæres.

Har prøvd selv, ja. Har vært dagmamma for ettåringer.

Anonymkode: 0b7c3...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...