Gå til innhold

Syns småbarnstiden er fantastisk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og føler at jeg nesten ikke kan si det til noen. Uansett får jeg til svar nyt det mens du kan.. bare vent.. Nesten som en trussel om at ting bare MÅ bli et helvette.

Likedan var det å gå gravid, Sørg for å få masse tid sammen, snart kommer det en liten sjef i huset, bare vent..

Opplever folk det å ha småbarn i huset som så sinnsykt forferdelig? I barselsgruppa jeg er med i, har jeg ingenting å bidra med, og har derfor droppet ut. Man skal klage over mannen sin, over barnet/barna, livet og alt mulig. 

Åsså sitter jeg der, og føler at livet mitt har blitt bare bedre og bedre, at jeg seriøst ikke har noen ting å klage over. Og opplever at jeg er rene partydreperen når jeg ikke kan henge meg på jamrekoret om all elendigheten. Jeg elsker mannen min høyere nå, enn før jeg ble gravid, og enda mer etter fødsel og barnet kom til verden. Vi snakker sammen, ler, gir hverandre rom for å få gjøre våre hobbyer, og gleder oss på hverandres vegner. Hvorfor er det så vanskelig plutselig for alle andre når man har fått familie.

og hva skal jeg "bare vente på", at livet og forholdet rakner? Er ikke et samboerskap som en bankkonto, man får renter og den vokser med innskudd+

Anonymkode: 15b5b...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammelt er barnet ditt, da? Jeg synes det går opp og ned. Babytiden med førstemann var fæl.. babytiden med andremann var fin...

1-års alderen med førstemann var fæl.. 1-års alderen med andremann var fin..

2-års alderen med andremann var fæl.. 2-årsalderen med førstemann var fæl..

 

Så går det noen måneder med glede og lykke! Så kommer trassen, og alt blir mørkt og dystert, og en kamp :P Så kommer det noen måneder med glede og lykke! Så kommer trassen, og alt blir mørkt og dystert, og en kamp ;)

Hver sin periode. Hvert sitt barn. Hver sin personlighet. Litt flaks og uflaks. Som f.eks når man har omgangssyke samtidig som barnet får tenner og skriker hele natta. 

Eller som når man er frisk, i god form og er på tur med barna i skogen og lykken er en kullsort pølse :P

Anonymkode: 59f7b...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt det. Jeg er overbevist om at de som fokuserer på alt det positive rundt seg, og er takknemlig for alt det gode de har er lykkeligere i lengden, selv om man kanskje objektivt sett har det bedre enn andre. Ting endrer seg når man får barn. Noe blir bedre, andre ting blir vanskeligere. Det viktige er å glede seg over godene. 

Anonymkode: 5bc85...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns småbarnsperioden var fantastisk, men etter begge begynte på skolen, og fritidsaktiviteter, så har vi ikke tid til noe lenger. Alt går i skole, lekser trening, kamp og cup. Alt er koselig på sin måte, men veldig travelt. Alt var enklere før da vi kunne gjøre alt i vårt tempo. Nå må vi henge på, og ofte må vi foreldre dele oss for å få hverdagen til å gå opp. Middagene i hverdagen blir enklere og enklere. Men selvsagt er det gøy å få være med på også. Men som nevnt, ofte jeg savner tiden før skolestart, da styrte vi oss og tiden vår, mye mer selv.

Anonymkode: 9cf53...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri skjønt det der med at man skal dyrke det negative, hva med å ha fokus på det positive? Det gjør livet så mye enklere å leve.

Jada, livet går i faser, hver alder har sin sjarm og sine utfordringer, men hva godt kommer det ut av å sitte og gnage på det negative...

Jeg likte også småbarnsfase. Det var travelt en periode i 1-2 års alderen når de er høyt og lavt helt uten respekt for hva som kan være farlig, da må de passes på hele sin våkne tid, men det er jo også en av de mest sjarmerende aldrene. Barnehageårene er rolige og fine, da har man rolige ettermiddager og kvelder med mye kos. Det er en alder hvor barna er veldig fysiske og elsker sitte i armkroken, komme opp i dobbeltsenga om morgenen osv, det er en fase i livet med koseoverdose hver eneste dag og det er deilig.

Overgangen til skolebarn var jeg ikke helt forberedt på, plutselig er ettermiddagene mye stress og kaos, det skal rekkes trening og div aktiviteter, det er vennebesøk lekser osv. Men det er jo også en fase hvor barna blir mer selvstendige og kan være alene hjemme litt så du kan dra på butikken alene, trene litt selv også osv.

Nå er eldste min 16 år og for en herlig alder det er. Joda, nattevåken er tilbake siden jeg ikke klarer sove før han er i hus i helgene, jeg bekymrer meg litt når han er ute med motorsykkelen osv. Men den "nyforelskelsen" man kjenner på når morskjærligheten slår deg for fullt første gangen når du står der med et spedbarn i armene, den er nesten tilbake når du stolt ser på din nesten voksne sønn altså. Så utrolig stolt jeg er av den unge mannen han har blitt, denne blide, sosiale, kjekke unge mannen som behandler småsøsknene sine så fint, hjelper mammaen sin hver gang jeg spør om noe, er snill og god mot sin kjempesøte kjæreste, gjør det bra på videregående som han forøverig digger (han har funnet et yrkesfag han virkelig brenner for og har fått fra å ha 3,8 i snitt på ungdomsskolen til å ha fått nesten bare 5'ere på vgs). Jeg er så stolt av han at jeg nesten sprekker, og den stoltheten deler jeg med min mann som jeg nå har vært sammen med i 20 år.

Nei, livet trenger ikke være så ræva selv med barn, det kan være en lykke også :)

 

Anonymkode: bc086...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever det samme som deg HI, livet mitt er blitt bare enda bedre med barn! Har en snart treårig gutt og ei lita jente på vei:)

De fleste rundt meg svartmaler det å være gravid, å ha en treåring, å ha en jentebaby i vente og småbarnstiden generelt...

Jeg lar meg ikke påvirke av sånne kommentarer lenger, og oppleves nok som både naiv og overdrevent positiv - nettopp pga at jeg VIRKELIG ser verdien av alt positivt rundt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver alder har sine fordeler og ulemper.  

Mine foreldre har alltid sagt at den beste fasen av livet er den de har nå. Og sånn har de hatt det i 40 år. 😊

Jeg merker jeg og mannen har det likt. Livet er alltid best akkurat nå. 😊

Anonymkode: 527f6...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men, hi, da har du vært heldig. For veldig mange er småbarnsperioden kjempetung, og da er det godt å ha noen å snakke med. 

Flott for deg at livet leker, bare kos deg med det, og blås i alt det negative. 😊

Anonymkode: d10d1...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heeeelt enig!! 😊 Jeg elsker det! Ja, det kan være så inn i granskævven krevende noen ganger (jeg er alene med 2). Men fy søren, jeg nyter det! Føler meg utrolig heldig! Noen ganger klager jeg og det må man få lov til, men alt i alt, nyter jeg.  Man er sliten på en "positiv" måte, føler jeg. Men selvfølgelig, alle dager er ikke like, noen dager er verre enn andre, men gjevnt over, er det helt fantastisk. ❤️

Anonymkode: 38bd8...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger her med en 5 dager gammel en ved siden av meg, og nyter :) 

av erfaring med førstemann så nyter jeg fra dag til dag. Første gangen var jeg mer stresset, han sov lite og jeg var ufattelig sliten. Fikk ammeproblemer og barseldepresjon. MEN, jeg sier ikke til noen nybakte foreldre "nyt mens du kan..." osv -Fordi barn er forskjellig, foreldrene er forskjellig. 

Jeg er derimot åpen om at det var tidvis tøffe tak med første, men det er kun for å vise åpenhet jeg ikke så den gangen (følte meg som verdens verste som ikke nøt babytiden, skulle ønske noen sa at det var Ok det også). Men sånn "skremsels taktikk" noen driver med er bare tåpelig. 

-Hadde svart "synd at det er sånn for deg, men la nå meg få nyte dette da" 

Kos deg videre, det gjør jeg også denne gangen 😊💜

Anonymkode: 0b307...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann gikk alt som en drøm, så fikk vi tvillinger som aldri som samtidig.

Nå er de 7 år, grøsser når jeg ser nyfødte tvillinger. 

Anonymkode: f068d...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har koset meg enormt mye med mine barn hele veien! Har 4 stk fra alderen 2-10 år. Kan virkelig ikke si at ting har vært annet enn kos! Søvnløse netter og sykdom er noe man må regne med,så det er lov å kjenne på at man er sliten til tider. Men så mye kos og glede barn gir! Jeg nyter like godt han på 2 år som eldste jenta på 10 år. De har forskjellige behov,men vi utnytter tiden ettersom det passer seg for hver og en. Jeg kan med hånden på hjertet si at småbarnsalderen er FANTASTISK!!! :) Kos deg masse og nyt hvert minutt. Det er en kort tid i livet.

Anonymkode: 08aa9...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 i alderen 2, 7 og 9 år. Elsker det. Ja, kjempesliten til tider og lei, men elsker det. 

Et vennepar, et helvete fra dag 3. De har nå en på 5 og livredd for å få flere. Ungen er frisk, men de taklet ikke å få barn.

Et annet vennepar er utslitt. De har 2 på 2 og 4 år. De lager seg så utrolig mye arbeid at de går konstant på sparebluss. 

Et til vennepar har også 2. Hun elsker det, han hater det. Hun vil ha flere og han nekter.

Så forskjellig er det å ha barn. Det er ikke svart og hvit. Desverre er det veldig mange som sliter seg ut istede for å nyte tiden. Plutselige er ungene store og flytter ut. 

Hvor gammel er ditt barn HI? Desverre har jeg opplevd før st alt er gull og grønne skoger 1. året også, pang, samvlivsbrudd og alt annet fælt. 

Kos deg videre og nyt tiden mens barna er små. Alle aldre har sin egen sjarm. 

Anonymkode: 0f694...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg har barn på 7,6 og 1 år og jeg synes livet er helt fint. I alle disse årene fikk jeg kommentarer " bare vent til du får barn."" bare vent til du får to barn" nå har jeg fått tredjemann og er ikke lenger rundt folk som ser på alt negative. Jeg elsker barna mine,enda de er alle gutter. Igår fikk jeg enda en "stakkars deg,du har 3 gutter,jeg har 2 og klarer ikke Å KJEMPE MOT DEM". Der er kanskje problemet. Man skal ikke føre krig mot barna sine. Men sånn er det. Folk er forskjellige og liker bedre andre når de lider enn når de er glade.

Anonymkode: bb935...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Jeg har barn på 7,6 og 1 år og jeg synes livet er helt fint. I alle disse årene fikk jeg kommentarer " bare vent til du får barn."" bare vent til du får to barn" nå har jeg fått tredjemann og er ikke lenger rundt folk som ser på alt negative. Jeg elsker barna mine,enda de er alle gutter. Igår fikk jeg enda en "stakkars deg,du har 3 gutter,jeg har 2 og klarer ikke Å KJEMPE MOT DEM". Der er kanskje problemet. Man skal ikke føre krig mot barna sine. Men sånn er det. Folk er forskjellige og liker bedre andre når de lider enn når de er glade.

Anonymkode: bb935...222

"Elsker de, enda de alle er gutter"? Det var enda godt da ;) 

Elsker og småbarnstida! Har min lille nyfødte gutt i fanget (har og tre fine gutter💙) og har allerede en enorm sorg over å aldri få oppleve dette igjen... Dette er meningen med livet, og jeg tror at dersom man senker skuldre og bare nyter så er dette den beste tiden i livet. Vi har tre snille rolige gutter som elsker oss og er helt avhengig av oss! 

Anonymkode: 9f4e7...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes småbarnsfasen var et fryktelig styr. Mye syke unger som selvfølgelig krasjet med jobb, følte meg dratt i alle kanter. Lite søvn. Har såpass stort mellomrom mellom barna at jeg måtte drasse med en ettåring på fotballtrening/cup til storebror. 

Så mye bedre nå. Har en tenåring, mange som advarte mot den tiden, men nå trives jeg veldig bra. Synes tenåringer er artige (på sin måte). Du må se de og prate med de, men er ikke oppå deg hele tiden, slik som små barn. 

Anonymkode: 1d87b...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Elsker de, enda de alle er gutter"? Det var enda godt da ;) 

 

Anonymkode: 9f4e7...928

Dette var sarkastisk ment! Jeg elsker mine barn og har aldri hatt kjønnspreferanser! Poenget med innlegget var at folk har alt for mange meninger om andres familielivet og hvordan DET SKULLE VÆRE. 

Anonymkode: bb935...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...