Gå til innhold

Hva spiser deres tenåringer og tar dere hensyn til..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Økonomi? 

Mine tenåringer spiser veldig mye såklart. Og vi prøver å ta hensyn at de skal få i seg riktig næringsinnhold med tanke på pålegg og sunne middager. Men hvor går grensen? Går det noen grense? Altså, har dere begrensinger på hva de får spise? 

Vi kjøper mye økonomipakker med vanlig pålegg som de får forsyne seg relativt fritt med. Men hva med snacking av sunn yoghurt, frukt og grønt, melk, sunn juice osv? 

Var dere forberedt på hva det kostet å ha flere tenåringer i hus? 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen hos oss spiser mellommåltider... De har begrensninger på juice (det skal være nok til alle) yoghurt, det holder med en (vi har det sjelden). Frukt spiser de i samme måltid som annen mat. Gulrøtter er fritt frem...

Anonymkode: 9f501...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tenåringsgutter og det eneste jeg setter begrensninger på er brus, frossenpizza og slike ting. 

Jeg handler som regel stort når det er salg, er det 4 for 100 på alle typer grandiosa på Obs! kan jeg fint kjøpe 12 pizzaer, men det betyr ikke at de kan spise pizza i hytt og gevær. Slike ting må de spørre før de tar, og det spises stort sett når de har huset fullt av kompiser i helgene o.l. Brus kjøper jeg også på salg, så vi har alltid brus i kjøleskapet i kjelleren, men det er det bare lov å drikke i helgene.

Vanlig brødmat, knekkebrød, pålegg, frokostblanding, frukt, yoghurt osv spiser de det de vil av.

Jeg var vel egentlig forberedt på at særlig aktive gutter i den alderen spiser enorme mengder mat, men hvor mye mat det faktisk går når det står 4-5 av dem på kjøkkenet og er skrubbsulte (det er jo alltid kompiser her også) er ganske facinerende noen ganger ja ;)

 

Anonymkode: b4bfb...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min ikke helt tenåring enda, han blir 13 i desember. Han trener mye og er veldig aktiv, så merker han har begynt å spise endel mer i det siste. Da går det stort sett i brødmat. Litt mer middagsmat blir det også, men han spiser ikke mellom måltider. Prøver å få han til å tenke sunt, at selv om han ikke akkurat har problemer med vekta, må han passe på hva han putter i seg. Selv om en skive med Nugatti kan være greit, blir det litt i meste laget når han plutselig spiser seks skiver, da må han spise annet pålegg. Prøver også å få han til å spise mer frukt, fylle opp med sunne ting rett og slett. han kan lett spise en hel frossenpizza alene, så det må han spørre om før han får ta, og igjen går det på hva som er sunt.

Endret av MTF
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat som finnes i huset er alle fri til å forsyne seg av. Skal jeg har noe til en spesiell anledning, gir jeg beskjed om at det ikke må røres.

De vet godt at de ikke skal spise seg mette på snop slik at de ikke orker middag/brødmåltider, så det har faktisk aldri vært et tema i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De økonomiske begrensingene går mer på at vi ikke kjøper inn påfyll av noe, med mindre vi har blingsa helt på ukeshandlinga. Er det tomt for ost, så får de spise noe annet. Det gjelder også frukt og yoghurt. Vi hamstrer ikke mat lenger, da ble det så mye svinn. Det tenåringen spiser mest av er brød og melk. Og det er det kompisene blir forsynt med også. Ofte har gjestene hans med mat, som grandis eller nudler eller noe sånn :)

Anonymkode: 15340...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frukt og grønnsaker får de ta så mye de vil av, juice og melk er det begrensninger på, ellers brød, knekkebrød og pålegg får de og spise så mye de vil av. Største vil gjerne ha makrell i tomat på tube, jeg kjøper first price sin. Hun liker begge, da kjøper jeg den billigste. Begge er veldig glad i kalkunkorv, men den er borte den dagen jeg kjøper den. Og koster jo en del, så den kjøper jeg bare 2 ganger i uken. Har jo mye annet pålegg de liker.

Brus og godteri har vi nesten aldri i hus. De får godteri på lørdag, eller penger til godteri. Så kjøper jeg store poser med upoppet popcorn, og vi har popcorn maskin. Så de kan og lage popcorn da de ønsker. De lager ikke mer enn 1-2 ganger i uken. Så har vi jevnlig ingredienser til smoothie så de kan lage det. De bruker frosne jordbær, banan og juice. Så er ikke så dyrt.

Jeg er alene med de, og på laveste sats AAP. Så jeg tenker økonomi, kjøper og på salg, når de har Norvegia til 59 kr, kjøper jeg 10 pakker og fryser ned. Samme hvis det er salg på kyllingfilet og fisk, da kjøper jeg opp stort og fryser ned. Kjøper first price ris, den på 4 kg til 30 kr, og first price taco produkter osv. Begge barna er glad i havregrøt, så det lager jeg ofte, er jo veldig billig mat. Frukt, grønnsaker, nudler osv, handler jeg ofte på innvandrer butikker.

Anonymkode: e2597...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de spise det som er. Vi kjøper ikke inn store mengder av noe de ikke får ete. Hender at ungene får ha ferdigpizza hvis jeg skal på kveldsvakt og mannen ikke er hjemme, men da får ikke den ene fråtse, det skal være nok til begge.

Juice kjøper vi kanskje 1-2 ganger i uka, og det er ofte tomt samme dag eller dagen etter det er kjøpt. Men det blir likevel ikke kjøpt inn mer med en gang.

Brød og pålegg får de spise så mye de vil av, men måtte si til 17 åringen at om man skal ha 5 brødskiver, så kan man faktisk ikke ta 2 salamiskiver på hver brødskive. Da må man faktisk bruke annet pålegg også.

Brus og godter har vi kun i helger. 17 åringen kjøper brus og godter hele tiden for egne penger når han har, men det er oftest tomt 1 uke etter han har fått lønn, og jeg gir han ikke penger til snop utenom lørdager.

Anonymkode: 292bc...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to tenåringsgutter og det eneste jeg setter begrensninger på er brus, frossenpizza og slike ting. 

Jeg handler som regel stort når det er salg, er det 4 for 100 på alle typer grandiosa på Obs! kan jeg fint kjøpe 12 pizzaer, men det betyr ikke at de kan spise pizza i hytt og gevær. Slike ting må de spørre før de tar, og det spises stort sett når de har huset fullt av kompiser i helgene o.l. Brus kjøper jeg også på salg, så vi har alltid brus i kjøleskapet i kjelleren, men det er det bare lov å drikke i helgene.

Vanlig brødmat, knekkebrød, pålegg, frokostblanding, frukt, yoghurt osv spiser de det de vil av.

Jeg var vel egentlig forberedt på at særlig aktive gutter i den alderen spiser enorme mengder mat, men hvor mye mat det faktisk går når det står 4-5 av dem på kjøkkenet og er skrubbsulte (det er jo alltid kompiser her også) er ganske facinerende noen ganger ja ;)

 

Anonymkode: b4bfb...398

Haha.. du kjøper 12 pk pizzaer og kaster det bort på ungdommenes venner!? 

Anonymkode: 54757...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begrensinger på brus, juice, snop og chips. 

Frukt, knekkebrød, skiver og kornblandinger spises fritt. 

Anonymkode: 3f6aa...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frukt og grønnsaker får de ta så mye de vil av, juice og melk er det begrensninger på, ellers brød, knekkebrød og pålegg får de og spise så mye de vil av. Største vil gjerne ha makrell i tomat på tube, jeg kjøper first price sin. Hun liker begge, da kjøper jeg den billigste. Begge er veldig glad i kalkunkorv, men den er borte den dagen jeg kjøper den. Og koster jo en del, så den kjøper jeg bare 2 ganger i uken. Har jo mye annet pålegg de liker.

Brus og godteri har vi nesten aldri i hus. De får godteri på lørdag, eller penger til godteri. Så kjøper jeg store poser med upoppet popcorn, og vi har popcorn maskin. Så de kan og lage popcorn da de ønsker. De lager ikke mer enn 1-2 ganger i uken. Så har vi jevnlig ingredienser til smoothie så de kan lage det. De bruker frosne jordbær, banan og juice. Så er ikke så dyrt.

Jeg er alene med de, og på laveste sats AAP. Så jeg tenker økonomi, kjøper og på salg, når de har Norvegia til 59 kr, kjøper jeg 10 pakker og fryser ned. Samme hvis det er salg på kyllingfilet og fisk, da kjøper jeg opp stort og fryser ned. Kjøper first price ris, den på 4 kg til 30 kr, og first price taco produkter osv. Begge barna er glad i havregrøt, så det lager jeg ofte, er jo veldig billig mat. Frukt, grønnsaker, nudler osv, handler jeg ofte på innvandrer butikker.

Anonymkode: e2597...36e

Hvordan blir osten når den har vært frossen, blir den ikke kornete? Smart å ikke kjøpe mer før det er tomt, det skal jeg også begynne med.

Anonymkode: 7a593...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det er fritt fram i kjøleskapet her, men er begrensninger i den forstand at man ikke setter seg med og spiser opp alt kjøttpålegget alene, eller tømmer kjøleskapet for melk alene. De skal tenke på at andre kanskje også vil ha. Det er fryktelig irriterende å komme sulten hjem og ha lyst på brød med fenalår og majones, kanskje har man i all sin sult fantasert om akkurat den skiva,- også er alt borte når jeg armer kjøleskapet. DA blir jeg SUR! Kjøper også 10- 20 grandiosa i slengen( akkurat nå 5 grandiosa for 100 kr i Sverige) og bruker den som bunn i restepizza. De kan også steker seg et par til kvelds, men IKKE hver kveld. De spiser utrolige mengder. 5- 6 skiver brød til frokost, samme til lunch. Går 2-3 liter melk om dagen. 

Anonymkode: 7a593...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha.. du kjøper 12 pk pizzaer og kaster det bort på ungdommenes venner!? 

Anonymkode: 54757...53a

Kaste bort? Er vel en selvfølge at ungdommenes venner skal få mat når husets ungdom skal spise. Mener du at de skal sitte å se på, eller gå på et annet som mens husets folk spiser? Det er utenfor all takt og tone.

Anonymkode: 7a593...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar! Er det viktig for dere at ungdommene får i seg sunn mat? Lar dere de lage seg en tynnere skive med mer sunt pålegg eller må de begrense seg til feks en skive kjøttpålegg og en skive øst, og heller spise mer brød om de ikke blir mette? 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha.. du kjøper 12 pk pizzaer og kaster det bort på ungdommenes venner!? 

Anonymkode: 54757...53a

Kaster det bort på ungdommens venner? Virkelig? Jeg gjør det samme og synes det er kjempe hyggelig at ungdommene samles i kjellerstua vår og steker seg pizza innimellom. Helt topp!!!

 

Anonymkode: a3772...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan blir osten når den har vært frossen, blir den ikke kornete? Smart å ikke kjøpe mer før det er tomt, det skal jeg også begynne med.

Anonymkode: 7a593...d17

Her går det i snitt 1 kg ost i uka, og jeg kjøper uhyre sjelden til full pris, uten at jeg trenger fryse ned.

Jeg har mattilbud-appen på telefonen og sjekker den hver søndag for tilbud. Har noen tilbud på ost kjøper jeg flere stykker, gjerne 4-5 stykker og det var da en drøy måned mens holrdbarheten gjerne er flere måneder frem i tid. Trenger altså ikke fryse.

Er veldig sjelden jeg går tom for ost før det igjen er tilbud i en eller annen butikk.

Akkurat nå har jeg en halv ost igjen fra det var tilbud hos Meny sist, de hadde 1 kg for 69 kr. I morgen er det åpningstilbud i en ny Extra butikk her, og de har 1 kg til 59 kr, da fyller jeg opp igjen.

Anonymkode: b4bfb...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen begrensninger. Men jeg er velsignet med barn og ungdommer som forstår at de skal dele. Ingen av mine har noen gang tenkt tanken på å ta yoghurt etter yoghurt og spise til det er tomt. 

Det er fri tilgang i kjøleskap og matskap. De kan ta seg brødskiver med pålegg eller lage seg noe varmt. 

Vi kjøper aldri inn brus og godterier utenom til lørdagen, og da bare akkurat det vi skal ha den lørdagen, så det er uhyre sjelden vi har slikt i hus.

Er det noe de ikke får ta for eksempel fordi jeg skal ha det til en venninnekveld, så sier jeg fra og det får ligge i fred. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar! Er det viktig for dere at ungdommene får i seg sunn mat? Lar dere de lage seg en tynnere skive med mer sunt pålegg eller må de begrense seg til feks en skive kjøttpålegg og en skive øst, og heller spise mer brød om de ikke blir mette? 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Sånt har jeg aldri lagt meg opp i for det har aldri vært noe problem, ingen som spiser "bare" pålegg her i huset og de velger stort sett fornuftige ting. Velger de å være ufornuftige noen ganger er det helt greit, de lever ikke av loff med nugatti, men spiser stort sett fornuftig og bra, så de gangene de velger mer ufornuftige ting er det ikke noe jeg legger meg i.

Anonymkode: b4bfb...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen begrensinger. Har tre tenåringer, to av de driver med toppidrett spiser enorme mengder. (5,000 kcal daglig) De følger kostlister og det går kun i rent kjøtt/fisk, grønnsaker, frukt, linser, havregrøt, fullkornsris osv. Det koster myyye. 

Anonymkode: 362c8...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det mange spørsmål her, men jeg er oppriktig nysgjerrig på deres tankegang: 

Er det viktig for dere å ikke få flere barn enn dere vet dere kan forsørge med et sunt kosthold? Synes svarene her gjenspeiler at folk er veldig flinke til å. Benytte seg av mat på tilbud, det er bra og da tenker jeg at de samme også er opptatt av sunn mat skal være tilgjengelig for barna i deres vekstfaser. 

Jeg spør litt for meg selv og litt pga studiet mitt, og av nysgjerrighet. 

Synes dere det er ok å skaffe seg mange barn (3-4) vel vitende om at man ikke har råd til å la barna forsynes seg slik de vil av maten hjemme (med unntak av spesial at som godteri, brus, juice, pizza, ekstra godt pålegg som man har kjøpt til helgen osv). 

Ser at flere skriver om det at barna skal lære seg å dele og ikke spise opp, det er ikke det jeg tenker på. Jeg tenker mer på hva de må ha for å bli mette. 

Hvis Per på 17 kommer hjem fra trening og trenger 1700 kcal, må han skjære tykke brødskiver og ha lite pålegg på og dermed spise flere brødskiver, eller er det greit at han skjærer tynne skiver og har på masse sunt pålegg slik at han trenger mindre brød for å bli mett? 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå blir det mange spørsmål her, men jeg er oppriktig nysgjerrig på deres tankegang: 

Er det viktig for dere å ikke få flere barn enn dere vet dere kan forsørge med et sunt kosthold? Synes svarene her gjenspeiler at folk er veldig flinke til å. Benytte seg av mat på tilbud, det er bra og da tenker jeg at de samme også er opptatt av sunn mat skal være tilgjengelig for barna i deres vekstfaser. 

Jeg spør litt for meg selv og litt pga studiet mitt, og av nysgjerrighet. 

Synes dere det er ok å skaffe seg mange barn (3-4) vel vitende om at man ikke har råd til å la barna forsynes seg slik de vil av maten hjemme (med unntak av spesial at som godteri, brus, juice, pizza, ekstra godt pålegg som man har kjøpt til helgen osv). 

Ser at flere skriver om det at barna skal lære seg å dele og ikke spise opp, det er ikke det jeg tenker på. Jeg tenker mer på hva de må ha for å bli mette. 

Hvis Per på 17 kommer hjem fra trening og trenger 1700 kcal, må han skjære tykke brødskiver og ha lite pålegg på og dermed spise flere brødskiver, eller er det greit at han skjærer tynne skiver og har på masse sunt pålegg slik at han trenger mindre brød for å bli mett? 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Bare et spørsmål, hvorfor forutsetter du at brød bør begrenses til ungdom i vekst? Siden du gjør et poeng ut av mye pålegg for å behøve mindre brød..

Anonymkode: 9aed3...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Anonym bruker said:

Bare et spørsmål, hvorfor forutsetter du at brød bør begrenses til ungdom i vekst? Siden du gjør et poeng ut av mye pålegg for å behøve mindre brød..

Anonymkode: 9aed3...c48

For da jeg var lita måtte jeg skjære tykkere brødskiver og fikk mindre pålegg for å bli mett. Det var en sånn du blir mett av skiva, ikke av pålegget mentalitet. Selv om skiva var full av karbohydrater mens pålegget var fullt av andre næringsstoffer. Jeg bare lurer på om denne formeningen er blant folk fortsatt. Eller om det er greit at ungdommen tar på ekstra pålegg for å bli mett og for å få dekket inntaket av andre næringsstoffer. 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

For da jeg var lita måtte jeg skjære tykkere brødskiver og fikk mindre pålegg for å bli mett. Det var en sånn du blir mett av skiva, ikke av pålegget mentalitet. Selv om skiva var full av karbohydrater mens pålegget var fullt av andre næringsstoffer. Jeg bare lurer på om denne formeningen er blant folk fortsatt. Eller om det er greit at ungdommen tar på ekstra pålegg for å bli mett og for å få dekket inntaket av andre næringsstoffer. 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

 

49 minutes ago, Anonym bruker said:

Bare et spørsmål, hvorfor forutsetter du at brød bør begrenses til ungdom i vekst? Siden du gjør et poeng ut av mye pålegg for å behøve mindre brød..

Anonymkode: 9aed3...c48

Forutsetter forresten ikke at brød burde begrenses, bare om barna får bestemme dette selv utifra eget ønske. 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Forutsetter forresten ikke at brød burde begrenses, bare om barna får bestemme dette selv utifra eget ønske. 

Anonymkode: 6bd0f...cbd

Det kommer vel litt an på økonomi og

Anonymkode: c8eaa...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...