Gå til innhold

Flere som ikke liker å jobbe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brenner for jobben min og er ufattelig takknemlig for at jeg får jobbe med det jeg elsker, hver dag. Har tjent veldig opp og ned i livet, men har satt tæring etter næring. Har alltid hatt penger til det som er viktig, men har prioritert bort villa, volvo og vov-vov. Tjener ca 500000 nå, men kunne fint ha klart meg på 350000 også fordi livet mitt er rigga slik.

Mitt råd til deg: følg drømmen din. Omskoler deg og gjør noe du har lyst til! Livet er virkelig for kort til å ikke like jobben. Tenk deg nøye om, bruk gjerne coach, gode venner og god tid. Snakk med mannen om hva en omlegging gjør i praksis: økonomisk osv osv.

Ta tak i livet ditt å lev det til fulle!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg sjønner godt hva du mener. 

Jeg har høy arbeidsmoral, og jeg er aldri borte fra jobb. 

Jeg har en lavtlønnsjobb ifg deg på ca 550000kr. Jeg selv føler ikke jeg har en lavtlønnsjobb da men.. 

 

jeg jobber i helsesektoren, og jeg trivest ikke lenger fordi det er sparing forann pasienters vel. 

Det har nå kommet så langt at jeg ikke orker mere. Det er farlig og uverdig. 

 

Men jeg har ikke råd her og nå til å slutte å finne en annen jobb. Jeg kunne tenkt meg å jobbe i en interiørbutikk jeg. Slippe ansvaret for pasienters liv og død, men være omgitt av vakre ting.. 

 

Desverre har vi ikke økonomi til det nå, men jeg jobber med saken for å finne noe annet. 

 

Men jeg vil jobbe ja, orker ikke å gå hjemme og slenge. 

Lediggang er roten til alt vondt. 

Har en ikke psykiske problemer, så får en det av å bare gå hjemme er min mening. 

Anonymkode: e9819...038

At man får psykiske problemer av å være hjemmeværende? Hadde ikke mange av oss hjemmeværende mødre i oppveksten? Som ikke gikk på veggen, men var opptatt med hus og hjem og barneoppdragelse? 

Det er så alt eller ingenting på DIB, men å jobbe seg syk kan vel skaffe mer problemer enn å ta seg en pause? 

Anonymkode: ca84d...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jobben min!! Er 42 og har en krevende og utfordrende jobb der jeg får brukt evnene mine og lært nye ting hele tiden. Hadde jeg mistet jobben min hadde jeg tiltet. 

Anonymkode: cc20f...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har arbeidsmoral, men ingen arbeidsglede. Har ikke vært borte fra jobb de siste 5 årene. Nå savner jeg faktisk å være syk. Har vurdert å dra til legen, men egentlig vet jeg ikke hva han kan gjøre. Misunner dere som har en mann med godt betalt jobb, slik at dere kan jobbe i lavtlønnsyrker som lærer for eksempel. Lærerjobb er min store drøm. Har tatt PPU, og alt, men innser at vi aldri kommer til å få råd til det. 

Anonymkode: 43bdc...969

Altså, SÅ dårlig betales vel ikke lærere at du skal trenge å legge den store drømmen på hylla. Særlig ikke hvis du faktisk har giddet den kvalmende, nedbrytende og intetsigende pliktetappen som heter PPU - da er du jo inne, om du ikke venter så lenge at ingen vil ansette deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, ser jeg fremstår som jeg tjener millioner, men jeg gjør ikke det. Har vel rett under 800 000 i året. Men det er et stort sprang ned til en lærerjobb som gir 500 000? eller noe sånt. Spesielt siden min mann allerede er i et lavtlønnet arbeid (tjener 350-400 000). Vi har jo bygget alt rundt inntektene vi har. Er ikke bare til å sette strek, og begynne på ny.

Anonymkode: 43bdc...969

Jeg er lektor, og får utbetalt ca 680000 kr. Har jeg studenter i tilegg kan jeg komme opp i 750000 kr. Syns ikke det er så dårlig betalt jeg.... jeg er lektor med opprykk da, det skal sies. Og har vært i jobben i 15 år. 

Anonymkode: 3c0cf...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Ærlig talt, man trenger ikke en mann for å kunne jobbe som lærer. Tror du alle som jobber som lærer har en mann med godt betalt jobb. Ønsker man å jobbe som det, så justerer man forbruket sitt etter det.

Anonymkode: bd7bc...aba

Jeg skjønner godt hva Hi mener jeg. Mannen min tjener i overkant av en mill. i året, og det gjør at jeg er veldig fristilt i valg av hva jeg vil drive med. Mulighetene det gir meg er noe jeg verdsetter så enormt høyt. 

Jeg har heller ikke vært glad i det typiske arbeidslivet Hi. Jeg synes tempoet er for høyt, at det ofte er upersonlig (og litt kjedelig for å være helt ærlig) å skulle være "profesjonell". Det er så mange mekanismer i arbeidslivet jeg ikke trives med. Så om jeg må tilbake i jobb noen gang (etter studier), så tenker jeg det holder med 2-3 dager i uken. Og så vil jeg heller bruke de andre dagene på å dyrke grønnsaker og skrive, lære språk og gjøre andre meningsfylte ting i livet.

Anonymkode: 383f2...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt hva Hi mener jeg. Mannen min tjener i overkant av en mill. i året, og det gjør at jeg er veldig fristilt i valg av hva jeg vil drive med. Mulighetene det gir meg er noe jeg verdsetter så enormt høyt. 

Jeg har heller ikke vært glad i det typiske arbeidslivet Hi. Jeg synes tempoet er for høyt, at det ofte er upersonlig (og litt kjedelig for å være helt ærlig) å skulle være "profesjonell". Det er så mange mekanismer i arbeidslivet jeg ikke trives med. Så om jeg må tilbake i jobb noen gang (etter studier), så tenker jeg det holder med 2-3 dager i uken. Og så vil jeg heller bruke de andre dagene på å dyrke grønnsaker og skrive, lære språk og gjøre andre meningsfylte ting i livet.

Anonymkode: 383f2...408

Men det du kommenterer her, har jo lite med det jeg kritiserer hi for. Jeg kritiserer hi sin mening om at man ikke kan leve av læreryrket

Anonymkode: bd7bc...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager avsporing, men hvordan kan du ha 190.000 i inntekt? Både minstesats ufør og aap er høyere enn det.

Anonymkode: 0efba...943

Når ble minstesats AAP høyere enn det? Vet minstesats ufør er høyere enn det.

Anonymkode: 4f582...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å være hjemme, tar meg gjerne en sykedag i løpet av året, trives godt på jobb og har mange gode kolleger men synes det er helt fantastisk med helg ☺️

Anonymkode: 47e61...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt hva Hi mener jeg. Mannen min tjener i overkant av en mill. i året, og det gjør at jeg er veldig fristilt i valg av hva jeg vil drive med. Mulighetene det gir meg er noe jeg verdsetter så enormt høyt. 

Jeg har heller ikke vært glad i det typiske arbeidslivet Hi. Jeg synes tempoet er for høyt, at det ofte er upersonlig (og litt kjedelig for å være helt ærlig) å skulle være "profesjonell". Det er så mange mekanismer i arbeidslivet jeg ikke trives med. Så om jeg må tilbake i jobb noen gang (etter studier), så tenker jeg det holder med 2-3 dager i uken. Og så vil jeg heller bruke de andre dagene på å dyrke grønnsaker og skrive, lære språk og gjøre andre meningsfylte ting i livet.

Anonymkode: 383f2...408

Du ser ikke verdien i å forsørge deg selv? Synes alle menn det er helt toppers å betale for at konemor skal gå hjemme og realisere seg selv? Jeg hadde nemlig ikke betalt for at min mann skulke gå hjemme og gro gulrøtter, lære språk og male akvareller. 

Og om din mann blir lei (og ikke kom her med at det aaaaaldri vil skje for det vet du ikke!) hvordan står du økonomisk? Ikke særlig attraktivt med folk som bare halvveis har jobbet i flere år. Er det rart kvinner går på trynet i samlivsbrudd! Håper jentene mine ser verdien av å forsørge seg selv. 

Anonymkode: 907bb...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager avsporing, men hvordan kan du ha 190.000 i inntekt? Både minstesats ufør og aap er høyere enn det.

Anonymkode: 0efba...943

Minstesats AAP er 187 000,-

Anonymkode: f4eb6...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hva du mener. Jeg har jobbet med mye forskjellig gjennom 17 år. For det meste deltid, men ved siden av fullt vgs og senere studier. Har en lang utdanning. Tjener gjennomsnittelig. Har ikke vært så lenge i fulltidsjobb, så skal vel tjene mer etterhvert. Pendler langt til jobb. Men jobben er fin den.

Jeg jobber fordi jeg må. Kunne jeg valgt hadde jeg gått hjemme. Stått opp 7.45, spist frokost med barna før vi kjørte til skolen. Kunne følge til døra og sjekke at alt var på plass. Levere yngste i barnehagen. Trene en time på treningssenteret. Handle mat. Reise hjem og sette på en klesvask, vaske badet, ta ut søpla eller lese en bok, se en episode av en serie, bake brød eller lignede. Hente på skolen, spise en liten matbit og gjøre lekser mens ungen fortsatt er noe opplagt. Hente i barnehagen når leksene var gjort. Leke med barna. Lage middag. En tur ut å leke før kveldsmat. Samme regla om igjen dagen etter. Bare være rolig og avslappet. Mer tid med barna i hverdagen og ikke utslitt i helgen. Ikke stresse på grunn av høyt arbeidspress og magesår. Har to sykedager på 1,5 år. En dag hjelper ikke akkurat på. 

Anonymkode: 3a26f...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke så veldig godt å jobbe. Har allikevel høy arbeidsmoral og er sjeldent borte. Jeg vil nok heller være hjemme enn å dra på jobb. Mulig det kunne ha endret seg om jeg hadde funnet en jobb jeg ikke sliter meg ut på og elsker.

Anonymkode: 3de75...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg ønsker i livet er å nettopp det å klare å jobbe. Men ikke så lett når jeg ble veldig syk som 19-åring.. Det er ikke et liv å gå hjemme hele dagen og vær ubrukelig.. 

 

Aldri ta for gitt at du har ei helse som fungerer og du er i stand til å jobbe.

 

Tenk på den skammen du ville ha opplevd om du var hjemmeværende. "Så hva gjør du da?", hadde blitt det mest frykta spørsmålet du noensinne hadde fått.

Anonymkode: c7b7f...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er priveligert, HI!

Du har helse til å jobbe og gjøre det du vil.

Du har økonomi til å holde en god levestandard.

Det du mangler er tydeligvis en vilje til å gå for det du egentlig vil. Men det er kanskje ikke så rart - du liker jo ikke å jobbe... Så du vil ikke jobbe for det du egentlig vil, for det krever omprioriteringer, det krever innsats.

Jeg har flere venninner som har hoppet av jobb og på utdanninger etter fylt 40. Til forskjell fra deg har de vært villig til å jobbe for det de vil ha. Og de har fått det til, også de to som var alenemødre. Til og med hun som hadde en jobb med minst samme lønn som deg fikk det til å fungere selv om hun også utdannet seg til en jobb men langt lavere lønn. 

Problemet ditt er det du skriver i overskriften - du liker ikke å jobbe... heller ikke for det du egentlig ønsker deg i verden er du villig til å jobbe (bortsett fra det materialistiske, da).

Og om du velger den materialistiske standarden, da er jo det et valg du gjør, og da burde du kanskje finne glede i det at du faktisk kan gjøre det, det at du har helse til å gjøre det - og at det faktisk er det du selv velger å gjøre?

Slutt å syte - alt det andre du sier du egentlig har lyst å gjøre er fullt oppnåelig hvis du bare er villig til å jobbe for det og innstille livet ditt deretter!

 

Anonymkode: 02897...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstå deg på en måte. Jeg trives heller ikke i arbeidslivet for tiden. Men det er jo fordi jeg ikke trives i jobben min. Hadde tidligere enn jobb jeg elsket. Forsøker å få ny jobb, men ikke fått napp enda (vært her i fire år og søkt i to). Jobben jeg har nå spiser meg rett og slett opp. Det er høye krav og forventning om mye overtid. I tillegg er det kjefting og dårlig stemning i bransjen.

Jeg forstår også at det ikke er bare bare å gå ned mye i lønn. Hvis jeg hadde sagt opp jobben (som jeg har vært fristet til mange ganger!) hadde vi ikke hatt råd til å sitte med huset og hadde nok måttet skifte skolekrets. 

Har du forsøkt karriereveiledning? Søk og sjekk om det finnes på ditt hjemsted. Jeg tenker at hvis du ikke trives i arbeidslivet så er det fordi jobben er feil for deg.

 

Anonymkode: 2dc83...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har arbeidsmoral, men ingen arbeidsglede. Har ikke vært borte fra jobb de siste 5 årene. Nå savner jeg faktisk å være syk. Har vurdert å dra til legen, men egentlig vet jeg ikke hva han kan gjøre. Misunner dere som har en mann med godt betalt jobb, slik at dere kan jobbe i lavtlønnsyrker som lærer for eksempel. Lærerjobb er min store drøm. Har tatt PPU, og alt, men innser at vi aldri kommer til å få råd til det. 

Anonymkode: 43bdc...969

Lærerjobb, lavtlønt? Juster overforbruket, finn en annen jobb og slutt å syte!! 

Anonymkode: 450d9...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det litt sånn også etter at jeg ble mor. Nå foretrekker jeg å bruke tid med ungen i stedet for på jobb. Jobber derfor redusert dette og neste år. Føler litt at jeg kaster bort livet mitt på jobben mens er jeg med familien min så er det dette livet handler om. Jobber kun fordi vi trenger penger. Har det ellers helt ok på jobben.

Anonymkode: 5e2e6...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er deilig med fridager. Jobber 80% som sykepleier, er ganske flink i jobben min, har noen dager med administrativt arbeid. Men det er ikke drømmejobben min. Likevel verdsetter jeg veldig å få gå på jobb, jeg var sykmeldt en lang periode for et år siden. På slutten holdt jeg på å gå på veggene, noe som gjorde at jeg startet i min fulle stilling for tidlig. Det medførte at jeg igjen brukte lang tid på å komme meg. Å ha råd til å gå hjemme hadde kunnet vært en drøm, Men det er ikke bra for meg. Det blir kjedelig i lengden.

Anonymkode: a0e56...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at det er så kjedelig å gå hjemme og ikke være i arbeid, er dere så avhengig av andre for å ha det bra? Det går da fint å ha et innholdsrikt og givende liv selv om man ikke jager etter klokken og stiller med matpakke hver morgen kl 07!

Når man er hjemmeværende kan man styre dagen som man vil, lese, studere, drive med håndarbeid, husarbeid, trene, gå på besøk, gjøre frivillig arbeid osv. Man trenger ikke en arbeidsgiver for å ha et givende liv, altså. 

Anonymkode: 6b2f0...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som mener at det er så kjedelig å gå hjemme og ikke være i arbeid, er dere så avhengig av andre for å ha det bra? Det går da fint å ha et innholdsrikt og givende liv selv om man ikke jager etter klokken og stiller med matpakke hver morgen kl 07!

Når man er hjemmeværende kan man styre dagen som man vil, lese, studere, drive med håndarbeid, husarbeid, trene, gå på besøk, gjøre frivillig arbeid osv. Man trenger ikke en arbeidsgiver for å ha et givende liv, altså. 

Anonymkode: 6b2f0...220

Jeg tror sjansen for å bli usigelig lat er stor når man «bare» går hjemme. Hvorfor gjøre i dag det jeg kan gjøre i morgen. Dersom det går mot brudd her, er jeg så glad for at jeg er i stand til å forsørge meg selv.

Studere? Hva skal jeg studere om jeg ikke kan utnytte det i en jobb? For å ha flere samtaleemner? Husarbeid er ikke så gøy. Strikke, lese og sy kan jeg gjøre likevel. Det ene utelukker ikke det andre av det du ramser opp.

Anonymkode: a0e56...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror sjansen for å bli usigelig lat er stor når man «bare» går hjemme. Hvorfor gjøre i dag det jeg kan gjøre i morgen. Dersom det går mot brudd her, er jeg så glad for at jeg er i stand til å forsørge meg selv.

Studere? Hva skal jeg studere om jeg ikke kan utnytte det i en jobb? For å ha flere samtaleemner? Husarbeid er ikke så gøy. Strikke, lese og sy kan jeg gjøre likevel. Det ene utelukker ikke det andre av det du ramser opp.

Anonymkode: a0e56...4d2

Selvsagt utelukker jobb lite/ingenting. Mitt innlegg var et motsvar til at man MÅ jobbe for å ha et givende liv. 

Husarbeid og trening som blir gjort på dagtid frigjør mye tid til når resten av familien har fri. Jeg studerer for å utvikle meg selv og min horisont, og selvsagt for å stille sterkere når/om jeg skal ut i arbeidslivet igjen. 

Poenget mitt er at man kan ha et godt, givende og utviklende liv selv uten jobb. 

Anonymkode: 6b2f0...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kunne byttet. Du kunne fått min ME og sofa, jeg din helse og jobb :) 

Anonymkode: fea65...57c

Du blir ikke friskere av å ikke komme deg av sofaen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...