Gå til innhold

Flere som ikke liker å jobbe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 41, og jeg liker ikke å jobbe. Har prøvd meg i flere yrker, men føler ikke at arbeidslivet er noe for meg. Jeg har en alt for godt betalt jobb, og våres utgifter er der etter. De få jobbene som faktisk virker til å være ok, de har jeg ikke råd til å ta. Angrer på at jeg ikke satset litt mer på noe som jeg brant for. Mange rundt meg misunner meg den "gode" jobben min, de skulle bare visst. Når jeg får influensa, omgangssyke eller noe, så syns jeg ikke det er ille i det hele tatt, for da slipper jeg å dra på jobb. Flere som har det slik? 

Anonymkode: 43bdc...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi andre har noe som heter arbeidsmoral og er blitt lært opp til å verdsette vårt eget bidrag til samfunnet. Mange nordmenn er bortskjemte og vil få alt på et gullfat. Kvalmt.

Anonymkode: b4998...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg liker bedre å ha fri enn å jobbe.

Har jobba "hele" livet,  dvs i ca 20 -25 år - er 40 år no. Synes det er kjekt på jobb første 1-2 år og så blir eg lei. Det lengste eg har jobba et sted er 4 år.

No har eg vore arbeidsledig i 1,5 år. Og eg nyter det. Får litt panikk når eg venter på svar etter intervju. Har jo lyst på jobben, men samtidig så har eg det så fritt og godt heime. Skulle egentlig ønske eg slapp å jobbe, men det er ikkje et reelt alternativ for oss.

Anonymkode: b7a64...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får justere forbruket ditt da. Med færre utgifter tåler du å gå ned i inntekt. Jeg elsker ferie og kunne gjerne doblet antall ferieuker, men hadde følt meg råtten om jeg bare hang hjemme hele året. Hva gjør man om man alltid har fri?

Anonymkode: 907bb...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også slik. Er 35 nå. Fikk min første jobb da jeg var 14 år, jobbet 100% pluss i mange år, før det en gang sa pang i 2013. Valgte jobb etter fornuft og har vel aldri brent for jobben, men har hatt veldig bra arbeidsmoral. Kanskje litt for bra, leverte alltid på jobb, men det gikk veldig ut over min familie. (Har et barn med diagnose). Byttet til en mer rolig jobb, nå jobber jeg deltid og prioriterer familie og helse foran alt. Ønsker ikke å gå tilbake til følelsen hvor livet kjentes meningsløst. 

Anbefaler deg å legge om livsstilen, få kontroll på utgiftene. Så har du mer rom for å endre hverdagen din i fremtiden om du finner ut hva du selv ønsker. 

Anonymkode: 6d133...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi andre har noe som heter arbeidsmoral og er blitt lært opp til å verdsette vårt eget bidrag til samfunnet. Mange nordmenn er bortskjemte og vil få alt på et gullfat. Kvalmt.

Anonymkode: b4998...3ee

Jeg har arbeidsmoral, men ingen arbeidsglede. Har ikke vært borte fra jobb de siste 5 årene. Nå savner jeg faktisk å være syk. Har vurdert å dra til legen, men egentlig vet jeg ikke hva han kan gjøre. Misunner dere som har en mann med godt betalt jobb, slik at dere kan jobbe i lavtlønnsyrker som lærer for eksempel. Lærerjobb er min store drøm. Har tatt PPU, og alt, men innser at vi aldri kommer til å få råd til det. 

Anonymkode: 43bdc...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har arbeidsmoral, men ingen arbeidsglede. Har ikke vært borte fra jobb de siste 5 årene. Nå savner jeg faktisk å være syk. Har vurdert å dra til legen, men egentlig vet jeg ikke hva han kan gjøre. Misunner dere som har en mann med godt betalt jobb, slik at dere kan jobbe i lavtlønnsyrker som lærer for eksempel. Lærerjobb er min store drøm. Har tatt PPU, og alt, men innser at vi aldri kommer til å få råd til det. 

Anonymkode: 43bdc...969

Men da får du justere det enorme forbruket ditt? Du kan virkelig ikke sitte og syte over at det er så fælt å jobbe når du ikke er villig til å gjøre noe med det. Jeg har arbeidsglede av å gå på jobb og bidra. Andre har glede av å sitte på ræva. Du skjønner, alle jobber blir kjedelig iblant. Selv om du blir lærer, vil det være dager der du skulle ønske du var noe annet. Rutine finnes overalt, man har gode og dårlige dager og så videre. Her er jo stjerneeksempel på bortskjemt i-landsborger.

Anonymkode: b4998...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte. Har jobbet hele livet og har lang utdannelse. Arbeidsmoralen har det aldri vært noe i veien med, men jeg fikk virkeligheten i øynene da jeg gikk på en smell for 4 år siden. Jeg var så overarbeidet at jeg bruket to år på å komme meg igjen. Jeg ofret helsa for arbeidsgiveren min og takken var å bli tuppa ut. Når jeg ikke lengre kunne utnyttes til siste dråpe så var jeg verdiløs. Og jeg jobbet i offentlig sektor. 

Nå er jeg mer realistisk, jeg tilbyr mer enn gjerne arbeidskraften og kunnskapen min, men jeg kommer aldri mer til å tyne meg selv. Det er kun jeg selv som taper på det. Mange arbeidsgivere bryr seg null om ansatte som blir langtidssyke, de finner alltids en annen som ikke kjenner grensene sine.

Anonymkode: 2de40...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi andre har noe som heter arbeidsmoral og er blitt lært opp til å verdsette vårt eget bidrag til samfunnet. Mange nordmenn er bortskjemte og vil få alt på et gullfat. Kvalmt.

Anonymkode: b4998...3ee

For et ovenfra og ned svar! Så bra for deg at du er så flink og pliktoppfyllende :-P

Anonymkode: de391...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har arbeidsmoral, men ingen arbeidsglede. Har ikke vært borte fra jobb de siste 5 årene. Nå savner jeg faktisk å være syk. Har vurdert å dra til legen, men egentlig vet jeg ikke hva han kan gjøre. Misunner dere som har en mann med godt betalt jobb, slik at dere kan jobbe i lavtlønnsyrker som lærer for eksempel. Lærerjobb er min store drøm. Har tatt PPU, og alt, men innser at vi aldri kommer til å få råd til det.

Anonymkode: 43bdc...969

Er lærerjobb et lavtlønnsyrke?? Du virker litt snobbete.....Hvis dere skrur ned litt på forbruket, så kan du jo også få deg en lettere jobb uten så mye ansvar hvis det er der skoen trykker. Jeg har en helt vanlig betalt jobb, og er storfornøyd med det. Kan gå hjem når arbeidsdagen er over, uten å ha dårlig samvittighet. Har mulighet for å jobbe mer hvis jeg vil, men siden jeg ikke har hovedansvaret for det feltet vi jobber mer, har jeg også større frihet.

Det er jo hva du gjør det til. Du må jo ikke nødvendigvis la jobben styre hele livet ditt. Det finnes MYE mer i livet enn jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg lurer litt på hva HI jobber som og hva hun tjener siden det ikke er bra nok å ha en helt vanlig jobb. Du virker bortskjemt og kan virkelig ikke klage. Du velger selv ditt eget liv.

Anonymkode: d9ae4...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ser jeg fremstår som jeg tjener millioner, men jeg gjør ikke det. Har vel rett under 800 000 i året. Men det er et stort sprang ned til en lærerjobb som gir 500 000? eller noe sånt. Spesielt siden min mann allerede er i et lavtlønnet arbeid (tjener 350-400 000). Vi har jo bygget alt rundt inntektene vi har. Er ikke bare til å sette strek, og begynne på ny.

Anonymkode: 43bdc...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, ser jeg fremstår som jeg tjener millioner, men jeg gjør ikke det. Har vel rett under 800 000 i året. Men det er et stort sprang ned til en lærerjobb som gir 500 000? eller noe sånt. Spesielt siden min mann allerede er i et lavtlønnet arbeid (tjener 350-400 000). Vi har jo bygget alt rundt inntektene vi har. Er ikke bare til å sette strek, og begynne på ny.

Anonymkode: 43bdc...969

Selvfølgelig kan du det. Ikke nødvendigvis et enkelt valg, men du bør gå gjennom hva som er viktigst for deg. Høy levestandard eller en jobb du trives i.

Anonymkode: 2de40...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke der ennå men synes at mange i den alder 40ish blir litt lei av å jobbe. Jeg har flere kollegaer som stoppet opp liksom for så å ta opp tempoet. Kanskje er du bare i denne fasen av livet når du trenger en pause. Disse kollegaene har igjen begynt å jobbe og er gladere og har tatt for seg nye prosjekter,  det være nye arbeidsoppgaver,utdanning eller doktorgrad. 

Anonymkode: 0f26a...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjønner godt hva du mener. 

Jeg har høy arbeidsmoral, og jeg er aldri borte fra jobb. 

Jeg har en lavtlønnsjobb ifg deg på ca 550000kr. Jeg selv føler ikke jeg har en lavtlønnsjobb da men.. 

 

jeg jobber i helsesektoren, og jeg trivest ikke lenger fordi det er sparing forann pasienters vel. 

Det har nå kommet så langt at jeg ikke orker mere. Det er farlig og uverdig. 

 

Men jeg har ikke råd her og nå til å slutte å finne en annen jobb. Jeg kunne tenkt meg å jobbe i en interiørbutikk jeg. Slippe ansvaret for pasienters liv og død, men være omgitt av vakre ting.. 

 

Desverre har vi ikke økonomi til det nå, men jeg jobber med saken for å finne noe annet. 

 

Men jeg vil jobbe ja, orker ikke å gå hjemme og slenge. 

Lediggang er roten til alt vondt. 

Har en ikke psykiske problemer, så får en det av å bare gå hjemme er min mening. 

Anonymkode: e9819...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å planlegge, sånn så dere endrer livsstil. Har dere billån, få betalt ned de, og ikke kjøp ny bil. Se om dere kan selge boligen, få billigere bolig. Eller er det andre ting dere kan kutte ned på? Kanskje det blir lettere for deg å holde ut, hvis du vet at om noen få år, så kan du bytte jobb.

Jeg har 190 000 i inntekt i året, og er alene med 2 barn. Det må bare gå, samme om jeg vil eller ikke. Og jeg er kronisk syk med ikke mindre enn 7 diagnoser. Så dessverre er ikke jobb en mulighet for meg. Og jeg elsket jobben min.

Du har mulighet til å endre livet ditt.

Anonymkode: 4f582...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Huff, ser jeg fremstår som jeg tjener millioner, men jeg gjør ikke det. Har vel rett under 800 000 i året. Men det er et stort sprang ned til en lærerjobb som gir 500 000? eller noe sånt. Spesielt siden min mann allerede er i et lavtlønnet arbeid (tjener 350-400 000). Vi har jo bygget alt rundt inntektene vi har. Er ikke bare til å sette strek, og begynne på ny.

Anonymkode: 43bdc...969

Jeg skjønner hva du mener. Selvfølgelig er det ikke å bare-bare å gå drastisk ned i inntekt.  Man bygger seg jo et liv rundt den lønna man har. 

Men, livet er for kort til å ha en jobb man ikke liker når man har andre alternativer. 

Jeg ville justert forbruket en god periode og spart opp en solid bufferkonto. Så ville jeg prøvd ett år i læreryrket mens du har ulønna perm fra den andre jobben (om du får det til). 

Liker du jobben så godt som du tror, så går det alltids å selge huset for å kjøpe noe billigere! 

Jeg er lærer og elsker jobben min. Lønna er på 500.000 som lektor, noe som er vesentlig mindre enn det mine studievenner tjener, da de brukte fagfeltet vårt i privat næringsliv istedet. Men jeg tror jeg har en vesentlig mer givende jobb. For meg ihvertfall. 

 

Jeg ville prøvd læreryrket var jeg deg. Min mann var i en jobb han ikke trivdes i. Så fant han drømmejobben.  Og det forandret hele familiedynanikken. Ungene er bedre tjent med en lykkelig mor enn et stort hus altså. 😊

Anonymkode: 45558...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 190 000 i inntekt i året, og er alene med 2 barn. Det må bare gå, samme om jeg vil eller ikke. Og jeg er kronisk syk med ikke mindre enn 7 diagnoser. Så dessverre er ikke jobb en mulighet for meg. Og jeg elsket jobben min.

Anonymkode: 4f582...dd5

Beklager avsporing, men hvordan kan du ha 190.000 i inntekt? Både minstesats ufør og aap er høyere enn det.

Anonymkode: 0efba...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for å leve, ikke omvendt. Jeg har en bra utdannelse slik at jeg kunne få jobber som er interessante, men jeg var nøye på å ikke få en lederjobb. Jeg gjør en god jobb men når jeg går ut av døra begynner mitt privatliv.

Anonymkode: 0efba...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har arbeidsmoral, men ingen arbeidsglede. Har ikke vært borte fra jobb de siste 5 årene. Nå savner jeg faktisk å være syk. Har vurdert å dra til legen, men egentlig vet jeg ikke hva han kan gjøre. Misunner dere som har en mann med godt betalt jobb, slik at dere kan jobbe i lavtlønnsyrker som lærer for eksempel. Lærerjobb er min store drøm. Har tatt PPU, og alt, men innser at vi aldri kommer til å få råd til det. 

Anonymkode: 43bdc...969

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Ærlig talt, man trenger ikke en mann for å kunne jobbe som lærer. Tror du alle som jobber som lærer har en mann med godt betalt jobb. Ønsker man å jobbe som det, så justerer man forbruket sitt etter det.

Anonymkode: bd7bc...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har arbeidsmoral, men ingen arbeidsglede. Har ikke vært borte fra jobb de siste 5 årene. Nå savner jeg faktisk å være syk. Har vurdert å dra til legen, men egentlig vet jeg ikke hva han kan gjøre. Misunner dere som har en mann med godt betalt jobb, slik at dere kan jobbe i lavtlønnsyrker som lærer for eksempel. Lærerjobb er min store drøm. Har tatt PPU, og alt, men innser at vi aldri kommer til å få råd til det. 

Anonymkode: 43bdc...969

Jeg har mann med godt betalt jobb. Også tjener jeg godt selv. Er det rart vi ikke oppnår likestilling når det fortsatt er kvinnfolk hvis drøm er å forsørges av en ektemann. *litt oppkast i munnen*

Anonymkode: 907bb...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det som deg HI! Godt betalt jobb, mannen likeså. Jeg drømte om noe annet og sammen la vi en plan på hvordan vi kunne løse det. Vi skrudde ned forbruket en periode og sparte opp. Droppet dyre ferieturer til fordel for hytteturer. Kjøpte mindre båt og kvittet oss med en bil. Så sa jeg opp jobben og satset fult for meg selv. Det har vært tungt å starte for seg selv, men givende. Jeg jobber nok mer nå enn jeg gjorde før, men på en annen måte. Er omringet av positivitet og litt galskap, i stedet for tragiske skjebner, død og mye ansvar. 

Nå to år etter går bedriften min så det suser. Snart kan jeg ta ut tilnærmet lik lønn som før. Jeg har bygget opp noe jeg er stolt av og har en helt annen livsglede. Livet er for kort til å være misfornøyd. Gjør noe med det nå som du har mulighet, hvis ikke vil du ende opp bitter for at du lot vær. 

Anonymkode: e6bf6...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, ser jeg fremstår som jeg tjener millioner, men jeg gjør ikke det. Har vel rett under 800 000 i året. Men det er et stort sprang ned til en lærerjobb som gir 500 000? eller noe sånt. Spesielt siden min mann allerede er i et lavtlønnet arbeid (tjener 350-400 000). Vi har jo bygget alt rundt inntektene vi har. Er ikke bare til å sette strek, og begynne på ny.

Anonymkode: 43bdc...969

Klart du kan. Vi gikk fra en samlet inntekt på 1,7 mill til 800 000 på ett år. Du må bare bestemm deg for hva du vil mest. 

Anonymkode: 6d133...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, ser jeg fremstår som jeg tjener millioner, men jeg gjør ikke det. Har vel rett under 800 000 i året. Men det er et stort sprang ned til en lærerjobb som gir 500 000? eller noe sånt. Spesielt siden min mann allerede er i et lavtlønnet arbeid (tjener 350-400 000). Vi har jo bygget alt rundt inntektene vi har. Er ikke bare til å sette strek, og begynne på ny.

Anonymkode: 43bdc...969

Vil du det nok får du det til!

Jeg ble syk da jeg var 35 år, og etter et år på sykepenger måtte jeg over på aap. Det er drøye 60% av lønna det, vi hadde jo ikke noe annet valg enn å klare det.

Nå er jeg 43 år og ufør, vi lever fortsatt, men selvfølgelig med et redusert forbruk. 

Anonymkode: 015cd...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...