Gå til innhold

Samboeren min eier og vil ikke ha meg som medeigar..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja hvis han skal bo der så må han stille opp... Han vil jo bo der ganske billig ikke sant 😉 

Anonymkode: f1e9e...a29

Å pusse opp andres hus gratis er ikke å stille opp, heller ikke gjøre alt av husarbeid. HI skriver hun betaler husleie. hvorfor skal hun jobbe masse gratis for samboeren i tillegg? Har han poter i stedet for hender, slik at han ikke kan vaske sin egen dritt? Er han av blått blod? Multifunksjonshemmet? Det er de eneste unnskyldningene jeg godtar fra menn som ikke vil gjøre husarbeid - at de fysisk ikke kan. Alt annet er bare bullshit og kvinneundertrykking.

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva vil en advokat gjøre da? Er det sikkert at en advokat mener at det er det beste å kjøpe seg inn?

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må sette deg ned og prøve å finne ut hva du vil. Vil du være sammen med denne mannen og prøve å få forholdet til å fungere, så må du finne en måte å gjøre det på. En måte du kan leve med. Du har fått noen forslag i tråden: Kjøp deg en leilighet og lei den ut. Kjøp deg en leilighet og flytt dit (og håp på at han også virkelig vil være sammen med deg, så han kommer og ber om å få deg tilbake).

Vil du ikke være sammen med ham, så finner du en måte å løse det på. Da kjøper du deg en leilighet og flytter dit, og så motstår du alle han (eventuelle) bønner om å komme tilbake.

Uansett hva du velger, så synes jeg at du skal sette deg ned med ham og ta en ordentlig og seriøs prat om økonomi. Og den praten skal være forberedt og saklig. Du legger fram dine grunner til at du ønsker å kjøpe deg inn. Han får svare for seg. Og så forteller du ham hva hans avslag (for jeg regner med han avslår igjen) vil føre til: 

Du kan si at du ikke vil være sammen med en mann som tydelig er fast bestemt på å utnytte deg og sørge for at du ikke skal få eie noenting, og at du derfor vil kjøpe deg din egen leilighet (eller hus) og flytte ut. 

Eller du kan si at greit, men da skal arbeidsfordelingen dere i mellom endre seg. Du betaler husleie, og du kommer heretter ikke til å gjøre noe som helst i forbindelse med oppussing av et hus du ikke får lov å eie en liten brøkdel av. Du forventer også at han tar sin halvdel av husarbeidet og alt med barna, for du kommer ikke til å finne deg i å jobbe gratis for ham slik at han kan øke sin formue som han nekter å dele med deg. 

Og så ringer du fvk og ber om time der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak har alltid flere sider, kanskje denne mannen har brent seg grundig før? Kanskje har hans tidligere partner vært en lykkejeger som ødela hans romantiske syn på felles økonomi og har fått han til å sikre seg godt denne gangen?

Uansett, det er hi sitt ansvar å sørge for seg selv, og når han ikke vil eie sammen med henne må hun finne andre metoder. Du skal selvfølgelig ikke bruke alle dine penger på løpende utgifter og sitte igjen tomhendt om forholdets skulle ryke. Da må du investere pengene dine på annet vis.

Jeg ville bestilt en time hos en økonomisk rådgiver, i banken kanskje, og spurt hva de anbefalte. Du må sørge for at du investerer noen av pengene dine trygt så du har noe å falle tilbake på du også om det blir brudd en gang.

Anonymkode: 2da35...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja hvis han skal bo der så må han stille opp... Han vil jo bo der ganske billig ikke sant 😉 

Anonymkode: f1e9e...a29

Det det er jo oppskriften på å bli alene og forbli det. Kose seg i det fine huset uten noen å dele det med. Ikke oppskriften på et lykkelig liv for meg hvertfall. 

Anonymkode: bdff7...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En sak har alltid flere sider, kanskje denne mannen har brent seg grundig før? Kanskje har hans tidligere partner vært en lykkejeger som ødela hans romantiske syn på felles økonomi og har fått han til å sikre seg godt denne gangen?

Uansett, det er hi sitt ansvar å sørge for seg selv, og når han ikke vil eie sammen med henne må hun finne andre metoder. Du skal selvfølgelig ikke bruke alle dine penger på løpende utgifter og sitte igjen tomhendt om forholdets skulle ryke. Da må du investere pengene dine på annet vis.

Jeg ville bestilt en time hos en økonomisk rådgiver, i banken kanskje, og spurt hva de anbefalte. Du må sørge for at du investerer noen av pengene dine trygt så du har noe å falle tilbake på du også om det blir brudd en gang.

Anonymkode: 2da35...a08

Nå er jeg av den meningen at ny samboer ikke skal betale for andres gamle synder. På samme måte som det er uakseptabelt å snoke i private ting hos ny samboer bare fordi alle ekser var utro mot deg, er det ikke akseptabelt å straffe ny samboer for at eksen var lykkejeger. Fortid er fortid. Klarer du ikke å gi slipp på det, er du ikke klar for et nytt forhold.

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner faktisk mannen jeg også. Forblir det sammen til dere blir gamle, så vil jo barna deres arve dere begge. Går dere fra hverandre om en uke, så har han sikret seg selv og sitt barn. Da er valget ditt å kjøpe noe annet og leie ut, evt flytte ut. Mannen er tydelig i sin kommunikasjon, og du kan ikke tvinge han til noe som helst. Og klart du må vaske og holde huset ved like, du bor jo der, og det er potensielt arven til barnet ditt du tar vare på. Oppussing ville jeg ikke bidratt økonomisk til. Men leie må du betale. Som han setter rett inn på lånet sitt. Smart fyr du har funnet deg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Evablaum skrev:

Jeg skjønner faktisk mannen jeg også. Forblir det sammen til dere blir gamle, så vil jo barna deres arve dere begge. Går dere fra hverandre om en uke, så har han sikret seg selv og sitt barn. Da er valget ditt å kjøpe noe annet og leie ut, evt flytte ut. Mannen er tydelig i sin kommunikasjon, og du kan ikke tvinge han til noe som helst. Og klart du må vaske og holde huset ved like, du bor jo der, og det er potensielt arven til barnet ditt du tar vare på. Oppussing ville jeg ikke bidratt økonomisk til. Men leie må du betale. Som han setter rett inn på lånet sitt. Smart fyr du har funnet deg der!

Smart? Vel, jeg vet jo ikke om jeg gidder dette jeg. Så da blir han sittende alene i det flotte huset sitt....

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Evablaum skrev:

Jeg skjønner faktisk mannen jeg også. Forblir det sammen til dere blir gamle, så vil jo barna deres arve dere begge. Går dere fra hverandre om en uke, så har han sikret seg selv og sitt barn. Da er valget ditt å kjøpe noe annet og leie ut, evt flytte ut. Mannen er tydelig i sin kommunikasjon, og du kan ikke tvinge han til noe som helst. Og klart du må vaske og holde huset ved like, du bor jo der, og det er potensielt arven til barnet ditt du tar vare på. Oppussing ville jeg ikke bidratt økonomisk til. Men leie må du betale. Som han setter rett inn på lånet sitt. Smart fyr du har funnet deg der!

Hvorfor skal hun vaske hele huset når han også bor der? Hi skriver heller ikke noe om at samboer har særkullsbarn, hvor tar du det fra?

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evablaum skrev:

Jeg skjønner faktisk mannen jeg også. Forblir det sammen til dere blir gamle, så vil jo barna deres arve dere begge. Går dere fra hverandre om en uke, så har han sikret seg selv og sitt barn. Da er valget ditt å kjøpe noe annet og leie ut, evt flytte ut. Mannen er tydelig i sin kommunikasjon, og du kan ikke tvinge han til noe som helst. Og klart du må vaske og holde huset ved like, du bor jo der, og det er potensielt arven til barnet ditt du tar vare på. Oppussing ville jeg ikke bidratt økonomisk til. Men leie må du betale. Som han setter rett inn på lånet sitt. Smart fyr du har funnet deg der!

Du sier smart, jeg sier utspekulert. Dessuten ikke et godt medmenneske, som vil tvinge sin samboer (som skal være et av menneskene han setter høyest) til å bli værende i "leie istedenfor eie fella" i overskuelig fremtid. Hva sier det om han som liksom skal være glad i deg, at han unner deg så lite? At han med god samvittighet lar deg være leieboer hos seg, og hjelpe han å betale ned på sitt lån uten å få noe igjen for det? Til meg sier det at han enten ikke har rette/sterke nok følelser for deg, eller at han rett og slett er kjip og usympatisk som person. Begge deler hadde vært turn off for meg...

Anonymkode: da661...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier smart, jeg sier utspekulert. Dessuten ikke et godt medmenneske, som vil tvinge sin samboer (som skal være et av menneskene han setter høyest) til å bli værende i "leie istedenfor eie fella" i overskuelig fremtid. Hva sier det om han som liksom skal være glad i deg, at han unner deg så lite? At han med god samvittighet lar deg være leieboer hos seg, og hjelpe han å betale ned på sitt lån uten å få noe igjen for det? Til meg sier det at han enten ikke har rette/sterke nok følelser for deg, eller at han rett og slett er kjip og usympatisk som person. Begge deler hadde vært turn off for meg...

Anonymkode: da661...f3c

Da må hi flytte ut da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smart? Vel, jeg vet jo ikke om jeg gidder dette jeg. Så da blir han sittende alene i det flotte huset sitt....

Anonymkode: e3070...bcb

...og det er ditt valg å ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun vaske hele huset når han også bor der? Hi skriver heller ikke noe om at samboer har særkullsbarn, hvor tar du det fra?

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Hvor har jeg nevnt særkullsbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg eier ganske mye selv så skulle jeg blitt samboer med en så hadde jeg ikke ønsket at han skulle kjøpt seg inn. Derimot så hadde jeg nok foreslått at han burde hatt sitt eget som han kunne leie ut, men det burde ikke vært så dyrt at jeg måtte forsørge han for å få det til å gå rundt. 

Jeg synes du skal gjøre som andre sier: kjøp din egen lille leilighet og lei den ut, så lenge renten er så lav så lønner det seg ikke å ha penger i banken. 

Anonymkode: 0d235...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Evablaum skrev:

...og det er ditt valg å ta. 

Det er det. Og mtp jobben hans må barnet bo hos meg, ergo ser han barnet mindre. Ikke smart spør du meg

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det. Og mtp jobben hans må barnet bo hos meg, ergo ser han barnet mindre. Ikke smart spør du meg

Anonymkode: e3070...bcb

...finner seg nok ny dame kjapt han, så det passer ham ypperlig..

Endret av Evablaum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evablaum skrev:

...finner seg nok ny dame kjapt han, så det passer ham ypperlig..

Det gjør da ingenting.?

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja.. jeg synes dette skurrer veldig. Får bare svar om at det er han som har bygget huset og lagt ned mange timer her og han vil ikke dele..dessuten vil han bruke mye penger på huset Fremover og jeg vil ikke ha råd til å henge med.

Anonymkode: e3070...bcb

Vil det og si at du ikke får har¨ noen påvirkning på hva som skal gjøres med det huset du og bor i, i forhold til materialvalg, farger og løsninger?

Siden du betaler husleie, så betaler vel han endel av maten deres, og klær og fritidsaktiviteter for barnet deres?

Anonymkode: f9a59...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør da ingenting.?

Anonymkode: e3070...bcb

Når hun får lov til å kjøpe seg inn og de får felles barn, tro meg, det kommer til å gjøre deg mye. Det er alltid vondt å se barnet sitt gråte seg i søvn, fordi far har fått en ny familie som han er villig til å ofre alt og alle for.. Inkludert sitt første barn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil det og si at du ikke får har¨ noen påvirkning på hva som skal gjøres med det huset du og bor i, i forhold til materialvalg, farger og løsninger?

Siden du betaler husleie, så betaler vel han endel av maten deres, og klær og fritidsaktiviteter for barnet deres?

Anonymkode: f9a59...76c

Ingenting jeg skulle sagt. Skal pusse opp badet og alt er handlet inn. Har ikke spurt meg om noe. Han betaler en del av maten ja. Aktiviteter er barnet for liten til enda

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingenting jeg skulle sagt. Skal pusse opp badet og alt er handlet inn. Har ikke spurt meg om noe. Han betaler en del av maten ja. Aktiviteter er barnet for liten til enda

Anonymkode: e3070...bcb

Jeg skjønner ikke at du orker å ha det sånn, det hadde ikke jeg. Det er jo tross alt ditt hjem og, skal du bo der på nåde du da? Jeg hadde sagt at enten så får jeg kjøpe meg inn, eller så kjøper vi noe sammen, som er mitt og.

Anonymkode: f9a59...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Venter spent på ny oppdatering fra hi om noen dager:

«Hei igjen. Nå satte jeg meg ned med mannen og virkelig forklarte min side av saken. Han hadde ikke forstått hvor mye det faktisk betyr for meg å kjøpe meg inn. Han er ikke villig til å risikere familien sin for et hus, så nå blir det tur i banken på mandag. Takk for alle støttende tilbakemeldinger (dere som klarer å faktisk svare ordentlig på det jeg spør om😡). Det er utrolig godt å vite at vi nå tenker likt om fremtiden VÅR og at vi har felles verdier. Livet er godt ❤️«)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evablaum skrev:

(Venter spent på ny oppdatering fra hi om noen dager:

«Hei igjen. Nå satte jeg meg ned med mannen og virkelig forklarte min side av saken. Han hadde ikke forstått hvor mye det faktisk betyr for meg å kjøpe meg inn. Han er ikke villig til å risikere familien sin for et hus, så nå blir det tur i banken på mandag. Takk for alle støttende tilbakemeldinger (dere som klarer å faktisk svare ordentlig på det jeg spør om😡). Det er utrolig godt å vite at vi nå tenker likt om fremtiden VÅR og at vi har felles verdier. Livet er godt ❤️«)

Du alt for mye fritid

Anonymkode: f9a59...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting jeg skulle sagt. Skal pusse opp badet og alt er handlet inn. Har ikke spurt meg om noe. Han betaler en del av maten ja. Aktiviteter er barnet for liten til enda

Anonymkode: e3070...bcb

Hva med klær og utstyr til barnet, bidrar han der?

Hvordan gjør dere det ift ferier, hvem bestemmer og betaler? 

Er han en raus person ellers?

Og som flere spør: er det flere barn i bildet her? Dvs særkullsbarn?

Anonymkode: 766c1...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Evablaum skrev:

(Venter spent på ny oppdatering fra hi om noen dager:

«Hei igjen. Nå satte jeg meg ned med mannen og virkelig forklarte min side av saken. Han hadde ikke forstått hvor mye det faktisk betyr for meg å kjøpe meg inn. Han er ikke villig til å risikere familien sin for et hus, så nå blir det tur i banken på mandag. Takk for alle støttende tilbakemeldinger (dere som klarer å faktisk svare ordentlig på det jeg spør om😡). Det er utrolig godt å vite at vi nå tenker likt om fremtiden VÅR og at vi har felles verdier. Livet er godt ❤️«)

Haha, faktisk litt morsom også du Evablaum:) 

Anonymkode: e3070...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...