Gå til innhold

Samboeren min eier og vil ikke ha meg som medeigar..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke betalt noe til han (mulig en liten andel strøm) det er han som vil eie huset alene. Så hadde jeg krevd at han betalte halve av mat og klær til barna. Hadde heller ikke deltatt på oppussing av hans hus. Så hadde jeg kjøpt mitt eget. Prøv å få noe med to soverom da har du en en enda bedre sikring mtp at du har barn 

Anonymkode: 67c1d...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg kjøpt eget og sagt at jeg vil bo i noe som er MITT, så da flytter jeg dit. 

Skjønner han delvis, samtidig som det høres litt bullshit ut når dere har barn sammen. Jeg er i samme situasjon som deg, bortsett fra at barnet ikke har kommet enda. Samboer er veldig opptatt av at jeg skal spare mest mulig til vi må flytte og kjøpe større. Da skal jeg eie halvparten. Enn så lenge har jeg ikke hatt råd til å kjøpe meg inn, men det er det vi begge egentlig ønsker. For min sikkerhet og for at jeg skal føle at jeg bor i noe som er mitt.

Anonymkode: 1ee44...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rettferdiggjør dere at hun ikke trenger å betale husleie?

Hvor ellers kan man kreve å bo gratis for å kunne spare penger?

Anonymkode: 71064...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan nok ikke kreve å ikke betale husleie, men han kan heller ikke kreve at hun skal bo der dersom hun nå vil eie det hun bor i. Så om han ikke vil la henne kjøpe se inn kan hun flytte, og så kan de være særboere (heter det det? 🤔)

Anonymkode: 1ee44...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det at han krever at hun bor der? Tydelig at dere begge vil sikre dere i tilfelle brudd, så det beste er at du flytter ut og kjøper noe eget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har felles økonomi er det HELT urimelig at han eier huset alene. Jeg var i samme situasjon, men uten barn, i mitt første samboerskap. Da det ble brudd hadde han hatt voldsom verdiøkning på leiligheten, jeg stod igjen uten noe. 

Dere som mener HI må betale husleie: hun betaler løpende utgifter, hun betaler for barnet og hun arbeider for «losji». Selvsagt burde en evt «husleie» være hennes nedbetaling på lån! 

Anonymkode: 132fd...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde flytta ut. Kjøp noe eget som du kan sitte på, bo der og la han betale bidrag. Du får sikkert bedre økonomi om du går ifra han. Han vil sikkert straks skjønne alvoret om du gjør det, da vil han nok la deg komme inn som eier.  Og hvis han ikke gjør det så er han ikke smart nok til at han er noe å samle på. 

Anonymkode: 46cb0...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan rettferdiggjør dere at hun ikke trenger å betale husleie?

Hvor ellers kan man kreve å bo gratis for å kunne spare penger?

Anonymkode: 71064...cc5

Hun bor jo ikke gratis. Hun gjør alt husarbeid og bidrar gratis til oppussing. Hvis man regner verdien på vaskehjelp hver dag og oppussingsarbeidere, vil det utgjøre mer enn husleia som hun nå betaler. Hvorfor skal han ha gratis vaskehjelp og hjelp til oppussing? Da får han begynne å vaske egne klær, lage egen mat osv.

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde flytta ut. Kjøp noe eget som du kan sitte på, bo der og la han betale bidrag. Du får sikkert bedre økonomi om du går ifra han. Han vil sikkert straks skjønne alvoret om du gjør det, da vil han nok la deg komme inn som eier.  Og hvis han ikke gjør det så er han ikke smart nok til at han er noe å samle på. 

Anonymkode: 46cb0...6b0

Han skjønner vel med en gang når han må begynne å vaske sin egen dritt og sørge for seg selv ifm. det praktiske. Det her er typisk forvrengt kjønnsrollemønster fra 1950-tallet, da kvinnen skulle ta seg av alt i huset og ikke skulle eie noen ting. Og ikke er de gift heller - han vil ikke sikre henne på denne måten heller. Vil tro at han bare bor sammen med henne fordi det er praktisk.

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du allerede har skrevet det, hi, men hvorfor vil han ikke ha deg som deleier? Dere bor sammen, er kjærester, har barn sammen, men huset - nei, der går grensa. Jeg hadde blitt fornærmet og lei meg. Så hadde jeg stilt et ultimatum. Enten må du få kjøpe deg inn, eller så må dere kjøpe noe felles sammen. Slik du holder på nå, vil du tape enorme summer dersom dere skulle gå fra hverandre. Det vil i såfall barna deres også tape på, da de må bo langt dårligere enn hvis dere deler ting likt. 

Snakk med han, bli alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han særkullsbarn han vil sikre også, eller har dere bare barn sammen?

For meg er det veldig rart å ikke ville dele på godene, men vi har bare felles barn. Jeg skjønner at det er annerledes når man har særkullsbarn og skal sikre arven til både "gamle og nye" barn.

 

Anonymkode: 2da35...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sparer du bare tilsvarende du hadde klart å betale på egen konto. Bsu osv. 

 

Jeg hadde leil når jeg møtte min kjære, jeg ville heller ikke at han skulle kjøpe seg inn.

Dette var min leil, jeg ville ikke være dum og naiv. Hvem kunne vite om vi holdt sammen? 

 

Etter et par år solgte jeg med stor fortjeneste, og vi kjøpte oss rekkehus sammen. Da delte vi det i prosenter, slik at jeg eide mere i prosent enn han. 

 

Nå har vi enebolig, og prosentene har sklidd litt ut.

så nå eier vi vel 50/50. 

Nå er vi mere sikre på at det skal være oss. Vi har felles økonomi nå, og 3 vakre barn sammen. 

 

Men helt innafor at sanboeren din ikke er blåøyd og lar deg kjøpe deg inn for tidlig. Barn spiller ingen rolle, folk flytter fra hverander selv om de har barn. 

 

Så spar selv på egen konto og bsu, og holder dere sammen, kan dere gjøre noe med det senere. 

Anonymkode: 39f4e...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da sparer du bare tilsvarende du hadde klart å betale på egen konto. Bsu osv. 

 

Jeg hadde leil når jeg møtte min kjære, jeg ville heller ikke at han skulle kjøpe seg inn.

Dette var min leil, jeg ville ikke være dum og naiv. Hvem kunne vite om vi holdt sammen? 

 

Etter et par år solgte jeg med stor fortjeneste, og vi kjøpte oss rekkehus sammen. Da delte vi det i prosenter, slik at jeg eide mere i prosent enn han. 

 

Nå har vi enebolig, og prosentene har sklidd litt ut.

så nå eier vi vel 50/50. 

Nå er vi mere sikre på at det skal være oss. Vi har felles økonomi nå, og 3 vakre barn sammen. 

 

Men helt innafor at sanboeren din ikke er blåøyd og lar deg kjøpe deg inn for tidlig. Barn spiller ingen rolle, folk flytter fra hverander selv om de har barn. 

 

Så spar selv på egen konto og bsu, og holder dere sammen, kan dere gjøre noe med det senere. 

Anonymkode: 39f4e...c0c

Så du mener det er helt greit at han verdsetter huset sitt mer enn barnet sitt?

Anonymkode: 766c1...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy søren, det hadde tatt knekken på forholdet for min del. Hadde aldri klart å se på han som kjæreste og min nærmeste om han hadde sett på meg på den måten. Aldri. Jeg hadde begynt å planlegge å finne meg noe annet og avslutte forholdet. Det der er ikke normalt når man har barn sammen og planlegger å holde sammen. 

Anonymkode: bdff7...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regner med dere ikke har felles økonomi. Jeg forstår han godt. Hvorfor skal han legge i masse penger, som du skal få igjen for ved eventuelt salg eller brudd når du ikke har bidratt?

Anonymkode: 7a315...11f

Ikke bidratt?? Hun betaler husleie og gjør garantert mest av husholdningsoppgaver i hjemmet. Ikke bidratt? 😂

Anonymkode: 73b94...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en tilsvarende situasjon. Mann som tjente 10 ganger mer enn meg (og jeg tjener ganske greit). Han hadde bygd hus og jeg hadde ikke råd til å kjøpe meg inn, kanskje en 10% andel. For meg var det ikke viktig å bli boende i huset, det var viktig at vi var et fellesskap og en familie. Jeg flyttet ut sammen med barnet. Kjøpte en egen leilighet og bodde der i ett år. Min eks fikk en skikkelig oppvekker for hva som var viktig i livet og jobbet hardt for å få meg tilbake. Vi flyttet sammen i ett nytt hus hvor jeg eier 50% og leiligheten har jeg fortsatt. For han spiller det ikke noen rolle, han ville bare ha oss samlet. Nå er dette 17 år siden, så det er mulig å endre seg. Leiligheten ser vi på som pensjonssparing til begge. 

Anonymkode: bed07...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke en liten prosentandel engang.. vi har felles barn og til nå har jeg spart til meg selv. Men synes det er mer riktig å eie litt sv huset. Det går han ikke med på. Jeg sier at jeg har ikke økonomi til å eie 50%, men bare en liten andel. Men nei..og ja jeg vet det burde vært avklart før. Men ting skjedde ikke i riktig rekkefølge her..

Anonymkode: e3070...bcb

Wow! Er i akkurat samme situasjon som deg. Samboeren min sier det samme og han har store planer for videre oppussing uten at jeg er inkludert 😦

Anonymkode: b486d...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow! Er i akkurat samme situasjon som deg. Samboeren min sier det samme og han har store planer for videre oppussing uten at jeg er inkludert 😦

Anonymkode: b486d...3fe

Men det er jo bare bekreftelse på snarlig samlivsbrudd. Med en gang en av partene begynner å planlegge fremtiden for seg selv alene, har han/hun bestemt seg for å slå opp eller skilles.

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk kvinnefelle. Bidrar til at huset stiger i verdi, men har ingen rettigheter. Ved et event brudd sitter man på bar bakke, mens exn nyter godt av husets verdistigning. 

Sett hardt mot hardt. Hvis han bare er opptatt av å sikre seg selv, så må du gjøre det samme. Slutt å bidra til oppussing og ikke ta mer enn din del av husarbeidet. Spar opp alt du har. Ber han deg om å spytte i penger til ferie, kino whatever som koster penger så svarer du bare  nei, du sparer til ditt eget. Du må sikre deg, slik han gjør. Mulig det åpner øynene hans. Hvis ikke, så er det kanskje på tide å spørre seg om dette er en mann du vil dele livet med.

Anonymkode: 9c988...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at du skal spare til deg sjølv. Spar alt som blir til overs. Men for noko tull folk skriv her, sjølvsagt skal du fortsette å betale husleige. Sjølvsagt skal du fortsette med husarbeid (men han kan bidra ja). Sjølvsagt skal begge betale til ferieturer/aktiviteter.

Kor mykje er det du betaler i mnd i husleige? 

Anonymkode: 1da03...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er enig i at du skal spare til deg sjølv. Spar alt som blir til overs. Men for noko tull folk skriv her, sjølvsagt skal du fortsette å betale husleige. Sjølvsagt skal du fortsette med husarbeid (men han kan bidra ja). Sjølvsagt skal begge betale til ferieturer/aktiviteter.

Kor mykje er det du betaler i mnd i husleige? 

Anonymkode: 1da03...c7a

"Han KAN bidra"? Virkelig? Nei, det er ingenting selvsagt i at HI skal fortsette å gjøre alt i huset, og at mannen KAN bidra når han har lyst til det. Vi lever i 2017, ikke 1950. Når begge to er utearbeidende, skal de dele på husarbeid og ting med barn likt, slik at begge har like mye fritid. Nei, det er heller ikke selvsagt at hun skal betale for ferier/aktiviteter som hun ikke har råd til. Det er ikke slik at hun må bidra gratis til oppussing av HANS hus. Hvorfor i all verden skal hun det?

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er enig i at du skal spare til deg sjølv. Spar alt som blir til overs. Men for noko tull folk skriv her, sjølvsagt skal du fortsette å betale husleige. Sjølvsagt skal du fortsette med husarbeid (men han kan bidra ja). Sjølvsagt skal begge betale til ferieturer/aktiviteter.

Kor mykje er det du betaler i mnd i husleige? 

Anonymkode: 1da03...c7a

Jammen. Hvis hun betaler husleie burde hun i stedet tatt opp lån og kjøpt seg inn i huset og heller betalt for lånet. På den måten eier hun også verdistigningen av hus. Uansett hvor flink man er til å spare, så klarer man aldri å spare opp en verdistigning av fast eiendom, hvis ikke man sitter med svært stor inntekt. Når det ikke er uvanlig at et hus stiger med 10% i året, vil et hus til to mill, ha en verdistigning på 200 tusen på et år. Dessuten får hun skattefradrag for gjeld, men ikke for husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller aldri latt partner kjøpe seg inn hvis han ikke hadde råd til 50%. Du detter av lasset allerede før du har kjøpt deg inn. Hadde jeg bygd huset selv helt fra bunn,og lagd ned MASSE timer og arbeid, hadde jeg heller aldri latt en annen kjøpe seg inn.. skjønner mannen din godt! 

Anonymkode: f1e9e...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde heller aldri latt partner kjøpe seg inn hvis han ikke hadde råd til 50%. Du detter av lasset allerede før du har kjøpt deg inn. Hadde jeg bygd huset selv helt fra bunn,og lagd ned MASSE timer og arbeid, hadde jeg heller aldri latt en annen kjøpe seg inn.. skjønner mannen din godt! 

Anonymkode: f1e9e...a29

Men hadde du da forventet at din mann gjorde alt av husarbeid og bidro til oppussing av DITT hus som du ikke ønsket å dele med ham?

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hadde du da forventet at din mann gjorde alt av husarbeid og bidro til oppussing av DITT hus som du ikke ønsket å dele med ham?

Anonymkode: 2d5d7...fdf

Ja hvis han skal bo der så må han stille opp... Han vil jo bo der ganske billig ikke sant 😉 

Anonymkode: f1e9e...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...