Gå til innhold

Noen her som har litt kjennskap til arbeidsutprøving gjennom nav, når man går på AAP?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Enten som har gått på det selv, eller som har veiledet folk som går på det.

Hvordan fungerer det? Hvor mye arbeid er det for bedriften å ha noen i arbeidstrening, hvor mye må de følge opp?

Hvordan synes du det var, hjalp det deg tilbake i jobb?

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en person hos oss i arbeidsutprøving. 

Det er endel å følge opp, evalueringer med personen og nav. Det krever selvsagt ressurser å lære opp personen og vi vet at det er for en begrenset periode.

Vi har ikke mulighet for å ansette noen så det blir ikke mulig å fortsette. Men målet er vel å kartlegge restarbeidsevne.

Anonymkode: 55737...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tidligere på arbeidsprøving via nav, grunnet skjelett sykdom, og jeg ønsket selv å finne ut hvorvidt jeg kunne greie å stå i arbeid ettersom jeg absolutt ikke ønsket å uføretrygde meg! 

Jeg, sammen med nav ordnet med arbeidsplass! Et yrke som det kunne tenkes at jeg kunne greie å stå i til tross for mine begrensninger!  Der hadde jeg min egen vaktliste, og kontaktpersonen min på nav fulgte meg opp på arbeidsplassen, med jevnlige møter for å finne mine begrensninger, hvordan jeg trivdes, ect 

Jeg hadde da AAP mens jeg hadde denne utprøvingen! Avtalen var 3 mnd! Etter 3 mnd ønsket jeg å forlenge avtalen, så 3 mnd ble til 5 mnd! Jeg fant da ut at jeg greide stå i denne type arbeid! At plagene mine ikke ble verre av å stå i dette yrket! 

Arbeidsgiver tilbydde meg fast stilling ettersom hun mente jeg passet godt inn i arbeidsmiljøet og var fornøyd med jobben jeg utførte! 

Jeg har ingen dårlig erfaring 😃

Anonymkode: 309b6...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positivt å si om det. Men jeg var superheldig med min veileder som jobba på for å få plass til meg hos en "relevant" arbeidsgiver.

Kom også til en super sjef som behandlet meg som alle andre ansatte. Jeg jobba 70 % og gikk opp til 100 ...men så sa det stopp da. Jeg ble utslitt.

Men satt igjen med høyere selvtillit og et litt bedre nettverk. Praksisplassen banet vei for det yrket som jeg nå jobber så mye jeg klarer, "etter helsen" i.

Anonymkode: 2dea0...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :) Hvordan fungerer det, man går på topp og får penger som vanlig fra nav?

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar :) Hvordan fungerer det, man går på topp og får penger som vanlig fra nav?

Anonymkode: c660a...c75

Det er sånn det skal fungere, men slett ikke alltid det gjør det.

Svigerinnen min er i praksis nå, gjennom nav. Hun får aap som vanlig og er utplassert på en arbeidsplass. Der blir hun utnyttet til fulle og står alene på jobb, blir satt inn på vaktlisten som alle andre og jobber gratis for arbeidsgiveren.

Det er dessverre noen som utnytter folk som er utplassert via nav også.

Anonymkode: 4651f...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frøken Klok skrev:

Hadde tenkt at mindre blogging og mer jobbing hadde vært tingen for flere i dette forum.

Det var jo et flott og nyttig svar for meg :klaske:

Hi

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo et flott og nyttig svar for meg :klaske:

Hi

Anonymkode: c660a...c75

😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 309b6...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS eller HI (?) vet ikke hva HI betyr (ny i forum)
 

Jeg har selv AAP, på sjette året og har faktisk nettopp fått vedtaket utvidet med 1,5 år til. 
Jeg har selv i forbindelse med arbeidsutprøving og kartlegging vært utplassert en rekke ganger på ulike plasser helt tilbake til 2002. 
Før via attføring, så via AAP. 
Det kan virke som at det er en gjenganger å føle seg utnyttet i sånne sammenheng dessverre. Jeg har til nå vært i 5-6 liknende situasjoner der jeg ikke har fått noen annen utbytte av dette enn å få forlenget vedtaket mitt for så å rulle tilbake i en behandlingsprosess eller venteperiode for å motta behandling. For så å retunere til enda en arbeidsutprøving. 

For "Plassen". så koster det dem ikke noe å ha deg der, de må lære deg litt opp. Men dette får dem gjerne godt igjen for mtp det arbeidet man faktisk kan utføre etterpå. For i stor grad bidrar de aller fleste inn mer penger/arbeidskraft enn de tar i form av tid til opplæring etc. Det er noen papirer som skal fylles ut i forkant og etterkant med NAV/arbeidsgiver. Sammen med en evaluering på slutten. De fleste i NAV håper vel på en lovnad om fast ansettelse i etterkant av "perioden", men dette tror jeg heller er unntakene enn regelen. 
Så nettopp dette når "sjefen min" skulle si opp han som ga meg opplæring for å heller ha meg fra NAV til å jobbe der på forlenget vedtak. Da sa det stopp for min del. For å jobbe for luselønn på ubestemt tid og rett og slett bli utnyttet var helt grusomt å føle på. Jeg drømte jo om normal lønn men om det skulle bli fast ansettelse, ville jeg gått kronisk å vært bekymret for å bli "oppsagt på grunn av nedbemanning/økonomi". Jeg har likevel opplevd å være en resurs, men da for VELDIG mye større bedrifter. Bedrifter som svære lagre, bilforhandlere, produksjons lokaler osv. Disse har trolig større muligheter for å faktisk kunne ansette en dyktig person fra NAV enn for eks nærhandlen på "Hjørnet" som knapt for det til å gå rundt fra før. 
Jeg har fått tilbud om fast jobb! 

Men jeg er dessverre ikke frisk nok til å stå i det enda. Det blir nok kanskje uføretrygd på meg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.10.2017 den 14.34, Frøken Klok skrev:

Hadde tenkt at mindre blogging og mer jobbing hadde vært tingen for flere i dette forum.

Hei... nyttig kommentar.:kvalm:  Det er tydlig at du ikke vet at det å være en "bruker" av NAV og velferdsNorge ikke er en latmannsjobb. NAV krever at man skal være sysselsatt. Enten via arbeid, behandling eller jobbsøking. Og for mange er dette en enda større belastning enn det ville vært å hatt en "vanlig" jobb. Og ikke minst skrekkelig underbetalt.  De aller fleste i sånne situasjoner behøver å føle seg nyttige. Og forum er en måte å kunne slutte seg til litt hjelp i en ellers så håpløs situasjon. Kanskje du heller skal rygge rett ut samme veien som du kom og tilbake på arbeidsplassen din.:) Sånn at velferdsnorge ikke stopper for oss som ikke kan jobbe akkurat nå eller permanent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar :)

Er det noen som har erfaring med å ha arbeidsutprøving hos egen arbeidsgiver?

Hi

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/21/2017 den 11.40, Askimjenta skrev:

Hei TS eller HI (?) vet ikke hva HI betyr (ny i forum)

Hi står for hovedinnlegger, og betyr det samme som TS,altså den som started tråden.

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
1 time siden, Frøken Klok skrev:

Som sagt... mindre blogging mer jobbing

Du lever ikke opp til nicket ditt

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frøken Klok skrev:

Som sagt... mindre blogging mer jobbing

Å du a? Skal ikke tilbake å jobbe du a?

Anonymkode: 0f734...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 12.43, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar :)

Er det noen som har erfaring med å ha arbeidsutprøving hos egen arbeidsgiver?

Hi

Anonymkode: c660a...c75

Jeg jobber 50% etter å ha vært 100% sykmeldt en lengre periode. Fortsatte i samme jobb, men med tilrettelagt arbeidstid. Ellers er de fleste arbeidsoppgavene de samme.

Anonymkode: 74f54...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. oktober 2017 den 12.43, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar :)

Er det noen som har erfaring med å ha arbeidsutprøving hos egen arbeidsgiver?

Hi

Anonymkode: c660a...c75

Ehh? Hvorfor i alle dager skal du ha arbeidsutprøving om du har jobb? Blir ikke arbeidsgiveren litt inhabil? Dere to kan jo bli enige dere to at du kun kan jobbe 50%. Ikke mye utprøving syntes jeg.

Anonymkode: 1eb8f...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde arbeidsutprøving hos egen arbeidgiver.

Målet i oppfølgingsplanen var jo å gradvis øke opp til full stilling igjen, men det gikk ikke. Kom så høyt som 40% før jeg ble sykere igjen og måtte trappe ned. Jobbet 1-2 korte dager i uken og ble sykere, og endte til slutt på 100% ufør.

Ingen så noen vits i å prøve andre steder, jeg hadde en jobb som ikke var veldig belastende og som jeg virkelig elsket. Var en stor sorg å ikke klare jobbe lenger. Klarte jeg ikke den ville jeg ikke klare andre heller.

Anonymkode: 4651f...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh? Hvorfor i alle dager skal du ha arbeidsutprøving om du har jobb? Blir ikke arbeidsgiveren litt inhabil? Dere to kan jo bli enige dere to at du kun kan jobbe 50%. Ikke mye utprøving syntes jeg.

Anonymkode: 1eb8f...6b6

Det er fordi jeg har prøvd å jobbe redusert og det fungerte ikke. Ønsker derfor å prøve arbeidsutprøving

Hi

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde arbeidsutprøving hos egen arbeidgiver.

Målet i oppfølgingsplanen var jo å gradvis øke opp til full stilling igjen, men det gikk ikke. Kom så høyt som 40% før jeg ble sykere igjen og måtte trappe ned. Jobbet 1-2 korte dager i uken og ble sykere, og endte til slutt på 100% ufør.

Ingen så noen vits i å prøve andre steder, jeg hadde en jobb som ikke var veldig belastende og som jeg virkelig elsket. Var en stor sorg å ikke klare jobbe lenger. Klarte jeg ikke den ville jeg ikke klare andre heller.

Anonymkode: 4651f...180

Hvordan fungerte det? Jeg har skjønt det som at jeg må være på jobb som vanlig en liten prosent, og ha arbeidsutprøving utover det.

Anonymkode: c660a...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...