Gå til innhold

Det er høst - har du husket...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Refleks til barna... OG deg selv?

Jeg var ute en kveldstur til nærmeste senter i kveld, på sykkel. Masse barn som hadde vært på aktiviteter, ingen med refleks. Ingen! Vil tro jeg så rundt hundre barn.

Så mange voksne uten refleks.

Så syklister uten både lys og reflekser på sykkelen, samme med fotgjengere.

Bilister med bare ett frontlys - så tre av dem.

Så en syklist, en på rulleski og en hundeeier - alle med knallgule refleksplagg som ikke hadde antydning til reflekseffekt igjen i plagget/vesten. For ikke å snakke om hundeeieren i helt mørke klær, mørk hund, begge uten refleksvest - og som syklisten og han på rulleski valgte også denne å gå/sykle/rulle på veien fremfor på gang- og sykkelstien som jeg brukte (med både reflekser og lys).

Prisen for idioti tok vel den bilisten som kjørte der det var mest barn, kjørte med ett frontlys mens han tastet på mobilen...  :riste::trampe:

 

 

:) Oppfordrer derfor alle til å få frem reflekser og refleksplagg - og ikke minst sjekke at de faktisk fungerer fremdeles :)

De nye reflekstypene er ferskvare, de holder ikke evig slik de gamle gjorde (om de ikke ble/blir oppskrapet). Husk at refleksgarn bare er et tillegg, men på langt nær er god nok beskyttelse som ordentlige reflekser - og at effekten kan minske etter vask.

Pass på at du selv og dine går en trygg høst og vinter imøte :)

 

Ps - bilister, husk å sjekke lysene :)

Anonymkode: bf9fc...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig mye kule reflekser å få tak i, jeg var på clas ohlson og kjøpte noen ting som falt i god jord her.

Refleksdusk synes tenåringsjenta var kult, og har nå både på sekken og jakka

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-refleksdusk-/31-9645

Kjøpte også reflekstape, som guttungen har brukt på sykkelen sin, tapet litt her og der så sykkelen synes fra alle kanter.

Har også kjøpt en del på Ebay. Datteren min på 8 år har en av hver farge av disse, og bruker mange om gangen. Litt morsomt å se henne gå langs veien her bort til venninnen noen hus lenger bort, ser ut som et vandrende juletre ;)

http://www.ebay.com/itm/Reflective-LED-Light-Arm-Armband-Strap-Safety-Belt-For-Night-Running-Cycling/252620064776?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=551528913652&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Man trenger ikke de hele vestene lenger heller, disse selene er veldig fine

http://www.ebay.com/itm/Reflective-Adjustable-Safety-Security-High-Visibility-Vest-Gear-Stripes-Jacket-/152681654743?var=&hash=item238c8929d7:m:m5PUuhdUw0eC4vEotwki1EA

Veldig mye kult til sykkelen også

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=light+for+bike&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlight+for+bicycle.TRS0&_nkw=light+for+bicycle&_sacat=0

Jeg er ganske nazi på sånt da, ingen får gå ut at huset etter middag her uten å ha masse reflekser og lys.

Anonymkode: d0bf7...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at endel tror de er bedre reflekssikret enn de er. De har vest eller tøy med refleks, men enten så er det for dårlig eller så er de ikke i høyde til billys. Jeg kjørte i går forbi en mann og hund som gikk langs veien. Jeg syntes jeg kunne skimte at det var noe der fremme, men jeg så ikke noe som tydelig lyste. så satte jeg fulltlyset for å se, og da så jeg at både mannen og hunden hadde refleksvest. Jeg angrer på at jeg ikke stoppet og sa i fra, for hundeeieren var sikkert ikke klar over dårlig de synes.

Anonymkode: 4c674...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyinnkjøpt vest i år. I tillegg er jenta mi veldig glad i disse ledlysene og duskene som hun fester overalt. 

Må innrømme at jeg er ikke like flink selv til å bruke refleks, men tar minimum på meg slike bånd på hver arm. Burde ta på meg mer!!

Anonymkode: 1d709...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at endel tror de er bedre reflekssikret enn de er. De har vest eller tøy med refleks, men enten så er det for dårlig eller så er de ikke i høyde til billys. Jeg kjørte i går forbi en mann og hund som gikk langs veien. Jeg syntes jeg kunne skimte at det var noe der fremme, men jeg så ikke noe som tydelig lyste. så satte jeg fulltlyset for å se, og da så jeg at både mannen og hunden hadde refleksvest. Jeg angrer på at jeg ikke stoppet og sa i fra, for hundeeieren var sikkert ikke klar over dårlig de synes.

Anonymkode: 4c674...6b8

Jeg har gjort det samme. Og angret på at jeg ikke sa i fra. 

Hadde selv satt pris på om noen sa i fra hvis ikke refleksvesten min virka. 

Anonymkode: d81e8...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt reflekser fra Askeladden og limt på armer, bryst og rygg på jakkene slik at de synes de gangene vi har vært ute og det plutselig er mørkt. Likevel brukes refleksvest når vi går ut i mørket eller planlegger å være ute i mørket. Går vi kveldstur brukes også hodelykt, fordi ungene synes det er stas. Har også slike små ledlys på jakker og sekker.

Anonymkode: 0e8d5...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at endel tror de er bedre reflekssikret enn de er. De har vest eller tøy med refleks, men enten så er det for dårlig eller så er de ikke i høyde til billys. Jeg kjørte i går forbi en mann og hund som gikk langs veien. Jeg syntes jeg kunne skimte at det var noe der fremme, men jeg så ikke noe som tydelig lyste. så satte jeg fulltlyset for å se, og da så jeg at både mannen og hunden hadde refleksvest. Jeg angrer på at jeg ikke stoppet og sa i fra, for hundeeieren var sikkert ikke klar over dårlig de synes.

Anonymkode: 4c674...6b8

Jeg har lagt merke til akkurat det samme i det siste, og med så mye som jeg så på en gang i kveld så måtte jeg bare skrive innlegg her. Jeg bestemte meg da jeg kom hjem at heretter skal jeg si fra der jeg har mulighet til det, for de som bruker refleks som ikke fungerer de er jo nesten i større fare enn de som ikke bruker, men også er bevisste at de ikke er synlige.

Vi får starte si fra-kampanje ;)

Anonymkode: bf9fc...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med en her at flere tror de er mer synlige enn det de egentlig er. Særlig voksne damer som har refleksbånd rundt veska som de så går med under armen og dermed ikke er synlige, tror de er synlige. Men man kan umulig se refleksbåndet! Refleksbåndet skal brukes på armen så denne er synlig. Bruk gjerne en på hver arm samt på føttene. Det holder ikke med en liten refleks her eller der!

Anonymkode: c9894...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er supernøye med refleks, for her vi bor finnes ikke fortau langs veiene -kjempefarlig i mørket!

Spesielt fornøyd med et slags bånd med kraftig blinkende lys som jeg kjøpte på apoteket, dette bruker min eldste (i tillegg til slap on refleks rundt hver legg). Men dette blinkende lyset er umulig å unngå å se, anbefales! https://www.apotek1.no/produkter/firefly-led-armbaand-junior-refleks-gronn-1stk-956329p

Anonymkode: 88696...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten oppfordring til dere som bruker sånn rund refleks som henger i en tråd, har du bare en på deg er det vanskelig å se deg. 

Anonymkode: 69312...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med en her at flere tror de er mer synlige enn det de egentlig er. Særlig voksne damer som har refleksbånd rundt veska som de så går med under armen og dermed ikke er synlige, tror de er synlige. Men man kan umulig se refleksbåndet! Refleksbåndet skal brukes på armen så denne er synlig. Bruk gjerne en på hver arm samt på føttene. Det holder ikke med en liten refleks her eller der!

Anonymkode: c9894...bf4

Akkurat slik som sykkelfantomer som sykler i refleksvest. Men styret på sykkelen er så lavt at man ser jo ikke ryggen dems, man ser jo kun rumpa bakfra, og skuldrene forfra. 

De som sykler litt mer oppreist har ofte sekk på ryggen som dekker hele refleksen. Så ikke mye hjelp der heller. 

Anonymkode: d81e8...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har vært flink til å be 12 åringen ta på refleksvest når hun drar ut etter middag. Hvis vi har middagsgjester som har kommet til oss rett etter skolen, så får de låne en refleksvest når de skal hjem på kvelden, og det håper jeg at venners foreldre også sender på når hun er på besøk hos dem rett etter skolen, og ikke skal hjem før på kvelden.

Selv har jeg ikke vært ute å gått etter det ble mørkt på fritiden, men har tatt refleksvest på når jeg går turer på jobb.

Anonymkode: 65577...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og en liten oppfordring til dere som bruker sånn rund refleks som henger i en tråd, har du bare en på deg er det vanskelig å se deg. 

Anonymkode: 69312...10f

Hva slags refleks mener du, er det sånn?

https://www.naf.no/globalassets/tips-rad/trafikksikkerhet/refleks/refleks_illustrasjon11.jpg?width=720&height=480&mode=max&anchor=middlecenter&scale=both&quality=85

Anonymkode: 4c674...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra mange er bevisste dette :)

Men det er store rom for forbedringer om man kikker seg rundt i skumringen og når det er mørkt ute, før barns leggetid. Og som de sier i videoen som ei la ut over - heller ikke voksne lyser i mørket ;) Vi har ingen barn å miste - men barna har heller ingen foreldre å miste!

Anonymkode: bf9fc...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de henger og dingler frem og tilbake og kommer bilen fra feil vinkel er det umulig å se refleksen.

Anonymkode: 69312...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...