Gå til innhold

Jeg var hos feil lege!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det du må forstå er at ALLE pasienter er spesielle, ALLE pasientene til denne legen kommer med forventning og behov for å snakke med legen sin og at INGEN av pasientene har krav på å få vite hva det var som gjorde at legen måtte prioritere en annen pasient enn dem den dagen.

Anonymkode: 830ac...1cd

Det er tydeligvis flere som har vanskelig for å forstå normal fornuft her i kveld... burde ikke la meg overraske over det.

Jeg har ikke skrevet at jeg har krav på å vite hvorfor legen måtte prioritere anderledes, ikke har jeg noe ønske eller behov for å vite det heller. Alle pasienter bør få komme til en lege som har kompetanse på det som plager dem, det burde være en selvfølge. Legene bør få pasienter de i utgangspunktet har forutsetning for å kunne hjelpe, for ellers kaster de jo bare bort egen tid, tiden til pasienten og skaper lengre ventekøer fordi pasienter som legene kunne ha hjulpet heller blir stående i kø når pasienter bevisst blir sendt til feil lege.

Det er en enorm sløsing av sykehusets, helseforetakets og samfunnets ressurser å sette meg opp til en time hos en lege de VET ikke kan hjelpe meg. Det gjelder ikke bare meg, det gjelder alle i lignende situasjon. I mitt tilfelle burde de heller utsette min time til riktig lege hadde mulighet og heller gi timen hos den andre legen (som ikke kunne noe om min tilstand) til en pasient denne legen kan hjelpe. For det var en dyktig og hyggelig lege, det var bare ikke noe den legen kunne hjelpe meg med - noe legen selv også sa og syntes var frustrerende, fordi det jo ikke var noen vits at jeg brukte tid der og han brukte tid på det vi begge visste, at denne legen ikke kunne hjelp. Sykehusene er så presset på kapasitet at det er totalt bortkastet å sette pasienter opp på timer "bare fordi" og ikke målrettet.

 

Anonymkode: 50b2f...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydeligvis flere som har vanskelig for å forstå normal fornuft her i kveld... burde ikke la meg overraske over det.

Jeg har ikke skrevet at jeg har krav på å vite hvorfor legen måtte prioritere anderledes, ikke har jeg noe ønske eller behov for å vite det heller. Alle pasienter bør få komme til en lege som har kompetanse på det som plager dem, det burde være en selvfølge. Legene bør få pasienter de i utgangspunktet har forutsetning for å kunne hjelpe, for ellers kaster de jo bare bort egen tid, tiden til pasienten og skaper lengre ventekøer fordi pasienter som legene kunne ha hjulpet heller blir stående i kø når pasienter bevisst blir sendt til feil lege.

Det er en enorm sløsing av sykehusets, helseforetakets og samfunnets ressurser å sette meg opp til en time hos en lege de VET ikke kan hjelpe meg. Det gjelder ikke bare meg, det gjelder alle i lignende situasjon. I mitt tilfelle burde de heller utsette min time til riktig lege hadde mulighet og heller gi timen hos den andre legen (som ikke kunne noe om min tilstand) til en pasient denne legen kan hjelpe. For det var en dyktig og hyggelig lege, det var bare ikke noe den legen kunne hjelpe meg med - noe legen selv også sa og syntes var frustrerende, fordi det jo ikke var noen vits at jeg brukte tid der og han brukte tid på det vi begge visste, at denne legen ikke kunne hjelp. Sykehusene er så presset på kapasitet at det er totalt bortkastet å sette pasienter opp på timer "bare fordi" og ikke målrettet.

 

Anonymkode: 50b2f...a49

Les selv hva du har skrevet i kveld, så ser du nok hvor slitsom du er

Anonymkode: 02688...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir så pinlig når du må kopiere det en annen bruker skriver

Anonymkode: 02688...3aa

Lurer på det uansett om en annen bruker og har skrevet det. Hvorfor er du så bitter og grinete?

Anonymkode: e5d2a...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på det uansett om en annen bruker og har skrevet det. Hvorfor er du så bitter og grinete?

Anonymkode: e5d2a...827

Du driter deg ut

Anonymkode: 02688...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les selv hva du har skrevet i kveld, så ser du nok hvor slitsom du er

Anonymkode: 02688...3aa

Om jeg er slitsom så er det av en eneste grunn - fordi jeg ønsker å bli frisk igjen og fordi jeg blir sykere jo lengre jeg går og det ikke blir gjort noe. Jeg synes det er meningsløst å ha brukt åtte år av livet mitt på utdanning og så ikke få jobbe fordi jeg ikke kan komme til lege som kan hjelpe. Alle spesialister og Nav er enige om at jeg ikke er i stand til å jobbe. Alle er enige i at det fremdeles er håp om at jeg kan bli langt bedre og kanskje til og med frisk om de bare finner mer ut av det. Jeg er tilbydt uføretrygd av Nav, men det ønsker jeg ikke, og nå har Nav også innrømmet at det er for dumt å tilby meg det når det faktisk er muligheter for å komme meg ut i jobb igjen med riktig behandling OG når jeg er så motivert for å komme tilbake i jobb. Ikke er jeg kresen heller, jeg kan riktignok gå rett ut igjen i jobb om jeg blir frisk(ere), men jeg er villig til å ta hva som helst jeg er i stand til, selv om det ikke skulle være direkte relatert til utdannelse eller tidligere erfaring.

Mulig jeg er slitsom, men jeg er i hvert fall ikke så kunnskapsløs som flere i tråden avslører de er ;)

Anonymkode: 50b2f...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydeligvis flere som har vanskelig for å forstå normal fornuft her i kveld... burde ikke la meg overraske over det.

Jeg har ikke skrevet at jeg har krav på å vite hvorfor legen måtte prioritere anderledes, ikke har jeg noe ønske eller behov for å vite det heller. Alle pasienter bør få komme til en lege som har kompetanse på det som plager dem, det burde være en selvfølge. Legene bør få pasienter de i utgangspunktet har forutsetning for å kunne hjelpe, for ellers kaster de jo bare bort egen tid, tiden til pasienten og skaper lengre ventekøer fordi pasienter som legene kunne ha hjulpet heller blir stående i kø når pasienter bevisst blir sendt til feil lege.

Det er en enorm sløsing av sykehusets, helseforetakets og samfunnets ressurser å sette meg opp til en time hos en lege de VET ikke kan hjelpe meg. Det gjelder ikke bare meg, det gjelder alle i lignende situasjon. I mitt tilfelle burde de heller utsette min time til riktig lege hadde mulighet og heller gi timen hos den andre legen (som ikke kunne noe om min tilstand) til en pasient denne legen kan hjelpe. For det var en dyktig og hyggelig lege, det var bare ikke noe den legen kunne hjelpe meg med - noe legen selv også sa og syntes var frustrerende, fordi det jo ikke var noen vits at jeg brukte tid der og han brukte tid på det vi begge visste, at denne legen ikke kunne hjelp. Sykehusene er så presset på kapasitet at det er totalt bortkastet å sette pasienter opp på timer "bare fordi" og ikke målrettet.

 

Anonymkode: 50b2f...a49

Problemet er at de ikke bare kan ta hensyn til logikk. Samfunnsøkonomi kommer også ned på lista. Det handler om at de kan risijere fristbrudd ved å utsette timen din, og det gir dem mer konsekvens enn å oppfylle din rettighet ved å gi deg helsehjelp du ikke trenger, i form av å sette deg opp på listen til en annen lege.

Det handler ikke om å ikke skjønne hvor spesiell du er, men om å måtte manøvrere smidig i et system laget av blåruss.

NPM for the win!

Anonymkode: 830ac...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en spisskompetanse som gjør at mange pasienter ønsker time hos meg, i stedet for kolleger som jobber med omtrent det samme som meg.

Men i spesialisthelsetjenesten er det ikke henviser som bestemmer hvilken behandler eller behandling som pasienten skal få. Det vurderes av inntaket på sykehuset.

Noen ganger spør lederen min om jeg kan se på henvisninger hvor det er spesifikt ønsket behandling fra meg. Det hender ofte at jeg gir tilbakemelding om at en kollega er bedre egnet.  Eller at jeg ikke har kapasitet.

Også skulle man tro at min timebok var fullbooket til enhver tid. Akk nei. Antallet timer som avbestilles i det offentlige helsevesenet  er til å gråte av.. For å ikke snakke om hvor mange fortvila og hjelpetrengende pasienter som merksnodig bare kan komme til timer klokken 9 eller 15. 

Lykke til..håper du finner ut av det.

Anonymkode: 8e1b7...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at de ikke bare kan ta hensyn til logikk. Samfunnsøkonomi kommer også ned på lista. Det handler om at de kan risijere fristbrudd ved å utsette timen din, og det gir dem mer konsekvens enn å oppfylle din rettighet ved å gi deg helsehjelp du ikke trenger, i form av å sette deg opp på listen til en annen lege.

Det handler ikke om å ikke skjønne hvor spesiell du er, men om å måtte manøvrere smidig i et system laget av blåruss.

NPM for the win!

Anonymkode: 830ac...1cd

Nei, jeg er allerede inne i de uoffisielle listene deres, der får det ingen konsekvens for dem å utsette timene mine (dessverre). Det du snakker om gjelder kun ved første henvisning eller noen ganger ved henvisning til annen spesialist på samme sykehus. Har man først fått den første poliklinikktime forsvinner man fra den køen du snakker om og inn i sykehusets uoffisielle og interne liste.

Men listesystemet du påpeker er idiotisk, ingen tvil om det. Det gjør bare at politikerne skryter av at ventelistene har blitt kortere, mens sannheten ofte er at store deler av listen er blitt usynlig for politikerne og statistikerne.

Anonymkode: 50b2f...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det handler ikke om å ikke skjønne hvor spesiell du er, men om å måtte manøvrere smidig i et system laget av blåruss.

NPM for the win!

Anonymkode: 830ac...1cd

Blåruss er et virus det er vanskelig å bli kvitt, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er allerede inne i de uoffisielle listene deres, der får det ingen konsekvens for dem å utsette timene mine (dessverre). Det du snakker om gjelder kun ved første henvisning eller noen ganger ved henvisning til annen spesialist på samme sykehus. Har man først fått den første poliklinikktime forsvinner man fra den køen du snakker om og inn i sykehusets uoffisielle og interne liste.

Men listesystemet du påpeker er idiotisk, ingen tvil om det. Det gjør bare at politikerne skryter av at ventelistene har blitt kortere, mens sannheten ofte er at store deler av listen er blitt usynlig for politikerne og statistikerne.

Anonymkode: 50b2f...a49

Det er sant. Jeg har hatt frist på 4 uker. Etter å ha hatt første time, satte de opp ny time, flere måneder etter første time. Fordi fristen ikke gjelder!?

Anonymkode: b7601...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Blåruss er et virus det er vanskelig å bli kvitt, dessverre.

Blåruss er sikkert flinke på sitt eget felt. Men så har de denne merkelige, overdrevne selvtilliten at de tror deres kompetanse gjør dem egnet til å lage systemer på fagfelt som ikke er sitt eget. De tror til og med at en leder kun trenger å kunne ledelse. I og med at de mangler fagkunnskap forstår de ikke viktigheten av denne kunnskapen.

Anonymkode: 830ac...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sant. Jeg har hatt frist på 4 uker. Etter å ha hatt første time, satte de opp ny time, flere måneder etter første time. Fordi fristen ikke gjelder!?

Anonymkode: b7601...105

Hi, det er fordi politikerne ikke har vært spesifikke nok da de laget lovene og reglene. De laget regler sykehusene ikke hadde kapasitet til å følge opp og ga ikke penger til at det ble mulig. I tillegg til det så laget de et straffesystem hvor sykehus som ikke holder fristen risikerer å måtte betale et annet sykehus for å ta den aktuelle pasienten hvor fristen er brutt. Dvs. ikke bare taper sykehuset inntekten det ellers kunne hatt ved å utrede og behandle denne pasienten, men de blir også påført en stor utgift. Siden dette selvfølgelig ikke er holdbart for en sykehusøkonomi som allerede er altfor presset måtte sykehusene finne smutthull for å overleve (siden politikerne og "blårussene" ikke forstår følgene av det de vedtar). Slik de er utformet sier reglene at hvis sykehuset bare tar inn en pasient poliklinisk til en førstetime så har de oppfylt ventelistegarantien. Polikliniske pasienter krever gjerne færre ressurser av sykehuset, og dermed gjør de dette for å slippe å få store ekstrautgifter og mindre inntekter - og setter så pasienten på sin interne venteliste... hvor pasienten i mange tilfeller mer eller mindre ikke har noen rettigheter, ingen frister som må overholdes (med noen få unntak, f.eks. er kreftpasienter et unntak for der er det også en garanti ikke bare til undersøkelse, men også behandlingsstart).

 

Anonymkode: 50b2f...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du driter deg ut

Anonymkode: 02688...3aa

Fordi at jeg synes du høres bitter ut?

Anonymkode: e5d2a...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...