Gå til innhold

Greit at de ansatte "tafser" på hverandre i barnehagen?👫


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personaldelen bør ledelsen ta direkte med de ansatte.

Men dette går også på barnas sikkerhet samt holdninger og profesjonell adferd hos de ansatte, og det er noe som fint kan diskuteres på et møte mellom foreldre og ledelse. Det er jo tydelig at dette har vært et såpass stort problem at flere har reagert på det. Det er de to ansatte selv som har gjort dette til et tema for foreldrene ved å velge å ha seksuell aktivitet på steder hvor foreldrene lett kan observere dem.

Straffeloven sier følgende:

§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, eller
B) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det.

 

Dvs. dette er ikke lenger bare en personalsak, men en straffbar sak. Dette er noe som bør meldes til politiet og bør komme på disses ansattes vandel. Så får politiet vurdere om de vil gå videre med saken ut fra ev. allmennpreventive hensyn.

 

   
   

Anonymkode: ac17e...81c

Oh my god! Dette villa uansett ha blitt henlagt. Er det mulig å lage dette så stort og helt uten grunn? Foreldre som tar på hverandre? Vel, da skulle jo befolkningsveksten ikke ha eksistert i det hele tatt, for alt er jo ulovlig. Mennesker som sørger for egen avgrunn! 

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oh my god! Dette villa uansett ha blitt henlagt. Er det mulig å lage dette så stort og helt uten grunn? Foreldre som tar på hverandre? Vel, da skulle jo befolkningsveksten ikke ha eksistert i det hele tatt, for alt er jo ulovlig. Mennesker som sørger for egen avgrunn! 

Anonymkode: 8bde8...967

Usømmelig adferd bestemmes bl.a. av omstendighetene, om det er et offentlig sted eller et annet uegnet sted. Jeg tror politiet vil ta denne saken alvorlig. De ansatte bryter helt klart straffeloven når de har seksuell adferd i barnehagen på steder barn eller andre kan se dem. Samtidig må man anta at de når de er opptatt med seksuell omgang med hverandre egentlig har anvar for barn i barnehagen, dvs. de forsømmer jobben sin. Hadde disse to ansatte holdt på på et offentlig sted, f.eks. på gaten, i skogen og blitt tatt for det ville det vært straffbart, men ikke hatt noe med jobben å gjøre. Når de velger å ha sex med hverandre i barnehagen i arbeidstiden har de selv latt dette komme inn under det som vil bedømmes mtp. om de er egnet til å jobbe i barnehage eller ei.

"Hvis en person på grunn av andre straffbare forhold er uegnet til å arbeide i barnehage, kan retten til å inneha slik stilling fradømmes, jf. straffeloven § 56." https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk-barnehage/polititattest/politiattest-i-barnehagen/

Idet disse to valgte å ha sex i barnehagen i arbeidstiden med barn og andre rundt gjorde de seg "uegnet til å arbeide i barnehage". Det er flere foreldre som har observert dette ulike ganger, dvs. de gjør dette stadig vekk, de forsømmer ansvaret sitt for barna og det kan i verste fall gå utover barnas sikkerhet.

Hi - om det blir møte hos dere eller ei så bør foreldrene ta dette videre til politiet slik at politiet kan vurdere om de vil gå videre med saken eller ikke. Dette bør ikke overlates til barnehagens ledelse alene.

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Usømmelig adferd bestemmes bl.a. av omstendighetene, om det er et offentlig sted eller et annet uegnet sted. Jeg tror politiet vil ta denne saken alvorlig. De ansatte bryter helt klart straffeloven når de har seksuell adferd i barnehagen på steder barn eller andre kan se dem. Samtidig må man anta at de når de er opptatt med seksuell omgang med hverandre egentlig har anvar for barn i barnehagen, dvs. de forsømmer jobben sin. Hadde disse to ansatte holdt på på et offentlig sted, f.eks. på gaten, i skogen og blitt tatt for det ville det vært straffbart, men ikke hatt noe med jobben å gjøre. Når de velger å ha sex med hverandre i barnehagen i arbeidstiden har de selv latt dette komme inn under det som vil bedømmes mtp. om de er egnet til å jobbe i barnehage eller ei.

"Hvis en person på grunn av andre straffbare forhold er uegnet til å arbeide i barnehage, kan retten til å inneha slik stilling fradømmes, jf. straffeloven § 56." https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk-barnehage/polititattest/politiattest-i-barnehagen/

Idet disse to valgte å ha sex i barnehagen i arbeidstiden med barn og andre rundt gjorde de seg "uegnet til å arbeide i barnehage". Det er flere foreldre som har observert dette ulike ganger, dvs. de gjør dette stadig vekk, de forsømmer ansvaret sitt for barna og det kan i verste fall gå utover barnas sikkerhet.

Hi - om det blir møte hos dere eller ei så bør foreldrene ta dette videre til politiet slik at politiet kan vurdere om de vil gå videre med saken eller ikke. Dette bør ikke overlates til barnehagens ledelse alene.

Anonymkode: ac17e...81c

De har ikke hatt sex i barnehagen - hvor tar du det fra? De har gjemt seg unna der barna ikke er tilstede! 

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har ikke hatt sex i barnehagen - hvor tar du det fra? De har gjemt seg unna der barna ikke er tilstede! 

Anonymkode: 8bde8...967

Jeg skrev ikke samleie, jeg skrev sex. Sex er mer enn bare samleie. Når man har hendene nedi buksene på hverandre har man definitivt gått over til en form for sex.

Å gjemme seg unna utelukker ikke at barna kan komme over dem. Det er tydeligvis heller ikke så bortgjemt siden flere forskjellige foreldre har observert dem gjøre seksuelle ting med hverandre ulike ganger.

Og uansett må man anta at de er ansatt for å ivareta barnas sikkerhet - ikke snike seg unna for å ha sex i arbeidstiden i barnehagen.

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..skammekroken gjør comeback for flørtende voksne?

Barnehagen må da være mer profesjonell enn at de arrangerer et lynsjemøte for foreldrene.. Dette er personalsak.

Ingen er uenige i at det er ugreit å bruke arbeidstid på slikt 

Anonymkode: b55d3...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev ikke samleie, jeg skrev sex. Sex er mer enn bare samleie. Når man har hendene nedi buksene på hverandre har man definitivt gått over til en form for sex.

Å gjemme seg unna utelukker ikke at barna kan komme over dem. Det er tydeligvis heller ikke så bortgjemt siden flere forskjellige foreldre har observert dem gjøre seksuelle ting med hverandre ulike ganger.

Og uansett må man anta at de er ansatt for å ivareta barnas sikkerhet - ikke snike seg unna for å ha sex i arbeidstiden i barnehagen.

Anonymkode: ac17e...81c

Jeg har ikke hevdet at du skreiv samleie. Leser du eller fantaserer du?

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke hevdet at du skreiv samleie. Leser du eller fantaserer du?

Anonymkode: 8bde8...967

Du skrev at de ikke har sex - det å utføre så tydelige seksuelle handlinger med hverandre at de har hendene nedi hverandres bukser og stimulerer hverandre seksuelt, det går under definisjonen sex. Var det vanskelig å forstå?

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du skrev at de ikke har sex - det å utføre så tydelige seksuelle handlinger med hverandre at de har hendene nedi hverandres bukser og stimulerer hverandre seksuelt, det går under definisjonen sex. Var det vanskelig å forstå?

Anonymkode: ac17e...81c

Ja, det er vanskelig å forstå deg og dine utsagn at dette er politisak. Helt syk fremstilling av fakta. 

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er vanskelig å forstå deg og dine utsagn at dette er politisak. Helt syk fremstilling av fakta. 

Anonymkode: 8bde8...967

Det er ikke min fremstilling det er noe galt i. Straffelovens § 298 er helt klar på dette. Når de seksuelle handlingene utføres i nærheten av barn og/eller andre i barnehagens åpningstid har de også tråkket over loven som går under hva en politiattest for ansettelse i barnehagen angår. Videre har de gjentatte ganger forsømt arbeidet sitt ved å gå fra barn de har ansvar for.

Igjen, dette er en sak politiet bør gjøres oppmerksom på, så tar politiet saken videre om de vurderer at det er riktigst.

Ledelsen har også et ansvar for å ta dette videre og de bør da også få vurdert om de ansatte fremdeles oppfyller kravene til politiattest for barnehageansatte. Det gjør det mest trolig ikke.

 

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke min fremstilling det er noe galt i. Straffelovens § 298 er helt klar på dette. Når de seksuelle handlingene utføres i nærheten av barn og/eller andre i barnehagens åpningstid har de også tråkket over loven som går under hva en politiattest for ansettelse i barnehagen angår. Videre har de gjentatte ganger forsømt arbeidet sitt ved å gå fra barn de har ansvar for.

Igjen, dette er en sak politiet bør gjøres oppmerksom på, så tar politiet saken videre om de vurderer at det er riktigst.

Ledelsen har også et ansvar for å ta dette videre og de bør da også få vurdert om de ansatte fremdeles oppfyller kravene til politiattest for barnehageansatte. Det gjør det mest trolig ikke.

 

Anonymkode: ac17e...81c

Lykke til! Hold meg gjerne oppdatert i hvordan det gikk!

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Det er ikke min fremstilling det er noe galt i. Straffelovens § 298 er helt klar på dette. Når de seksuelle handlingene utføres i nærheten av barn og/eller andre i barnehagens åpningstid har de også tråkket over loven som går under hva en politiattest for ansettelse i barnehagen angår. Videre har de gjentatte ganger forsømt arbeidet sitt ved å gå fra barn de har ansvar for.

Igjen, dette er en sak politiet bør gjøres oppmerksom på, så tar politiet saken videre om de vurderer at det er riktigst.

Ledelsen har også et ansvar for å ta dette videre og de bør da også få vurdert om de ansatte fremdeles oppfyller kravene til politiattest for barnehageansatte. Det gjør det mest trolig ikke.

 

Anonymkode: ac17e...81c

Wow...snakk om å ta ting ut av proporsjoner! 

Politianmeldelse, avskjedigelse og tap av vandelsattest er virkelig overdrevent her.

My god... barnehager må virkelig jobbe med alle mulige typer foreldre 

Anonymkode: b55d3...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til! Hold meg gjerne oppdatert i hvordan det gikk!

Anonymkode: 8bde8...967

Jeg er ikke HI, så det må du rette til HI.

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke HI, så det må du rette til HI.

Anonymkode: ac17e...81c

Jeg vet at du ikke er Hi og at du sitter og pøser på uten å måtte stå til rette for dine syke uttalelser! 

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle faktisk ønske at du måtte stå til rette og derfor skreiv jeg det til deg! Synes at du bør logge av, eller snart bevise at du hadde rett! Du må være et sykt pietistisk menneske som aldri har fått deg et ligg, og har innsett at du heller aldri får. 

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Videre har de gjentatte ganger forsømt arbeidet sitt ved å gå fra barn de har ansvar for.

Hvordan vet du det?

Anonymkode: c3078...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at du ikke er Hi og at du sitter og pøser på uten å måtte stå til rette for dine syke uttalelser! 

Anonymkode: 8bde8...967

At du mener straffeloven er syk får du stå for selv. Jeg bare refererer straffeloven og iflg. den har de begått et lovbrudd. Og pga. stedet de har gjort det på vil det trolig også påvirke politiattesten deres for videre ansettelse i barnehagen.

Hadde de hatt en vanlig kontorjobb hadde jeg ikke brydd meg. Her er det snakk om personer som har  et profesjonelt ansvar for barna.

Personangrep på meg endrer ikke straffeloven.

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At du mener straffeloven er syk får du stå for selv. Jeg bare refererer straffeloven og iflg. den har de begått et lovbrudd. Og pga. stedet de har gjort det på vil det trolig også påvirke politiattesten deres for videre ansettelse i barnehagen.

Hadde de hatt en vanlig kontorjobb hadde jeg ikke brydd meg. Her er det snakk om personer som har  et profesjonelt ansvar for barna.

Personangrep på meg endrer ikke straffeloven.

Anonymkode: ac17e...81c

Jeg er ikke uenig i straffelovens oppbyggig  men den har overhodet ingen relevans i denne saken!!!! 

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke uenig i straffelovens oppbyggig  men den har overhodet ingen relevans i denne saken!!!! 

Anonymkode: 8bde8...967

Selvfølgelig har den det:

"§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, eller
 

b )               i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det."

Hvor mener du barnehager er unntatt i denne paragrafen? Eller anser du barnehagen som ansattes private sted? Eller kanskje du mener at både barn og foreldrene og kollegene til disse uprofesjonelle turtelduene alle har samtykket i at de skal kunne utføre seksuelle handlinger på hverandre i arbeidstiden? Hvis ikke brytes straffeloven siden de har gjort det flere steder hvor flere foreldre har observert dem ulike ganger.

 

Det er vel trolig nettopp fordi barnehagen og foreldre i barnehagen til His barn vet at straffeloven gjelder i dette tilfellet, og at saken derfor er mer alvorlig, at det skal holdes møte om saken, vil jeg anta.

 

 

 

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har den det:

"§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, eller
 

b )               i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det."

Hvor mener du barnehager er unntatt i denne paragrafen? Eller anser du barnehagen som ansattes private sted? Eller kanskje du mener at både barn og foreldrene og kollegene til disse uprofesjonelle turtelduene alle har samtykket i at de skal kunne utføre seksuelle handlinger på hverandre i arbeidstiden? Hvis ikke brytes straffeloven siden de har gjort det flere steder hvor flere foreldre har observert dem ulike ganger.

 

Det er vel trolig nettopp fordi barnehagen og foreldre i barnehagen til His barn vet at straffeloven gjelder i dette tilfellet, og at saken derfor er mer alvorlig, at det skal holdes møte om saken, vil jeg anta.

 

 

 

Anonymkode: ac17e...81c

Snakk om å skape storm i vannglass. Det er jo rene lynsjemobb du ønsler

Anonymkode: c3078...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å skape storm i vannglass. Det er jo rene lynsjemobb du ønsler

Anonymkode: c3078...c8b

Nei, bare at barnehageansatte skal oppføre seg profesjonelt på jobb og at de som bryter straffeloven på jobb også må ta følgene av det. Disse to bør jo helt klart ikke ha ansvar for barn nå.

Anonymkode: ac17e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har den det:

"§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, eller
 

b )               i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det."

Hvor mener du barnehager er unntatt i denne paragrafen? Eller anser du barnehagen som ansattes private sted? Eller kanskje du mener at både barn og foreldrene og kollegene til disse uprofesjonelle turtelduene alle har samtykket i at de skal kunne utføre seksuelle handlinger på hverandre i arbeidstiden? Hvis ikke brytes straffeloven siden de har gjort det flere steder hvor flere foreldre har observert dem ulike ganger.

 

Det er vel trolig nettopp fordi barnehagen og foreldre i barnehagen til His barn vet at straffeloven gjelder i dette tilfellet, og at saken derfor er mer alvorlig, at det skal holdes møte om saken, vil jeg anta.

 

 

 

Anonymkode: ac17e...81c

Skulle ønske jeg hadde dagvakt imorgen. Men neida. Uansett - du har misforstått lovverket så til de grader. Jeg har fulgt nesten alle straffesaker som gjelder sex og mindreårige  helt siden år 2000 og må dessverre orientere deg: dette er ikke en straffesak og kommer heller aldri til å bli. Jeg vet ikke om du blir skuffet nå, jeg gir deg bare fakta. 

Anonymkode: 8bde8...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, bare at barnehageansatte skal oppføre seg profesjonelt på jobb og at de som bryter straffeloven på jobb også må ta følgene av det. Disse to bør jo helt klart ikke ha ansvar for barn nå.

Anonymkode: ac17e...81c

De bryter ingen straffelov, og ingenting av det hi skriver tilsier at de ikke skal ha ansvar for barn nå

Anonymkode: c3078...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, bare at barnehageansatte skal oppføre seg profesjonelt på jobb og at de som bryter straffeloven på jobb også må ta følgene av det. Disse to bør jo helt klart ikke ha ansvar for barn nå.

Anonymkode: ac17e...81c

Du tar feil i alt du sier.

Uansett OM det hadde vært en straffesak så er dette en sak mellom ansatt og leder. Tror du alle pasienter på et sykehus blir innkalt til møte om sykepleiere som har tafsa på hverandre på jobb?

Anonymkode: b4b60...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har den det:

"§ 298. Seksuelt krenkende atferd offentlig eller uten samtykke

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd

a) på offentlig sted, eller
 

b )               i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket i det."

Hvor mener du barnehager er unntatt i denne paragrafen? Eller anser du barnehagen som ansattes private sted? Eller kanskje du mener at både barn og foreldrene og kollegene til disse uprofesjonelle turtelduene alle har samtykket i at de skal kunne utføre seksuelle handlinger på hverandre i arbeidstiden? Hvis ikke brytes straffeloven siden de har gjort det flere steder hvor flere foreldre har observert dem ulike ganger.

 

Det er vel trolig nettopp fordi barnehagen og foreldre i barnehagen til His barn vet at straffeloven gjelder i dette tilfellet, og at saken derfor er mer alvorlig, at det skal holdes møte om saken, vil jeg anta.

 

 

 

Anonymkode: ac17e...81c

For det første, så skriver HI at de har gjemt seg bort på steder der barna ikke er, og at noen kan komme overrumplende på deg når du har gjemt deg i en garderobe el er ikke hverken offentlig sted eller i nærvær av noen. Å stikke seg unna for å kline i et par minutter er heller ikke mer uansvarlig enn å stikke seg unna for å ta en røyk, ta en telefon eller gå på do. Er det uprofesjonelt å gå på do mens man har ansvar for barn? For resultatet for barnegruppa er unektelig den samme om noen er borte for å kline eller borte for å bæsje. 

Du antar at foreldrene vil ha et møte med ledelsen fordi de mener at dette kommer inn under straffeloven. Jeg tenker at det er mer nærliggende å tro at de vil ha et møte for at ledelsen skal ta en alvorsprat med de to det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...