Gå til innhold

Jeg irriterer meg over avdelingsleder som gir ekstravakter til ufaglærte...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 50% fast stilling, ufrivillig. Jeg ønsker større stilling. Men, må i mellomtiden ta ekstravakter. Det som irriterer meg er at avdelingsleder gir ekstravakter som jeg søker på til ufaglærte.

Jeg har lyst til å ta det opp med avdelingsleder, men er litt konfliktsky, så er usikker på hva jeg skal si. Tips?

Og hvordan fungerer dette på deres arbeidsplass?

Anonymkode: f15b8...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du organisert? Hvis ikke, organiser deg.

Det du beskriver er ganske normalt mange steder. Avdelingsleder skal gjerne holde et budsjett, og det er lettere om ufaglærte velges som ikke må lønnes like høyt som utdannede. Det skjer overalt. Jeg har sett at det også ofte blir gjort for å smiske oppover i systemet mtp. at leder ønsker seg høyere stillinger.

 

Anonymkode: 04cfa...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billligere å ta inn ufaglærte vettu. Så lenge avdelingen har fagdekning så faller det seg dessverre slik at leder tar inn det som koster minst 

Anonymkode: d6bd6...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det er billigere. Men om de ufaglærte også er vikarer så er gjerne argumentet at vikarene må få vakter for å bli værende. Vikarene er helt nødvendig format det skal gå rundt.

Anonymkode: 36320...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ufaglærte trenger ikke jobb de? Fy faen, så usmakelig du er. Finn deg ny jobb hvis du er så himla misfornøyd. 

Anonymkode: ac3e0...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo tenkes at det er andre grunner enn penger som gjør at du ikke får vakter.. Er du flink å jobbe? Blid og arbeidssom? Pålitelig? Setter du deg opp på vakter i uker hvor du har mange vakter fra før? Dersom du får for mange timer og utløser overtid så skjønner jeg hvorfor hun velger andre. 

Anonymkode: 0e961...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så ufaglærte trenger ikke jobb de? Fy faen, så usmakelig du er. Finn deg ny jobb hvis du er så himla misfornøyd. 

Anonymkode: ac3e0...7a1

Ufaglærte kan vel sørge for å bli faglærte, slik andre som ønsker å stå sterkt i arbeidslivet har gjort?

Anonymkode: 51385...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men om de ufaglærte også er vikarer så er gjerne argumentet at vikarene må få vakter for å bli værende. Vikarene er helt nødvendig format det skal gå rundt.

Det er et veldig godt poeng. Skal man holde på vikarer, så må de få vakter

Anonymkode: 837dc...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Det kommer en dag der du er glad for å slippe ekstravakter mens du jobber 100% og egentlig bare vil ta deg av familien din resten. Kanskje.
Skjønner deg godt. Det blir helt feil når det lønner seg å ikke ha utdanning. Og så kan man jo spørre seg hvem som er viktigst å ta vare på, de med eller uten utdanning.
Jeg ville tatt det opp med tillitsvalgte jeg, ikke med lederen selv, i første omgang. Er dere flere som tenker det samme? 

Anonymkode: 853f6...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt utdannelse for en grunn. Hvis de ufaglærte ønsker å jobbe, så får de ta utdannelse. De kan ikke regne med å stille likt med oss som har utdannelse. De skal lønne seg å være utdannet!

Jeg er flink i jobben min og er godt likt. Har ikke for mange vakter/timer. Heller for lite.

Kan godt være det handler om å "ta vare på ufaglærte vikarer" så hun ikke mister de. Men, om det fortsetter sånn, så mister hun meg i stedet. Bør vel være viktigere å ta vare på de faglærte...

Hi

Anonymkode: f15b8...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så ufaglærte trenger ikke jobb de? Fy faen, så usmakelig du er. Finn deg ny jobb hvis du er så himla misfornøyd. 

Anonymkode: ac3e0...7a1

Skaff deg en utdannelse!  Rakk i alle fall ikke ned på alle oss som har hatt vett til å skaffe oss fagutdanning for å tjene til livets opphold. 

Anonymkode: 5bc2b...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt utdannelse for en grunn. Hvis de ufaglærte ønsker å jobbe, så får de ta utdannelse. De kan ikke regne med å stille likt med oss som har utdannelse. De skal lønne seg å være utdannet!

Jeg er flink i jobben min og er godt likt. Har ikke for mange vakter/timer. Heller for lite.

Kan godt være det handler om å "ta vare på ufaglærte vikarer" så hun ikke mister de. Men, om det fortsetter sånn, så mister hun meg i stedet. Bør vel være viktigere å ta vare på de faglærte...

Hi

Anonymkode: f15b8...52d

Ikke nødvendigvis, i alle fall ikke så lenge det er nok dekning på faglærte. Og det er viktig å ta vare på¨gode vikarer også, så det er nok en konflikt de fleste i yrker med vikarbehov kommer opp i - fast ansatte vil gjerne ha ekstravakter, selvfølgelig - og de bør få det. Samtidig må man sørge for at gode vikarer får nok timer til å ville fortsette som vikar. Ikke alltid like lett det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 50% fast stilling, ufrivillig. Jeg ønsker større stilling. Men, må i mellomtiden ta ekstravakter. Det som irriterer meg er at avdelingsleder gir ekstravakter som jeg søker på til ufaglærte.

Jeg har lyst til å ta det opp med avdelingsleder, men er litt konfliktsky, så er usikker på hva jeg skal si. Tips?

Og hvordan fungerer dette på deres arbeidsplass?

Anonymkode: f15b8...52d

Hva er du utdannet som?

Det kommer nok ofte i utgangspunktet an på økonomi og hva den ledige vakten går ut på. Er det oppgaver som en ufaglært kan ta, så er disse oftere billigere å benytte.

Hva med å be om en samtale med sjefen din der du sier at du gjerne ønsker flere vakter?

Anonymkode: 09b12...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så ufaglærte trenger ikke jobb de? Fy faen, så usmakelig du er. Finn deg ny jobb hvis du er så himla misfornøyd. 

Anonymkode: ac3e0...7a1

For en innstilling?!

En del kommuner har faktisk innført regler om at alle vikarer må være faglærte.

Anonymkode: 09b12...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er et veldig godt poeng. Skal man holde på vikarer, så må de få vakter

Anonymkode: 837dc...c9b

Det er ofte god tilgang på helsestudenter til ekstravakter 

Anonymkode: 09b12...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo tenkes at det er andre grunner enn penger som gjør at du ikke får vakter.. Er du flink å jobbe? Blid og arbeidssom? Pålitelig? Setter du deg opp på vakter i uker hvor du har mange vakter fra før? Dersom du får for mange timer og utløser overtid så skjønner jeg hvorfor hun velger andre. 

Anonymkode: 0e961...233

Naturligvis skal hun sette seg opp som interessert i overtid også, hvis det er behov i bedriften som må dekkes og hun vil det selv. Det er de som setter opp bemanningen som skal ha oversikt over om det å sette inn henne på en vakt vil utløse overtid.

Anonymkode: 09b12...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ofte god tilgang på helsestudenter til ekstravakter 

Anonymkode: 09b12...bb6

Det er det i min bransje også. Men vi ønsker jo å ha flest mulig faste vikarer, ikke få nye hver gang. Og skal vi beholde gode vikarer, så må de få timer, hvis ikke forsvinner de til en annen plass.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så ufaglærte trenger ikke jobb de? Fy faen, så usmakelig du er. Finn deg ny jobb hvis du er så himla misfornøyd. 

Anonymkode: ac3e0...7a1

 😊 Og du kan jo skaffe deg en utdannelse? 

Anonymkode: afde7...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt problem som ansvarlig for å dekke opp turnusen:

Jeg trenger flere vikarer å spille på, og i særdeleshet vikarer som er villig til å stille opp på kort tid, kvelder, helger, helligdager og ved korte fravær. 

Jeg har en del faglærte i lavere stillinger enn de ønsker seg, og jeg vil gjerne prioritere dem. Men de er, i likhet med de fleste andre, mest interessert i dagvakter. Å dekke inn to timer mandagskvelden da en kveldsvakt må på foreldremøte vil de gjerne ikke, heller ikke kortvakten 16-22 tirsdagen. Eller 7-15 på lørdag, etter å ha blitt ringt kl 6.45 da den som hadde vakten ringte og var syk. Så har jeg en ufaglært som tar alle disse. For å beholde denne ansatte som hjelper meg i disse tilfellene, må hun jo også få dagvakt på torsdag med god tids varsel som jeg har tilgjengelig. Jeg slenger gjerne på den ledige dagvakten mandagen etter også.

Fordi, får hun ikke nok jobb til å klare utgiftene sine tar hun en annen jobb. Hun er jo både positiv, flink og arbeidsom og har ungen problemer med å få seg jobb. Og da er jeg stuck med mine helt ålreite faglærte som også gjør en god jobb, men som bare vil ha ekstravakter når det passer dem. Og da får jeg ikke dekket hullene i turnusen. Om de faglærte hadde giddet å komme på kort varsel og til upopulære vakter, hadde de fått flere populære vakter også.

En annen ting er at flere av mune ufaglærte tilkallingsvikarer er erfarne i yrket og dyktige, mens jeg har noen nyutdannede faglærte som er langt unna nivået deres. Som leder tar jeg til tårene hver gang jeg mister en av mine kjære gamle hjelpepleiere til pensjonisttilværelsen og vet at det jeg får i stedet er en helsefagarbeider. Menneskene er like gode, utdanningen er det ikke. Der hjelpepleierne hadde mye sykehuspraksis og mye mer differensiert utdanning og dermed både evnet og ønsket å stå i vanskelige situasjoner, har helsefagarbeiderne mye mer begrenset erfaring. En nyutdannet helsefagarbeider er selvfølgelig bedre enn en ny ufaglært, men ikke en erfaren ufaglært. Jeg vil gjerne gi dem den erfaringen de trenger, men da må de komme når de trengs. Ikke sutre over at den som faktisk kommer blir belønnet.

Anonymkode: 8b9cf...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der hjelpepleierne hadde mye sykehuspraksis og mye mer differensiert utdanning og dermed både evnet og ønsket å stå i vanskelige situasjoner, har helsefagarbeiderne mye mer begrenset erfaring.

Mye sykehuspraksis? Det hadde ikke jeg

Anonymkode: 837dc...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mye sykehuspraksis? Det hadde ikke jeg

Anonymkode: 837dc...c9b

Mine hjelpepleiere har både hatt sykehuspraksis og jobbet på sykehus (ikke alle har jobbet der, men mange). De ble jo utdannet i en tid med mange hjelpepleierstillinger på sykehuset.

Anonymkode: 8b9cf...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om praksis, så regnet jeg med at du mente under utdanningen. Jeg har og hatt sykehuspraksis under utdanning, men å kalle det mye er å ta hardt i.

Anonymkode: 837dc...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 50% fast stilling, ufrivillig. Jeg ønsker større stilling. Men, må i mellomtiden ta ekstravakter. Det som irriterer meg er at avdelingsleder gir ekstravakter som jeg søker på til ufaglærte.

Jeg har lyst til å ta det opp med avdelingsleder, men er litt konfliktsky, så er usikker på hva jeg skal si. Tips?

Og hvordan fungerer dette på deres arbeidsplass?

Anonymkode: f15b8...52d

Om du tar på deg ekstravakter over tid, la oss si at stillingen din er på 50%, men du ender opp med å jobbe 70% hver måned. Da har du krav på å få endret stillingsprosenten til det reelle tallet, altså 70%. Er dette tilfellet?

Hvis ikke vet nok arbeidsgiver/ansvarlig at dette er loven, og ønsker ikke gi deg i overkant av vakter. Det er nok dyrere å ansette deg i full stilling, enn å ha ekstravakter ved behov.

Når det er sagt, så skal i utgangspunktet ikke deltidsstillinger benyttes. I dette tilfellet virker det som at arbeidsgiver misbruker dette. Ville nok organisert meg om jeg var deg ☺️

 

Anonymkode: 948c7...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jobben er av en slik art at den ufaglærte klarer den helt fint er det jo ingen grunn til å sløse bort penger på en dyrere faglært person.

Anonymkode: 582b1...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jobben er av en slik art at den ufaglærte klarer den helt fint er det jo ingen grunn til å sløse bort penger på en dyrere faglært person.

Anonymkode: 582b1...8ae

Penger er faktisk underordnet. Det er bare lommerusk som skiller, og en ufaglært med mye ansiennitet er dyrere enn en fagarbeider med lite. 

Personlig kan jeg ikke skjønne at fagforbundet godtar denne undervurderingen av utanning, men nå er det jo dem som har fremforhandlet lønna for ufaglærte i kommunesektoren. Den er ekstremt lukrativ sammenlignet med f eks handelsnæringen og store deler av privat sektor forøvrig.

Anonymkode: 8b9cf...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...