Gå til innhold

Jeg irriterer meg over avdelingsleder som gir ekstravakter til ufaglærte...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du har helt lov til å bli frustrert over en slik praksis. På høyt politisk nivå snakkesdet jo alltid om hvor viktig det er med faglærte hender i helsetjenestene, men i praksis har flere en hverdag som deg og får ikke jobbe så mye du vil. 

Ta det opp både med tillitsvalgt og med nærmeste leder. 

Og så håper jeg du er fleksibel og positiv til vakter som dukker opp også på kveld og helg. Det hjelper som regel. 

Anonymkode: 9447f...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om du tar på deg ekstravakter over tid, la oss si at stillingen din er på 50%, men du ender opp med å jobbe 70% hver måned. Da har du krav på å få endret stillingsprosenten til det reelle tallet, altså 70%. Er dette tilfellet?

Hvis ikke vet nok arbeidsgiver/ansvarlig at dette er loven, og ønsker ikke gi deg i overkant av vakter. Det er nok dyrere å ansette deg i full stilling, enn å ha ekstravakter ved behov.

Når det er sagt, så skal i utgangspunktet ikke deltidsstillinger benyttes. I dette tilfellet virker det som at arbeidsgiver misbruker dette. Ville nok organisert meg om jeg var deg ☺️

 

Anonymkode: 948c7...c32

Det fungerer ikke slik i praksis. Det er mange unntak fra den regelen. Om man tar vakante vakter, for eksempel så kan du kreve denne retten. Men om vaktene man tar er navngitt (tilhører noen andre) så gjelder det ikke. I mange kommuner er kommunene bevisst vanskelige når folk fremmer et slikt krav, for å skremme andre fra å gjøre det. For eksempel så kan man risikere at man ender opp med at de siste 20% blir fordelt på to andre arbeidssteder i kommunen. For man er jo ansatt i kommunen, ikke på et bestemt sted i kommunen. Da risikerer man å ha 50% ett sted, 9% et annet sted og 11% et tredje sted. Og det betyr ofte at man må jobbe ekstra helger og kvelder, de gir deg ikke dagvakter når man fremmer et krav. Minst mulig tilpasninger for å unngå at andre gjør det samme.

Det nytter egentlig ikke å være organisert i slike tilfeller heller. Fagforbundet har liksom jobbet med dette i mange år, men det blir ikke bedre. Og kommunen bryter heller egentlig ikke reglene ved å praktisere det sånn. Hvor hyggelig det er, er noe helt annet.

Anonymkode: 36320...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Penger er faktisk underordnet. Det er bare lommerusk som skiller, og en ufaglært med mye ansiennitet er dyrere enn en fagarbeider med lite. 

Personlig kan jeg ikke skjønne at fagforbundet godtar denne undervurderingen av utanning, men nå er det jo dem som har fremforhandlet lønna for ufaglærte i kommunesektoren. Den er ekstremt lukrativ sammenlignet med f eks handelsnæringen og store deler av privat sektor forøvrig.

Anonymkode: 8b9cf...f8a

Nå vil jeg påstå at utdanning er mer enn det å gå på skole, og det er rett og rimelig at en "ufaglært" med mange års praksis har mer lønn enn en faglært nybegynner. Jeg har tatt fagbrev nå, men jeg har verken blitt mer kunnskapsrik eller dyktigere i jobben min enn jeg var for 4 måneder siden. Det eneste nye jeg lærte under den prosessen var hvilke lover og regler jeg kunne hekte det vi gjør på og jeg kan slenge i bordet noen fine ord og vendinger som kanskje er med på å imponere en og annen forelder. Men bortsett fra det, er det ingen forskjell på meg med og uten fagbrev.

Hadde jeg der i mot jobbet et år eller to, og ikke åtte, ville nok utdannelsen ha gitt meg masse nytt og nyttig som både jeg og dem jeg jobber sammen med ville merke. Jeg mener ikke at utdanning ikke betyr noe, for det gjør det, men i mange yrker kan lang praksis og interesse for å utvikle seg i jobben sin være vel så viktig som formell utdanning. Derfor synes jeg at det er helt rimelig at lønnsforskjellen mellom en fagarbeider og ufaglært er stor når man er ny i jobben, men at den jevner seg ut etter 10-15 år er helt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...