Gå til innhold

Alkohol og amming. Det er vel greit


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler ikke om at man blir full av ett glass vin.

Det handler om at man ikke putter alkohol i babyer. Er det så vanskelig å forstå? Jeg ville heller ikke gitt 3 teskjeer med vin i munnen på en baby. Enkelte ting holder man seg unna!

Anonymkode: aaad1...fd9

Men man putter jo ikke alkohol i babyer. Det er jo det som er hele poenget! Hvis jeg har en promille på 0,1, så er ikke det nok til at det i det hele tatt kunne påvirket babyen. Tre t-skjeer vin er myyye mer! Dette er snakk om tre t-skjeer vin blandet med 2000 skjeer vann.

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det dere virkelig ikke forstår, det er ikke samme prosent i melken som i blodet. Så om du drikker når du er gravid deler du blodbane med babyen da for babyen samme promille som mor. I melken så for babyen promillen av mors promille det vil si har mor 0.1 i promille for babyen 0,001 promille i melken!! Som da går gjennom kroppen til babyen og blir til 0.00001 promille!!

Anonymkode: ead00...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det dere virkelig ikke forstår, det er ikke samme prosent i melken som i blodet. Så om du drikker når du er gravid deler du blodbane med babyen da for babyen samme promille som mor. I melken så for babyen promillen av mors promille det vil si har mor 0.1 i promille for babyen 0,001 promille i melken!! Som da går gjennom kroppen til babyen og blir til 0.00001 promille!!

Anonymkode: ead00...24b

Nei. Og atter nei.

 

I magen har baby og mor identisk promille. Så langt er det rett. 

Ved amming så drikker babyen melk med alkoholinnhold nøyaktig lik mors promille. 

 

Har mor 0.1 i promille, drikker babyen melk med 0.1 promille alkohol.  Enkelt og greit.  

 

Hva du skriver etterpå skjer i babyens kropp fatter jeg ikke bæret av hva du prøver å si. Feil er det ihvertfall.  

Anonymkode: 3a087...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. Og atter nei.

 

I magen har baby og mor identisk promille. Så langt er det rett. 

Ved amming så drikker babyen melk med alkoholinnhold nøyaktig lik mors promille. 

 

Har mor 0.1 i promille, drikker babyen melk med 0.1 promille alkohol.  Enkelt og greit.  

 

Hva du skriver etterpå skjer i babyens kropp fatter jeg ikke bæret av hva du prøver å si. Feil er det ihvertfall.  

Anonymkode: 3a087...502

Hm... Men, tror du det betyr at babyen får 0,1 i promille? Når du drikker et glass vin med 140 promille, blir dette til ca 0,15 promille i din kropp. Hvis babyen din drikker noe med 0,15 i promille, så tilsvarer det som jeg skrev over, ca tre skjeer vin i 2000 skjeer vann. Og du kan hvert fall regne med at det blir brutt ned til 0,005 promille i babyen kropp. Men da underdriver jeg nok. Tror du ikke at brus, sjokolade og godis med litt konserveringsmidler og smaksforsterkere kan gjøre like mye skade på barnet, når du deler blod med det i 8 mnd?

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til da, så er det mindre enn den promillen du får av å drikke et glass kefir mens du er gravid :-)

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne debatten er det tilsynet for høy moral som vinner. Hver gang.

"For MIN del er ikke alkohol så viktig at jeg risikerer å drepe barnet mitt for et glass vin". Det går ikke an å argumentere mot slik "fornuft". 

Her er debattantene rett og slett ikke enige i grunnfaktaene og dermed blir det en "god dag, mann - økseskaft" debatt, hvor de som prøver seg med nyanser, forskning og fornuft må forsvare hvorfor de er villige til å drepe barnet sitt for et glass vin. Det nytter ikke. 

Anonymkode: ad13a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er det som er problemet! Hver gang forskning og fakta blir lagt på bordet, argumenteres det med moral. Det sier seg selv at dette ikke funker.

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er utrolig at så mange går på personangrep på meg her! Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å drikke. Dette handler ikke om min rolle som mor. Noe dere bør holde dere unna, og for gode til å kommentere. Bevare meg vel, så ufyselig.

Jeg ønsker en debatt rundt temaet, fordi jeg mener at det er så mye hysteri rundt kvinnen under graviditet, fødsel og amming!

Jeg mener heller ikke at det er forbehold for å drikke, og oppfordrer ingen til noe som helst. Men det må da gå an å reflektere litt rundt temaet. Vi får jo også beskjed om å drikke masse kumelk, noe som er fryktelig merkelig. Vi skal jo ikke drikke morsmelken til kalven? Trenger vi kalium og vitamin D, så får vi vel skaffe det på andre måter.

Det må da være mulig å reflektere over det man blir fortalt. Det må jo være en grunn til at halve befolkningen har fått "glutenallergi" de siste 10 årene. Vi har alltid fått fortalt at vi må spise brød. Ingen spiser så mye brød, som vi gjør i Norge.

Og hva med alle giftene vi får i oss gjennom halvfabrikater? Tror nok at alle de haugene med sukker, koffein og tilsetningsstoffene vi får i oss er mye verre for barnet, enn det en 0,01 prosent pupp en gang i spedbarnsperioden gjør.

 

 

 

Anonymkode: 6e370...6de

Det er da et fåtall er inne som kan være med på en diskusjon angående dette tema. Jeg kan mene mye, men jeg har ikke utdannelse eller erfaring til å komme med råd på dette. 

Anonymkode: c3bfd...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er da et fåtall er inne som kan være med på en diskusjon angående dette tema. Jeg kan mene mye, men jeg har ikke utdannelse eller erfaring til å komme med råd på dette. 

Anonymkode: c3bfd...5e0

Det er jo feil, fordi det er presentert masse forskning og tall her som er lett tilgjengelige!

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør få hjelp med alkoholproblemene dine.

Anonymkode: 00973...c8d

Og de problemene består i et ønske om å debattere hvorvidt totalavhold under amming er et råd basert på empirisk forskning eller synsing?

 

Anonymkode: ad13a...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er utrolig at så mange går på personangrep på meg her! Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å drikke. Dette handler ikke om min rolle som mor. Noe dere bør holde dere unna, og for gode til å kommentere. Bevare meg vel, så ufyselig.

Jeg ønsker en debatt rundt temaet, fordi jeg mener at det er så mye hysteri rundt kvinnen under graviditet, fødsel og amming!

Jeg mener heller ikke at det er forbehold for å drikke, og oppfordrer ingen til noe som helst. Men det må da gå an å reflektere litt rundt temaet. Vi får jo også beskjed om å drikke masse kumelk, noe som er fryktelig merkelig. Vi skal jo ikke drikke morsmelken til kalven? Trenger vi kalium og vitamin D, så får vi vel skaffe det på andre måter.

Det må da være mulig å reflektere over det man blir fortalt. Det må jo være en grunn til at halve befolkningen har fått "glutenallergi" de siste 10 årene. Vi har alltid fått fortalt at vi må spise brød. Ingen spiser så mye brød, som vi gjør i Norge.

Og hva med alle giftene vi får i oss gjennom halvfabrikater? Tror nok at alle de haugene med sukker, koffein og tilsetningsstoffene vi får i oss er mye verre for barnet, enn det en 0,01 prosent pupp en gang i spedbarnsperioden gjør.

 

 

 

Anonymkode: 6e370...6de

Tviler på det blir særlig debatt når 99% av alle mødre synes at amming+ alkohol er no-no.

Anonymkode: 845bb...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk yngste (2014) så sa helsesøster at man ikke skulle drikke alkohol i det hele tatt de første 6 ukene, etter dette kunne man fint drikke et glass øl eller vin. Jeg tok et lite glass øl eller et halvt glass vin til maten et par ganger den sommeren barnet var 3-5 mnd. Passet på å amme like før og hadde pumpet ut 1 flaske melk på forhånd slik at det gikk 6-8 timer til jeg ammet igjen og det så helsestasjon var helt greit. 

Anonymkode: fb9c7...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at moralistene ble parkert i sin synsing og moralisering, har det blitt stille fra no-no-fronten! 

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på det blir særlig debatt når 99% av alle mødre synes at amming+ alkohol er no-no.

Anonymkode: 845bb...861

Det er jo ikke 99% som mener det, så langt derifra. Det er ikke 99% i denne tråden en gang, men kanskje 70%.

I tillegg er det mange som ikke orker å diskutere temaet fordi de blir stemplet som dumme, dårlige mødre uten noen videre begrunnelse.

Anonymkode: ef361...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig uinteressant for dette emne hva du preferer av alkohol. Hehe! Det er veldig forskjellig hva man synes. Men her er det snakk om debatten, som belager seg på altfor lite forskning og er preget av alt for mye moralisering og føre-var.

Jeg er veldig glad i ordentlig god vin, og samler på vin. Så dette er en av mine store hobbyer og interesser! Mange savner å ta seg et glass ☺️

Anonymkode: 6e370...6de

Rart. Bare veldig rart. Barna mine er mine interesser. Barna kommer først. Vin? Du får tenke på deg selv og gi ungen morsmelkerstatning da. 

Anonymkode: f77b4...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at dette er en diskusjon en gang! Klarer man ikke holde seg unna alkohol i en periode av livet så gi mme da den dagen du absolutt må ha et glass eller flere. 

Ja det går mest sannsynlig bra, men den risikoen for at det ikke går bra, er du villig til å ta den? 

Har også lest at mest sannsynlig går det bra å spise spekemat/fårepølse/salami her i Norge som gravid, men sjansen for at det ikke går bra er jo der.. Jeg tar ikke den sjansen, har ingen problemer med å holde meg unna alt av spekemat og alkohol i en periode av livet. 

Men klart ditt liv og ditt valg. Syns bare det er uendelig merkelig at noen graver så intenst for å finne forskning som sier det er GREIT å drikke når man ammer..

Anonymkode: 5a24c...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er utrolig at så mange går på personangrep på meg her! Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å drikke. Dette handler ikke om min rolle som mor. Noe dere bør holde dere unna, og for gode til å kommentere. Bevare meg vel, så ufyselig.

Jeg ønsker en debatt rundt temaet, fordi jeg mener at det er så mye hysteri rundt kvinnen under graviditet, fødsel og amming!

Jeg mener heller ikke at det er forbehold for å drikke, og oppfordrer ingen til noe som helst. Men det må da gå an å reflektere litt rundt temaet. Vi får jo også beskjed om å drikke masse kumelk, noe som er fryktelig merkelig. Vi skal jo ikke drikke morsmelken til kalven? Trenger vi kalium og vitamin D, så får vi vel skaffe det på andre måter.

Det må da være mulig å reflektere over det man blir fortalt. Det må jo være en grunn til at halve befolkningen har fått "glutenallergi" de siste 10 årene. Vi har alltid fått fortalt at vi må spise brød. Ingen spiser så mye brød, som vi gjør i Norge.

Og hva med alle giftene vi får i oss gjennom halvfabrikater? Tror nok at alle de haugene med sukker, koffein og tilsetningsstoffene vi får i oss er mye verre for barnet, enn det en 0,01 prosent pupp en gang i spedbarnsperioden gjør.

 

 

 

Anonymkode: 6e370...6de

Men så lenge ingen av oss er forskere eller har noe kompetanse på dette området blir det bare synsing, og da er debatten bortkastet.  

Anonymkode: 3130d...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart. Bare veldig rart. Barna mine er mine interesser. Barna kommer først. Vin? Du får tenke på deg selv og gi ungen morsmelkerstatning da. 

Anonymkode: f77b4...034

Her kom det jaggu en til! Så du mener jeg nedprioriterer barna (jeg ikke har ennå), fordi jeg samler på god vin? Og at jeg bør skamme meg for at jeg liker god vin?

Nå handler ikke dette om mitt privatkonsum, dette handler om en debatt om et tema som ikke er basert på forskning og empiri, men synsing og moral. Hvis du tar deg et glass vin og ammer, gir det babyen like mye promille, som du hadde gitt babyen i magen din om du drakk et glass kefir da du var gravid. Det er noe her vi ønsker å debattere, på en god måte. Altså uten personangrep, slik du gjør her.
 

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så lenge ingen av oss er forskere eller har noe kompetanse på dette området blir det bare synsing, og da er debatten bortkastet.  

Anonymkode: 3130d...53c

Du kan helt fint finne forskning på dette området, det ligger åpent :-) Det handler bare om å lese litt.

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke at dette er en diskusjon en gang! Klarer man ikke holde seg unna alkohol i en periode av livet så gi mme da den dagen du absolutt må ha et glass eller flere. 

Ja det går mest sannsynlig bra, men den risikoen for at det ikke går bra, er du villig til å ta den? 

Har også lest at mest sannsynlig går det bra å spise spekemat/fårepølse/salami her i Norge som gravid, men sjansen for at det ikke går bra er jo der.. Jeg tar ikke den sjansen, har ingen problemer med å holde meg unna alt av spekemat og alkohol i en periode av livet. 

Men klart ditt liv og ditt valg. Syns bare det er uendelig merkelig at noen graver så intenst for å finne forskning som sier det er GREIT å drikke når man ammer..

Anonymkode: 5a24c...f5e

Nå handler ikke debatten om privatkonsum, det handler om en større debatt omkring hysteri. Det er ikke snakk om å amme med 4 i promille. Det er snakk om å engste seg forgjeves.

Dersom du drakk kefir/alkoholfri drikke, som er helt innafor av helsedirektoratet, da du var gravid, ga du barnet i magen like høyere promille enn du ville gjort etter ett glass vin. Det er HER debatten ligger. Ikke om jeg skal drikke eller ikke. Det handler om mange forskere i hele verden som forsker på dette, og som ser at det ikke er noe problem å drikke ett glass vin/øl når man ammer. Mange flere enn dem som sier noe annet! Helsedirektoratet har valgt å si at vi skal unngå det helt, som et prinsipp. Men det er IKKE basert på forskning.

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hm... Men, tror du det betyr at babyen får 0,1 i promille? Når du drikker et glass vin med 140 promille, blir dette til ca 0,15 promille i din kropp. Hvis babyen din drikker noe med 0,15 i promille, så tilsvarer det som jeg skrev over, ca tre skjeer vin i 2000 skjeer vann. Og du kan hvert fall regne med at det blir brutt ned til 0,005 promille i babyen kropp. Men da underdriver jeg nok. Tror du ikke at brus, sjokolade og godis med litt konserveringsmidler og smaksforsterkere kan gjøre like mye skade på barnet, når du deler blod med det i 8 mnd?

Anonymkode: 6e370...6de

Poenget er jo at vi ikke vet hvilken promille babyen får. Eller hvilken skade den promillen gjør. 

Leveren til babyen er dårlig.  Og hjernen er sårbar for rus. 

Vi VET ikke konsekvensene.  

Det er derfor det anbefales å holde seg borte fra alkohol 

 

Anonymkode: 3a087...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå handler ikke debatten om privatkonsum, det handler om en større debatt omkring hysteri. Det er ikke snakk om å amme med 4 i promille. Det er snakk om å engste seg forgjeves.

Dersom du drakk kefir/alkoholfri drikke, som er helt innafor av helsedirektoratet, da du var gravid, ga du barnet i magen like høyere promille enn du ville gjort etter ett glass vin. Det er HER debatten ligger. Ikke om jeg skal drikke eller ikke. Det handler om mange forskere i hele verden som forsker på dette, og som ser at det ikke er noe problem å drikke ett glass vin/øl når man ammer. Mange flere enn dem som sier noe annet! Helsedirektoratet har valgt å si at vi skal unngå det helt, som et prinsipp. Men det er IKKE basert på forskning.

Anonymkode: 6e370...6de

Helsedirektoratet har vel sakt at vi bør unngå det helt de første 6 ukene, ikke at drt er nødvendig med tptalavhold hele ammeperioden. De er ikke på langt nær så restriktive som en del her inne når det gjelder alkohol.

Når det gjelder nikotin er det værre. Der vil melken få et høyere innhold av skadelige stoffer enn mors blod. Dette kan være skadelig for barnet.

Helsedirektoratet advarer også mot å drikke for mye kaffe, cola, te og ammete under ammingen. For ammete er de bekymret for doser over 1-2 kopper i døgnet.

Anonymkode: ef361...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at vi ikke vet hvilken promille babyen får. Eller hvilken skade den promillen gjør. 

Leveren til babyen er dårlig.  Og hjernen er sårbar for rus. 

Vi VET ikke konsekvensene.  

Det er derfor det anbefales å holde seg borte fra alkohol 

 

Anonymkode: 3a087...502

Men hvorfor er det greit å drikke alkoholfri øl/vin til 0,7 prosent, når man er gravid?

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at vi ikke vet hvilken promille babyen får. Eller hvilken skade den promillen gjør. 

Leveren til babyen er dårlig.  Og hjernen er sårbar for rus. 

Vi VET ikke konsekvensene.  

Det er derfor det anbefales å holde seg borte fra alkohol 

 

Anonymkode: 3a087...502

Vi vet omtrent hvor stor (eller liten) promille barnet får. Det er ganske enkelt å regne ut. Av alle som har forsøkt er det heller ingen som har klart å påvise noen økt synlighet hos barn som innimellom har blitt ammet av en mor som drakk moderat.

I noen undersøkelser har barn av mødre som drakk litt mens de ammet vist litt bedre helse enn gjennomsnittet, men det skyldes nok heller at mødrene generelt er mer ressurssterke enn mødrene med andre drikkemønstre, ikke at alkoholen er spesielt positiv.

Anonymkode: ef361...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...