Gå til innhold

Alkohol og amming. Det er vel greit


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

å ta seg en drink når man ammer? Det er så mange som ikke vil drikke en dråpe fordi de ammer. Men det kan da vel ikke gjøre noe?

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Troll

Anonymkode: 845bb...861

Hvorfor det? Etter at det har gått noen uker, må det da være mulig å ta seg ett glass vin til maten?

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mumua skrev:

Siden du er mor har du vel også lest infoen du har fått? Der står det ganske greit beskrevet når man kan drikke alkohol o.l. 

https://ammehjelpen.no/artikkel/36/Alkohol

Nei, jeg er ikke mor. Men jeg er på vei til å bli. Men det er jo helt hysterisk? Det er akkurat som at man tror at dersom man drikker et glass vin med 13% alkohol, så får babyen i seg melk med 13% alkohol? Det gir jo ingen mening...

At man ikke bør drikke den første 1,5 mnd er greit nok. Men når barnet er 6mnd gammelt? Utrolig mange store undersøkelser som har blitt gjort, men norske helsemyndigheter anbefaler jo ikke på bakgrunn av disse. De kjører et føre-var-prinsipp, som ikke er gjort på forskning.

Dem som forsker på dette, mener det ikke er noen grunn til å tro at det har noen effekt på babyen i det hele tatt, i måtelig mengde. La oss si et glass vin eller to til maten.

Vi lever i en fryktelig hysterisk boble!! Dette viser seg i alt vi gjør som gravide og nybakte mødre. Har en venninne som akkurat fikk barn, og hun er så overstresset over alt hun gjør og at hun skal gjøre riktig. Får jo kjeft fra alle kanter...

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drikker når du ammer så får babyen i seg melk med samme promille du har i blodet. Det er altså ikke så mye.  Så langt er vi enige.  I praksis vil det si at amming etter et LITE glass øl vil tilsvare at babyen drikker surmelk, eller spiser mye gjærbakst. Det samme med vin om du bare venter ei stund.  

 

Så til problemet.  Det er leveren som bryter ned alkohol,  og babyens lever er ikke bare en forminsket versjon av den voksne leveren. Den er vesentlig dårligere. På samme måte som nyrene (det er derfor unger ikke skal få mye salt eller mat med myennitrater (som feks spinat) før de er 2 år). 

Man vet rett og slett ikke hvor mye alkohol babyens lever kan bryte ned. Man vet ikke hvor mye den tåler. 

Og av alle slags etiske grunner du nok kan tenke deg til, så kan vi heller ikke teste dette. 

Det er derfor du ikke bør drikke under amming.  

Anonymkode: 3a087...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du drikker når du ammer så får babyen i seg melk med samme promille du har i blodet. Det er altså ikke så mye.  Så langt er vi enige.  I praksis vil det si at amming etter et LITE glass øl vil tilsvare at babyen drikker surmelk, eller spiser mye gjærbakst. Det samme med vin om du bare venter ei stund.  

 

Så til problemet.  Det er leveren som bryter ned alkohol,  og babyens lever er ikke bare en forminsket versjon av den voksne leveren. Den er vesentlig dårligere. På samme måte som nyrene (det er derfor unger ikke skal få mye salt eller mat med myennitrater (som feks spinat) før de er 2 år). 

Man vet rett og slett ikke hvor mye alkohol babyens lever kan bryte ned. Man vet ikke hvor mye den tåler. 

Og av alle slags etiske grunner du nok kan tenke deg til, så kan vi heller ikke teste dette. 

Det er derfor du ikke bør drikke under amming.  

Anonymkode: 3a087...502

Selv om man ikke har funnet måter å teste dette på direkte på barna er det jo gjort studier på hvordan barn som man vet har druknet morsmelk etter at mor har ammet har utviklet seg. Der finner man ikke forhøyet risiko for sykdomer på grunn av alkoholen i melka.

Den største grunnen til å holde seg helt unna alkohol mens man ammer er nok ikke barnets helse, men det stigmaet man utsettes for ved å bryte alkoholtabuet under amming.

Anonymkode: ef361...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du drikker når du ammer så får babyen i seg melk med samme promille du har i blodet. Det er altså ikke så mye.  Så langt er vi enige.  I praksis vil det si at amming etter et LITE glass øl vil tilsvare at babyen drikker surmelk, eller spiser mye gjærbakst. Det samme med vin om du bare venter ei stund.  

 

Så til problemet.  Det er leveren som bryter ned alkohol,  og babyens lever er ikke bare en forminsket versjon av den voksne leveren. Den er vesentlig dårligere. På samme måte som nyrene (det er derfor unger ikke skal få mye salt eller mat med myennitrater (som feks spinat) før de er 2 år). 

Man vet rett og slett ikke hvor mye alkohol babyens lever kan bryte ned. Man vet ikke hvor mye den tåler. 

Og av alle slags etiske grunner du nok kan tenke deg til, så kan vi heller ikke teste dette. 

Det er derfor du ikke bør drikke under amming.  

Anonymkode: 3a087...502

Så hvis jeg har en promille på 0,1, som tilsvarer 0,01%, etter å ha drukket et glass vin, så må jeg vente i 3 timer? Når babyen drikker dette, så vil det vannes ut i babyen kropp også, og vil kanskje tilsvare 0,0001 promille... Det gir jo ingen mening? Synes du ikke det er hysterisk?

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med å fatte at alkohol er så viktig at man er nødt til å drikke det i ammeperioden.. 

Anonymkode: baac8...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har store problemer med å fatte at alkohol er så viktig at man er nødt til å drikke det i ammeperioden.. 

Anonymkode: baac8...e70

Veldig uinteressant for dette emne hva du preferer av alkohol. Hehe! Det er veldig forskjellig hva man synes. Men her er det snakk om debatten, som belager seg på altfor lite forskning og er preget av alt for mye moralisering og føre-var.

Jeg er veldig glad i ordentlig god vin, og samler på vin. Så dette er en av mine store hobbyer og interesser! Mange savner å ta seg et glass ☺️

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe herregud. 

Du har tydeligvis gravd i de dypeste krokene av Internett for å finne medhold i at du kan drikke, kun fordi det er så viktig for deg. Bruk hodet! Stopp ammingen og drikk. Eller fortsett å amme, og la være.

Spørsmålet er hva som er viktigst for deg. Dessverre tror jeg at svaret er ganske tydelig.

Anonymkode: aaad1...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men kan ikke du bare drikke den gode vinen da , og så håper vi at det går bra med barnet ditt 😊 

Selv ser jeg ikke at det er verdt det så lenge det er minste sjanse for lever og nyreskader , samt nevrologiske , hos mitt barn. Skulle det være at jeg "må" drikke vin så er det så mange muligheter...pumpe først , gi mme , vente x antall timer før man ammer , gi ren mm / mme fra kopp eller flaske imens. 

Et annet aspekt er jo at jeg aldri er konfertabel med vin innabords og små barn i hus. Nå samsov jeg første året (og da anbefales ikke alkohol mtp krybbedød) , men også senere. -Hvis de ble syke , jeg burde være kjørbar , de våknet og luktet alkoholånde (det lukter jo så dritt for andre) osv. Så her drikkes vin når barn er på overnatting uansett. 

Og jeg er også veldig glad i vin...bare ikke mer en barna mine og hensynet jeg vil ta til de 😊

Anonymkode: 40595...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hehe herregud. 

Du har tydeligvis gravd i de dypeste krokene av Internett for å finne medhold i at du kan drikke, kun fordi det er så viktig for deg. Bruk hodet! Stopp ammingen og drikk. Eller fortsett å amme, og la være.

Spørsmålet er hva som er viktigst for deg. Dessverre tror jeg at svaret er ganske tydelig.

Anonymkode: aaad1...fd9

Du tar jo virkelig helt feil! Jeg har ikke lett lenge. Har snakket med forskere og leger som har god peiling.. Jeg skjønner jo at man ikke skal ha 3 i promille og amme. I utgangspunktet bør man ikke være rusa når man er med babyen. Det kommer aller først!

Jeg er mer ute etter å høre én, EN eneste fagperson forklare meg sammenhengen mellom det å amme med 0,1 i promille og skadene de mener det kan påføre barnet, som får 0,001 i promille.

Til nå har jeg KUN hørt fagpersoner snakke om det motsatte.

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt er at vi er så forbanna hysteriske! Har sett flere stille spørsmålstegn bak dette, og skrevet på jordmorforum, legeforum osv. Så har de ikke fått svar på spørsmålet. Altså, det jeg spør om over!

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig uinteressant for dette emne hva du preferer av alkohol. Hehe! Det er veldig forskjellig hva man synes. Men her er det snakk om debatten, som belager seg på altfor lite forskning og er preget av alt for mye moralisering og føre-var.

Jeg er veldig glad i ordentlig god vin, og samler på vin. Så dette er en av mine store hobbyer og interesser! Mange savner å ta seg et glass ☺️

Anonymkode: 6e370...6de

Jeg er også glad i et glass, men barnet kommer før alkoholen for å si det sånn.

Greia er vel at et friskt barn sikkert tåler det greit, men du vet ikke om barnet er friskt, du vet ikke om det ligger et anlegg der for sykdom i nyre eller lever, du vet ikke om barnet allerede har små nevrologiske problemer som vil gi f.eks lærevansker eller en adhd diagnose senere, og som du potensielt forverrer ved å "gi barnet alkohol"

Ingen forsker eller lege kan garantere hva akkurat ditt barn tåler. Kanskje tåler det at du tar 3 glass vin til maten hver dag uten å få noen skader av det, men kanskje tåler det ikke at du tar et glass en gang i uken engang uten å få skader, det er ingen test eller forskning som kan vise hva akkurat ditt barn kan takle av alkohol.

Da skjønner jeg ikke at det glasset er så viktig lenger.

Du sier du ikke har født enda, kanskje skjønner du hva jeg mener når morsintsinkt og morskjærlighet treffer deg med et smell etter at barnet er født.

Anonymkode: baac8...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker ned til at jeg ikke er villig til å bruke barnet mitt som forsøkskanin når jeg så lett kan la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig at så mange går på personangrep på meg her! Jeg har ikke sagt at jeg kommer til å drikke. Dette handler ikke om min rolle som mor. Noe dere bør holde dere unna, og for gode til å kommentere. Bevare meg vel, så ufyselig.

Jeg ønsker en debatt rundt temaet, fordi jeg mener at det er så mye hysteri rundt kvinnen under graviditet, fødsel og amming!

Jeg mener heller ikke at det er forbehold for å drikke, og oppfordrer ingen til noe som helst. Men det må da gå an å reflektere litt rundt temaet. Vi får jo også beskjed om å drikke masse kumelk, noe som er fryktelig merkelig. Vi skal jo ikke drikke morsmelken til kalven? Trenger vi kalium og vitamin D, så får vi vel skaffe det på andre måter.

Det må da være mulig å reflektere over det man blir fortalt. Det må jo være en grunn til at halve befolkningen har fått "glutenallergi" de siste 10 årene. Vi har alltid fått fortalt at vi må spise brød. Ingen spiser så mye brød, som vi gjør i Norge.

Og hva med alle giftene vi får i oss gjennom halvfabrikater? Tror nok at alle de haugene med sukker, koffein og tilsetningsstoffene vi får i oss er mye verre for barnet, enn det en 0,01 prosent pupp en gang i spedbarnsperioden gjør.

 

 

 

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også glad i et glass, men barnet kommer før alkoholen for å si det sånn.

Greia er vel at et friskt barn sikkert tåler det greit, men du vet ikke om barnet er friskt, du vet ikke om det ligger et anlegg der for sykdom i nyre eller lever, du vet ikke om barnet allerede har små nevrologiske problemer som vil gi f.eks lærevansker eller en adhd diagnose senere, og som du potensielt forverrer ved å "gi barnet alkohol"

Ingen forsker eller lege kan garantere hva akkurat ditt barn tåler. Kanskje tåler det at du tar 3 glass vin til maten hver dag uten å få noen skader av det, men kanskje tåler det ikke at du tar et glass en gang i uken engang uten å få skader, det er ingen test eller forskning som kan vise hva akkurat ditt barn kan takle av alkohol.

Da skjønner jeg ikke at det glasset er så viktig lenger.

Du sier du ikke har født enda, kanskje skjønner du hva jeg mener når morsintsinkt og morskjærlighet treffer deg med et smell etter at barnet er født.

Anonymkode: baac8...e70

Skal du begynne å tenke sånn blir det mye du ikke kan gjøre.

Kanskje barnet vil reagere på at du spiser ost eller jordbær mens du ammer.

Kanskje barnet har en ukjent sykdom som  gjør at det ikke tåler antibiotika og dermed kan dø av sykdom er det får ved å være med i butikken.

Kanskje barnet er hyperalergiske mot hunder.

Kanskje barnet har anlegg for diabetes som kan slå ut om du spiser sjokolade i svangerskapet osv.

Det er helt greit å holde deg 100% edru mens du ammer, men det er ingen grunn til å forakte dem som velger litt annerledes på akkurat dette punktet. Det er mye annet som er potensielt mer skadelig for barnet.

Anonymkode: ef361...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal du begynne å tenke sånn blir det mye du ikke kan gjøre.

Kanskje barnet vil reagere på at du spiser ost eller jordbær mens du ammer.

Kanskje barnet har en ukjent sykdom som  gjør at det ikke tåler antibiotika og dermed kan dø av sykdom er det får ved å være med i butikken.

Kanskje barnet er hyperalergiske mot hunder.

Kanskje barnet har anlegg for diabetes som kan slå ut om du spiser sjokolade i svangerskapet osv.

Det er helt greit å holde deg 100% edru mens du ammer, men det er ingen grunn til å forakte dem som velger litt annerledes på akkurat dette punktet. Det er mye annet som er potensielt mer skadelig for barnet.

Anonymkode: ef361...c94

Enig!!!!

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har riktig, HI. De største farene ved alkohol og amming er

1. Når man har drukket alkohol så sover man tyngre. Man vil kanskje ikke våkne når babyen skriker om natta.

2. Er man beruset vil man heller ikke klare å ta seg av baby på en god nok måte.

3. Det påvirker melkeproduksjonen

Å ta seg et glass vin eller en øl, for så å amme, er helt uproblematisk! 

Anonymkode: c0e5b...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har riktig, HI. De største farene ved alkohol og amming er

1. Når man har drukket alkohol så sover man tyngre. Man vil kanskje ikke våkne når babyen skriker om natta.

2. Er man beruset vil man heller ikke klare å ta seg av baby på en god nok måte.

3. Det påvirker melkeproduksjonen

Å ta seg et glass vin eller en øl, for så å amme, er helt uproblematisk! 

Anonymkode: c0e5b...258

Så godt å høre flere synspunkter. Det ble så mye "hat" og nedlantende kommentarer om meg som mor. Det vitner jo litt om at de ikke forstår poenget med diskusjonen ☺️

 

Anonymkode: 6e370...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jerver veldig enig med deg hi. Full støtte her! I mange land anbefales ett lite glass rødvln om dagen når man ammer får å øke blodsirkulasjonen feks. Ov til de av dere som ikke forstår man blir ikke beruset av å drikke ett lite glass vin til maten. Og her er det faktisk ikke snakk om fyll! Her er det største problemet tror jeg. Her i Norge anses det å drikke alkohol fyll. Si meg ett annet sted i verden ett glass vin går som fyll!

Anonymkode: ead00...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke mor. Men jeg er på vei til å bli. Men det er jo helt hysterisk? Det er akkurat som at man tror at dersom man drikker et glass vin med 13% alkohol, så får babyen i seg melk med 13% alkohol? Det gir jo ingen mening...

At man ikke bør drikke den første 1,5 mnd er greit nok. Men når barnet er 6mnd gammelt? Utrolig mange store undersøkelser som har blitt gjort, men norske helsemyndigheter anbefaler jo ikke på bakgrunn av disse. De kjører et føre-var-prinsipp, som ikke er gjort på forskning.

Dem som forsker på dette, mener det ikke er noen grunn til å tro at det har noen effekt på babyen i det hele tatt, i måtelig mengde. La oss si et glass vin eller to til maten.

Vi lever i en fryktelig hysterisk boble!! Dette viser seg i alt vi gjør som gravide og nybakte mødre. Har en venninne som akkurat fikk barn, og hun er så overstresset over alt hun gjør og at hun skal gjøre riktig. Får jo kjeft fra alle kanter...

Anonymkode: 6e370...6de

Men hvorfor spør du? Du har åpenbart gjort deg opp en mening. Om du leser linken så snakkes det om totalt avhold i seks uker, det er da ikke fryktelig lenge. Alle restriksjoner man får under graviditet er da vitterlig bare småtteri og slettes ingen stor forsakelse i 9 mnd. Dersom man synes det er uoverkommelige krav kan man få seg en overraskelse etterhvert. Men enhver må velge selv, jeg legger meg ikke borti hva andre velger så lenge de er opplyst om anbefalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jerver veldig enig med deg hi. Full støtte her! I mange land anbefales ett lite glass rødvln om dagen når man ammer får å øke blodsirkulasjonen feks. Ov til de av dere som ikke forstår man blir ikke beruset av å drikke ett lite glass vin til maten. Og her er det faktisk ikke snakk om fyll! Her er det største problemet tror jeg. Her i Norge anses det å drikke alkohol fyll. Si meg ett annet sted i verden ett glass vin går som fyll!

Anonymkode: ead00...24b

Handler ikke om at man blir full av ett glass vin.

Det handler om at man ikke putter alkohol i babyer. Er det så vanskelig å forstå? Jeg ville heller ikke gitt 3 teskjeer med vin i munnen på en baby. Enkelte ting holder man seg unna!

Anonymkode: aaad1...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratets retningslinjer er mye mer moderate enn de argeste moralistene her inne: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/amming#alkohol

Anbefalinger om alkohol ved amming (og i svangerskapet!) er basert på føre-var-prinsippet, det vil si at man er usikker på akkurat hvor grensen går for hva som er et trygt inntak - og at det derfor er tryggest å anbefale totalavhold under svangerskap og i perioden rett etterpå.

Da jeg var nybakt mor, og hadde lyst på et lite glass vin eller øl, pumpet jeg slik at jeg hadde nok melk for noen timer etterpå. Det gikk helt strålende, og dessuten var det helt klart en grense for hvor mye alkohol jeg i det hele tatt hadde lyst på i den perioden.

Anonymkode: 724b8...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...