Gå til innhold

Duotest eller fostervannsprøve


Evehei77

Anbefalte innlegg

Det er nok kanskje en del her inne som sliter med valget?!

Har hørt at dersom duotest/ul viser en mulighet for men ikke høy nok sannsynlighet for kromosomfeil så blir man nektet fostervannsprøve selv om man selv ønsker det. Stemmer det?

Jeg vet ikke om jeg skal gå for duotest eller fostervannsprøve. Gruer meg jo litt til sistnevnte, også pga en liten abortfare. Samtidig som jeg ikke vet om jeg føler at duotesten er sikker nok. 

Sannsynligheten for kromosomfeil når man er gravid med 40 er rundt 1-2%, altså ikke mye. Tenker jeg riktig at risikoen synker enda mer om duotesten/ul ikke viser noe om helst?

Hva har dere gjort/skal dere gjøre?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Har du fått noe info om NIPT-testen? Det er en vanlig blodprøve som skal være 99% nøyaktig. De tester da for de vanligste kromomfeilene og kan teste kjønn hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar

Nei, faktisk ikke. Lite konkret info på nettet om det, ser jeg. Når gjøres denne testen? Og er det en del av den vanlige fosterdiagnostikken for gravide over 38 år? Kan jeg be om det? Eller må det betales selv? Hvem utfører det i så fall?

Lenke til kommentar

Jeg har gjennomført testen. Jeg var veldig fornøyd med gjennomføringen (Ullevål), og den som gjennomførte den var en profesjonell og ordentlig spesialist, som var veldig forsiktig selv om fosteret var urolig og snudde seg hele tiden, derfor testing tok ekstra tid. Jeg var 41 da.

Lenke til kommentar
11 timer siden, Evehei77 skrev:

Nei, faktisk ikke. Lite konkret info på nettet om det, ser jeg. Når gjøres denne testen? Og er det en del av den vanlige fosterdiagnostikken for gravide over 38 år? Kan jeg be om det? Eller må det betales selv? Hvem utfører det i så fall?

Tror ikke den tilbys, vet ikke om den kan gjøres i Norge engang. Vet ikke helt hvordan det fungerer siden vi takket nei, men dette var en klinikk i utlandet. Testen går under forskjellige navn avhengig av hvilket firma som utfører den, men en av dem er Harmony og en annen er Generations. Den kan gjøres når som helst etter uke 9-10.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var 34 år ved fødsel av siste barn og tok NIPT test i Gøteborg  (men ville gjøre det på tidligere barn også men da var ikke testen tilgjengelig).

veldig fornøyd med testen, den ga meg mye ro og trygghet i graviditeten:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Annonse

På 10.10.2017 den 13.23, Evehei77 skrev:

Det er nok kanskje en del her inne som sliter med valget?!

Har hørt at dersom duotest/ul viser en mulighet for men ikke høy nok sannsynlighet for kromosomfeil så blir man nektet fostervannsprøve selv om man selv ønsker det. Stemmer det?

Jeg vet ikke om jeg skal gå for duotest eller fostervannsprøve. Gruer meg jo litt til sistnevnte, også pga en liten abortfare. Samtidig som jeg ikke vet om jeg føler at duotesten er sikker nok. 

Sannsynligheten for kromosomfeil når man er gravid med 40 er rundt 1-2%, altså ikke mye. Tenker jeg riktig at risikoen synker enda mer om duotesten/ul ikke viser noe om helst?

Hva har dere gjort/skal dere gjøre?

Ja, det stemmer (iallfall på Riksen i 2013) at du ikke får tilbud om fostervannsprøve dersom du først velger KUB og resultatene er gode (mindre enn 1:250, om jeg husker rett). Dersom du velger fostervannsprøve, og eneste årsak til henvisningen er mors alder, er det også greit å være klar over at du ikke får en fullstendig kromosomgjennomang, kun hurtigtest på trisomi 13, 18 og 21. 

Det stemmer også at risikoen utregnes på nytt etter at resultatene fra blodprøven og UL er klare. For de aller fleste vil justert risiko da være langt lavere enn når man bare ser på mors alder. :)

Jeg tok KUB da jeg var 39, og endte opp med justert risiko på linje med en 15-åring. Nå er jeg 43, og valgte fostervannsprøve og utvidet NIPT. Sistnevnte tilbys ikke i Norge (av politiske årsaker, selve testen er godkjent), men du kan ta den privat i f.eks Danmark eller Sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...